[Apple Wired Keyboard] Toetsaanslagen registratie.

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik ben dus sinds enige tijd in het bezit van een Mac-Mini, heb hier gelijk het standaard USB wired keyboard bijgekocht van E29,- (dan weten de meeste wel welke ik bedoel), maar even voor de zekerheid dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.safenet.com/images/apple_keyboard.jpg

Nu is het dus zo dat ik niet fatsoelijk met het ding kan typen, toetsaanslagen registreerd hij gewoon teveel. Wanneer ik bijvoorbeeld www intyp krijg ik vier w's, verder ook veel te veel e's en o's. Het is eigenlijk wel met alle toetsen, alleen komt het vaker voor wanneer ik meerdere letters achter elkaar moet hebben.

Uiteraard heb ik via system preferences de "delay" & "repeat" instellingen van het toetsenbord lopen spelen, maar het is gewoon niet aan te passen.

Ik vraag me nu af of het ana het toetsenbord ligt (toetsen) aan de interface (USB) of aan mezelf, dat ik gewoon een andere manier van typen gewend ben dan op dit mac-toetsenbord.

Instellingen zijn nu:
Key Repeat Rate --> Midden
Delay Until Repeat --> Short (oftewel geheel rechts)

Ben bijna van plan dit toetsenbord op RMA te melden want dit is echt onwerkbaar.

20*350ZO45°

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Mis ik iets; of is juist "Delay until repeat" (Delay ... until ... repeat. Tijd tot herhalen.) op kort zetten juist het probleem hier :?
Of heb je het even verkeerd neergezet? :)

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:10

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb geen mac maar ik kwam hier binnenwandelen in het topic.

Na het lezen van je verhaal lijkt het me juist dat je de Delay until repeat juist de andere kant op moet zetten, want het juist de vraag hoe lang hij moet wachten om de volgende letter in te tikken zodra je die toets ingedrukt houd. Als je hem op "short" zet zoals nu zou het best kunnen dat de letter al herhaalt wordt zodra je slechts de toets normaal gebruikt...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
OK, dat heb ik nu gedaan, maar dan blijf ik nog steeds een ander probleem houden dat ik alsmaar <-- en --> aan moet slaan om een hele regel voorbij te gaan, want een home & end kennen ze geloof ik niet op een apple keyboard ;)

20*350ZO45°

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 11:53

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Ik weet niet hoe het met dit toetsenbord zit, maar als ik op mijn PB het Appeltje + --> of <-- indruk heb ik HOME en END.

Appeltje + Pijltje naar links = Home
Appeltje + Pijltje naar rechts = End

Nogmaals, ik heb er zelf geen, dus het is een gok! 8)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Coreantes schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:58:
Ik weet niet hoe het met dit toetsenbord zit, maar als ik op mijn PB het Appeltje + --> of <-- indruk heb ik HOME en END.

Appeltje + Pijltje naar links = Home
Appeltje + Pijltje naar rechts = End

Nogmaals, ik heb er zelf geen, dus het is een gok! 8)
Je hebt gelijk! THX, probleem zat 'm erin dat er wel een soort van home en end opzitten, maar dat werkt niet onder iedere applicatie.

20*350ZO45°

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt, home en end gaan op de Mac resp. naar het begin of het einde van je document. Een iets andere functie dan op de PC dus (ik ben er nog steeds niet uit wat ik liever heb)

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Richard schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:04:
[...]

Je hebt gelijk! THX, probleem zat 'm erin dat er wel een soort van home en end opzitten, maar dat werkt niet onder iedere applicatie.
Nope, het is gewoon net even anders.

WindowsMac
HomeCmd-Links
EndCmd-Rechts
Ctrl-LinksAlt-Links
Ctrl-RechtsAlt-Rechts
PageDownPageDown
PageUpPageUp
(begin document)Home
(eind document)End

Ter verduidelijking: Home/End zijn de schuine pijlen, PageUp/PageDown zijn de rechte pijlen met twee dwarsstreepjes. Cmd is Command, de Apple toets.

/edit:
Bigs schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:19:
Klopt, home en end gaan op de Mac resp. naar het begin of het einde van je document. Een iets andere functie dan op de PC dus (ik ben er nog steeds niet uit wat ik liever heb)
Ik denk dat ikzelf bij de Mac variant zweer. Als je dat soort dingen doet - door het document heen springen, ben je meestal toch al bezig met de pijltjes. Bij de Mac variant hoef je je rechter hand dan niet van de pijltjes te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sijmen op 20-02-2006 18:27 ]

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:10

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Bigs schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:19:
offtopic:
Op de PC kun je spelen met control+End en control+Home om datzelfde effect te bereiken ;)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:34
Heb hier ook zo'n toetsenbord, stottttert soms ook, meestal 1 aanslag te veel, maakt niet uit hoe ik 'm instel, ook als ik 'm op een pc aansluit. Moet er eigenlijk nog eens mee terug.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 01:22:
Heb hier ook zo'n toetsenbord, stottttert soms ook, meestal 1 aanslag te veel, maakt niet uit hoe ik 'm instel, ook als ik 'm op een pc aansluit. Moet er eigenlijk nog eens mee terug.
Het is me ook opgevallen dat de instellingen die mensen mij hierboven aangeven wel het probleem een klein beetje oplossen, echter speelt het nog steeds een heel klein beetje. Ik denk dat ik eventjes wacht tot mijn vriendin voor school veel typwerk moet verrichten op deze machine. Wanneer ik dan ook van haar commentaar krijg gooi ik 'm op RMA. Weet misschien iemand hoelang er garantie zit op een toetsenbord van Apple? Is toch ook gewoon standaard 1 jaar?

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Wat me trouwens ook opvalt is dat als je in windows een de --> ingedrukt houd, je vanzelf aan het einde van een regel komt. Bij een Apple moet ik constant het --> toetsje indrukken.

20*350ZO45°

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 19:10
Ik zou er gewoon mee teruggaan hoor, dit klinkt niet normaal. Deze toetsenborden worden altijd als erg fijn ervaren, dus wat jij hebt lijkt mij niet normaal.
Richard schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:17:
Wat me trouwens ook opvalt is dat als je in windows een de --> ingedrukt houd, je vanzelf aan het einde van een regel komt. Bij een Apple moet ik constant het --> toetsje indrukken.
Wat raar bij mijn powerbook heb ik dat niet, ook niet als ik een extern toetsenbord aansluit.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Spits schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:38:
Ik zou er gewoon mee teruggaan hoor, dit klinkt niet normaal. Deze toetsenborden worden altijd als erg fijn ervaren, dus wat jij hebt lijkt mij niet normaal.

[...]

Wat raar bij mijn powerbook heb ik dat niet, ook niet als ik een extern toetsenbord aansluit.
Zeer fijn om dit te horen, ik zal vanavond nog een paar dingen uitproberen.
  • Toetsenbord aan mijn WinXP laptop hangen en kijken hoe dit typt (zonder verdere instellingen aan te passen aan key repeat e.d. in WinXP)
  • Overige USB apparatuur verwijderen van mijn Mac-Mini om te kijken of dit de problemen op laat lossen omdat er wellicht problemen komen door andere app. aan de Mini.
Ik ben een Windows --> Mac switcher en wordt een beetje gek van het feit dat ik nieteens lekker kan typen onder Mac OS X :(

20*350ZO45°

Pagina: 1