http server doet het niet als router is aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 12:36
Hallo, ik heb een probleem met mijn router. Ik probeer een http server op te zetten, en daarvoor moet ik poort 80 dus open zetten, in mijn router en modem. Het gaat bij ons zo:
modem>router>pc1
> pc2 (mijn pc)

Ik heb dus de volgende router sweex LB000021, alleen wil mijn server niet gaan draaien als ik mijn router heb aangesloten(wel als ik alleen onze modem heb aangesloten). Ik heb in onze modem poort 80 open gezet met 10.0.0.1 en onze router met 192.168.2.100 (dat ip krijg ik als ik ipconfig doe). Nou zou het moeten werken, maar dat doet het nog niet, een kameraad van mij heeft precies dezelfde modem en router, en ook dezelfde instellingen als ik heb. Daarom is mijn vraag licht het aan mijn router of doe ik nog wat verkeerd?

Ik heb al op internet gezocht om mijn probleem te verhelpen, maar daar kon ik niets vinden over hoe ik dit probleem zou moeten oplossen.

alvast bedankt,

Rick Hansen

Verwijderd

In het modem heb je port 80 opengezet ???? dat begrijp ik niet , zit er zoms ook een router in je modem ? Wat voor modem is het dan ??
Beide PC's zitten aan de router ? Dat is erg onduidelijk in je posting.
Willen we het begrijpen dan is er wat meer informatie nodig ?

Hoe probeer je trouwens die http server te benaderen? Met je Internet ip adres ?

• rickhansen
? Wat voor modem is het dan ??
Het is een speedtoush 510.
Afbeeldingslocatie: http://www.univie.ac.at/ZID/anleitungen/adsl-router/pics/st510.jpg
Beide PC's zitten aan de router ?
Ja, want de speedtoush heeft maar een uitgang dus heb ik een router gekocht om dat we 2 pc`s hebben en op die router zitten 4 uitgangen.
In het modem heb je port 80 opengezet ???? dat begrijp ik niet , zit er zoms ook een router in je modem
Anders kunnen anderen de pagina niet zien, en dat is juist wel de bedoeling.
Hoe probeer je trouwens die http server te benaderen? Met je Internet ip adres ?
Ja, met mijn ip adres

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die Sweex doet hoogst waarschijnlijk niet aan "nat loopback", dus dan kun je vanuit je interne netwerk niet via je internet-IP-adres je server bereiken.

Verwijderd

Een Speedtouch 510 is al een modem/router ! Je had dus alleen meer een hub of switch nodig. Twee routers achter elkaar maken het onnodig moeilijk !

(de 510 is er met 1 aansluiting , maar er is er ook een met 4 aansluitingen.)

Om meerdere PC's aan een router aan te sluiten heb je echt geen tweede router nodig. Een HUB of SWITCH volstaat

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 14:20 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
rickhansen schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:16:
Het is een speedtoush 510.
[afbeelding]

[...]

Ja, want de speedtoush heeft maar een uitgang dus heb ik een router gekocht om dat we 2 pc`s hebben en op die router zitten 4 uitgangen.
Die speedtouch is in feite ook al een router, alleen maar met 1 poort dus. Nu zit je idd met dubbele NAT. Persoonlijk zou ik geen router bijgekocht hebben maar een simpele switch, of de wan poort van je router nu niet gebruiken. Maargoed, het moet zo in principe ook werken.
Ja, met mijn ip adres
Je realiseert je dat je van in je netwerk je webserver niet op je externe ip kunt benaderen? Dit zou je moeten laten testen door iemand anders, of even met een proxy / dailup veribnding uitproberen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 17:05

job

Je modem is eigenlijk ook een router. Dus nu heb je eigenlijk 2 routers achterelkaar.
Je moet dus in je router het ip van je pc met poort 80 openzetten.
En in de modem moet je het ip van de router met poort 80 openzetten.

En dan hopen dat het een beetje soepel werkt. Het was handiger geweest als je een switch had aangeschaft.

• rickhansen
Ja, het is ook eigenlijk een switch. Want er zit geen modem in. Ik realiseer met dat ik niet mijn eigen ip kan gaan intypen om te kijken of de server het ook doet, dat heb ik laten testen door iemand anders.

