Toon posts:

IDE of SCSI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wie kan me helpen.
Ik ben een systeempje aan het samenstellen(}:O}:O}:O}:O}:O), en nu zit ik te twijfelen of ik moet gaan skoezieën of iedeeëen. :?
Wie raad me aan om een 7200 rpm 30 of 40 gig IDE HD te nemen (zal me werkelijk jeuken of het ATA 33/66/100 is :r)
, of een SCSI schijf. Daar weet ik nog niets vanaf. Kan iemand me ook het prijsverschil een beetje zeggen?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als je niet zeker weet dat je SCSI nodig hebt, zou ik uit financieel oogpunt IDE kiezen.

Bloed, zweet & koffie

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 07:41
SCSI=duur, maar veel sneller

IDE=goedkoop en ook wel snel.(let niet op die RAID-hype. Is allemaal bullshit.)

Hangt af van je portemonnaie denk ik....

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Ik zou ook gewoon voor de IDE oplossing gaan. Pas als je merkt dat IDE niet aan jouw wensen voldoet zou ik SCSI overwegen...
Kost veel, maar dan heb je ook weinig! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 18:15 schreef JvdBosch het volgende:
IDE=goedkoop en ook wel snel.(let niet op die RAID-hype. Is allemaal bullshit.)
=
Nou, ik weet niet wat jij onder bullshit verstaat, maar ik ben *zeer* blij met mijn IDE RAID systeem, het is supersnel en trekt mijn SCSI schijf er ruimschoots uit..

Maare, verder, om even bij de topic te blijven: als je niet echt weet wat je met SCSI moet, doe dan vooral IDE...

Groetjes en succes,
Jesse.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er dan sneller aan SCSI???

Ze draaien zo te zien even hard...

Verwijderd

Ik moet bekennen dat ik een maandje terug voor weinig geld een Adaptec 2940UW kaart heb gekocht. Daarbij heb ik toen een Seagate Cheetah 18XL 9,2Gb 10k rpm >:) gekocht. Ik was altijd wel tevreden over de snelheid van mijn Seagate Barracuda ATA II schijven (7200rpm IDE) maar ik wist niet dat het nog echt wel wat sneller kon dmv een 10k schijf. Naar mijn mening heeft SCSI alleen zin met 10k schijven of als je echt een stuk of 12 harddisks wil.

Thijs

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 07:41
Op maandag 22 januari 2001 18:21 schreef Amp het volgende:

[..]
Nou, ik weet niet wat jij onder bullshit verstaat, maar ik ben *zeer* blij met mijn IDE RAID systeem, het is supersnel en trekt mijn SCSI schijf er ruimschoots uit..
Op transfer wel waarschijnlijk. Maar op seektime blijf je ruimschoots achter. Je schijf wordt er zelfs trager door wat dat betreft. En Windows doet nou eenmaal veel read/write acties ipv data-pompen. Dat is nou net het verschil tussen een Windows als water of als stroop.
Ik blijf erbij, RAID0 op IDE is een hype. Nuttig als je vaak met grote files werkt (Photoshoppen oid met files van > 50Mb), maar anders zou ik gewoon single schijven nemen!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Heb je verder nog plannen met SCSI?? Daarmee doel ik op:
-cd-rom
-cd-brander
-scanner
-snelle externe spullen.
Als je alleen een hard schijfje wilt aansluiten en je een weinig veeleisende gebruiker bent (gezien je post denk ik van wel, no offense) denk ik dat je beter voor IDE kunt kiezen.
Die controller zit sowieso op je moederboard. Mocht je later sneeler willen, koop je er alsnog een hdd bij op SCSI. Ja, SCSI is nog altijd betrouwbaarder en bij 'stevig' gebruik sneller. Maar of het de meerprijs nog altijd waard is....

DUS, mijn advies voor jou luidt:
-alleen een hdd SCSI of IDE? --> IDE
-meerdere apparaten SCSI of IDE? --> SCSI

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik zou als je het er voor over hebt en het geld er voor hebt voor SCSI gaan.
Het is wel duur maar het is het mij iedergeval waard.Of ik het nou nodig hebt of niet dat buiten beschouwing gelaten.
Voor mij is het puur een hobby en stukje leering.
Je hoeft toch niet persee een compleet high end scsi systeem in een keer aan te schaffen.Je kan toch ook met wat componenten beginnen en steeds wat bijkopen en zo verder gaan tot jij je systeem hebt zoals jij het wilt.
Zo doe ik het,en ben al een jaartje bezig en het begint best wel ergens op te lijken.
Met scsi kan je meer uitbreiden +14 apparaten en het installeerd gewoon pretigger met die ID's enzo.
Ik weet lang en na niet alle in's en out's over scsi maar door de tijd heen zal ik er best wel wijzer van worden.
Iedergeval ik heb er geen spijt van.Bij een volgende pc prive project weet ik wat ik wil nog meer SCSI :7

