Onregelmatige Crash, geheugenprobleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
Soms, zonder enige regelmaat, krijg ik een bluescreen. De error die ik dan krijg staat hieronder:

Er is een probleem gevonden, Windows wordt afgesloten om schade te voorkomen.
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
(nog wat tips, onder andere bios shadowing of hoe dat ook heet uitschakelen, maar dat staat uit)
*** STOP: 0x00000050 (0xB97C1CBD (dit kan niet helemaal kloppen, heel snel opgeschreven), 0x0000001, 0x8058F703, 0x00000000

Mijn veronderstelling is dat het een geheugenprobleem is, hieronder mijn systeem:

Intel P4 2.8GHz @ 3.10GHz (S478)
512MB Merkloos DDR400 CS2.5
Gaar Jetway mobo
Brakke Q-Tec voeding
XFX 6600GT 128MB DDR3 AGP

Temps:
CPU 48 max, 30-40 idle
VGA 45-55
SYS 24-32
HDD1 rond de 28

Voor ik nieuw geheugen ga halen, moet ik uiteraard wel weten wat jullie ervan vinden....

[ Voor 5% gewijzigd door Groever op 20-02-2006 10:39 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je memtest al eens gedraaid, en zoja wat kwam daar uit?

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12-2025

ictprutser

Schotse_Hooglanders

blij dat je zelf al ziet dat je een brakke Q-Tec voeding hebt... voor 4 tientjes heb je in V&A een nieuwe...

• Groever
ictprutser schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:21:
blij dat je zelf al ziet dat je een brakke Q-Tec voeding hebt... voor 4 tientjes heb je in V&A een nieuwe...
Dat weet ik, voor 4 pleurotientjes heb ik ook een vrij degelijke huntkey voeding, maar daar gaat het me niet om, ik wil alleen weten waar die error vandaan komt ;p

Heb memtest gedownload, maar snap het niet... kan ik hem alleen draaien via een diskdrive? want ik heb alleen een externe floppy drive, maar dat is geen boot device...

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Groever schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:11:
Soms, zonder enige regelmaat, krijg ik een bluescreen. De error die ik dan krijg staat hieronder:

Er is een probleem gevonden, Windows wordt afgesloten om schade te voorkomen.
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
(nog wat tips, onder andere bios shadowing of hoe dat ook heet uitschakelen, maar dat staat uit)
*** STOP: 0x00000050 (0xB97C1CBD (dit kan niet helemaal kloppen, heel snel opgeschreven), 0x0000001, 0x8058F703, 0x00000000

Mijn veronderstelling is dat het een geheugenprobleem is, hieronder mijn systeem:

Intel P4 2.8GHz @ 3.10GHz (S478)
512MB Merkloos DDR400 CS2.5
Gaar Jetway mobo
Brakke Q-Tec voeding
XFX 6600GT 128MB DDR3 AGP

Voor ik nieuw geheugen ga halen, moet ik uiteraard wel weten wat jullie ervan vinden....
Wat dacht je om eerst eens je CPU terug te clocken, alvorens een topic te openen 8)7

Verwijderd

Google is ook met cryptische Stop-berichten je vriend:
Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The Stop 0x50 message indicates that requested data was not in memory. The system generates an exception error when using a reference to an invalid system memory address. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause Stop 0x50 messages.

Possible Resolutions:

- If you added new hardware recently, remove and replace the hardware to determine if it is causing or contributing to the problem. Run diagnostics software supplied by the hardware manufacturer to determine if the component has failed.
- Stop 0x50 messages can also occur after installing faulty drivers or system services. If the file name is listed, you need to disable, remove, or roll back that driver. If not, disable the recently installed service or application to determine if this resolves the error. If this does not resolve the problem, contact the hardware manufacturer for updates. Using updated drivers and software is especially important for network interface cards, video adapters, backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, and CD mastering tools. If an updated driver is not available, attempt to use a driver from a similar device in the same family. For example, if printing to a Model 1100C printer causes Stop 0x50 errors, using a printer driver meant for a Model 1100A or Model 1000 might temporarily resolve the problem.

• rigermortis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 22:35
je memtest ook draaien vanaf een cd-rom drive..

Link

het iso bestand downloaden en branden op een cd met nero of alcohol120%

Als boot cd-rom selecteren en de rest gaat vanzelf

succes..

