[css/ie] overflow:auto; scrollbar probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Ik wil een div neerzetten met een vast formaat, deze div moet voorzien worden van scrollbars wanneer dit nodig is. In de meeste situaties gaat dit soepel met de overflow: auto; setting in combinatie met een vast formaat (bijv. 700px bij 500px). Wanneer er nu gebruik gemaakt wordt van een table met een breedte van 690 pixels en een hoogte van 600 pixels icm cellpadding="0" en cellspacing="0" ontstaat er in Internet Explorer ook een horizontale scrollbar terwijl dit in Fireox, Safari en Opera niet gebeurt.

Wanneer er overal gebruik gemaakt wordt van een vast formaat, ipv 100% (dus bijv. alle maximum breedtes in pixels vastleggen) zorgt ervoor dat internet explorer geen horizontale scrollbar laat onstaan. Dit is echter niet wat ik graag wil gebruiken, weet iemand van jullie een betrouwbare manier om maar 1 maal de breedte van de content div vast te leggen en alle onderliggende elementen gewoon een breedte van 100% mee te kunnen geven?

gewenste situatie maar met horizontale scrollbar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang=nl>
<head>
   <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
   <title>Test | overflow</title>
   <style type="text/css">
      html
      {
         height: 100%;
         overflow: hidden;
         width : 100%;
      }
      body
      {
         background-color: magenta;
         height: auto;
         margin:0;
         width : auto;
      }
      body div
      {
         background-color: navy;
         height: 200px;
         margin: 6px;
         overflow: auto;
         width: 200px;
      }
      body div table
      {
         height: 400px;
      }
      body div table td
      {
         vertical-align: top;
      }
   </style>
</head>
<body>
   <div>
      <table cellpadding=0 cellspacing=0>
         <tr><td>Dit is een overflow test!</td></tr>
      </table>
   </div>
</body>
</html>

potentiële oplossing (probleem is dat de tabel zich niet uitvult naar de 200px breedte, dit valt te omzeilen door bijvoorbeeld het gebruik van van vast gedefinieerde breedtes op de td's)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang=nl>
<head>
   <style type="text/css">
      html
      {
      }
      body
      {
         margin: 0;
      }
      body div
      {
      }
      body div table
      {
         background-color: yellow;
      }
      body div table td
      {
      }
   </style>
</head>
<body>
   <div>
         <tr><td>Dit is een overflow test;</td></tr>
      </table>
   </div>
</body>
</html>

ongewenste situatie zonder horizontale scrollbar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<html lang=nl>
<head>
   <style type="text/css">
      html
      {
      }
      body
      {
      }
      body div
      {
      }
      body div table
      {
         background-color: yellow;
      }
      body div table td
      {
      }
   </style>
</head>
<body>
   <div>
         <tr><td>Dit is een overflow test;</td></tr>
      </table>
   </div>
</body>
</html>

[ Voor 10% gewijzigd door 0528973 op 20-02-2006 09:06 ]

Pascal

• 0528973
Weet niemand een oplossing?

Pascal

Verwijderd

body {
overflow: -moz-scrollbars-vertical;
}

zet die overflow eens in je body van je css.
Had namelijk het zelfde probleem, dit zorgt ervoor dat ff altijd zijn scrollbar laat zien, ook al is dat niet nodig.

Sorry, had je text verkeerd begrepen; 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 10:28 ]

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Die horizontale scrollbar komt omdat IE de ruimte voor de scrollbalk optelt bij de content. Zo kun je in totaal dus boven die 700px uit van je DIV.

Je moet dus je dus een vaste breedte geven en alle inhoud kun je gewoon 100% meegeven
Je moet dan met CSS instellen dat er geen horizontale (x) scrollbars gemaakt worden.
let wel; als je content veel breder is kun je dit dus niet zien.
-moz-scrollbars-vertical: hidden; (of none) voor Mozilla
overflow-x: hidden; voor IE
Je moet ze dus beiden in je CSS zetten voor gebruik in beide browsers.
Helaas is je CSS dan niet W3S valide.

• 0528973
Beide css opties zijn mij bekend, ik vraag me echter nog steeds af of het mogelijk is om gewoon 100% breedte te gebruiken in block elements zonder dat er een horizontale scrollbar onstaat, als het omvattende element een vaste breedte heeft.

