Toon posts:

[OpenOffice]Hulp gevraagd bij barcode kaarten maken..

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik moet een document maken waarin cellen komen met daarin een barcode, daar vlak onder een nummer en onderaan een adres.
Het is het idee dat als ik in het nummerieke vak een willekeurig getal invul dat in het veld erboven ook dat nummer komt in barcode font (met een * aan begin en eind).
dat word dan zeg maar een kaartje in een cel en dat moet dan zo vaak kunnen worden aangemaakt als ik wil.. dus als ik 10x op OK klik dan moet ik 10 ingevulde cellen krijgen met barcode kaarten..

Dit is wel mogelijk geweest in MS Office maar in openoffice werkt het net wat anders.

Ik heb gesearcht en op het OOo forum gekeken en heb vanalles geprobeerd met velden met kruisverwijzingen. Verder zijn mijn basic skills niet top dus daar heb ik niet veel naar kunnen kijken.

Verwijderd

Topicstarter
niemand? :(

kan niet veel verschillen met ms office lijkt me?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:00:...Ik moet een document maken waarin cellen komen met daarin een barcode, daar vlak onder een nummer en onderaan een adres.
Het is het idee dat als ik in het nummerieke vak een willekeurig getal invul dat in het veld erboven ook dat nummer komt in barcode font
Je kunt in de cel waar de barcode moet komen een verwijzing opgeven naar de cel met het getal. (F2, =cel). Dit werkt zowel in OO.o Writer als in Calc.(bij Writer alleen in een tabel)
(met een * aan begin en eind).
Dit is iets lastiger. Als de * gewoon in je barcode-font zit, dan zou je een aagepaste getal-notatie kunnen gebruiken met een * er voor en er achter. (b.v. "*"0"*" als getal-notatie)
dat word dan zeg maar een kaartje in een cel en dat moet dan zo vaak kunnen worden aangemaakt als ik wil.. dus als ik 10x op OK klik dan moet ik 10 ingevulde cellen krijgen met barcode kaarten.
Een kaartje in een cel??? Dat gaat mij boven de pet! :)
Ik kan me geen beeld maken van wat je wilt doen. Wil je 10 nieuwe documenten maken met daarin je barcode? Zo ja wat moet er allemaal in? En gebruik je Calc of Writer? Hoe deed je dit in Word?

Als je bijvoorbeeld een 10 nieuwe documenten wilt maken met daarop de barcode + adres, of 1 nieuw document met 10 barcodes+adressen, dan kom je bij macro's uit denk ik.

[ Voor 2% gewijzigd door A_L op 21-02-2006 13:52 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik zeg het helemaal verkeerd. ik heb een writer document, met daarin tabbelen van 2 kolomen breed, en in die cellen worden kaarten gemaakt zodat er 4x2 kaarten op 1 a4 passen.

en die barcode moet dan in een veld komen oid.. het gaat erom dat ik die barcode kan invullen en het dat hij dan dat kaartje maakt en ik zovaak dat kan doen als ik wil..

en ikzelf heb dat niet gedaan in word.. btw.. :(

• A_L
  • Niet online

A_L

Ten eerste, heb je de barcode-uitleg die ik hierboven gegeven heb, geprobeerd?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:39:sorry ik zeg het helemaal verkeerd. ik heb een writer document, met daarin tabellen van 2 kolommen breed,
Ok, iets duidelijker maar nog niet 100%.
en in die cellen worden kaarten gemaakt
Dit is mij niet duidelijk. Hoe worden kaarten gemaakt? Met welke gegevens? Zit het kaartje in 1 cel?
zodat er 4x2 kaarten op 1 a4 passen.
Waar voer je het numerieke getal in? Zijn het tabellen van 1 rij bij 2 kolommen?
...en die barcode moet dan in een veld komen oid.. het gaat erom dat ik die barcode kan invullen en het dat hij dan dat kaartje maakt en ik zovaak dat kan doen als ik wil..
Als je het kaartje eerst goed hebt dan kun je door middel van copy&paste zoveel maken als je wilt. (dit is de simpele methode)

Verwijderd

Topicstarter
ja het moet geatomatiseerd werken.. dus niet copy pasten met de hand..

debeginsituatie is gewoon 1 rij met 2 kolommen, daarin komt onderin de cel naam en adres van het bedrijf. en aan de bovenkant komt een barcode met daaronder het nummer van de code..

gewoon in 1 simpele cel.. en dan kan daarna een macro worden gemaakt dat het copy pasted word maar het gaat erom dat ik 2 velden heb die identiek zijn behalve de font.. dit lijkt me heel simpel maar helaas pakt het veel moeilijker uit.

en wat jij verteld is de excel methode ja met een werkbladmet cellen.. met als formule =(A2) ofzo.. maar ik werk in writer en heb gewoon grote cellen waar alles in komt per kaart..

