Toon posts:

Samba share als Linux Home

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met daarin een Windows 2000 Server met Active Directory, en een aantal Windows XP werkstations. Het is de bedoeling dat Linux Windows XP gaat vervangen. Ik ben nu al een tijdje bezig met een test werkstation (Kubuntu 5.10).

Ik kan mij nu al succesvol authenticeren tegen de Active Directory. Met dank aan het erg handige SADMS (http://sadms.sf.net). Ik was eerst erg lang bezig om handmatig alles in te kloppen. Met varierende resultaten.

Nu ik dat voor elkaar heb wil ik dat de Linux Homedirectory dezelfde is als de Windows Homedirectory. In SADMS kan ik met behulp van PAM links krijgen in de lokale Homedirectory naar de Homedirectory op de Windows 2000 Server. Maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil dat de samba share \\server\home\%username% de home directory wordt van de gebruikers op de Linux machine. Dit is zodat mensen dan niet computer gebonden zijn, ze kunnen op elk werkstation inloggen, en alle instellingen van hun programma's (Thunderbird, Firefox, etc) en desktop meteen meenemen. En mochten de gebruikers een keer op een Windows machine inloggen hebben ze nog beschikking over hun email, bookmarks, etc. Ook is het erg makkelijk voor de gebruikers om alles te vinden in hun home directory. Andere shares worden gewoon naar een submap in hun home gelinkt.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken op Internet, maar kom niet veel tegen. Wat ik wel vondt is dit http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/smbfs/. Wat ongeveer doet wat ik wil, alleen is het voor Red Hat, anders had ik het stap voor stap kunnen volgen.

Samenvattend

Ik heb:
Windows 2000 Server (Active Directory) met daarop de home directory's van de gebruikers
\\server\home\%username%
Een Linux machine die zonder problemen gebruikers in de Active Directory laat inloggen.

Ik wil:
Dat de home op de linux machine hetzelfde is als de home op de 2000 server
(~ = \\server\home\%username%)

Iemand die dit al eens voor elkaar heeft gekregen, of een link waar ik mee verder kan.

Verwijderd

je kunt de homedirectory op de server toch gewoon met samba mounten naar elke willekeurige directory op het lokale workstation? Dat wil je toch, of niet?

Als het netwerk dan niet beschikbaar is heb je overigens wel een probleem.

Verwijderd

Bij Windows zelf halen wordt je profiel (instellingen enzo) van de server gehaald bij het inloggen. Bij het uitloggen worden ze dan weer geupload. Dat lijkt me 'n betere manier om het aan te pakken.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat je wilt moet toch echt kunnen met pammount hoor. Misschien dat je sadms er iets voor moet tunen, maar ik heb wat met versleutelde home-partities zitten spelen, en dan moet je op hetzelfde moment gaan mounten als in jouw geval. Misschien even de documentatie van pam-mount bestuderen?

@AapopFiets: Wat is er beter aan de Windows manier? Je instellingen worden ook met de Linux manier maar 1 keer gelezen (daarna zijn ze gecached), en alleen terug geschreven wanneer nodig.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zal me wat verder verdiepen in pammount.

(Ik weet dat het met windows kan, zo werkt het hier nu. Maar we willen naar Linux toe)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben al een stuk verder.

Ik kan nu inloggen met mijn AD users op de linux machine. Ben ik verder gegaan met pam-mount. Dat wil nu allemaal lukken (met een wat hulp). Bij inloggen wordt netjes de share gemount in /home/DOMAIN/user. Probleem is nu dat ik niet met GDM in kan loggen.

Ik kreeg steeds deze melding:

/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: running: /usr/bin/X11/sessreg -a -w /var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/lib/gdm/:20.Xservers" -h "" -l ":20" "wes"
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
_IceTransTransNoListen: unable to find transport: tcp
_IceTransmkdir: ERROR: euid != 0,directory /dev/X will not be created.
_IceTransmkdir: ERROR: Cannot create /dev/X
_IceTransPTSOpenServer: mkdir(/dev/X) failed, errno = 13
_IceTransOpen: transport open failed for pts/ubuntu:
_IceTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for pts
_IceTransISCOpenServer: Protocol is not supported by a ISC connection
_IceTransOpen: transport open failed for isc/ubuntu:
_IceTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for isc
_IceTransSCOOpenServer: Protocol is not supported by a SCO connection
_IceTransOpen: transport open failed for sco/ubuntu:
_IceTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for sco

** (gnome-session:23826): WARNING **: Unable to lock ICE authority file: /home/GRAND/wes/.ICEauthority

.ICEauthority die had geen zin om op een samba share te staan. Heb ik opgelost door dit in .bash_profile te zetten (op de share)

ICEAUTHORITY=/tmp/.ICEauthority
export ICEAUTHORITY

en in /etc/X11/gdm/gdm.conf een value zetten;
UserAuthDir=/tmp

Wanneer ik nu dmv GDM inlog krijg ik nog steeds dezelfde melding. Maar wanneer in zonder GDM inlog en startx doe krijg ik een nieuwe melding (hier kreeg ik eerst dezelfde melding maar dan met .ICEauthority)

xauth: error in locking authority file /home/GRAND/wes/.serverauth.11657

Google zegt ook niet veel.

Om te zien hoe ik alles heb ingesteld http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=157659
Helemaal onderaan.

Iemand iedeen
Pagina: 1