• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Nu ik me in de donkere maanden wat meer in flitsfotografie heb verdiept en er ook een stuk handiger in geworden ben, loop ik toch wel tegen de beperkingen van m'n 420EX aan. Logische stap is dan een 580EX kopen, waarbij het mij vooral gaat om de manual controls en het draadloze flitsen.

Een nieuwe 580EX kost op het moment zo'n €400 terwijl een gebruikte 550EX voor rond de €200 weggaat. Dat geeft toch wel stof tot denken.

Afbeeldingslocatie: http://www.the-digital-picture.com/Images/Other/Canon-Flash-Comparison.jpg

Voordelen zijn er zeker bij de 580EX:

- richtgetal 58 ipv 55 --> verwaarloosbaar
- vanaf 14mm ipv 17mm --> mijn collectie begint bij 27 (17x1.6)
- iets compacter --> boeit me niet
- makkelijkere bediening met wieltje --> valt wel mee te leven
- 1 knop voor kantelen/draaien --> valt wel mee te leven, heb ik nu ook
- E-TTL II met WB-info (mits aanwezig op camera) --> boeit me niet
- compensatie voor 1.6x crop --> boeit me niet
- 9/7/9+6 AF-punten ipv 5 --> boeit me niet
- snellere recycle-tijd --> boeit me niet

Verschil zit voornamelijk in de betere bediening/bruikbaarheid. Nou is het zo dat ik fotografeer voor m'n lol en er dus ook altijd alle tijd voor heb. Met andere woorden: dat beetje meer comfort is mij geen €200 extra waard.

Ik ben vast niet de enige die voor deze keuze staat en vraag me dan ook af wat andere mensen in deze situatie gedaan hebben. :)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ikzelf ben overgestapt van een 550EX naar een 580EX. ... Ik zie het nog steeds als een van mijn 'dommere' investeringen.

Om het kort te houden; ik ben wel tevreden over de 580EX, maar dat was ik eigenlijk ook
al over de 550EX. Ik heb slapeloze nachten gehad om de meerprijs van de 580EX aan mezelf te
rechtvaardigen, vooral omdat ik voor het prijsverschil een 420EX erbij had kunnen kopen en een master-slave setup had kunnen hebben.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Voor dit prijsverschil koop je twee 550EX'..... :) En mocht ik toch nog een 580EX willen, kan die 550EX ook al slave. :)

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
MartijnGizmo schreef op maandag 20 februari 2006 @ 01:11:
Voordelen zijn er zeker bij de 580EX:

- richtgetal 58 ipv 55 --> verwaarloosbaar
De 550 EX heeft dus richtgetal 55 op FF en de 580 EX richtgetal 58 op FF/1,3/1,6 crop is best wel een verschil en niet verwaarloosbaar.
Crown wist duidelijk te verwoorden welk voordeel de cropfactor heeft
Heeft als enige een extra voorziening waarbij de brandpuntsafstand van de lens die wordt gebruikt gecorrigeerd wordt met de verlengingsfactor van de camera. Effectief leidt dit tot een hogere lichtopbrengst dan het richtgetal 58 in vergelijk met het richtgetal 55 van de 550EX doet vermoeden.
- vanaf 14mm ipv 17mm --> mijn collectie begint bij 27 (17x1.6)
- iets compacter --> boeit me niet
- makkelijkere bediening met wieltje --> valt wel mee te leven
- 1 knop voor kantelen/draaien --> valt wel mee te leven, heb ik nu ook
- E-TTL II met WB-info (mits aanwezig op camera) --> boeit me niet
- compensatie voor 1.6x crop --> boeit me niet
- 9/7/9+6 AF-punten ipv 5 --> boeit me niet
- snellere recycle-tijd --> boeit me niet

Verschil zit voornamelijk in de betere bediening/bruikbaarheid. Nou is het zo dat ik fotografeer voor m'n lol en er dus ook altijd alle tijd voor heb. Met andere woorden: dat beetje meer comfort is mij geen €200 extra waard.

