[Netgear 3,5" SC101] Raid 1

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik zocht naar iets, en dat vond ik hier:

http://www.pixmania.nl/nl...ing-3-5-sc101-ether.html#

Op deze site zag ik toevallig dit apparaat. Een externe behuizing die op de router kan worden aangesloten, waar twee hardeschijven in kunnen, die zelfs in Raid 1 kunnen draaien :9.
De SC101 is een eenvoudig te installeren opslagunit dankzij de bijgeleverde Smart Wizard. Het is een behuizing waarin je een of twee apart verkochte IDE 3,5" harde schijven in kunt plaatsen.
Verbind de SC101 aan je router en je kunt centraal foto's, video's, muziekbestanden en andere data opslaan. Dit kan gedaan worden zonder dat een computer aanstaat. Maar met de SC101 kun je ook je opgeslagen data met andere gebruikers op het netwerk delen zonder hen toegang te geven tot je persoonlijke bestanden. Bescherm je kostbare data door gebruik te maken van real time “mirroring” van de twee harddisks. De SC101 kan een IDE-harddisk van elke willekeurige grootte huisvesten en je kunt je opslagcapaciteit uitbreiden door verschillende SC101-apparaten met elkaar te verbinden.
Een ideale oplossing, wat niet heel veel stroom vraagt. Ook kan dan iedereen bij de data zonder dat er weer een PC aan moet staan. Maar ik wil dus iets waar ik mijn data een beetje betrouwbaar in Raid 1 kan zetten. Weet er iemand of dit een beetje vertrouwbaar is. Eigen Raidcontroller (software) aan boord die ook nog werkt als de stroom eraf is gehaald enzo?

Ik kan weinig tot niets vinden op T.net, en staat ook niet in de PW.

Dingetje ziet er compact uit:

Afbeeldingslocatie: http://aka.fotovista.com/dev/2/1/05070012/g_05070012.jpg
Capaciteit: Afhankelijk van geïntegreerde 3,5" schijf
Interface: Ethernet
Prestaties: -
Overdrachtsnelheid: 10/100 Mbit/s
Memory buffer: -
Afmetingen: 171 x 108 x 144 mm
Gewicht: -
Vereiste configuratie: Windows 2000 (SP4), XP Home of Pro (SP1 ou SP2), Windows 2003(SP4), DHCP server op netwerk. Compatible met ATA6 of hoger of IDE (parallelle ATA) harde schijven

Inhoud: SC101 opslagunit, Voeding: 12V 5A, Ethernet kabel, CD ressources, CD met SmartSync Pro software
Heeft er iemand ervaring met dit ding, en speciaal in Raid config, of weet er iemand andere gelijke oplossingen, die ook Raid ondersteunen?

Deze topics had ik al gevonden, maar gaven mij geen antwoord:
[rml][ Gezocht] portable RAID1 NAS met ethernet[/rml]
[rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml]
[rml][ Ervaringen]Ethernet harddisks[/rml]

Discusseren over de Netgear SC101 mag natuurlijk ook, brand maar los :).

[ Voor 7% gewijzigd door Bobje op 20-02-2006 10:07 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind het een erg cute broodroostertje O+

Alleen raid is natuurlijk geen backup, maar "redundancy" dus als je er toch belangrijke data op zet moet je eigenlijk toch nog een backup maken.

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 20-02-2006 10:34 ]

specs

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
gladiool schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:33:
Ik vind het een erg cute broodroostertje O+

Alleen raid is natuurlijk geen backup, maar "redundancy" dus als je er toch belangrijke data op zet moet je eigenlijk toch nog een backup maken.
Ja maar het ging erom dat het backup juist niet meer hoeft. Misschien 1x per jaar van de muziek, maar dat is te overzien.

Want verder staat er in 1 van de topics die ik mn startpost had gezet, dat deze broodrooster last heeft van oververhitting (ironisch). Maar is het een beetje betrouwbaar?

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 15:23

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Ik zat naar de zelfde te kijken voor een backup oplossing maar over oververhitting heb ik niets kunnen vinden...

Proffesioneel Platzak

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Mocht dit het geval zijn kan de welwillende tweakert er natuurlijk altijd een fannetje in modden >:)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29
Bobje schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:38:
[...]
Ja maar het ging erom dat het backup juist niet meer hoeft. Misschien 1x per jaar van de muziek, maar dat is te overzien.

Want verder staat er in 1 van de topics die ik mn startpost had gezet, dat deze broodrooster last heeft van oververhitting (ironisch). Maar is het een beetje betrouwbaar?
een back-up is niet alleen voor hardware falen maar ook voor als jezelf per ongeluk of een virus je bestanden verwijdert. Ook kan het handig zijn als je van documenten een keer een oude versie wilt bekijken.

Bij Raid 1 wordt op beide schijven tegelijk de data aangepast (doh :P) en als er dan iets verwijdert wordt dan ben je het echt voorgoed kwijt of data recovery moet je nog een handje willen helpen.

