Toon posts:

Twee verschillende types geheugen in dual channel kit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende geheugen in mijn bezit:

OCZ Platinum rev. 2 met het typenummer: OCZ4001024ELDCPER2-K

Er bestaan twee versies hiervan, 1.0 en 1.1. Op de 1.0 zitten TCCD chips en op de 1.1 TCC5. Nu wil het geval dat in mijn dual-channel kit zowel een 1.0 en 1.1 reepje zitten. Het werkt prima samen in dual channel, maar mag dit zomaar? Als ik een dual channel kit koop verwacht ik ook dezelfde reepjes.

Ik heb het probleem voorgelegd aan OCZ, en zij zeggen dat er gewoon een verkeerde sticker op zit, omdat zij nooit twee verschillende reepjes in 1 kit stoppen.

Is er een manier om te controleren of het werkelijk 2 verschillende reepjes zijn? Op de site maakt OCZ geen onderscheid in versie 1.0 en 1.1 en dus zijn de typenummers ook gelijk. In cpu-z geeft SPD ook geen verschillen aan. Weet iemand een oplossing?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik een dual channel kit koop verwacht ik ook dezelfde reepjes.
Waarom dat?
Naast het feit dat een dual channel kit niet meer dan een marketing naampje is is het zo dat als je 2 dimmen hebt die het in dual channel doen je toch precies hebt gekregen waar je voor betaalt hebt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:13:
Ik heb het volgende geheugen in mijn bezit:

OCZ Platinum rev. 2 met het typenummer: OCZ4001024ELDCPER2-K

Er bestaan twee versies hiervan, 1.0 en 1.1. Op de 1.0 zitten TCCD chips en op de 1.1 TCC5. Nu wil het geval dat in mijn dual-channel kit zowel een 1.0 en 1.1 reepje zitten. Het werkt prima samen in dual channel, maar mag dit zomaar? Als ik een dual channel kit koop verwacht ik ook dezelfde reepjes.

Ik heb het probleem voorgelegd aan OCZ, en zij zeggen dat er gewoon een verkeerde sticker op zit, omdat zij nooit twee verschillende reepjes in 1 kit stoppen.

Is er een manier om te controleren of het werkelijk 2 verschillende reepjes zijn? Op de site maakt OCZ geen onderscheid in versie 1.0 en 1.1 en dus zijn de typenummers ook gelijk. In cpu-z geeft SPD ook geen verschillen aan. Weet iemand een oplossing?
Ik kon het geloof ik zien met sisoftware sandra..

EDIT: ik heb ff gekeken, je kan alles zien, zelfs de datum van het maken enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:26 ]

Verwijderd

Er zijn niet voor niets verschillende versie nummers lijkt me zo. Nu ben ik geen fan van OCZ, maar een Corsair fanboy.

Maar goed ik had ook een keer dezelfde reepjes alleen andere versienummers.

Dit was zo, ik had al een 512 MB blabla versie 1.0 reepje.
Hierna kwam het hele dual channel gebeuren uit dus heb ik precies zo'n reepje bijgekocht, alleen je raad het al versie 1.2

Ik zet ze allebei in het moederbord werkt perfect.Alleen toen ik de strakke timings activeerde ( dus echt het maximale wat die kan hebben officieel ) werd het systeem zwaar instabiel en maakte spontane reboots.

Wat bleek nu:
Het 1.0 reepje trok het niet maar het 1.2 reepje wel.

Mijn tip: Eis dezelfde versienummers op beide reepjes en mijn extra tip : mag ik niet mededelen van de moderators, ik hoop dat je hem op tijd hebt gelezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 15:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:25:
[...]

Ik kon het geloof ik zien met sisoftware sandra..

EDIT: ik heb ff gekeken, je kan alles zien, zelfs de datum van het maken enz.
Dat leest de SPD uit en laat de SPD nou nniet veel zeggends zijn (in theorie kun je alles op zo'n SPD zetten, ook dat een DDR Dimm EDO chips heeft ofzo).

