Krijg printserver niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-04 13:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Om mijn HP LJ5 voor alle PC's op mijn netwerkje beschikbaar te maken heb ik een printserver gekocht: de Sweex TA100010.

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/TA100010_img-pre_pro_a.jpg

Dit printservertje zou eigenlijk een kwestie moeten zijn van inprikken achter op de printer, software installeren en klaar. Niet dus. :(

Even de netwerksetup:

• Een Speedtouch 716 Modem/Router/Switch/Wireless accesspoint
• 1 desktop PC, via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.
• 1 laptop, verbonden via Wifi
• De HP LJ5 printer, voorheen aan gesloten op de parallele poort van de dekstop, nu via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.

Vanaf het begin al problemen: de bijgeleverde software kon de printserver niet vinden op het netwerk. Blijkbaar werkte de DHCP niet en had de printerserver een onbruikbaar IP adres. Na veel gepruts kon ik een IP adres instellen in de range 192.168.1.x.

De bijgeleverde software herkende nu wel de printserver. Printer geinstalleerd op de desktop PC maar alle opdrachten blijven in de printqueue hangen.

Ik kan de printserver wel benaderen via het configuratie utility en van daaruit ook een diagnostics pagina afprinten op de printer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
***** Print Server Diagnistics Report *****

Device name:        PS46A1EB
Alias Name:         NETPR01
Model:              1P PrintSir
Version:            7.6.18A
Protocols:          IPX/SPX & TCP/IP & SNMP & NetBEUI & Appletalk
Applications:       Print Server/LPD/POP3/PTTP/SMB/PAP Printing
Ethernet ID:        0000B446A1EB
Frame type:         ETHERNET_802.2/ETHERNET_802.3/ETHERNET_II/ETHERNET_SNAP
Network speed:      10/100 M BPS
Printing mode:      Netware print server
File server:
Attached queue:
   LPT1:            None
Network address:    Not connected
Q polling time:     2 seconds
NetBUIE Protocol:   Inactive
TCP/IP protocol:    Enabled
IP address:         192.168.1.68
Gateway IP:         192.168.1.254
Netmask:            255.255.255.0
DHCP server:        auto/inactive

Als ik met Look@Lan op het netwerk kijk, zie ik de printserver in de lijst staan. Ik kan de printserver ook pingen.

Heeft iemand nog suggesties?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ElCondor
  • Laatst online: 14:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dat je de printer kunt pingen ligt eraan dat de printserver gewoon online is.
Het zit hem in de verbinding tussen de printserver en de printer.
Hij geeft ook aan in jouw overzicht dat er niets op LPT1 aangesloten is.
Daar gaat iets mis dus. Hoe heb je de printer op de printserver aangesloten en geïnstalleerd?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
ElCondor schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:30:
Dat je de printer kunt pingen ligt eraan dat de printserver gewoon online is.
Het zit hem in de verbinding tussen de printserver en de printer.
Hij geeft ook aan in jouw overzicht dat er niets op LPT1 aangesloten is.
Daar gaat iets mis dus. Hoe heb je de printer op de printserver aangesloten en geïnstalleerd?
Wel vreemd dat hij dan een testpagina vanuit de printserver kan verzenden, niet?

Verwijderd

Printing mode: Netware print server

kun je hieraan iets veranderen??
DHCP?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 21:16

Gutteguttegut

CEO of TFD

GH45T schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:33:
[...]

Wel vreemd dat hij dan een testpagina vanuit de printserver kan verzenden, niet?
Niet vanuit Windows, maar vanuit een tooltje.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de printer onder windows hebt geinstalleerd (printerpoort e.d.).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Heb geen ervaring met jouw printservertje, maar het valt me op dat er bij printing mode 'Netware print server' staat? Kan je dat aanpassen, of werk je met Netware? In het laatste geval; print je naar een queue of naar het adres? Gezien het feit dat je de printer al lokaal hebt staan, ga ik er van uit dat je de juiste drivers gebruikt. Probeer anders icm die drivers eerst een IP poort handmatig toe te voegen op betreffend adres en dan de printer daar op te zetten. (start, inst, printers/faxapp, bestand, eigenschappen voor server, tabblad 'poorten').

Succes

Geen Ping, wel Pong

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02
suggestie: je hebt de printserver op een statisch ip ingesteld nadat je hem op dhcp hebt gehad draaien, je probeert via een dns naam verbinding te maken maar dns is niet bijgewerkt.

De interface bedien je verder via het ip adres zoals ook vaak bij routers wordt gedaan. Ook het pingen probeer je op ip adres.

Het hoeft zeker niet het geval te zijn, maar de kans is toch zeker aanwezig.

• EXX
  • Laatst online: 16-04 13:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
pingen op naam werkt ook.

Ik heb het ondertussen aan de praat. Je moet de printer als lokale printer installeren. Tot nu toe nam ik altijd de driver NETPR01-P1. Nu zag ik verder onderaan \\NETPR01\P1 staan. Die geprobeerd en dat werkt. Je krijgt in het window met printers en faxen nu ook het icoon van een netwerk printer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1