Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LED Looplicht op het ritme van HD LED

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan om voor mijn pc een looplicht te maken, de LEDs zou ik dan in een rondje voorin een 5,25" bay willen zetten. Als schakeling voor het looplicht was ik deze van plan: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14 (deze onderdelen heb ik al thuis liggen).

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000014.gif

Maar het moest niet altijd op dezelfde snelheid blijven "lopen", ik zou graag willen dat deze sneller loopt wanneer er een hoger aantal Volt door de HD LED loopt. In deze schakeling zorgt P1 voor de snelheid, hier zou dus een ander component/schakeling moeten komen.

Ik ben maar een beginner met elektronica dus zouden jullie mij kunnen helpen? Ik was van plan blauwe LEDs te gaan gebruiken en dacht ooit gehoord te hebben dat deze een hoger voltage hebben, klopt dit?

• leftbird
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11-2024
Led's werken bijna altijd op 3v ongeacht de kleur. Zo ook de HD led volgens mij.

En de schakeling is 5V primair.............

Verwijderd

Topicstarter
leftbird schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:13:
Led's werken bijna altijd op 3v ongeacht de kleur. Zo ook de HD led volgens mij.

En de schakeling is 5V primair.............
Ik was even vergeten te melden dat de 5V wordt aangesloten op een molex stekkertje, heb je toevallig ook een idee om de snelheid te regelen zoals ik eerder had gevraagt :) ?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

maak gebruik van een optocoupler. deze kan je aansluiten in plaats van de klok schakeling. mocht hij nu wat snel gaan dan moet je nog een 4017 gebruiken om het klok signaal te delen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

leftbird schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:13:
Dat is volgens mij niet correct: rode, groene en gele LEDs hebben een spanningsval van rond de 1,5 V, voor blauwe en witte LEDs ligt die rond de 3 V.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je kunt beter een counter laten triggeren door de hdled dan krijg je een looplicht dat sneller gaat lopen bij HD activitijd. en als er niks gebeurd staat ie stil. als ie te snel gaat bij veel activitijd kun je hem nog een keer delen om de snelheid te veranderen

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Bware81 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:34:
je kunt beter een counter laten triggeren door de hdled dan krijg je een looplicht dat sneller gaat lopen bij HD activitijd. en als er niks gebeurd staat ie stil. als ie te snel gaat bij veel activitijd kun je hem nog een keer delen om de snelheid te veranderen
Wat voor een counter moet ik hiervoor gebruiken, en hoe bedoel je het delen om de snelheid te veranderen? (Ik heb weinig elektronicakennis, al wil ik elektrotechniek over een paar jaar wel gaan studeren)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de 4017 is een counter, een 10 teller om precies te zijn.

aansluiten:
code:
1
2
3
4
5
                       4n33
hdd led + --------- 1|       5----5volt
                    \/
                    ---
hdd led ------------2        4----- naar pen 14 op je ic

nu kan je heel de schakeling rond de opamp (die driehoek) weglaten.

beter kan ik het even niet voor je tekenen, plaatjes uploaden gaat nog al lastig

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:14
Ik heb een keer een counter aan men HD led gehangen. Et gaat wel maar het gaat echt ongeloofelijk snel. Dus je moet minimaal de snelhied 4 delen, misschien nog wel meer. Teinzij je pc niet veel aan het doen is. Bij het opstarten zal je anders een licht balk zien van led's die continu branden.

• EciRuam
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
Ik heb een ander schema gebruikt. Deze gebruikt 10 leds.
Ik heb 2 schakelingen gemaakt, met afwisselend rode en blauwe leds.
De 2 schakelingen staan in het front in een rondje om een 12 cm fan.
D.m.v een schakelaar kan ik ook nog aangeven of ik alle leds laat
branden of dat ik er 1 laat branden (die heen en weer gaat) als de HD veel bezig is.
Zal morgen als ik tijd en camera heb, foto posten.

Hier staat het schema wat ik gebruikt heb.
http://www.hardcore-moddi...name=Guias&rop=leer&id=66

[ Voor 14% gewijzigd door EciRuam op 20-02-2006 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
virus.elektro schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:44:
code:
1
2
3
4
5
                       4n33
hdd led + --------- 1|       5----5volt
                    \/
                    ---
hdd led ------------2        4----- naar pen 14 op je ic
Ok bedankt voor jullie reacties. Maar kan ik in plaats van de 4n33 ook een 4n32 gebruiken (deze zag ik op voti)?

Verwijderd

Ja, die 2 zijn zo goed als hetzelfde.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 17:32 ]

• EciRuam
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
Bij deze de foto's

foto 1
foto 2

Het filter, foto 1, moet ik nog stofvrij maken.
De hd led meters draaien beiden met de richting van de klok mee.
Pagina: 1