[Photoshop] Pen Tool.. Krijg geen rechte lijn na curve

Pagina: 1
Acties:
  • 1.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik weet dat het kan, ik weet alleen niet meer hoe en ik kan het nergens vinden.

Heb mijn computer geformateerd paar dagen geleden, toen waren de instellingen _blijkbaar_ anders, kan me alleen niet herinneren dat ik het ooit veranderd heb.

Goed, het probleem is het volgende:

Ik werk met de Pen tool in photoshop om een onderwerp te isoleren van de achtergrond, dit onderwerp bestaat veelal uit rechte lijnen maar er komen een aantal nette ronde boven in voor.

Nu weet ik dat ik met de Pen tool dit heel simpel allemaal kan omlijnen om het daarna in een Mask onzichtbaar te maken. Het probleem is nu dat de Pen tool niet doet wat ik wil, de rechte lijnen gaan in het begin prima, maar zodra ik bij een boog aankom, en dus via de handles een boog ga maken gaat het mis, Photoshop laat me na die boog geen rechte lijn trekken maar zet de volgende lijn automatisch om naar een curve. Ik weet dat ik vervolgens door ctrl in te douwen die lijn "recht" kan trekken, maar dat echt helemaal strak word ie dan niet.

Wat mis ik of doe ik verkeerd dat de volgende anchor na een boog automatisch wéér een boog word?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59
het 'handvat' aan de kant waar je dus je rechte lijn wilt hebben, trugslepen naar het vertex punt :)

• klomp
Klopt dat doe ik nu constant.

Maar er was volgens mij een andere manier voor. Óf ik ben helemaal gek geworden maar ik zou zweren dat photoshop standaard, ook na een curve, een rechte lijn kan trekken zonder dat ik een rare toetsencombinatie hoef in de duwen, of handles moet verslepen.

Als ik het mis heb sorry, en heel erg bedankt voor de snelle reactie! :)

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

met alt+klik kun je zo'n handvat verwijderen... dat is ook handig om afwijkende rondingen en rondingen en hoeken op elkaar te zetten... misschien werkt het dan wel goed..

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• klomp
Ja dat is hem! :)

Dank u! :D

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Kan je niet beter eerst een ruwe omtrek maken met alleen rechte lijnen en daarna de bogen achteraf kromtrekken? Zo werk ik altijd, werkt iets beter in Fireworks maar zo kan je heel precies werken en heb je ook geen last van je probleem.

(misschien nutteloze bijdrage maar wie weet)

[ Voor 10% gewijzigd door Justice op 20-02-2006 14:29 ]

Human Bobby

• klomp
Ja dat klopt. Alleen is mijn workflow dan naar de knoppen omdat ik moet gaan backtracken wat ik nog moet aanpassen.

Met ALT+CLICK kan ik vanuit een bocht toch een rechte lijn bouwen :)

toch bedankt voor de tip, ik zal hem zowiezo een keer toepassen om te kijken hoe dat werkt! :)
Pagina: 1