Toon posts:

Is t mogelijk een pc om te bouwen naar media center bij TV

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste deskundige.

Ik heb een vraag wbt de mogelijkheden voor het ombouwen c.q uitbouwen van een (huis-tuin-keuken) PC, naar een soort media Center. Bedoeling is dat ik deze computer bij de huiskamer TV plaats, en er dan mee kan internetten, opnemen (zoals een video), muziek kan luisteren, filmpjes bekijken, enz.

Overigens, de specificaties van de pc: P4, 2400MHz, Geforce MX440 64MB, 512 MB DDR333 PC2700, 80GB / 7200 ATA100.

Zoja, wat heb ik daar dan allemaal voor nodig. En wat zijn evt. de kosten hiervan?

Hopelijk dat jullie me een beetje kunnen helpen/informeren.

BvD.

Rooney

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sluit je TV aan dmv de TVout op je pc, evt een afstandsbediening op je pc aansluiten en je bent klaar.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Komt nog wel ietsje meer bij kijken als je het goed voor elkaar wilt hebben hoor...

Een wat zwaardere videokaart zou ik aanraden, met in ieder geval een kwalitatief goeie TV-Out. Verder inderdaad een infraroodsetje voor afstandsbediening, een goeie meerkanaals geluidskaart en Windows MediaCenter of een ander MC-besturingssysteem erop.

Verder is het wel praktisch als je PC stil is, dus eventueel beter geisoleerde systeemkast en zoveel mogelijk passieve koeling gebruiken.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Een betere videokaart zou ik ook aanraden. Ik gebruik een gelijksoortig systeem maar met een Readon 9800Pro. Ook heb ik een Hauppauge PVR150 TV kaart erin.
Daarbij draai ik gewoon WindowsXP met MediaPortal als Media Center. http://www.team-mediaportal.com

ps. Heb nu net een SkyStar 2 DVB-s kaart erbij gezet en zelf HDTV loopt prima op deze config.

Verwijderd

Wat je nodig hebt voor goede beeld kwaliteit:

- Tv moet dvi-in hebben (analoog (composiet) kan ook alleen de beeld kwaliteit is diep treurig)

- 3d kaart met dvi out (mijn voorkeur gaat uit naar een nvidia omdat ati kaarten niet makkelijk in gebruik zijn met afstel programma's)

- Windows mediacenter

- Geluidskaart die je in- en -out ingangen heeft (weet niet hoe je t geluid wilt laten lopen over "stereo set" of over pc.)

- En eventueel een afstandsbediening o.i.d.

Als je van plan bent om je mediacenter veel te gebruiken en veel programma's tegelijk wilt laten draaien is het zaak dat je die 512mb naar 1024 of hoger upgraden.

Als je tv programma's wilt opnemen zou een upgrade van je hd ook niet erg zijn.

Hoop je hiermee zover mogelijk geholpen te hebben.

LET OP:
Windows Media Center heeft soms problemen met het aansluiten van usb apparaten bijv. met gsm.
Dit kan verholpen worden door trayicon tijdelijk uit te schakelen na bijv. data overdracht naar je gsm pc opnieuw opstarten. ( anders word windows instabiel)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 17:24 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:22:

- Tv moet dvi-in hebben (analoog (composiet) kan ook alleen de beeld kwaliteit is diep treurig)
Sorry hoor, dit is domweg niet (meer) waar. De huidige generatie nVidia kaarten (iig 6600 & hoger) hebben echt een brilliante S-Video en composiet uitgang. Ik moet op een 29" sony tv in media center *echt* goed kijken om het verschil te zien tussen een dvd via media center (S-Video) & mijn standalone DVD speler (met RGB uitgang).

Daarnaast, het is een media center. DVD, PVR, Muziek. Dat zal 99% van de tijd coveren. Je gaat er geen emails op typen en hoge resoluties zijn (zolang HDTV niet gebruikt wordt) dan dus ook niet relevant.

Probleem is dat de meeste mensen de moeite niet nemen om hun TV uitgang eens goed in te stellen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Zoizo heb je een 128 Mb videokaart nodig.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_AuToMaTiC_ schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:11:
Zoizo heb je een 128 Mb videokaart nodig.
De enige eis die Microsoft stelt is dat het een DirectX 9-compatible kaart is. Het nut van 128mb zie ik ook niet echt voor een applicatie die alleen simpele 2d-beelden weergeeft :?

Verwijderd

Willem2 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:03:
[...]

Sorry hoor, dit is domweg niet (meer) waar. De huidige generatie nVidia kaarten (iig 6600 & hoger) hebben echt een brilliante S-Video en composiet uitgang. Ik moet op een 29" sony tv in media center *echt* goed kijken om het verschil te zien tussen een dvd via media center (S-Video) & mijn standalone DVD speler (met RGB uitgang).

Daarnaast, het is een media center. DVD, PVR, Muziek. Dat zal 99% van de tijd coveren. Je gaat er geen emails op typen en hoge resoluties zijn (zolang HDTV niet gebruikt wordt) dan dus ook niet relevant.