Ik ben vast niet de enige die voor deze keuze staat en vraag me dan ook af wat andere mensen in deze situatie gedaan hebben. :)
Als het je allemaal niet boeit.... waarom open je dit topic dan? :) Gewoon een 550EX kopen en lekker gaan flitsen.
Mijn ervaringen zijn dat ik de 550 heb verkocht om te upgraden naar 580, de recycle-time is trager wat mij behoorlijk tegen ging staan.
Het wieltje op de 580 is een uitkomst omdat ik anders met 2 handen de 2 knopjes van de 550 moest indrukken om even snel een aanpassing te doen wat niet handig is.
De ingebouwde two way bounce is voor mij een absolute uitkomst waarmee je tijdens het bouncen toch nog een zacht extraatje kan toevoegen.
Succes met je keuze! ;)

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

Triplefox schreef op maandag 20 februari 2006 @ 07:51:
[...]

De 550 EX heeft dus richtgetal 55 op FF en de 580 EX richtgetal 58 op FF/1,3/1,6 crop is best wel een verschil en niet verwaarloosbaar.
Crown wist duidelijk te verwoorden welk voordeel de cropfactor heeft
Zou je hier een link van hebben? Ik kan het namelijk nergens terugvinden en het lijkt me persoonlijk stug, om het zachtjes uit te drukken. Dan had Canon nl. echt wel het richtgetal (meter bij F/1 iso 100 standaard) met 1.6 vermenigvuldigd. :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Komt bij de 580 is zuiniger bij een cropfactor camera, hij neemt namelijk de brandpuntverlening mee in zijn afstandsbepaling. Voordeel is dat je op langere afstanden dus beter kunt flitsen omdat ie minder breed hoeft te gaan, en tevens is ie dus zuiniger.

Verder zijn de verschillen niet echt groot.

Ik denk, als je accuduur geen issue is, zou ik hem écht niet omruilen! dan gooi je 200 euro in de sloot.
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:28:
[...]

Zou je hier een link van hebben? Ik kan het namelijk nergens terugvinden en het lijkt me persoonlijk stug, om het zachtjes uit te drukken. Dan had Canon nl. echt wel het richtgetal (meter bij F/1 iso 100 standaard) met 1.6 vermenigvuldigd. :)
Het is wél zo, die 580 houd rekening met de cropfactor en maar van 18 mm 28 mm. Daardoor is ie efficienter. Dit was voor mij reden om de 580 te halen omdat ik cropfactor heb, op 35mm maakt het geen bal uit.

[ Voor 86% gewijzigd door Fairy op 20-02-2006 12:44 ]

Verwijderd

Tóch komt hij niet verder dan 105mm op het lange eind, dus dan kan hij niet verder inzoomen. Hij mag dan wat efficienter zijn en rekening houden met de cropfactor, waardoor hij minder breed straalt, dat houdt ergens op :) Zijn richtgetal is toch ook op 105mm gespecificeerd, anders had hij wel tot 160 in kunnen zoomen :)

Ow enne, de accuduur van de 550EX is pri-ma :) Ik doe veel feesten waarbij ik mezelf helemaal lamflits en ik hou het vaak langer dan één avond uit op een set batterijen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 12:49 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:46:
Tóch komt hij niet verder dan 105mm op het lange eind, dus dan kan hij niet verder inzoomen. Hij mag dan wat efficienter zijn en rekening houden met de cropfactor, waardoor hij minder breed straalt, dat houdt ergens op :) Zijn richtgetal is toch ook op 105mm gespecificeerd, anders had hij wel tot 160 in kunnen zoomen :)

Ow enne, de accuduur van de 550EX is pri-ma :) Ik doe veel feesten waarbij ik mezelf helemaal lamflits en ik hou het vaak langer dan één avond uit op een set batterijen :)
Ok, ik kan me ook niet veel situaties bedenken dat je cropped op meer dan 105mm gaat schieten binnenshuis. En wildlife flitsen hebben ze opzetstukken voor om de flits te bundelen :)

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:52:
[...]

