Toon posts:

Waardoor freezing screen: grafische chip, HD of software?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakdudes,

Ik heb sinds een maand of drie problemen met mijn laptop, namelijk:

BIOS-piep --> hangend scherm --> zwart scherm --> enkele seconden later kan ik verder.
Dit gebeurt nadat het systeem wat langer draait en wat warmer is. Hoe langer de computer aan staat hoe sneller het probleem zich achter elkaar voor doet. Wanneer ik drie keer een freezing screen heb gehad. Gaat mijn scherm haperen tijdens scrollen in Word, IE, etc.
Het vreemde is dat na de BIOS-piep alles in het scherm bevriest. Maar kan dan nog wel mijn cursor van mijn muis bewegen in het scherm.

Onlangs heb ik mijn laptop opgestuurd naar de importeur, die hem heeft getest (stresstest met een eigen HD). Volgens hen was het systeem in orde. Ik heb de laptop terug ontvangen en toen ik hem gisteren aanzette had ik na 10 minuten weer hetzelfde probleem.

Mijn laptop (Alpha/Jewel 2500) bestaat uit:
Intel Pentium M processor (Dothan, 1,6 GHz)
Intel i855 northbridge + ICH4-M southbridge
15,4" WXGA (1280x800) Widescreen (16:10) TFT
ATI Radeon Mobility 9700 met 256MB Dedicated DDR (GPU core: 400 MHz, Geheugen: 216 MHz)
VIA Vinyl VT1612A AC'97 Stereo Audio Codec
Realtek RTL8139 family 100mbit NIC
512 mb PC2700 SO-DIMM DDR SD-Ram
60GB 7200rpm HDD (Hitachi)
TSSTcorp CD/DVDW TS-L532A Dual Layer 8x DVD+/-RW drive
Intel PRO/Wireless 2200BG 54mbit WiFi mini-PCI
SKnet MonsterTV mini-PCI TV-tuner
Interne USB Bluetooth adapter
OS = Windows XP SP2 (heeft altijd op het systeem gestaan. Probleem was eerst niet met dezelfde OS)

Waar zit volgens jullie het probleem:
- Is het de grafische chip die geïntegreerd zit op het moederbord :?
- Is het de hard-disk die blijft hangen en/of kapot drijgt te gaan :?
- Is het de OS :?
- Andere optie :?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het lijkt wel alsof de koeling niet helemaal goed werkt? Kijk eens in de BIOS naar de temperaturen en voel anders zelf een beetje (hand op de onderkant van je laptop). Stuur anders ook nog eens een mailtje naar je reperateur met de vraag over zijn bevindingen die hij heeft ondergaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 21-02-2006 02:48 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Dadoke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-08-2022
Tijdje terug een soortgelijk probleem gehad met een desktop pc.
Werkte soms goed, maar bootte soms spontaan of liep vast of bootte zelfs niet meer.
Probleem was ook de koeling, zat een prop stof in de vga-fan, waardoor deze te heet werd.

Mijn raad: haal de stofzuiger boven en zuig langs alle mogelijke openingen het stof eruit.
Open indien mogelijk de portable en ga op zoek naar alle fans en controleer of ze nog draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dadoke schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 08:46:
Tijdje terug een soortgelijk probleem gehad met een desktop pc.
Werkte soms goed, maar bootte soms spontaan of liep vast of bootte zelfs niet meer.
Probleem was ook de koeling, zat een prop stof in de vga-fan, waardoor deze te heet werd.

Mijn raad: haal de stofzuiger boven en zuig langs alle mogelijke openingen het stof eruit.
Open indien mogelijk de portable en ga op zoek naar alle fans en controleer of ze nog draaien.
Bij het aanleveren van de laptop, aan de ireparateur, is vermeld dat de fan veel lawaai maakte en de laptop redelijk warm werd. De reparateur heeft aangegeven dat de fan van de laptop is schoongemaakt. Verder is door de reparateur aangegeven dat de laptop, met een eigen HD van hun, een stresstest heeft ondergaan. Wanneer ik zelf een game speelde of een paar programma's tegelijk gebruikte zoals Word, IE en MSN dan kreeg ik de BIOS-piep en freezing screen gemiddeld na 15 minuten. Het vreemde is dat de importeur met de eigen HD niets heeft gevonden en beschreven heeft dat het systeem in orde was.

Ik heb gisteravond een complete nieuwe installatie van Windows XP SP2 erop gezet :Z . Vanavond hoop ik alle andere software, nieuwste drivers en updates er op te hebben gezet, Daarna ga ik kijken of de fout zich nog steeds voor doet. Als dat zo is dan weet ik in ieder geval dat het niet aan de software ligt.

Ben benieuwd... :O