Maar, het werkt dus wel zonder router, maar ik heb die router nodig omdat we anders maar 1 pc aangesloten kunnen hebben.

misschien geeft een plaatje meer duidelijkheid
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hairm001/Mpc/lb21.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door rickhansen op 20-02-2006 14:29 ]

• rickhansen
Je modem is eigenlijk ook een router. Dus nu heb je eigenlijk 2 routers achterelkaar.
Je moet dus in je router het ip van je pc met poort 80 openzetten.
En in de modem moet je het ip van de router met poort 80 openzetten.

En dan hopen dat het een beetje soepel werkt. Het was handiger geweest als je een switch had aangeschaft.
dus je bedoelt het ip 192.168.2.100 of 84.87.xx.xx met Je moet in je router het ip van je pc met poort 80 openzetten?

Verwijderd

rickhansen schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:25:
Ja, het is ook eigenlijk een switch. Want er zit geen modem in. Ik realiseer met dat ik niet mijn eigen ip kan gaan intypen om te kijken of de server het ook doet, dat heb ik laten testen door iemand anders.

Maar, het werkt dus wel zonder router, maar ik heb die router nodig omdat we anders maar 1 pc aangesloten kunnen hebben.

misschien geeft een plaatje meer duidelijkheid
[afbeelding]
Lijkt me handig als je eerst wat tutorials en howto's doorleest.

Je hebt namelijk geen router nodig om fysiek 2 PC's aan te kunnen sluiten, een hub of switch is dan voldoende. Als je logisch 2 PC's aan wil sluiten aan 1 internetverbinding met maar 1 IP-adres, dan heb je een routertje nodig.

Je speedtouch 510 is dus al een router. Je kunt daar logisch al 2 PC's op aansluiten, het pas alleen fysiek niet. Om het fysiek te laten passen heb je voldoende aan een switch.

Je moet nu 2 port-mappings maken: 1 van je speedtouch 510 naar je tweede router, maar ook 1 van je tweede router naar je PC. En dan wordt het inderdaad allemaal een stukje ingewikkelder..... Je kunt ook je speedtouch 510 in bridge-mode zetten, maar of dat het makkelijker voor je gaat maken.... denk het niet.

Enneh.... je router is eigenlijk een switch omdat er geen modem inzit??? Klok en klepel.....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 14:44 ]

• rickhansen
Voor de duidelijkheid heb ik wat screens gemaakt.
http://tinypic.com/view/?pic=o6xlj7 instellingen van modem
http://tinypic.com/view/?pic=o6xmiq instellingen router.
Enneh.... je router is eigenlijk een switch omdat er geen modem inzit??? Klok en klepel.....
nee sorry foutje

[ Voor 26% gewijzigd door rickhansen op 20-02-2006 14:53 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

rickhansen schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:51:

[...]

nee sorry foutje
Met die plaatjes wil het ook niet vlotten.
Rick,

wil je eens rustig uitleggen wat voor setup je nu precies hebt.
Graag in de vorm van:
code:
1
2
3
PC1 heeft IP 192.168.1.X
PC2 heeft IP 10.0.0.X
SERVER heeft ...

etc..
Dan kijkt een stuk makkelijker.

Even wat uitleg, ondanks dat de speedtouch maar één uitgang heeft, kan hij wel meerdere PC's toegang geven to het internet.
Je sluit daarvoor het modem aan op de telefoonkabel (of gewoon kabel) en de LAN uitgang van het modem sluit je aan op een SWITCH, niet een ROUTER.
Vervolgens prik je alle PC's in de SWITCH en geef je ze allemaal een IP in hetzelfde subnet als de ROUTER. De SWITCH heeft uiteraard geen IP adres.
Als alle PC's elkaar kunnen zien, je kunt ze allemaal pingen, dan moet je op de server de binnenkomende poort 80 op het INTERNET adres doormappen naar het IP van je server. Dat kan ik niet uit de plaatjes opmaken die je gepost hebt.

