Toon posts:

RIS + ghost images

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik werk bij een computer bedrijf en vaak krijgen wij een hele hoop van de zelfde systemen binnen, nu Ghosten wij die systemen met een floppydisk en een voor geinstalleerde hardeschijf van dat systeem.

Nu zijn we van plan om op onze Blancco server een RIS boot te maken (nog niet echt in verdiept) zodat we als we een nieuw systeem aansluiten op het netwerk we "boot on network" doen en dat we dan een keuze krijgen tussen het programma Blancco, en een keuze kunnen maken tussen de ghost images.

Is dit mogelijk of moeten we echt een aparte ghost server ernaast gaan draaien ?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

HET verschil tussen RIS en Ghost is dat RIS een echte, volledige en ge-automatiseerde Windows installatie is en dat Ghost een meer een "image" is. Bij RIS zie je dus gewoon de installatie lopen en dit duurt ook net zo lang als "handmatig" installeren. Helemaal als je er ook wat extra programmas in stopt (wat meestal het geval is) kan je voor een RIS installatie makkelijk 45-60 minuten uittrekken.

Bij Ghost (en andere image tools) kwak je een letterlijke image op een HD en dat kan dus in een paar minuten gefixed zijn. Die snelheid is IMO dan eigenlijk ook meteen het enige voordeel want een nadeel is bv dat je voor elk PC model een aparte Ghost image moet hebben waar je bij RIS alleen hoeft te zorgen dat je drivers up to date zijn en dan ondersteunt 1 procedure dus alle modellen. Ook het updaten van een RIS is makkelijker omdat je gewoon de huidige installatie kan aanpassen (en niet weer nieuwe Ghost images moet bakken bij elke update, en ook nog voor alle modellen). Daarnaast kan een RIS server ook nog dynamische PC namen aanmaken en deze ook direct aan het domein te hangen dus als je mijn voorkeur wil hebben dan raad je het al ;)

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

een nadeel is bv dat je voor elk PC model een aparte Ghost image moet hebben
zeker niet waar.

Ik heb vrij veel gewerkt met ghost, en voor verschillende bedrijven 1 moeder-image ontwikkeld voor diverse hardware-platformen. Dat scheelt ook aanzienlijk in het updaten / bijhouden van je software versies in je image

is een kwestie van de juiste drivers toevoegen, de juiste triggers van Sysprep en de juiste answer-file aanmaken.

RIS ondersteund ook niet perse alle modellen, deze is sterk afhankelijk van je netwerkkaart, en in sommige gevallen moet je dan weer de juiste drivers toevoegen aan het "RIS image" om het werkend te krijgen.

Voor grootschalige uitrol ben ik nog steeds een voorstander van Ghost (multi-cast)

gaat het om af en toe een systeem installeren is RIS een mooiere optie, accounts pre-stagen in AD en juiste policies (voor oa. software distributie) instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem bij ons is niet dat wij de images niet hebben, wij hebben van vrijwel elk systeem wat hier binnen komt een WindowsXp/2000/98 images van laptops en systemen.

Maar wij willen op 1 server het programma Blancco draaien en het programma Ghost. dus als wij boot on lan doen kunnen wij kiezen ik wil ghost opstarten of blancco.