Windows 98 ziet maar 16mb intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 07:00
Ik heb een laptop gekregen 300mhz pentium 2. NEC ZDS VERSA NOTE
http://help1.nec-computer...e=Technische%20Informatie
Deze wou ik in de auto gaan gebruiken voor dedicated navigatie. Ik heb hem gekocht met 16 mb (dacht ik). Nu schroef ik de laptop open, en blijkt dat er 1 strip van 32 mb in zit, en nog een 2de strip zonder stickertje. Ik verwacht dat deze dus ook 32 mb is.

Het rare is dat de bios maar 16 mb ziet, en windows ook. Als ik cpu-z draai, zie ik in 1 bank 32 mb zitten en in de 2de bank ziet hij niets.

Nu heb ik de laptop opgestart met 1 stip, en dan ziet de bios maar 8 mb (maakt niet uit in welke bank of welke strip geheugen).

Dit vind ik dus nogal raar zoals je begrijpt. Heeft iemand hier een oplossing voor. Want ik was eigenlijk van plan 2x128 mb in de laptop te stoppen, maar dan moet dat wel werken.

Alvast bedankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Complete Systemen & Laptops

Inkopper: shared videogeheugen? Plus dat het 2e reepje niet compatible is?

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 20-02-2006 11:07 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

Probeer 'm voor de gein eens te booten met dat 2e onbekende reepje in het 1e slot.

• Pietjuh
In de bios geeft ie dan aan dat hij maar 8 mb ziet, welke chip in welke bank zit maakt niet uit.

dus:
alleen 32mb NEC chip > Bios geeft 8mb aan > windows start niet op (niet genoeg geheugen)
alleen no name chip > Bios geeft 8mb aan > windows start niet op (niet genoeg geheugen)

beide strips (volgorde maakt niet uit) Bios ziet 16 mb, windows ziet 16 mb, cpu-z ziet alleen in geheugen bank 0 > 32mb bank 1 ziet ie niets in zitten.

In principe kan er 256 mb aan geheugen in, wat ik van plan ben aan te schaffen, maar dan moet de laptop dat wel slikken. Of zou die 16 mb die ik nu niet zie 16 mb shared geheugen zijn?

• Pietjuh
Ik ben inmiddels wel al iets verder>

Bios geupdate > helpt niets
Maar nu zag ik in mijn bios post screen wel de error message:

"UMD UPPER LIMIT SEGMENT ADDRESS: E9F1"

Na wat onderzoek op internet ben ik erachter gekomen dat dit iets te maken heeft met het intern geheugen. Maar wat en hoe precies weet ik ook niet. Weet iemand wat er dan aan de hand is?

Beide strips zijn trouwens goed

[ Voor 42% gewijzigd door Pietjuh op 21-02-2006 14:36 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Heb je al gehoord wat er gezegd is over het shared geheugen??
In je bios duiken en kijken hoeveel de videochip van je geheugen afsnoept.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 21-02-2006 14:33 ]

• Pietjuh
Ja maar ik geloof ook weer niet dat mijn videokaart 48 van de 64 mb gebruikt aan videogeheugen.

Verwijderd

hmm nm :p

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 11:55 ]

• Pietjuh
Niemand? Naja ik denk dat ik de laptop vandaag even meeneem naar een pc winkel, misschien dat beide strips geheugen toevallig stuk zijn. Hopelijk willen ze even een stripje erin zetten en kijken als het werkt.

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Misschien een rare opmerking, maar kan het BIOS überhaupt 32 MB modules aan, meestal liggen dit soort grappen aan niet compatibel geheugen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Memory hole at 15/16 MB actief? Is een optie in het BIOS, kijk eens of je die uit kunt zetten, en of dan wel alle geheugen zichtbaar is?

• Pietjuh
@pewwy
Hij zou in totaal 256 mb moeten kunnen slikken:

Remove the battery before proceeding...!

* Unlock the battery
* Remove the battery

The memory compartment is found on the bottom of the notebook. Use a Philips-head screwdriver to remove the single screw holding the compartment cover in it's place. Under the compartment cover you will find 2 SO-DIMM memory slots (144-pin) for inserting and upgrading the system memory.

Memory modules which can be used:

* 32 MB SO-DIMM module.
* 64 MB SO-DIMM module.
* 128 MB SO-DIMM module.

The total memory size after upgrading will be the result of:
* the size of the memory already in the system (32/64/128MB) and
* the size of upgrade memory module that is inserted into the memory upgrade slot (32/64/128MB).

The maximum total memory is 256MB.
System memory configurations can be 32, 64, 96, 128, 192 and 256MB in total.

@ misbehavingman
Het is helaas een heel beknopte bios
Deze link bevat alle opties en specs van de bios

http://help1.nec-computer...&mode=default&source=1411

Ik weet niet als het mogelijk is om een andere, meer uitgebreide bios te flashen, zodat ik meer kan instellen.

Maar ik probeer dalijk eerst de pc winkel, even kijken wat ze er daar van zeggen.

• Pietjuh
Ik ben net bij de computerwinkel geweest, en ik heb zo'n 8 stripjes van verschillende merken en groottes geprobeerd, maar die geven allemaal maar 1/4de aan in de bios, van de capaciteit. 128 mb geeft dus maar 32 aan in de bios / windows, en 64 mb geeft maar 16 mb aan in windows / bios.

Begint een beetje vreemd te worden ;).

Iemand nog een idee, of weet iemand als ik een andere bios kan flashen, met meer opties?
Alvast bedankt.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Zijn die reepjes soms allemaal enkel zijdig geprint? Dit maakt namelijk uit. Vooral bij de wat oudere versies computers. Dan vinden ze vaak de helft of minder.

• Pietjuh
Zijn allemaal dubble sided ram prints, maar er zit ook 1 orginele print in van NEC en die is ook dubbel sided. Ik zie nu wel 8 dipswitches onder het kapje. Ik ga eens even een datasheet oid opzoeken, misschien dat er met die dipswitches wel iets in te stellen is, die zitten namelijk dicht bij de geheugenbanken en bios.

• Pietjuh
Weet iemand misschien welke dip-switch ik moet hebben, ik heb de user manuals doorgespit, maar er staat niets over die dip switches in. En het zijn 8 switches, dus 256 mogelijkheden, net iets te veel om ff te proberen met kans dat ik iets stuk maak.

Verwijderd

Op de print op het mainboard kun je vaak de tabellen voor de dipswitches en/of jumpers terugzien...

Als je tenminste op een redelijke manier bij je mainboard kunt komen, zonder je hele apparaat te slopen :Y)

Suc6

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 20:06 ]

• Pietjuh
Thanx, ga ff schroeven ;).
Ik heb de navigatiesoftware geinstalleerd, hij pikt het wel... maar het gaat nogal traag met opstarten.

Verwijderd

windows 98 kan maar 128mb geheugen aan hoor.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:58:
En waarop baseer je dat?
Ik heb in een grijs verleden mijn pc van 64MB naar 256MB Ram gedaan ivm linux en windows 98 liep toen ook prima. Het ding bootte in slechts 45 seconden en hij maakte van al het geheugen gebruik.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nou, dat valt reuze mee hoor, tot 512MB werkt het (meestal) zonder probs (daarboven krijg je nog wel eens errors/vastlopers).

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

Lulkoek, Windows 98 doet 768 MB zonder problemen.
Pagina: 1