Ok, ik kan me ook niet veel situaties bedenken dat je cropped op meer dan 105mm gaat schieten binnenshuis. En wildlife flitsen hebben ze opzetstukken voor om de flits te bundelen :)
Snap ik, maar het ging me meer om de uitspraak dat hij dus een richtgetal van 58*1.6crop zou hebben, en dat is naar mijn beste weten niet waar. Daaronder is hij efficienter doordat er minder breed gestraald wordt, maar op het lange eind is het alsnog gewoon max 105mm afaik :) Anders hadden ze dat echt wel gespecificeerd :)

Verwijderd

Dat klinkt inderdaad net zoiets als het richtgetal geven op iso400 :+

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09-2025
En waarom is E-TTL II te verwaarlozen? Ik dacht dat dat juist een reden was om een bepaalde flitser te kopen? Ik wil zelf nog een flitser kopen voor mijn 20D en zat te denken aan de 430EX, mede omdat deze ook E-TTL II ondersteunt.

Dat is toch om ervoor te zorgen dat de fliters de brandpuntsafstand van de lens doorkrijgt zodat deze de sterkte en de hoek hierop kan instellen? Waarom is dit dan niet belangrijk?

www.lenswork.nl

Verwijderd

ETTL II op de flitser betekent alleen dat de flitser rekening houdt met de cropfactor van je camera, de rest van de voordelen van ETTL II zitten in de body: de manier waarop het allemaal berekend wordt :)

Als ik mijn 550EX (ETTL I) op een 1D IIN (ETTL II) schroef, dan functioneert hij gewoon als een ETTL II flitser op het cropfactor verhaal na :)

• FlameBoy
Ok, maar MartijnGizmo verteld er niet bij watvoor body hij heeft.

Beetje offtopic misschien: En ik zou met mijn 20D hier dus wel degelijk op moeten letten? En waarin verschilt de 580EX/550EX dan zo met de 430EX?

www.lenswork.nl

Verwijderd

FlameBoy schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:19:
Ok, maar MartijnGizmo verteld er niet bij watvoor body hij heeft.

Beetje offtopic misschien: En ik zou met mijn 20D hier dus wel degelijk op moeten letten? En waarin verschilt de 580EX/550EX dan zo met de 430EX?
Jouw 20D body doet wel ETTL II in ieder geval, dus eventueel houdt een ETTL II flitser dan rekening met je cropfactor. Voor wat betreft de flitsers zit het voornamelijk in het bereik, de manuele instellingen en stroboscoopflashen. Maar daarvoor verwijs ik je toch even naar de documentatie die op internet te vinden is, er zijn pagina's vol hierover geschreven :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
FlameBoy schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:01:
En waarom is E-TTL II te verwaarlozen? Ik dacht dat dat juist een reden was om een bepaalde flitser te kopen? Ik wil zelf nog een flitser kopen voor mijn 20D en zat te denken aan de 430EX, mede omdat deze ook E-TTL II ondersteunt.

Dat is toch om ervoor te zorgen dat de fliters de brandpuntsafstand van de lens doorkrijgt zodat deze de sterkte en de hoek hierop kan instellen? Waarom is dit dan niet belangrijk?
De enige verschillen zijn:
- de witbalans: ik schiet toch in RAW, kan ik het veel beter beoordelen
- cropfactor-gedoe: beter voor accuduur en recycletijd, maar zie je op de foto niks van

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:28:
[...]

LINK

Ik heb het over effectieve mm's niet over mm's x crop 8)7, zou een mooi verhaal worden anders!
Niet harder flitsen, wel efficiënter! Thats all...

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

Triplefox schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:10:
[...]

LINK

Ik heb het over effectieve mm's niet over mm's x crop 8)7, zou een mooi verhaal worden anders!
Niet harder flitsen, wel efficiënter! Thats all...
Mijn punt was dus dat het richtgetal daarmee dus niet veranderd, ook een that's all :P Maar goed ik geloof dat het nu wel duidelijk is :P

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Ik zie op die canon pagina dit:

Automatische zoom afgestemd op D-SLR sensorformaten*

en daarna dit:

*Vanaf de EOS-1D mark II

Dat zou dus betekenen dat je er op een 20D al niks aan hebt?

