Toon posts:

[Excel] Filterprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er valt vanalles te filteren m.b.v. Excel maar ik ben nog geen oplossing tegen gekomen voor het volgende probleem:

Stel, je hebt de volgende reeks (in kolom A bv.):
1
2
3
4
5
6
7
8
Nu wil ik de waarden 2,4,6,8 in kolom B hebben. In principe moet een reeks data dus uit elkaar getrokken worden en waar ik eigenlijk naar toe wil is dit:
0 100,4
3 20,8
0 100,3
3 20,9
3 20,8
3 20,4
Bovenstaande is een reeks relevante data die bij elkaar hoort maar eigenlijk wil ik de hoge en lage waarden afzonderlijk plotten in 1 grafiek zodat ik een trendlijn toe kan voegen door beide reeksen.

Heeft iemand een idee?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

Dido

heforshe

Heb je ook nog een x-waarde? Voeg anders een regelnummertje toe als extra kolom.

Sorteer vervolgens op jouw eerste kolom (met nullen en drieen) als eerste key, en op dat regelnummertje als tweede key. Dan heb je ze welliswaar onder elkaar staan, wat je er verder mee wilt is een kwestie van c/p-en?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Voor probleem 1:Maak een kolom met een indicator voor alle even en alle oneven getallen. Vervolgens filter je daar op.

Voor probleem 2:

Filter op eerste kolom. 0/3, dan ben je toch klaar?

Daarnaast, als je twee grafieken wilt, link je de data naar een volgend werkblad. Vervolgens filter je blad 1 op hoog, en blad 2 op laag, en maak je van beide een grafiek.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had erbij moeten vermelden dat de volgorde van belang is. De data moet gescheiden worden op hoog en laag maar onderling mogen de hoge waarden niet gesorteerd worden. Deze moeten blijven staan zoals ze in de originele data staan.
En de data die ik heb is niet netjes opeenvolgend uiteraard maar is random.
Voor probleem 1:Maak een kolom met een indicator voor alle even en alle oneven getallen. Vervolgens filter je daar op.
Het gaat dus niet om oneven of even getallen maar om de om-en-om data.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:56 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

Sherlock

No Shit

Is het altijd om-en-om?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik weet niet of je wel wilt filteren. Je wilt de twee datasets in één grafiek combineren? -> iets met twee hulpkolommen, =ALS(A1=0,B1,0) en daarnaast =ALS(A1=3,B1,0).
Naar beneden slepen en je hebt je data gesplitst.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maak een extra kolom aan met 0 en 1, bijv 0 voor laag en 1 voor hoog.

Selecteer de kolomhoofden en klik tools>filter>autofilter

daarna in de kolom met 0 en 1 , via dropdown menu op kolomhoofd alleen 1 selecteren, of alleen 2.

Deze zelfde truuk kun je ook doen met de oneven/even waarden filteren maar dan via dropdown>custom

Succes!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:54:
Sorry, ik had erbij moeten vermelden dat de volgorde van belang is. De data moet gescheiden worden op hoog en laag maar onderling mogen de hoge waarden niet gesorteerd worden. Deze moeten blijven staan zoals ze in de originele data staan.
En de data die ik heb is niet netjes opeenvolgend uiteraard maar is random.
Dan werkt mijn methode toch?
(Welliswaar is het niet handig als je dynamische data hebt :) )

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je de hoge en lage waardes niet zelf wilt invullen met 1 en 0 kun je alsnog een functie in die kolom zetten met if (a1>50, 1,0 )

Heb je automatisch 1tjes en 0-etjes

Verwijderd

Topicstarter
Oef, het valt niet mee.
Is het altijd om-en-om?
Nope.

Verder werkt de methode met het dropdown menu niet (dat had ik ook al geprobeerd nl.). Ook de volgorde onderling is van belang dus die ben je dan kwijt. Verder mag er geen nul komen te staan want dan wordt er ook een nul geplot. (weet iemand trouwens wat het teken is voor een leeg veld? =ALS(A1=0,B1,"dus hier iets waardoor het veld leeg blijft")) Hieronder zal ik nog een keer duidelijk het probleem aangeven.

0 100,2
3 20,3
0 100,4
0 100,1
3 20,0
3 20,9
0 100,8
3 20,2
3 20,7
3 21,0

moet worden....

A-----B-------C
0 100,2 ---------
3 -------------- 20,3
0 100,4 ---------
0 100,1 ---------
3 -------------- 20,0
3 -------------- 20,9
0 100,8 ---------
3 ------------- 20,2
3 ------------- 20,7
3 ------------- 21,0
En op de lege plaatsen mag dus niets staan.
Bedankt voor alle hulp b.t.w.

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
Een leeg veld is: '' (twee enkele ' tekens)

Maar als je een definitie hebt van wat hoog en wat laag is, dan kan dat toch niet moeilijk zijn?
Inhoud kolom B: Als A<=(#WAARDE LAAG) dan A1 anders LEEG
Inhoud kolom C: Als A>=(#WAARDE HOOG) dan A1 anders LEEG

Of bedoel je het anders?

[ Voor 85% gewijzigd door mitalp op 20-02-2006 14:39 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als de waarden altijd aan de volgende voorwaarden voldoen:
-Voor kolom A 0 of 3
-Voor kolom B, ongeveer honderd, maar iiig veel groter dan de waarden welke in kolom c moeten
-Voor kolom C ongeveer 21, maar iig veel groter, of veel kleiner dan de waarden in A of B

Dan kun je gewoon een ALS-formule in de cel plaatsen toch.(Even geen tijd voor voorbeeld)

EDIT: Ik bedoel dus net iets als Mitalp ^^

[ Voor 7% gewijzigd door Lolhozer op 20-02-2006 14:41 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
De waarde uit kolom A hangt samen met die van B. Als A een 3 is, is B laag en andersom.

ps. '' voor een leeg veld werkt niet.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Er wordt een dubbel dubbel aanhalingsteken bedoeld. 2*"="".
Als je dat in een als/IF formule zet, heb je een lege cel.
Maar, wat ik voorstelde:
Kolom A en B laten zoals ze zijn, kolom C: =IF(A1=0,B1,""), Kolom D idem voor hoge waardes zal denk je niet werken?

• Dido

Dido

heforshe

Derde en laatste keer dan, ervan uitgaande dat dit een eenmalige actie is (of niet te vaak voorkomt):

In kolom D de cijfers 1, 2, 3 (regelnummertjes dus).

Sorteren op Kolom A, Kolom D.

Van het bovenste deel van resultaat kolom B naar kolom C moven.

Sorteren op Kolom D.

Kolom D leegflikkeren, kind kan de was doen :P

Verwijderd

Topicstarter
@onkl

Hey man, thanx. Zo bedoelde ik het dus. Alleen:
bij een plot ziet Excel de waarde "" toch als een 0 zodat de curve tussen twee punten steeds terug naar nul gaat.

Verwijderd

Als je de waarde NA (Value not Available) gebruikt ipv "" wordt de waarde overgeslagen in de grafiek.
Pagina: 1