Zoals hierboven al opgemerkt is, met een dergelijke configuratie is het NIET mogelijk om je webserver aan te spreken op http://<JOUW_INTERNET_IP>.
Dit kan alleen als je jouw browser insteld om gebruik te maken van de proxy van je internet provider.
Die meld zich dan met het internet adres op jouw router, die het vervolgens door kan spelen aan jouw server. Een soort U-bocht constructie dus ;)
Een nadeel hiervan is wer dat als je up-dates aan jouw site doet, dit niet snel op de proxy door zal komen, dus je zult die wijzigingen niet altijd direct kunnen bekijken.
Tenzij je http://<HET_INTERNE_IP_VAN_JE_SERVER> gebruikt. Daarvoor moet je dan in de instellingen van je browser weer aangeven dat hij geen proxy moet gebruiken bij lokale adressen.

Succes ermee!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• job

job

rickhansen schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:34:
dus je bedoelt het ip 192.168.2.100 of 84.87.xx.xx met Je moet in je router het ip van je pc met poort 80 openzetten?
Nee, niet helemaal
Je router heeft bijvoorbeeld het volgende ip 10.0.0.150
je pc heeft bijvoorbeeld het volgende ip 192.168.1.1

In je modem moet je dan poort 80 doormappen naar 10.0.0.150
in je router moet je dan poort 80 doormappen naar 192.168.1.1

En dan moet je een ander laten kijken of je website online staat.

Of wat makkelijker is, je router pakken en hem als switch gebruiken.
Dus alleen de lan aansluitingen gebruiken en de wan niet dus niet.
Dan hoef je alleen in je modem te mappen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rickhansen schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:51:

[...]

nee sorry foutje
Je portmap op de speedtouch klopt in ieder geval al niet. Je moet mappen naar het WAN IP van die andere router en dat is er eentje in het 10.0.0.* bereik. Het hele idee van routers is juist dat ze NATten, dus jouw modem ziet nergens apparaten met IP's beginnend met 192.168.1.

In de webinterface van de Sweex > WAN staat welk IP de Sweex heeft gekregen van de 510. De 510 moet naar dat IP adres mappen.

Dat IP adres kan je ook in de DMZ van de 510 invullen, zodat je voortaan alleen op de Sweex portmaps hoeft te beheren, of je kan inderdaad alleen de LAN porten van de Sweex gaan gebruiken om zodoende de router functionaliteit te omzeilen.

[ Voor 15% gewijzigd door Voutloos op 20-02-2006 16:52 ]

{signature}

• Anubis801
  • Laatst online: 28-12-2025
Waar heb je de modem aangesloten? Op de WAN of op een van de LAN porten in je router?
Is het WAN ip hetzelfde als de Portmapping IP in je speedtouch?\
Wat ik vreemde vind is dat je 192.168.2.1 geeft in je speedtouch als IP voor portmapping terwijl je speedtouch modem een IP range van 10.0.0.xxx heeft.

Kijk anders bij die maat van je waar het wel werkt en vergelijk alle fisieke aansluitingen EN alle IP instellingen.

=/\= System Status =/\=

• rickhansen
Hallo, als ik het dus goed begrijp moet ik een vast ip adres hebben (niet dat er een automatisch wordt gegeven). En hoe kun je dat doen dan dat het niet via wan gaat? Ook de kabel die van de modem komt in een lanpoort stoppen? En hoe gaat dat dan werken??

Ik begrijp het niet helemaal wat jullie daar mee bedoelen.

alvast bedankt

Rick Hansen

[ Voor 5% gewijzigd door rickhansen op 20-02-2006 17:08 ]

• Voutloos
  • Niet online
Ik zeg toch duidelijk hoe je het adres kan vinden dat je vervolgens kan gebruiken om de portmap op de 510 goed te doen.

Als je het dan toch opgeeft om met 2 routers te werken, stop je gewoon de kabel die tussen de speedtouch en sweex zit bij de weex in een ander portje (bij dat portje staat er dan bijvoorbeeld geen 'WAN' bij, hoe verzinnen ze het ;) ).

En als laatste punt: lees je nou gewoon een keer in.

{signature}

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rick:

Router: Heeft eigen IP adress range (192.168.0.xxx danwel 192.168.168.1.xxx of 10.0.0.xxx) : Het routen betekent dattie van de ene adres range naar de andere kan vertalen en uiteindelijk naar de boze buitenwereld (internet).
Een switch of hub knoopt alle computers in een range aan elkaar. Met een switch of hub kan je maximaal 256 computers aan je modum/router hangen.