--

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
salient schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:50:
Ik zie op die canon pagina dit:

Automatische zoom afgestemd op D-SLR sensorformaten*

en daarna dit:

*Vanaf de EOS-1D mark II

Dat zou dus betekenen dat je er op een 20D al niks aan hebt?
Gaat over de release-datum, niet de rangorde qua modellen. :)

• FlameBoy
een 1d heeft ook een crop namelijk een 1.5 of 1.4 crop als ik me niet vergis.

Dit bevestigd dus ook dat E-TTL II belangrijk is voor bodys met een crop factor.

www.lenswork.nl

Verwijderd

De 1D heeft een 1.3 crop, maar waar je het vandaan haalt dat het voornamelijk belangrijk zou zijn voor cropfactorbody's is me niet duidelijk, het enige wat er gebeurt is dat je flitser efficienter omgaat met zijn energie omdat hij een minder groot gedeelte verlicht (wat immers ook niet nodig is).

De rest van de ETTL II zijn lichtmetingalgoritmen die sowieso belangrijk zijn, onafhankelijk van je cropfactor :) Dat rekening houden met de cropfactor is slechts één onderdeeltje van ETTL II :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 15:09 ]

• guillaumemay
Plus wat veel mensen vergeten hier: Je hebt een 550EX of 580EX.. een krachtige flitser die je dus in staat stelt om werkelijk overal vanaf te bouncen. Ik werk in een ruimte met het plafond op 11 meter hoog en bouncen is geen probleem.

En als je bouncet, dan is dat hele cropfactor-vermenigvuldigings-verhaal totaal niet van toepassing, want je flitskop zoomt alleen maar mee als je recht vooruit flitst.

Maar goed, mijn 580EX is wel smaller en is daardoor gemakkelijker om mee te nemen. En de herlaadtijd is inderdaad wel korter ja. Als je veel schiet in bursts, dan kan dat ook wel een groot voordeel zijn.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

gium schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:19:
Plus wat veel mensen vergeten hier: Je hebt een 550EX of 580EX.. een krachtige flitser die je dus in staat stelt om werkelijk overal vanaf te bouncen. Ik werk in een ruimte met het plafond op 11 meter hoog en bouncen is geen probleem.

En als je bouncet, dan is dat hele cropfactor-vermenigvuldigings-verhaal totaal niet van toepassing, want je flitskop zoomt alleen maar mee als je recht vooruit flitst.

Maar goed, mijn 580EX is wel smaller en is daardoor gemakkelijker om mee te nemen. En de herlaadtijd is inderdaad wel korter ja. Als je veel schiet in bursts, dan kan dat ook wel een groot voordeel zijn.
offtopic:
Hoe is't met je 24-105 ? Al wat van de TPG gehoord?

• guillaumemay
Fairy schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:11:

offtopic:
Hoe is't met je 24-105 ? Al wat van de TPG gehoord?
TPG is een onderzoek gestart. Volgens track-en-trace moet hij in het sorteercentrum van dordrecht zijn, maar daar is hij dus zeker weten niet meer en ze hebben geen idee waar het pakketje dan wel is. Deze donderdag wordt me verteld of ze het pakket hebben gevonden, anders wordt er nog een onderzoek aan vastgeplakt die 2 tot 3 maanden zou kunnen duren. %$#@.

[ Voor 12% gewijzigd door guillaumemay op 20-02-2006 18:08 ]

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
Effe lekker off topic, maar ik heb over een paar dagen een 550EX over aangezien ik dan 5 flitsers bezit :*)

Mocht je er nog een zoeken....

Anway, ik heb ze dus beide, voornamelijk voor een master-slave setup. En tja, daar kocht ik m'n 580EX ook voor, maar om nou te zeggen dat hij zoveel beter/makkelijker is dan m'n 550EX?

Het instelwieltje is wel leuk, maar ik druk liever in het donker op knopjes, geef me meer het gevoel dat ik de controle heb. Cropfactorverhaal.. Bla..... Zie het niet terug in m'n foto's. Vond het eigenlijk irritant, want ik moest met FEC ineens anders in gaan stellen.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
GerardHenninger schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 02:26:
Effe lekker off topic, maar ik heb over een paar dagen een 550EX over aangezien ik dan 5 flitsers bezit :*)

Ik denk dat ik er over een paar dagen wel 1 zoek ja. :)

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
MartijnGizmo schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 02:55:
[...]

