Toon posts:

Nieuwe pc, maar welk mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Het grootste gedeelte heb ik al samengesteld maar ik kom maar niet uit welke mobo het meest geschikt is om te nemen. Het is mijn bedoeling een mid range pc te maken. Hier volgen de al gekozen onderdelen:

CPU AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Geheugen 2x 512 MB, PC3200, 400 MHz, 3 merk hangt af van gekozen moederbord
GPU XFX VGA GeForce 6600GT Extreme 128 MB
Case Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W

Aangezien het een stille kast is wil ik de rest van mijn systeem hier ook op aanpassen met de volgende coolers:
- Arctic Freezer 64 Pro
- Zalman VF700-Cu

Verder zal er een diskette station en waarschijnlijk een dvd-rw bij worden gekocht.

Zelf heb ik nog twee hardeschijven liggen: Maxtor DM9 120GB en Maxtor DM10 200GB. De laatst genoemde heeft de volgende firmware: 1BY0. (Dus hoger dan 1B70, die niet werkt icm de nForce4 chipset).

Nu dan ben ik gebleven bij het kiezen van een moederbord. Eerst wat eisen:

- stabiel
- stil
- SLI is niet nodig
- hoeft geen ster in overklokken te zijn
- budget ~100 euro

Ben zelf een poos opzoek geweest, heb een voorkeur voor de nForce4 ultra chip.
De ASUS mobo's worden hier veel besproken maar als ik die topics lees wordt ik helemaal gek van de problemen die er zijn met de NB cooler. Wil je die vervangen voor een passief blokje van zalman is 1 je garantie kwijt, 2 past niet goed met de videokaart en/of cooler en 3 of de cooling van de NB dan goed is is veelal ook niet duidelijk.
Over GigaByte wordt weinig gesproken binnen GoT en kan geen reviews vinden van de GA-K8NF9 ultra. Wel heeft deze een passief gekoelde NB, maar of dit voldoende is is men ook niet echt uit, aangezien de Nforce4 NB aardig heet kan worden.
Ook een andere chipset heb ik bekeken: Asrock 939Dual-SataII. Dit blijkt een prima mobo te zijn voor mensen die compatible probs hebben met de Nforce4 chips. Verder presteert deze ook goed. Alleen heb ik een beetje het gevoel Nforce4 toch een stuk beter is dan deze als het aankomt op prestaties, stabiliteit en duurzaamheid.

Ik hoop voldoende info te hebben gegeven en dat jullie mij kunnen helpen :)