Nu ik me in de donkere maanden wat meer in flitsfotografie heb verdiept en er ook een stuk handiger in geworden ben, loop ik toch wel tegen de beperkingen van m'n 420EX aan. Logische stap is dan een 580EX kopen, waarbij het mij vooral gaat om de manual controls en het draadloze flitsen.
Een nieuwe 580EX kost op het moment zo'n €400 terwijl een gebruikte 550EX voor rond de €200 weggaat. Dat geeft toch wel stof tot denken.

Voordelen zijn er zeker bij de 580EX:
- richtgetal 58 ipv 55 --> verwaarloosbaar
- vanaf 14mm ipv 17mm --> mijn collectie begint bij 27 (17x1.6)
- iets compacter --> boeit me niet
- makkelijkere bediening met wieltje --> valt wel mee te leven
- 1 knop voor kantelen/draaien --> valt wel mee te leven, heb ik nu ook
- E-TTL II met WB-info (mits aanwezig op camera) --> boeit me niet
- compensatie voor 1.6x crop --> boeit me niet
- 9/7/9+6 AF-punten ipv 5 --> boeit me niet
- snellere recycle-tijd --> boeit me niet
Verschil zit voornamelijk in de betere bediening/bruikbaarheid. Nou is het zo dat ik fotografeer voor m'n lol en er dus ook altijd alle tijd voor heb. Met andere woorden: dat beetje meer comfort is mij geen €200 extra waard.
Ik ben vast niet de enige die voor deze keuze staat en vraag me dan ook af wat andere mensen in deze situatie gedaan hebben.
Een nieuwe 580EX kost op het moment zo'n €400 terwijl een gebruikte 550EX voor rond de €200 weggaat. Dat geeft toch wel stof tot denken.

Voordelen zijn er zeker bij de 580EX:
- richtgetal 58 ipv 55 --> verwaarloosbaar
- vanaf 14mm ipv 17mm --> mijn collectie begint bij 27 (17x1.6)
- iets compacter --> boeit me niet
- makkelijkere bediening met wieltje --> valt wel mee te leven
- 1 knop voor kantelen/draaien --> valt wel mee te leven, heb ik nu ook
- E-TTL II met WB-info (mits aanwezig op camera) --> boeit me niet
- compensatie voor 1.6x crop --> boeit me niet
- 9/7/9+6 AF-punten ipv 5 --> boeit me niet
- snellere recycle-tijd --> boeit me niet
Verschil zit voornamelijk in de betere bediening/bruikbaarheid. Nou is het zo dat ik fotografeer voor m'n lol en er dus ook altijd alle tijd voor heb. Met andere woorden: dat beetje meer comfort is mij geen €200 extra waard.
Ik ben vast niet de enige die voor deze keuze staat en vraag me dan ook af wat andere mensen in deze situatie gedaan hebben.