Ik denk dat ik er over een paar dagen wel 1 zoek ja. :)
Je weet me te vinden :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
En het is dus inderdaad een 550EX geworden. Bedankt Gerard! :>

• Nielsracing
  • Laatst online: 31-01 15:00
MartijnGizmo schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 14:15:
En het is dus inderdaad een 550EX geworden. Bedankt Gerard! :>
Welkom bij de "ik heb deze week een 550EX gekocht club" :)

Verwijderd

Het grappige is dat het verhaal van Canon mbt de kleurmeting blijkbaar alleen ogaat bij burtsts. Omdat de condensator niet helemaal is opgeladen kan de uitgaande spanning iets varieren. Hierdoor is de temperatuur van de flits niet helemaal gelijk aan die van de flits ervoor. E-TTLII camera's kunnen dit kleurverschil detecteren. Dit gaat dus alleen op in geval van een niet volledig opgeladen condensator.

Daarnaast is het verhaal over de flitshoek ook correct. E-TTLII zorgt voor een efficientere verdeling van het licht. Alleen E-TTLII flitsers op een E-TTLII body compenseren voor het brandpuntsafstand aan de hand van de cropfactor.

Kortom, nuttige avond gisteren.

• justice strike
  • Laatst online: 18-01 09:17
ik schiet met nikon dus ik kan je niets inhoudelijks zeggen over die twee flitsers. Maar wilde wel even melden dat het kopen van een tweedehandse flitser in minder goede investering is dan in de andere dingen. Een flitser heeft namelijk een beperkte levens duur itt lenzen. Een flits kan barsten als hij dat einde heeft bereikt. En als jee niet precies weet hoe zo'n flitser is gebruikt (hoevaak), dan is dat een investering die meer risico met zich draagt dan de investering in een lens oid.

overweeg ook even of je niet ergens een nieuwe 550 kan krijgen (als je een 550 kiest)

btw ik ben op het moment bezig met low light fotografie bezig zonder flits. Ook erg leuk en over het algemeen minder gedoe.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
justice_strike schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:26:
btw ik ben op het moment bezig met low light fotografie bezig zonder flits. Ook erg leuk en over het algemeen minder gedoe.
Dat kan ik al, dit vind ik een grotere uitdaging. Heb net een half uur lang m'n vriendin geïrriteerd met 2 flitsers. :)

Verwijderd

Low light is ook heel gaaf.
Maar ook daarbij kan je heel goed inflitsen.
De kunst is om het zo te doen dat je het niet ziet.
Hier een testshot in de garage.
Links is een raam, daar heb ik op belicht.
Recht is het erg donker omdat het licht heel snel afvalt.
Dus de flitser naar rechts gericht laten bouncen.
Nu krijg je veel meer detail in de schaduwen.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/eddysign2/Test/flits2.jpg

Ik gebruik trouwens een speedlite 420EZ.
Heb er 2 van waarvan 1 als slave kan werken dmv een slaveblokje.
Je kan er alleen handmatig mee werken maar dat vind ik geen probleem.
Hij heeft veel instelmogenlijkheden.
En het allergrootste voordeel is natuurlijk de prijs, 2 voor de prijs van nog geen halve 420EX en met meer mogenlijkheden.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

GerardHenninger schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 02:26:

Anway, ik heb ze dus beide, voornamelijk voor een master-slave setup. En tja, daar kocht ik m'n 580EX ook voor, maar om nou te zeggen dat hij zoveel beter/makkelijker is dan m'n 550EX?