Pascal

• Predje
0528973 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:03:
Beide css opties zijn mij bekend, ik vraag me echter nog steeds af of het mogelijk is om gewoon 100% breedte te gebruiken in block elements zonder dat er een horizontale scrollbar onstaat, als het omvattende element een vaste breedte heeft.
Dat is dus niet mogelijk;
Het omvattende element heeft bijv. 700px in de breedte, de inhoud staat dan op 100% -dus ook 700px-.
Als je dat de scrollbar op auto zet telt IE daarvoor de ruimte ook erbij dus -wat is het- 20px(?) extra.
(700+20) > 700 = scrollbar.
Misschien kun je met 2 div`s werken als holder?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<div style="width: 700px; overflow: auto; padding: 0px;">
    <div style="width: 680px; position: relative; top: 0px; left: 0px; margin: 0px; padding: 0px;">
       <table style="width: 100%">
       <tr>
       <td>content
       </td>
       </tr>
       </table
    </div>
</div>

• 0528973
Dan ben ik altijd de 20px kwijt voor de scrollbar terwijl dit niet gewenst is; ik wil alleen de ruimte kwijt zijn als er een scrollbar is anders niet.

Pascal

• Predje
0528973 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:37:
Dan ben ik altijd de 20px kwijt voor de scrollbar terwijl dit niet gewenst is; ik wil alleen de ruimte kwijt zijn als er een scrollbar is anders niet.
Nouja in dat geval is het niet mogelijk in IE |:(

edit:
Misschien moet je eens zoeken naar een scrollbar die je kunt maken met JAVAscript.
Op die manier zou je deze scrollbar buiten de div kunnen plaatjes en hoe je dus de volledige ruimte tot je beschikking. In geval van een overflow komt er dan aan de zijkant een scrollbalkje bij.
Het is maar een idee.

[ Voor 34% gewijzigd door Predje op 21-02-2006 13:25 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

crisp

Devver

Pixelated

Hier in IE7 krijg ik geen horizontale scrollbar, dus het lijkt daarin gefixed te zijn ;)

Intentionally left blank

• 0528973
Fijn om te weten dat het opgelost is in IE 7.0; Als ik de standaard goed lees heeft IE het namelijk fout.

Het geheel oplossen in javascript is zeker een mogelijkheid; misschien is een IE css hack ook een optie; nog maar eens rondzoeken naar simpele CSS hack for IE-only.

[ Voor 11% gewijzigd door 0528973 op 21-02-2006 14:15 ]

Pascal

• Predje
0528973 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:14:
Fijn om te weten dat het opgelost is in IE 7.0; Als ik de standaard goed lees heeft IE het namelijk fout.

Het geheel oplossen in javascript is zeker een mogelijkheid; misschien is een IE css hack ook een optie; nog maar eens rondzoeken naar simpele CSS hack for IE-only.
IE houd zich inderdaad niet aan de standaarden, daarom zuigt IE ook kont.
Als je CSS properties IE-only wilt instellen kun je gebruik maken van een _ voor de property;
_width: 680px;

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 10:58

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Predje schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:56:
IE houd zich inderdaad niet aan de standaarden, daarom zuigt IE ook kont.
Als je CSS properties IE-only wilt instellen kun je gebruik maken van een _ voor de property;
_width: 680px;
Dat kan je op die manier doen ja.. beter geef je echter IE-only CSS slechts aan IE door door middel van conditional comments :)

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Die conditional comments zijn inderdaat een idee om je doel te halen. Je moet het alleen wel echt in je html pagina plaatsen.
code:
1
2
3
  <!--[if IE]>
    Iets dat alleen door IE word gedaan. <style> ofzo bijvoorbeeld.
  <![endif]-->

Maar je kan ook de !important rule gebruiken. Die krijgt bij alle browsers altijd voorang, behalve bij ie.
code:
1
2
3
4
.classje {
  background-color: red !important;
  background-color: green;
}

Alle browsers zullen een rode achtergrond kleur laten zien, behalve IE. Mischien dat je hier iets aan hebt ;)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Maar je kan ook de !important rule gebruiken. Die krijgt bij alle browsers altijd voorang, behalve bij ie.
Waarbij het de vraag is of dat in IE7 wel of niet gefixed zal zijn (in beta 2 iig nog niet) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 21-02-2006 15:37 ]

Intentionally left blank

• Sappie

Sappie

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:33:
code:
1
2
3
4
.classje {
  background-color: red !important;
  background-color: green;
}

Alle browsers zullen een rode achtergrond kleur laten zien, behalve IE. Mischien dat je hier iets aan hebt ;)
Dat is in principe hetzelfde als het gebruiken van de underscore hack. Beide maken ze ge- / misbruik van het feit dat CSS door IE slecht geparsed / geinterpreteerd wordt. Zoals Crisp al aangeeft kan je met het oog op de toekomst beter ervoor kiezen om gebruik te maken van conditional comments.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Sappie schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:53:
[...]

Dat is in principe hetzelfde als het gebruiken van de underscore hack. Beide maken ze ge- / misbruik van het feit dat CSS door IE slecht geparsed / geinterpreteerd wordt. Zoals Crisp al aangeeft kan je met het oog op de toekomst beter ervoor kiezen om gebruik te maken van conditional comments.
Mee eens.