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img123.imageshack.us/img123/3246/29ca.png

heb even wat in paint geklad.. ;)

maar zo ziet het er dus uit misschien is het zo simpeler ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 14:35 ]

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:21:
ja het moet geatomatiseerd werken.. dus niet copy pasten met de hand..

debeginsituatie is gewoon 1 rij met 2 kolommen, daarin komt onderin de cel naam en adres van het bedrijf. en aan de bovenkant komt een barcode met daaronder het nummer van de code..

gewoon in 1 simpele cel.. en dan kan daarna een macro worden gemaakt dat het copy pasted word maar het gaat erom dat ik 2 velden heb die identiek zijn behalve de font.. dit lijkt me heel simpel maar helaas pakt het veel moeilijker uit.
Ik zou van je cel een tabel maken met daarin 3 regels;
cel 1, streepjescode (link naar cel 2)
cel 2, numerieke code
cel 3, adres

Waarom? hierdoor kun je verwijzingen tussen de cellen maken.

Hoe precies een aantal keer deze tabel kunt herhalen dmv van een Macro in Writer, weet ik niet precies. In Calc zou ik het misschien nog weten maar in Writer niet.

Je zou evt. wel bijvoorbeeld de cellen in de eerste tabel invullen en dan de cellen in de 5 andere tabellen (uitgaande van je plaatje) laten verwijzen naar de cellen in de eerste tabel. Waar je dus de gegevens hebt ingevoerd. Nadeel is dat je altijd 6 kaartjes krijgt.
en wat jij verteld is de excel methode ja met een werkbladmet cellen.. met als formule =(A2) ofzo.. maar ik werk in writer en heb gewoon grote cellen waar alles in komt per kaart..
Ik werk ook in Writer, en daar werkt het net zo goed als in Calc of Excel. Maar het werkt in Writer alleen binnen tabellen. (zoals ik ook in mijn eerste post heb aangegeven)

Maak voor de grap een tabel in Writer:
Tabel > Invoegen > Tabel
met 2 kolommen en 1 rij.
Voer nu in cel 1 je numerieke getal in bijv. 12345
ga naar cel 2, druk op F2 (de formule-balk verschijnt bovenaan het scherm) en klik met de muis in cel 1. (De formule wordt nu in Writer =<A1>) Druk op Enter.

Klik nu met de rechtermuisknop op cel 2 en kies getal notatie. Voer hierbij de getalnotatie in die ik in post 1 gaf. Selecteer nu alles in cel 2 en zet het lettertype op je barcode-font.

P.S. hier heb je nog een Nederlandse handleiding voor Basic binnen OpenOffice.org. Is misschien handig, als je in macro's wilt gaan verdiepen. (eigenlijk voor OO.o 1.x, maar veel is van toepassing op 2)

[ Voor 12% gewijzigd door A_L op 21-02-2006 19:58 . Reden: zinsconstructie + url ]

Verwijderd

Topicstarter
ja met die cellen dacht ik ook al aan maar dat vinden ze hier niet goed. het moet zoals in word ongeveer.. (overstap ms office > open office)

• A_L
  • Niet online

A_L

In dat geval, zou je het volgende kunnen overwegen:
(ik ben niet super bedreven hierin, dus het kan zijn dat het beter kan)

-Een invoerveld toevoegen (ctrl-f2, functies-tab, invoerveld) waar je het numerieke getal invoert.
-Dit veld selecteren, weer op ctrl-f2, tab verwijzingen, verwijzing instellen, naam hiervoor opgeven (b.v. verw_getal).
-Ga naar de plaats van de streepjescode, weer ctrl-f2, tab verwijzingen, verwijzing invoegen, in de 2e kolom verw_getal, in de 3e kolom op verwijzing dubbelklikken.

Je hebt nu een veld dat verandert zodra je het 1e veld veranderd.

Zet nu * er voor en erachter. Selecteer het gedeelte tussen de sterren en zet het lettertype op je barcode-font.

Misschien kan het simpeler met die invoegvelden, maar dat is mij niet bekend.
Hiermee is mijn kennis uitgeput.... :D

Verwijderd

Topicstarter
zo werken die doorverijzingen dus.. :D

ik heletijd mee zitten kloten.. maar thnx in ieder geval je hebt me een stuk op weg geholpen ;)

nu die * erin krijgen
Pagina: 1