WinXP boot niet na manual power off

Pagina: 1
Acties:

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 10:09
Nadat ik gisteravond mijn computer op brute wijze had afgesloten (knop 3 sec. ingehouden) wil Windows XP niet meer booten. Ik had gistermiddag een 120GB Maxtor HDD overgezet naar deze computer. Nu wil het geval zo zijn dat de computer wel volledig naar WinXP gaat als deze 120GB schijf van de computer wordt gekoppeld. Indien ik hem wel erin hang dan blijft hij oneindig lang op het Windows XP bootscreen staan. De computer deed het gisteren prima met de schijf, ik had hem aangesloten en via schijfbeheer toegankelijk gemaakt. Ik weet overigens niet of de schijf als FAT32 of NTFS was geformatteerd. Het opnieuw formatteren van deze schijf is vrijwel geen optie omdat er nog vrij belangrijke data op staat. De schijf was op het punt van afsluiten wel actief aangezien er dingen heen werden gekopieerd. Hoe kan ik deze schijf weer werkend krijgen, of hoe kan ik testen wat het euvel is?

Sysspecs:
Asrock 939DUAL-sata
AMD Athlon64 3700+
2x 512 DDR400 pc3200 TwinMos
LiteOn DVD-Rom
30GB Maxtor HDD
120 GB Maxtor HDD (boosdoener dus)
360 Watt fortron voeding.

Verwijderd

Ik denk dat je probleem te maken heeft met het feit dat je moederbord een ULi M1695 chipset gebruikt. Maxtor schijven staan erom bekend om problemen te geven met de controller van zo'n moederbord. Volgens mij is er ergens een bios-update die ervoor zorgt dat je chipset's controller de HD's wel ondersteunt. Je zou eventueel de data op DVD oid kunnen zetten op een ander systeem, of een aparte controller kunnen aansluiten op je mobo.
edit:: typo

+ download even de nieuwste drivers+bios updates van
http://www.asrock.com/sup...d.asp?Model=939Dual-SATA2

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:03 ]

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 10:09
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:59:
Ik denk dat je probleem te maken heeft met het feit dat je moederbord een ULi M1695 chipset gebruikt. Maxtor schijven staan erom bekend om problemen te geven met de controller van zo'n moederbord. Volgens mij is er ergens een bios-update die ervoor zorgt dat je chipset's controller de HD's wel ondersteunt. Je zou eventueel de data op DVD oid kunnen zetten op een ander systeem, of een aparte controller kunnen aansluiten op je mobo.
edit:: typo
Ik weet dat Maxtor problemen heeft met Nforce 4 schijven, maar dit is alleen maar zo met SATA-schijven. Verder heb ik al de nieuwste bios versie erop gezet.

ULi M1695 != Nforce 4, beetje vreemde typo?

[ Voor 5% gewijzigd door Leejow(saait) op 20-02-2006 13:02 ]

Verwijderd

Je probleem zou ook nog te maken kunnen hebben met een brakke IDE controller, als de pc met die schijf niet boot, dan lijkt dat me wel reëel. Controleer ook even je jumper settings, omdat je zegt dat ie er later bij is gezet.