Als je het mij vraagt kun je nog beter 2 aparte schijven nemen met allebei een eigen case er omheen. Hang 1 schijf aan je routertje via usb en leg de ander in de kast, laat de schijf een week draaien en dan pak je de andere schijf erbij. Synchroniseer de data van de schijven en draai shadow copy op de schijf als dat mogelijk is. Als je de schijven gesynchroniseerd hebt dan pak je de schijf die de hele week al heeft gedraaid en dan leg je die schijf in de kast.

Zo heb je geen schijf welke een absurd lange uptime moet hebben, je verliest hooguit een week aan data, op te vangen door de schijven vaker te synchroniseren en wisselen en je zit redelijk safe voor user en virus problemen. Daarnaast is het misschien nog wel goedkoper dan jouw oplossing.

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Even een kick op dit toch wel interessante aparaat. Hoe zijn inmiddels de ervaring van tweakers die er een gekocht hebben?

Ik vraag me nog iets af: in de configuratie-FAQ hier op tweakers staat dat het voor ATA schijven niet erg goed is om 24/7 te draaien. Dan wordt SCSI aangeraden. Hoe zit het dan met dit apparaat? Of is dat al verouderde informatie en kunnen schijven van tegenwoordig hier goed tegen?

Sites van WD, Maxtor etc. geven hier niet echt concrete info over.

Ik heb op het moment een 400mhz servertje draaien in de meterkast maar deze wordt best langzaam in het filebrowsen als er 3 clients tegelijk mp3 of divx gebruiken. Misschien is dit wel een interessante oplossing.

Verwijderd

(S)ATA schijven zijn inderdaad neit bedoeld om 24/7 te draaien. Een uitzondering op deze regel zijn de Raptors van Western Digital.

Maar als je in een dergelijk systeem (de broodrooster dan he) 2 degelijke ATA schijven duwt zal het allemaal wel meevallen.

Heb thuis ook een fileserver draaien met 2x raid 1 van 250Gb hdd's welke nu een uptime heeft van dik 250 dagen. Met een stel degelijke ata schijven blijft de boel imo wel heel.

• Pakjebakmeel
UTP schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:11:
Even een kick op dit toch wel interessante aparaat. Hoe zijn inmiddels de ervaring van tweakers die er een gekocht hebben?

Ik vraag me nog iets af: in de configuratie-FAQ hier op tweakers staat dat het voor ATA schijven niet erg goed is om 24/7 te draaien. Dan wordt SCSI aangeraden. Hoe zit het dan met dit apparaat? Of is dat al verouderde informatie en kunnen schijven van tegenwoordig hier goed tegen?

Sites van WD, Maxtor etc. geven hier niet echt concrete info over.

Ik heb op het moment een 400mhz servertje draaien in de meterkast maar deze wordt best langzaam in het filebrowsen als er 3 clients tegelijk mp3 of divx gebruiken. Misschien is dit wel een interessante oplossing.
Ik heb de unit thuis staan met 2x 300GB maar voor de snelheid hoef je het niet te doen; zeker niet als je een mirrored config gaat gebruiken. Ik denk dat het mogelijk zelfs langzamer kan zijn dan wat je nu hebt! Echter wel lekker zorgeloos, klein, energiezuinig tov een hele pc en vooral redundant!

Vergeet overigens niet dat de nieuwste firmware stand-by ondersteund. Als je de pc een minuutje of 10 niet gebruikt schakelt hij beide disks uit. Op het moment dat je data wilt lezen start er maar 1 schijf, als je dingen gaat modificeren/schrijven spint pas de 2e op..

Ik weet niet hoe vaak jij achter je pc zit maar in elke normale situatie (waar mensen overdag werken enzo) staat hij 80% van de tijd in stand-by.
(S)ATA schijven zijn inderdaad neit bedoeld om 24/7 te draaien. Een uitzondering op deze regel zijn de Raptors van Western Digital.
Wat idd al gezegd werd is dat het niet gegarandeerd is om 24x7 te draaien; echter in 9/10 gevallen levert het geen enkel probleem op. Ik heb een servertje 24x7 draaien met een oud 40GB maxtor diskje..

Feit is dat de kans minimaal is dat die disk crashed (maar zeker wel aanwezig!), echter als je een RAID1 opstelling bouwt boeit het niet als hij eruit fikt; eventjes downtime en vervangen maar die disk.

edit:

Ik zal ook even mijn ervaring mededelen,

Hardware installatie is een koekie en zelfs voor de niet-tweaker goed te doen, cable select doet het prima en staat meestal standaard op nieuwe HD's.

Software is soms een beetje prutsen, hij pikte bij mij niet altijd het volume op wat ik had aangemaakt. Echter was dit met de nieuwere versie snel verholpen.

