Toon posts:

vervangen fan of voeding Dell Dimension (4550)

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al weer 2 jaar een Dell Dimension 4550 en ben nooit echt geluk geweest met het apparaat, puur vanwege het geluid wat hij maakt.

Ik dat een Dell stil was maar het geluid van fan / voeding is toch wel hinderlijk, helemaal als je er een lange tijd achter zit.

Aangezien ik niet precies weet wat nou precies de boosdoener is: fan of voeding dacht ik met de voeding te beginnen.

Ik heb de kast opengemaakt en gezien dat de fan een:

JMC/ Datech
9232-12HBTL-2
DC12V 0,85 A

is.

Kan iemand me zeggen of ik gewoon de fan kan vervangen?? Ik weet dat het met Dell altijd net iets anders is.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het upgraden van hun Dell systeem?? hoor groog jullie ervaringen.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
Hey ik had hetzelfde probleem als jij:

Koeler Dell Dimension 8200 vervangen

Dit is gelukkig voor mij opgelost door een aardige mede-tweakers maar die fan maakt standaard al veel herrie. Dell geeft niet thuis en stuurde offerte voor €113 om de fan op te sturen.
De fan die erin zit koelt namelijk zowel processor als je case, heeft daarom veel airflow. 80CFM ofzo, zat eerst aan een Zallman te denken maar die heeft maar 37CFM. en is daarbij ook maar 25 mm breed en die erin zit 92*92*32mm

De voeding heb ik met een beetje handigheid(lees:ijzer wegknippen in case) wel kunnen vervangen, ik heb een Coolermaster 380W erin gezet omdat de standaardvoeding herrie maakt en hij mijn 9800PRO niet trok. Deze heeft heerlijk stille 12CM fan. De meeste voedingen passen niet omdat de stroomaansluiting op de verkeerde plek zit.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
moraal van het verhaal....

u snapt het wel:)

Verwijderd

Topicstarter
moraal van het verhaal

...... koop nooit een Dell

Verwijderd

Topicstarter
Ga morgen misschien maar eens Dell bellen, je weet maar nooit of het meezit.

Wimpie007: kan je aangeven wat bij jou het meeste verschil maakte, de nieuwe fan of de andere voeding?

Waar heb jij die voeding trouwens gekocht? Online?

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:22
Houdt dan even een vinger (tijdelijk) tegen de fan aan en u weet welk stuk Dell hardware (nu weer) de boosdoener is _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ik kan er niet bij. hij zit helemaal weggewerkt

Verwijderd

Topicstarter
heb de kast even opengemaakt en de fan stil gehouden.
Denk toch dat de voeding meer lawaai maakt dan de fan. Heb dus de Coolmaster voeding besteld

Ik kom er tevens achter dat de fan op mijn grafische kaart (ATI 9600XT) ook wel wat lawaai maakt.

Iemand hier een oplossing voor?

• wimpie007
Weet niet hoe oud je Dell is maar ook al heb je 1 jaar collect en return garantie, meestal geven ze binnen de 3 jaar gewoon garantie op onderdelen bij klachten over lawaai. Gewoon ff bellen, die van mij was 3,5 jaar namelijk helaas

Hoop dat je wel de Coolermaster besteld hebt die past, waren volgens mij verschillende. Ik had die van mij bij My-Com gekocht voor 35 euro ofzo.
Alleen het stroomknopje op de voeding zat in de weg dus met een dremel hapje uit de kast gehaald.

Oude voeding maakt bij mij bijna geen herrie maar was gewoon te zwak, die ouwe fan was ook gewoon stuk want die ging niet meer sneller draaien als proc heter werd.

Die vervangende zelfde merk fan, maakt ook herrie maar ik stoor me er niet aan, geluid staat vrij hard en koeler van Club3d 9800PRO overstemd alles haha, keerje andere koeler op zetten ofzo

Verwijderd

Topicstarter
oeps, verschillende types fans? Ik heb de Coolmaster Extreme Power 380 W besteld bij cool-prices (€ 38,50)

http://www.cool-prices.nl...d--2,sgid--75,artId--1275

Ik wist niet dat het verschillende waren.

• wimpie007
Verschillende fans weet ik niet maar ik heb in ieder geval deze:
http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=105558&productType=1
, en ziet er anders uit dan die op jouw linkje. Die op jouw link heeft geen 12CM fan. Of alleen het plaatje moet verkeerd zijn. Hoezo haal je em niet gewoon bij de Mycom dan? Daar is de 430 watt nu 39,95.

[ Voor 14% gewijzigd door wimpie007 op 21-02-2006 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
wimpie007: ik heb de voeding binnen maar nu blijkt er een 24 pins moederbord connector aan te zitten. mijn moederbord heeft maar 20 pins. Had jij hier ook geen last van????

• wimpie007
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 19:43:
wimpie007: ik heb de voeding binnen maar nu blijkt er een 24 pins moederbord connector aan te zitten. mijn moederbord heeft maar 20 pins. Had jij hier ook geen last van????
Hey ja was ik vergeten te zeggen. Dat probleem had ik ook. Er zijn verloopjes voor te koop bij iedere shop voor € 3. Die van 24 naar 20 pins gaan. Bij mij waren die toen uitverkocht en toen heb ik gewoon de laatste 4 eraf geknipt omdat de stekker anders tegen een elco aankwam. Tevens maakte Dell in het verleden weleens moederborden met een iets andere pin-out maar volgens mij is dat bij jou niet het geval. Wel zeker weten anders blaas je soms moederbord op.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
wimpie007 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 00:24:
[...]

Hey ja was ik vergeten te zeggen. Dat probleem had ik ook. Er zijn verloopjes voor te koop bij iedere shop voor € 3. Die van 24 naar 20 pins gaan. Bij mij waren die toen uitverkocht en toen heb ik gewoon de laatste 4 eraf geknipt omdat de stekker anders tegen een elco aankwam. Tevens maakte Dell in het verleden weleens moederborden met een iets andere pin-out maar volgens mij is dat bij jou niet het geval. Wel zeker weten anders blaas je soms moederbord op.
In een Dimension4100 (systeem van 5 jaar terug) ging het hele 'vervang de voeding' verhaal niet op. Het systeem wilde niet opstarten met de nieuwe voeding. Je hoorde alleen maar een rare piep. Hopelijk gaat het bij jouw wel goed.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tegenwoordig is dat dus onzin... Dell is nu gewoon normaal ATX, werkt prima met een normale voeding, ik zeg wel normaal, maar er zitten al normale voedingen in, alleen wat zwakjes.

Verwijderd

ik vind Dell gewoon troep....zwakke voeding...goedkope moederbord erin...de cpu die passief gekoeld word (er zit wel een kap overheen die richting achter de kast gaat waar een fan de warme lucht van de koelblok wegzuigt....ik vind het niet voldoende...Maar als ie werkt...dan werkt ie he :)

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:11:
moraal van het verhaal

...... koop nooit een Dell
hahaha :p
Pagina: 1