Probleem is dat de meeste mensen de moeite niet nemen om hun TV uitgang eens goed in te stellen.
DVI is digitaal Composiet is analoog je zal dus altijd verschil in beeld kwaliteit houden. Als je tv dvi ondersteunt zou ik niet voor een composiet aansluiting gaan.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:10

Dennahz

Life feels like hell should.

Een tv kaart lijkt me ook wel handig als je TV wilt kijken via je PC :p

Heb zelf ook media center, wil hetzelfde als jou, maar moet even wachten tot volgende week ivm nieuwe tv (ouwe = bijna in de fik gevlogen :p).

Twitter

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 22:46:
Een betere videokaart zou ik ook aanraden. Ik gebruik een gelijksoortig systeem maar met een Readon 9800Pro.
Zware overkill voor een media center. Ik draai MCE met een onboard 9100IGP en dat draait al prima.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:49
Ik zou het alleen doen bij het bezitten van een TV (TFT) met een DVI ingang, via de TV-out van de videokaart is geen doen, wordt heel erg lelijk IMO.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:22:

Analoog kan ook als s-video (al stuk beter dan composiet) en rgb bijna gelijk aan dvi//hdmi
- 3d kaart met dvi out (mijn voorkeur gaat uit naar een nvidia omdat ati kaarten niet makkelijk in gebruik zijn met afstel programma's)
afstelprogramma's :? zoals ? als je dvi hebt kun je gewoon de resolutie instellen en klaar
- Windows mediacenter
Er zijn ook alternatieven hoor
Black Sparrow schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:53:
Ik zou het alleen doen bij het bezitten van een TV (TFT) met een DVI ingang, via de TV-out van de videokaart is geen doen, wordt heel erg lelijk IMO.
Is echt onzin, ik heb hier een jvc breedbeeld staan die aangestuurd word door een 9600xt dmv. s-video en heb echt niks te klagen hoor, prima beeld. Het mooiste is natuurlijk RGB maar er zijn niet veel kaarten die out of the box RGB output ondersteunen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sv3n op 20-02-2006 18:57 ]

Last.fm
Films!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sv3n schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:55:
Het mooiste is natuurlijk RGB maar er zijn niet veel kaarten die out of the box RGB output ondersteunen :)
Het mooiste is inderdaad RGB en dat is met Radeon kaarten makkelijk te realiseren: met Radeons heb je alle signalen tot je beschikking om simpel een VGA->SCART kabel te kunnen maken. Grootste struikelblok is daarbij nog de brakke user interface van Powerstrip om het werken te krijgen ;)

Maar in principe bieden Radeons standaard volledig RGB support.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dennahz

Dennahz

Nu er toch een media center topic is... kan je in media center instellen dat je het media center op de TV wilt en gewoon pc'en op de gewone monitor? Heb het wel al op m'n laptop staan maar kan dus nog niet proberen.

Twitter

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is volgens mij een kwestie van de primary display omwisselen in je settings..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dennahz

Dennahz

Mja, zal er eens mee prutsen volgende week, maar wil media center op m'n secundary hebben eigenlijk want anders opent alles op het primary waardoor je het niet meer ziet op je monitor :?

Gewoon door pc'en terwijl media center op het tv beeldscherm afspeelt.. ik pruts wel ff :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dennahz op 20-02-2006 23:20 ]

Twitter

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zal voor je even mijn ervaringen posten met het ombouwen van een normale PC tot Mediacenter:
Via mijn vorige werkgever kon ik destijds gratis een Compaq Evo D310dt overnemen.
Dit was een pc met de volgende specificaties:
- P4 2,4GHZ
- 128mb ram
- 20GB harddisk
- CD-rom speler
- 32mb onboard videokaart
- Onboard geluidskaart

Dat werkt natuurlijk voor geen meter als Mediacenter dus heb ik geupgrade naar de volgende punten:
- 1024MB RAM
- 250GB Harddisk
- DVD brander
- 256mb videokaart met tv out
- Soundblaster geluidskaart (type weet ik zo niet)
- NVTV televisie kaart
- Mediacenter remote + receiver
- Apacer interne cardreader

Vervolgens heb ik Mediacenter geinstalleerd op de PC en deze via het bekende gele tulp kabeltje aangesloten aan mijn TV. Dit werkte wel, maar deze manier van aansluiten bleek verre van ideaal te zijn. Teletekst kwam bijvoorbeeld helemaal vervormd op mijn TV uit en het beeld was niet mooi te noemen. Ik heb na wat Googlen toen besloten om een s-video kabel aan te schaffen en mijn TV zo aan te sluiten op mijn Mediacenter. Na deze actie stond het beeld netjes recht op het scherm en waren de kleuren veel mooier. Ik heb nu nog geen kwaliteit als wanneer ik de TV via een monitor kabel aansluit op de Mediacenter maar ik ben er tevreden over.

Ik heb geen vreemde dingen geinstalleerd op mijn Mediacenter, gewoon de standaard drivers en de AVG antivirus scanner.

Zo draait mijn Mediacenter nu al ruim een jaar stabiel.

Ik wil er deze maand nog wel een extra TV kaart bij prikken zodat ik wanneer er opgenomen ook TV kan kijken. Hiervoor prik ik er exact dezelfde kaart bij als er nu in zit.

Al met al ben ik goed tevreden over mijn Mediacenter!
Pagina: 1