• 0528973
Bedankt mensen, hier ga ik er mee uit komen :)

Pascal

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sappie schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:53:
[...]

Not quite; aan de ene kant heb je hacks - invalid CSS syntax die door parsing bugs in de CSS implementatie toch als valid properties worden gezien. Voorbeeld hiervan is de underscore hack.
Met dergelijke hacks loop je een groot risico dat in een bepaalde versie de parsing bug gefixed wordt, maar niet hetgeen je probeert te 'fixen' met de hack. Het komt er op neer dat dergelijk misbruik eigenlijk zonder garanties is.

Aan de andere kant heb je filters; gebruik van valid features in CSS waarvan het bekent is dat bepaalde versies van browsers ze niet ondersteunen en dus negeren. Filters worden over het algemeen als veiliger beschouwd omdat je aan mag nemen dat als bepaalde features worden geimplementeerd ook de reden voor het toepassen van een dergelijk filter wordt geimplementeerd cq gecorrigeerd. IE7 zal ons wat dat betreft waarschijnlijk nog wel op de proef gaan stellen aangezien dat in een aantal gevallen niet zo zal blijken te zijn (maar in die gevallen zullen conditional comments je waarschijnlijk ook niet helpen).

Het !important geval zit daar een beetje tussenin. Het is niet zo dat IE geen !important ondersteund, er zit alleen een bug in de implementatie op het moment dat je het toepast binnen dezelfde rule.
Dit werkt bijvoorbeeld gewoon in IE:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
div p {
    color: red !important;
}
body p {
    color: blue;
}
p {
    font-weight: bold !important;
}
p {
    font-weight: normal;
}

HTML:
1
2
3
<body>
  <div><p>This text should be bold and red</p></div>
</body>

:)

Intentionally left blank

• Sappie

Sappie

crisp schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:38:
Het !important geval zit daar een beetje tussenin. Het is niet zo dat IE geen !important ondersteund, er zit alleen een bug in de implementatie op het moment dat je het toepast binnen dezelfde rule.
Misschien had ik het woordje hack niet moeten gebruiken dan (edit: na nalezen.. ik heb het gebruik van !important niet eens een hack genoemd :)). Echter zoals je zelf al zegt is het een bug in de implementatie van IE die het mogelijk maakt om op deze manier IE-only CSS op te geven. Evenzo is het een bug in de implementatie die het gebruik van de underscore hack mogelijk maakt. Wat dat betreft zijn ze voor mij equivalent. Verder zijn we het wel eens over het feit dat je liever conditional comments gebruikt, toch? :)

Ik kan me echter wel voorstellen dat het een hogere prioriteit voor de developers achter IE heeft om !important goed te ondersteunen dan om de CSS parsing bugs te verhelpen. Wat dat betreft kan ik je gelijk geven dat het gebruik van !important wellicht 'veiliger' is. Desalniettemin zou je mogen verwachten dat beide in IE7 opgelost zullen zijn, maargoed dat zal vast een utopie blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Sappie op 22-02-2006 09:25 ]

Specs | Audioscrobbler

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De meeste hacks/filters die ik tegen kom zijn in de trant van:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
foo {
  min-height: 200px;
  _height: 200px;
}

foo {
}
parent>foo {
}

foo {
  height: auto !important;
}

En het is fijn dat in IE7 deze hacks/filters niet meer werken (underscore parsing bug is gefixed, child-selector wordt ondersteund, mogelijk wordt !important ook nog gefixed), maar zolang min-height (in dit voorbeeld) niet ondersteund is wordt je nog met een kluitje het riet in gestuurd :P

En ja, ik prefereer wat dat betreft wel conditional comments (behalve voor triviale gevallen - ik gebruik het hoofdzakelijk voor boxmodel fixes in IE < 6), maar zelfs met conditional comments voorkom je niet dat bepaalde bugs gefixed worden en nieuwe features ondersteund terwijl aan de andere kant dingen (nog) niet ondersteund worden waardoor het middel misschien nog wel erger is dan de kwaal :P