Het instelwieltje is wel leuk, maar ik druk liever in het donker op knopjes, geef me meer het gevoel dat ik de controle heb. Cropfactorverhaal.. Bla..... Zie het niet terug in m'n foto's. Vond het eigenlijk irritant, want ik moest met FEC ineens anders in gaan stellen.
Wat moet je er voor hebben dan?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Geld..... mijn geld. Gerard's 550EX ligt hier op mijn bureau, dus helaas pindakaas. :)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 03:33
justice_strike schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:26:
ik schiet met nikon dus ik kan je niets inhoudelijks zeggen over die twee flitsers. Maar wilde wel even melden dat het kopen van een tweedehandse flitser in minder goede investering is dan in de andere dingen. Een flitser heeft namelijk een beperkte levens duur itt lenzen. Een flits kan barsten als hij dat einde heeft bereikt. En als jee niet precies weet hoe zo'n flitser is gebruikt (hoevaak), dan is dat een investering die meer risico met zich draagt dan de investering in een lens oid.
Tweedehands apparatuur houdt natuurlijk altijd een risico in. Maar de levensduur van een flitser? Hooguit komt er wat aanslag op de buis waardoor de flitser minimaal in kracht afneemt. Dit wordt automatisch gecompenseerd bij E-TTL (II). Een gebarsten flitsbuis heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb een *boel* tweedehands flitsers gehad (uit m'n hoofd: Philips 18B, Philips P32GTC, Philips G32TLS, Sunpak 4205). Blijft gaan als een tierelier. Ik denk dat de electronica nog eerder kapot gaat dan de flitsbuis, daarbij is een flitsbuis niet zo heel duur. Je moet wel durven solderen ;)
Als je onderwerpen niet bewegen wel ja. In mijn ervaring gaat er niks boven een flinke gebouncete flits als je bewegende mensen/kinderen fotografeert.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toch even een ervaringsvraag over Canon flitsers. Ik heb nu een 420EX en ik gebruik eigenlijk standaard (binnen) een omni-bounce erop en de 420EX indirect gericht. Hierdoor moet ik wel erg rekening houden met de hoogte van de ruimte en of de ruimte voldoende licht refelecteerd (hoogte plafond en kleur van de wanden)
Nu merk ik regelmatig dat ik ruimten (donkere kroegen ed.) kom waarbij de lichtreflectie te slecht is om indirect met de omni-bounce te kunnen werken. Direct flisten met de omni-bounce gaat wel alleen het licht vind ik dan weer te hard.
Ik zit te denken aan een upgrade naar de 550EX of de 580EX. Deze zijn in ieder geval een stuk krachtiger dan de 420EX. Kan ik, in vergelijkbare ruimten, nu wel indirect mét de omnibounce flitsen?

• Nielsracing
  • Laatst online: 31-01 15:00
regmaster schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:02:
Toch even een ervaringsvraag over Canon flitsers. Ik heb nu een 420EX en ik gebruik eigenlijk standaard (binnen) een omni-bounce erop en de 420EX indirect gericht. Hierdoor moet ik wel erg rekening houden met de hoogte van de ruimte en of de ruimte voldoende licht refelecteerd (hoogte plafond en kleur van de wanden)
Nu merk ik regelmatig dat ik ruimten (donkere kroegen ed.) kom waarbij de lichtreflectie te slecht is om indirect met de omni-bounce te kunnen werken. Direct flisten met de omni-bounce gaat wel alleen het licht vind ik dan weer te hard.
Ik zit te denken aan een upgrade naar de 550EX of de 580EX. Deze zijn in ieder geval een stuk krachtiger dan de 420EX. Kan ik, in vergelijkbare ruimten, nu wel indirect mét de omnibounce flitsen?
Het idee van een omnibounce is om het licht te verspreiden, met name bij direct flitsen. Als je dan alsnog een te harde flits eruit floept moet kun je die compenseren door ´m minder hard te laten flitsen.
Voor indirect flitsen kan je toch eens proberen om je omnibounce er vanaf te halen...Kijk eens of dat werkt....

Verwijderd

@GerardHenninger:
Als je teveel flitsers hebt en je weet er niets mee te doen: zet er een achterin en voorin je auto beide als slave. Denk dat de flitspaal het dan moeilijk krijgt :)

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

regmaster schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:02:
Als je hem instelt om harder te flitsen wel, anders komt de TTL meting tot precies dezelfde conclusie als bij de 420EX en wordt de flitskracht dus ook gelijk ingesteld. Maar ook je 420EX kan je krachtiger instellen toch?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1