Performance is niet heel erg hoog, echter moet je je afvragen of je dit nodig hebt. Als je het alleen gebruikt als redundant opslag van je word documentjes en mp3's dan is het een goede oplossing. Als je regelmatig met grote bestanden gaat slepen of je wilt applicaties direct starten/draaien vanaf het SAN - forget it!

sc101 over wireless is niet bepaald aan te raden tenzij je alleen met kleine bestanden werkt zoals office documentjes; dit is prima te doen. Bottleneck zit hem uiteraard in de draadloze verbinding, iedereen weet wat er gebeurt als je een DVD over een wireless verbinding probeert te duwen! :r _/-\o_

Warmteproductie is redelijk hoog, netgear beweert dat dit geen enkel probleem mag vormen maar ik vind het nogal verontrustend als mijn HD's 60 graden worden wat niet ondenkbaar is in de sc101. Ik heb daarom ook gewoon een 80mm fannetje op 5 volt op de bovenkant gemonteerd die zijn stroom uit de molex van de sc101 haalt. Na deze "mod" blijft hij handwarm bij gebruik en koelt hij af naar kamertemp in stand-by.

Over het algemeen is het een heel mooi apparaat en ben ik heel blij met de aanschaf! 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Pakjebakmeel op 14-03-2006 09:46 ]

Verwijderd

Ik heb nu ook zon SC101 maar zit even met een probleempje.
Ik heb me pc weg gedaan en had er 2 250 gig hd's in hangen en nu heb ik alleen een laptop nu heb ik die 2 HD's in die sc101 gedaan maar degene waar windows op staat wordt niet herkent door dat ding. Iemand een ideetje ??

Vergeet niet ik heb geen normale pc meer dus zover ik weet geen optie om hem schoon tevegen.

Verwijderd

Als je dit toestel gebruikt om mp3's en divx te delen op het netwerk, zou je ze dan kunnen afspelen op bv. een kiss dp600 of SnaZio Net DVD Cinema HD sz1350?

• Pakjebakmeel
Denk het niet, je moet namelijk specifieke zetera software installeren om het ding te kunnen mounten. Als je het volume mount op een pc zou je die via SMB wel weer kunnen share op het netwerk..

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 13:14
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:28:
Als je dit toestel gebruikt om mp3's en divx te delen op het netwerk, zou je ze dan kunnen afspelen op bv. een kiss dp600 of SnaZio Net DVD Cinema HD sz1350?
Hier ben ik ook wel in geinteresseerd ... 8)

Ik wil deze aansluiten op m`n router, zodat ik m`n muziek en films bv kan streamen met m`n pda, xbox en toekomstige laptop.

Maar is dat hiermee mogelijk of zijn er alterntieven.

Ik wil dus bij m`n muziek komen terwijl m`n computer uitstaat.
Heb momenteel een asus WL-500g router met usb aansluiting en een lossen externe usb hdd, maar daar krijg ik het niet werkend mee en dan lijkt dit me de beste oplossing ;)

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Hoi ik heb ook een vraagje over deze "broodrooster" heeft deze ook ftp toegang? Zodat ik deze vanaf elke pc met internet kan benaderen :-)

• boelen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:40:
Ik heb nu ook zon SC101 maar zit even met een probleempje.
Ik heb me pc weg gedaan en had er 2 250 gig hd's in hangen en nu heb ik alleen een laptop nu heb ik die 2 HD's in die sc101 gedaan maar degene waar windows op staat wordt niet herkent door dat ding. Iemand een ideetje ??

Vergeet niet ik heb geen normale pc meer dus zover ik weet geen optie om hem schoon tevegen.
Probleem met dit ding is dattie een eigen file systeem heeft en dus geen NTFS/Fat32 kan lezen.

Je moet de bijbehorende software installeren op je laptop en daarmee de disken formateren.

• Davy1982
Weet echt niemand of hier een ftp toegang op zit???

Verwijderd

d-illusion schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:18:
Weet echt niemand of hier een ftp toegang op zit???
Nee, dat zit er niet op. Zie ook [overzicht] Ethernet harddisk's icm functie's. :)

• Davy1982

Verwijderd

Dit topic is alweer een tijdje oud maar wou er wel op reageren.
Heb inmiddels ook een netgear sc101 om schijfruimte via mijn netwerk te creeren. Het werkt opzig goed maar niet alles is mij nog duidelijk.
Heb de sc101 aangesloten op mijn netwerk, sc101 kreeg een automatisch ip adres, via dit adres kon ik via internet explorer in een soort webinterface komen om het een enander te configureren, kreeg een menu en als eerste werd gevraagd welke dns server ik gebruik en welke gate way ik gebruik.
Dit ingevuld, leek het kastje zich wel te resetten maar daarna kon ik niet meer op deze manier in de sc101 komen.
Vervolgens heb ik de software gedownload dit prog. kan ik echter niks betreft mijn netwerk instellen.
Alles werkt dus wel maar waarom kon ik eerst wel via internet explorer dingen configureren en nu niet meer????
heeft iemand hier ervaring mee????
Pagina: 1