Nu je met twee routers werkt krijg je drie stukken netewrk: Internet (1) - stukje tussen router/modem en tweede router (2) - en stukje tussen tweede router en je computers (3).

In elk van deze stukjes netwerk krijg je aparte IP-nummers (zie boven) en wordt het wat lastig alles goed te mappen (kan wel, maar lastig).
Probeer je tweede router te ruilen voor een switch en je voorkomt zekers een hoop problemen, zeker als je met torrents, VOIP, webcams, etc, etc wil gaan spelen.

Succes: zie ook het grote poortmapping verhaal ergens hier op GOT

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-02-2006 17:19 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• rickhansen
Je portmap op de speedtouch klopt in ieder geval al niet. Je moet mappen naar het WAN IP van die andere router en dat is er eentje in het 10.0.0.* bereik. Het hele idee van routers is juist dat ze NATten, dus jouw modem ziet nergens apparaten met IP's beginnend met 192.168.1.
Dat is bij mij 10.0.0.2 , dan zet ik in mijn modem ip 10.0.0.2 en dan poort 80 in/out.
In mijn router 192.168.2.100 en ook poort 80 in/out.

Maar het probleem is dus dat de server dan nog niet werkt.
Dus ik weet niet waar dat aan kan liggen

[ Voor 20% gewijzigd door rickhansen op 20-02-2006 17:58 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is me nogsteeds even niet 100% duidelijk wat nu welke IP's heeft eerlijk gezegd...

Je speedtouch heeft als interne IP 10.0.0.138 neem ik aan? En je Sweex krijgt in het "Speedtouch-netwerk" kennelijk 10.0.0.2 ? (Dat wordt zijn externe IP dus)

Vervolgens is het interne IP van je Sweex 192.168.2.1, en het interne IP van je PC 192.168.2.100 ?

Als het zo is kloppen de instellingen zoals je ze in je laatste post hebt staan iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 20-02-2006 18:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• rickhansen
Het is me nogsteeds even niet 100% duidelijk wat nu welke IP's heeft eerlijk gezegd...

Je speedtouch heeft als interne IP 10.0.0.138 neem ik aan? En je Sweex krijgt in het "Speedtouch-netwerk" kennelijk 10.0.0.2 ? (Dat wordt zijn externe IP dus)

Vervolgens is het interne IP van je Sweex 192.168.2.1, en het interne IP van je PC 192.168.2.100 ?

Als het zo is kloppen de instellingen zoals je ze in je laatste post hebt staan iig.
Zo is het, zoals jij zegt, maar het werkt niet.
Het programma dat ik als server gebruik heet shttp:
maar iemand anders kan mijn pagina gewoonweg niet zien, daarom ben ik deze topic ook begonnen.
Mischien ligt het toch aan mijn router

• job

job

Als je er niet uitkomt dan gebruik je die router maar als switch.
Je router heeft 2 verschillende soorten poorten.
Wan en Lan poorten.
De lan poorten zitten met z'n vieren bijelkaar.
De wan poort is de poort die je normaal gesproken op je modem aansluit.

Wat jij moet doen is de wan poort niet gebruiken. En alle utp kabels maar in de lan poorten te stoppen. Het hele router gedeelte van je router omzeil je daarmee en je gebruikt alleen het switch gedeelte.

Als je internet werkt, moet je even kijken welk ip je "server" heeft gekregen en dat ip dan doormappen.

• rickhansen
Als je internet werkt, moet je even kijken welk ip je "server" heeft gekregen en dat ip dan doormappen.
Dat is ook een probleem want dan doen mijn internet het niet.

• rickhansen
Ok, het is heel vaag maar hij doet het nu wel.
Ik heb de poorten weer zo gezet bij modem 10.0.0.2 en router 192.168.2.100 , en nu wil het. :*)

Iedereen bedankt voor het uitleggen :*)

Rick Hansen

[ Voor 8% gewijzigd door rickhansen op 20-02-2006 18:49 ]

Pagina: 1