Verwijderd

pak een kleine snele scsi schijf een ibm ide schijf(en) voor veel data wel of niet in raid
en een plex 40 een een plexwriter 1210 scsi

• CmdrKeen
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hehehe Newbie :) Ik weet het niet zeker, maar je probeert je naam wel eer aan te doen he? Niet rottig bedoeld hoor :)

Kijk, ik zou ook wel alles van firewire af willen weten, maar dat is voor mij geen reden genoeg om allemaal firewire-hardware te kopen. Ik denk niet dat dat goed advies is.

Enne.. SCSI "installeert prettiger"? Nou... je bent de eerste die ik dat hoor zeggen. NIW. Dat moet je zelf weten :) Ik hou ook wel van SCSI maar als ik mn geld eraan moest besteden, kocht ik er wel andere dingen voor...

Bloed, zweet & koffie

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Kijk, ik zou ook wel alles van firewire af willen weten, maar dat is voor mij geen reden genoeg om allemaal firewire-hardware te kopen. Ik denk niet dat dat goed advies is.
Het is voor mij ook niet de enige reden.
Enne.. SCSI "installeert prettiger"? Nou... je bent de eerste die ik dat hoor zeggen. NIW. Dat moet je zelf weten Ik hou ook wel van SCSI maar als ik mn geld eraan moest besteden, kocht ik er wel andere dingen voor...
Ik dacht ook in de beginne als dit maar goed gaat.Eerst een Adaptec 29160N controller gekocht toen een scsi schijf en wat branders + cdrom.Ik heb netjes de handleidingen gelezen hoe het met termineren zat enzo een ID toegewezen aan het device en daarna loopt het als een jekko.Misschien is het best wel overkill maar wat als ik in de toekomst dingen met mijn pc zou willen gaan doen en mijn hardware is niet toereikend dan kan je de boel weer gaan vervangen.Ik voeg liever iets toe dan dat ik vervang.Ik zeg niet dat IDE niet vet is of niet ruled :)
Ik zit nu ook achter een IDE bakkie met een IBM schijf erin en dat bevalt me ook prima.
Ik wou op een gegeven moment wel eens zelf een pc in elkaar zetten en hebt toen de keuze gemaakt om scsi te nemen,na het lezen van allerlei info over scsi zoals voordelen en ook de nadelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Plextor 12*10*32 IDE schijf. Ik heb nog geen een foute CD gehad door de Burnproof, die houd ik nog eventjes fijn...

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 21:54 schreef reddie het volgende:
Ik heb een Plextor 12*10*32 IDE schijf. Ik heb nog geen een foute CD gehad door de Burnproof, die houd ik nog eventjes fijn...
Ik heb een Plextor 12/10/32s. Ik heb nog geen foute cdr gebrand, omdat SCSI zo lekker snel en zeker is. De burnproof gebruikt ie alleen als ik ook nog scan en internet.

Verwijderd

Ik heb altijd ruimte gebrek! Daarom blijf ik dus bij IDE. Meer GB'tjes voor je poen. Heb je genoeg poen? SCSI! Het is gewoon f#cking snel! Wil je een alleen SCSI writer? Gewoon een 2904 kaartje met een Plexie 40 + Plexie 8 of 12 writer en klaar. Ennuh, burnproof? Heb je niet nodig met SCSI. Ik kan echt alles proberen, maar me buffertje blijft gewoon op 97% staan, zowel on the fly als vanaf me schijf. Das nou het voordeel van scsi!

• mxhans196
  • Laatst online: 01-05 08:40
SCSI is idd nog steeds schreeuwend duur. Waarschijnlijk is IDE voor jou voldoende.
Ik ben ong. een jaar geleden aan SCSI (U2W) begonnen en heb nu 3 SCSI HD's, 1 SCSI CD speler, 1 SCSI CD rewriter en een SCSI Zipdrive. Verders komt er af en toe ook nog een externe Jazz drive van m'n werk mee naar huis die ik dan effe kan aansluiten.
7+1 apparaten aan één controller, dat gaat niet zomaar met IDE.
Maar ik heb laatst nog wel een grote IDE schijf erbij gekocht (voor weinig) om backup's te kunnen maken. Hier bleek na wat testen dat die nieuwe IDE schijf van nu net zo snel is (datatransfer) als de SCSI schijven van een jaar oud.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

kijk op tweaker home naar nieuws headlines zaterdag..zegt genoeg!
Pagina: 1