De chips op de dimm zelf zijn van belang.
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:28:

Ik weet het, tis gemeen en mag eigenlijk niet, maar dit trucje werkt altijd!!!! })
Je weet dat we hier op got niet blij worden van fraude? misschien verstandig je bericht weg te halen wil je geen OW krijgen :)

Verwijderd

Nou ik zie het niet als fraude, als je het heel technisch bekijkt is het een lichte vorm van ja.

Wanneer je een dual kit koopt, verwacht je zoals veel fabrikanten pretenderen identieke tweelingen , dus niet eentje versie 1.0 en de ander 1.2 dat kan niet en dat mag niet, dus wie fraudeert hier dan denk ik.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:56:
Nou ik zie het niet als fraude, als je het heel technisch bekijkt is het een lichte vorm van ja.

Wanneer je een dual kit koopt, verwacht je zoals veel fabrikanten pretenderen identieke tweelingen , dus niet eentje versie 1.0 en de ander 1.2 dat kan niet en dat mag niet, dus wie fraudeert hier dan denk ik.
De fabrikant levert een dual channel kit, dit wil zeggen dat je 2 dimms hebt die op eenzelfde manier presteren en voldoen aan dezelfde eisen. Op het moment dat ze dat doen en het werkt in alle omstandigheden dan is er zeker geen sprake van fraude. Wie bepaalt dat je geen rev 1.0 en een rev 1.2 in 1 kit mag stoppen?

Echter, op het moment dat jij op valse voorwendselen producten gaat RMA-en om wat voor reden dan ook ben jij toch echt aan het frauderen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

anyway, we gaan hier op GoT ons niet bezighouden met hoe we zouden kunnen frauderen...

Dual Channel kit is maar een marketingterm, als je netjes 2 reepjes ram koopt die in de QVL van je mobo leverancier staan dan zullen die ook in dual channel draaien, ongeacht of deze nu exact hetzelfde zijn of niet.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Daar heb je wel een punt, maar dan nog:

Ik blijf van mening dat als je een dual kit koopt je recht hebt om twee IDENTIEKE modules, zeker
als fabrikanten dat pretenderen. Bij Corsair staat bv op de website:

Two Identical Twins

Ik weet dus niet hoe dat bij OCZ zit.Ik denk dan altijd zo: er worden toch niet voor niks twee verschillende versies gemaakt?Dus moet er een kwaliteits/prestatie verschil zijn.
Wanneer een moderator ( die met de rode namen ) van mening is dat wat ik deed, niet door de beugel kan zal ik mijn tip weg-editen.

Edit:

Bij deze

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:09:
Daar heb je wel een punt, maar dan nog:

Ik blijf van mening dat als je een dual kit koopt je recht hebt om twee IDENTIEKE modules, zeker
als fabrikanten dat pretenderen. Bij Corsair staat bv op de website:

Two Identical Twins
Als dat er zo staat dan mag je inderdaad er vanuit gaan dat die dingen dezelfde revisie hebben.
Ik weet dus niet hoe dat bij OCZ zit.Ik denk dan altijd zo: er worden toch niet voor niks twee verschillende versies gemaakt?Dus moet er een kwaliteits/prestatie verschil zijn.
Wie zegt dat deze twee dimmen/chips niet toevallig van 2 verschillende machines afkomen die dezelfde dimmen/chips maken, maar zelf een ander nummer meegeven (mogelijk voor foutdetectie).
Er hoeft helemaal geen verschil te zijnin prestatie of wat dan ook, alleen omdat er een nummertje verschilt.
Andere optie is dat dit soort dingen gewoon in batches gedaan worden die ieder een eigen nummer hebben.

Als er wel verschil in zit is het natuurlijk zo dat de slechtste chip ten minste aan de eisen van de kit moet voldoen, anders heb je inderdaad het recht om ze om te ruilen op basis van dat je niet geleverd hebt gekregen waar je om gevraagd hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat een stortvloed aan reacties :)

Ik heb toch maar even sisoft sandra geraadpleegd, ook dat programma laat geen verschillen zien wat betreft het geheugen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoals gezegd, Sisoft sandra leest alleen de SPD uit... dit is dus geen betrouwbare info, wil je het zeker weten moet je gewoon op de chips kijken.
Pagina: 1