Intentionally left blank

• Sappie

Sappie

crisp schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:13:
...underscore parsing bug is gefixed, child-selector wordt ondersteund, mogelijk wordt !important ook nog gefixed...
Schijnbaar hebben ze dus bij het developen van IE7 het fixen van de parsing bug prioriteit gegeven (voor zover je van prioriteit kan spreken, wellicht staat het nog op de planning) boven het goed implementeren van de CSS2.1 spec. Ook al werd dus het gebruik van !important om IE-only CSS te serveren als zijnde 'veilig' beschouwd, het is zoals het er nu uitziet 'veiliger' geweest gebruik te maken van de underscore hack :p
En ja, ik prefereer wat dat betreft wel conditional comments (behalve voor triviale gevallen - ik gebruik het hoofdzakelijk voor boxmodel fixes in IE < 6)...
Ik gebruik het ook om een stylesheet aan IE6 te serveren met daarin de CSS die de onvolmaaktheden van IE 'vervolmaakt'. Wat versta je verder onder triviale gevallen? Ik ben eigenlijk helemaal overtuigd dat het gebruik van conditional comments de way-to-go is voor álle IEx-only CSS, maar misschien kun jij me op andere gedachten brengen :)
...maar zelfs met conditional comments voorkom je niet dat bepaalde bugs gefixed worden en nieuwe features ondersteund terwijl aan de andere kant dingen (nog) niet ondersteund worden waardoor het middel misschien nog wel erger is dan de kwaal :P
Dit zie ik zo snel ff niet (wellicht omdat ik nog maar half wakker ben). Zou je dat (als je daar zin in en tijd voor hebt) even uit kunnen leggen? :)

Specs | Audioscrobbler

• Sappie

Sappie

geen tijd voor / zin in? ;)

Specs | Audioscrobbler

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

wel hoor :)

Heel simpel: een goed voorbeeld is voor IE7 het fixen van de CSS-property 'height' in samenwerking met de default overflow waarde 'visible'. Zoals je weet gedraagt 'height' zich in IE <= 6 een beetje als min-height (niet helemaal, maar dat terzijde) en dat wordt dus veel mis/gebruikt. Nu is dat dus gefixed in IE7, maar min-height wordt nog steeds niet ondersteund.

Ergo: er is nu in feite (bijna - scripting is nog een mogelijkheid) geen enkele manier meer om min-height te simuleren in IE7 - alle hacks, filters en conditional comments ten spijt zal je zorgvuldig geconstrueerde layout daarop kunnen breken.

Het uitgangspunt dat bij het implementeren van bepaalde zaken alle daarmee samenhangende zaken ook geimplementeerd zullen worden lijkt logisch maar is het in de praktijk soms niet. In die zin kan je er dus nooit vanuit gaan dat iets wat je nu bouwt ook altijd forwards-compatible zal zijn.

Intentionally left blank

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

offtopic:
ik heb nog steeds goede hoop dat het goed komt met min-height, aangezien MS wel weet dat height gebruikt werd om min-height te simuleren.

De vraag is alleen of ze dat (op tijd) gaan implementeren

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Sappie

Sappie

crisp schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:37:
wel hoor :)

Heel simpel: een goed voorbeeld is voor IE7 het fixen van de CSS-property 'height' in samenwerking met de default overflow waarde 'visible'. Zoals je weet gedraagt 'height' zich in IE <= 6 een beetje als min-height (niet helemaal, maar dat terzijde) en dat wordt dus veel mis/gebruikt. Nu is dat dus gefixed in IE7, maar min-height wordt nog steeds niet ondersteund.

Ergo: er is nu in feite (bijna - scripting is nog een mogelijkheid) geen enkele manier meer om min-height te simuleren in IE7 - alle hacks, filters en conditional comments ten spijt zal je zorgvuldig geconstrueerde layout daarop kunnen breken.

Het uitgangspunt dat bij het implementeren van bepaalde zaken alle daarmee samenhangende zaken ook geimplementeerd zullen worden lijkt logisch maar is het in de praktijk soms niet. In die zin kan je er dus nooit vanuit gaan dat iets wat je nu bouwt ook altijd forwards-compatible zal zijn.
Dat doet dan verder niet af aan het gegeven dat het gebruik van conditional comments voor mij de way-to-go is om IE-only zaken te regelen. Als ik me het goed herinner wordt dit zelfs aangeraden door het team achter IE7. Met behulp van conditional comments kun je namelijk, zoals je ongetwijfeld bekend is, dingen aan specifieke versies van IE serveren (dus ook specifiek voor IE7).

Hoe je het verder ook wend of keert, het is de verantwoordelijkheid van het team achter IE7 dat de CSS spec eindelijk goed wordt ondersteund. We kunnen verder slechts hopen dat dit daadwerkelijk zo zal zijn. Met het oog op forwards-compatibility trek ik me in ieder geval niets aan van het gebrek aan goede CSS ondersteuning van de verschillende beta's van IE7. En ja, wellicht is de CSS ondersteuning in de final opnieuw beroerd, en zullen we weer op zoek moeten naar hacks / filters, maar daar zou je mijns inziens in ieder geval niet van uit moeten gaan.

Ben verder benieuwd naar de final van IE7 iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sappie op 23-02-2006 13:36 ]

Specs | Audioscrobbler

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sappie: ik ben het met je eens dat mbt het serveren van alternatieve style-rules conditional comments de voorkeur geniet omdat het een documented feature is en je daarmee dus het minste risico loopt om voor verassingen te komen staan :)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 23-02-2006 16:37 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1