Om mijn HP LJ5 voor alle PC's op mijn netwerkje beschikbaar te maken heb ik een printserver gekocht: de Sweex TA100010.

Dit printservertje zou eigenlijk een kwestie moeten zijn van inprikken achter op de printer, software installeren en klaar. Niet dus.
Even de netwerksetup:
• Een Speedtouch 716 Modem/Router/Switch/Wireless accesspoint
• 1 desktop PC, via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.
• 1 laptop, verbonden via Wifi
• De HP LJ5 printer, voorheen aan gesloten op de parallele poort van de dekstop, nu via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.
Vanaf het begin al problemen: de bijgeleverde software kon de printserver niet vinden op het netwerk. Blijkbaar werkte de DHCP niet en had de printerserver een onbruikbaar IP adres. Na veel gepruts kon ik een IP adres instellen in de range 192.168.1.x.
De bijgeleverde software herkende nu wel de printserver. Printer geinstalleerd op de desktop PC maar alle opdrachten blijven in de printqueue hangen.
Ik kan de printserver wel benaderen via het configuratie utility en van daaruit ook een diagnostics pagina afprinten op de printer:
Als ik met Look@Lan op het netwerk kijk, zie ik de printserver in de lijst staan. Ik kan de printserver ook pingen.
Heeft iemand nog suggesties?

Dit printservertje zou eigenlijk een kwestie moeten zijn van inprikken achter op de printer, software installeren en klaar. Niet dus.
Even de netwerksetup:
• Een Speedtouch 716 Modem/Router/Switch/Wireless accesspoint
• 1 desktop PC, via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.
• 1 laptop, verbonden via Wifi
• De HP LJ5 printer, voorheen aan gesloten op de parallele poort van de dekstop, nu via LAN (100BaseT) aangesloten op de speedtouch.
Vanaf het begin al problemen: de bijgeleverde software kon de printserver niet vinden op het netwerk. Blijkbaar werkte de DHCP niet en had de printerserver een onbruikbaar IP adres. Na veel gepruts kon ik een IP adres instellen in de range 192.168.1.x.
De bijgeleverde software herkende nu wel de printserver. Printer geinstalleerd op de desktop PC maar alle opdrachten blijven in de printqueue hangen.
Ik kan de printserver wel benaderen via het configuratie utility en van daaruit ook een diagnostics pagina afprinten op de printer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ***** Print Server Diagnistics Report ***** Device name: PS46A1EB Alias Name: NETPR01 Model: 1P PrintSir Version: 7.6.18A Protocols: IPX/SPX & TCP/IP & SNMP & NetBEUI & Appletalk Applications: Print Server/LPD/POP3/PTTP/SMB/PAP Printing Ethernet ID: 0000B446A1EB Frame type: ETHERNET_802.2/ETHERNET_802.3/ETHERNET_II/ETHERNET_SNAP Network speed: 10/100 M BPS Printing mode: Netware print server File server: Attached queue: LPT1: None Network address: Not connected Q polling time: 2 seconds NetBUIE Protocol: Inactive TCP/IP protocol: Enabled IP address: 192.168.1.68 Gateway IP: 192.168.1.254 Netmask: 255.255.255.0 DHCP server: auto/inactive |
Als ik met Look@Lan op het netwerk kijk, zie ik de printserver in de lijst staan. Ik kan de printserver ook pingen.
Heeft iemand nog suggesties?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!