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zie zo een stuk of 3 problemen die tot de random crashes kunnen leiden:
1: De overclock. Eigenlijk zitten hier al meer problemen in, want je kan o.a. de volgende problemen verwachten. Geen PCI/AGP lock, dus met de overclock worden ook de AGP en PCI bus overgeclocked. Als je videokaart of de chipset het niet leuk vind dat de AGP bus ineens 3 of 5 MHz sneller loopt, kan dat al tot dit soort fouten leiden.
Als je geen geheugen divider gebruikt, overclock je ook het geheugen. Het gevolg is dat een no-name geheugenbankje, wat misschien maar net 2 x 200MHz kan halen, ineens op 2 x 210 o.i.d. moet gaan draaien. Wordt dat geheugen niet vrolijk van.
Test je systeem eens op stabiliteit met de originele instellingen, dus gewoon op 2,8GHz.
2: Dat gare Jetway bord. Als dat zo gaar is, waarom overclock je dan? Of is het bord gaar omdat het niet goed overclocked ofzo?
3: Zoals je zelf al aanmerkt, de voeding. Een Q-Tec kan inderdaad niet zo heel veel power leveren, dus dit kan zeker een bron van de problemen zijn.

Al met al mijn advies:
Koop eerst eens een fatsoenlijke voeding, zodat je zeker weet dat je genoeg power hebt, met stabiele lijnen op de 12 en 5 Volt.
Zet je machine eens terug op fabrieksinstellingen qua FSB etc. en test de boel dan nog eens op stabiliteit. Dus Memtest voor je geheugen, een burnin via Sisoft Sandra o.i.d. Ga dan eens rustig aan overclocken met kleine stapjes, laat Memtest draaien nadat je een overclock op je geheugen hebt uitgevoerd, voer een PiFast uit om te kijken of je CPU stabiel blijft etc.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

BredeP>

En vergeet de no-name mem niet. Of een warmteprobleem. Mijn P4 2.6 die wil ook niet stabiel hoger dan 2.8GHz met allemaal kwaliteitsonderdelen.

Het zijn allemaal brakke onderdelen en dan zo een wazig topic :?
Zal wel aan mij liggen... maar dit gaat nergens over.

[ Voor 28% gewijzigd door n00bs op 20-02-2006 10:34 ]

• Groever
Ik ga vanmiddag nieuwe cd'tjes halen, krengen zijn altijd op als je ze echt nodig hebt.... Verder iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Nog een vraagje: Als ik het Cache en Geheugen Benchmark tooltje van SiSoft Sandra draai, geeft hij aan dat het geheugen loopt op 2x145MHz, effectief dus 290MHz... staat DDR400 niet voor Double Data Rate 400, en dus 2x200, en 400 effectief?

Op dit gebied ben ik een noob... don't laugh at me ;)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
BredeP schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:31:
Ik zie zo een stuk of 3 problemen die tot de random crashes kunnen leiden:
1: De overclock. Eigenlijk zitten hier al meer problemen in, want je kan o.a. de volgende problemen verwachten. Geen PCI/AGP lock, dus met de overclock worden ook de AGP en PCI bus overgeclocked. Als je videokaart of de chipset het niet leuk vind dat de AGP bus ineens 3 of 5 MHz sneller loopt, kan dat al tot dit soort fouten leiden.
Als je geen geheugen divider gebruikt, overclock je ook het geheugen. Het gevolg is dat een no-name geheugenbankje, wat misschien maar net 2 x 200MHz kan halen, ineens op 2 x 210 o.i.d. moet gaan draaien. Wordt dat geheugen niet vrolijk van.
Test je systeem eens op stabiliteit met de originele instellingen, dus gewoon op 2,8GHz.
2: Dat gare Jetway bord. Als dat zo gaar is, waarom overclock je dan? Of is het bord gaar omdat het niet goed overclocked ofzo?
3: Zoals je zelf al aanmerkt, de voeding. Een Q-Tec kan inderdaad niet zo heel veel power leveren, dus dit kan zeker een bron van de problemen zijn.

Al met al mijn advies:
Koop eerst eens een fatsoenlijke voeding, zodat je zeker weet dat je genoeg power hebt, met stabiele lijnen op de 12 en 5 Volt.
Zet je machine eens terug op fabrieksinstellingen qua FSB etc. en test de boel dan nog eens op stabiliteit. Dus Memtest voor je geheugen, een burnin via Sisoft Sandra o.i.d. Ga dan eens rustig aan overclocken met kleine stapjes, laat Memtest draaien nadat je een overclock op je geheugen hebt uitgevoerd, voer een PiFast uit om te kijken of je CPU stabiel blijft etc.
En als hij geen geld wil uitgeven: vergeet ff de voeding, je heb best kans dat wanneer je je CPU terugklokt de stroom-vraag van je complete systeem daalt en dat die "brakke" Q-tec ineens wel genoeg stroom kan leveren.

• Groever
n00bs schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:33:
BredeP>

En vergeet de no-name mem niet. Of een warmteprobleem. Mijn P4 2.6 die wil ook niet stabiel hoger dan 2.8GHz met allemaal kwaliteitsonderdelen.

Het zijn allemaal brakke onderdelen en dan zo een wazig topic :?
Zal wel aan mij liggen... maar dit gaat nergens over.
FF temps toevoegen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG Beleid

Jouw topicstart voldoet helaas niet aan het beleid. Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en open desnoods een nieuw topic, voldoend aan het beleid.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.