[Slackware] X wilt niet werken

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:07

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
hallo

Ik heb daarstrax op een oude laptop (133mhz cpu , 32 mb ram , 1.3 Gb hd , ...) Slackware geinstalleerd.
Alles ging wonderlijk goed , ook al had ik nog geen ervaring met 'moeilijkere distro's' .
Ik heb in de console en heb het command xorgconfig gebruikt om alles in te stellen , en dan wilde ik X starten .
X startte op maar sloot dan onmiddelijk af , dus dan maar eens xorgsetup geprobeert om alles in orde te krijgen , maar nu hangt alles na enkele seconden vast als ik X opstart (ik kan de muis eerst bewegen maar dan hangt de muis wel vast , ik zie het muispijltje op een zwarte achtergrond.)

Iemand die me kan helpen aub ?

vriendelijke groeten

Strava

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
welke windowmanager heb je gekozen? kde en consorten gaan natuurlijk slecht werken op 32mb ram :P

A wise man's life is based around fuck you

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik heb fluxbox genomen , maar ik heb niet 'out of the box' X proberen op te starten ik ben dom genoeg eerst beginnen te kloten aan die xorgconfig enzo |:( .

Ik hoop dat fluxbox nog enigzins acceptabel zal draaien ? dan nog een c++ compiler zoeken en ik ben vertrokken .

Strava

Verwijderd

Om eerlijk te zijn, met zo'n sterk beperkte specs kan je beter uit X blijven.
Of als je toch graag X wil, doe het dan met blackbox/openbox ipv fluxbox, die zijn een stukje lichter qua systeemvereisten.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
En hoe kan ik deze opstarten/installeren ?
Ik zou ook al heel gelukkig zijn moest ik fluxbox kunnen laten werken :)

[ Voor 48% gewijzigd door DeadLock op 19-02-2006 20:29 ]

Strava

• Cyphax
  • Laatst online: 17:33

Cyphax

Moderator LNX
Hrm toch zou ie niet vast moeten lopen lijkt mij eigenlijk hoor?
Overigens zou ik waarschijnlijk fvwm of twm zelfs draaien met 32MB RAM, dat is zo ongeveer het snelste dat je kunt krijgen.
Krijg je geen output in je logs?
Pak even een versie van fluxbox van linuxpackages.net die past bij je Slackware versie (welke is dat?)
http://www.linuxpackages....by=name&name=fluxbox&ver=

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2006 20:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
de laptop heeft geen ethernet/usb dus hoe zou ik die fluxbox erop moeten zetten ?
Ik heb tijdens de installatie van Slackware aangevinkt dat ik fluxbox als X wilde , misschien dat ik dat nog kan veranderen naar die blackbox ?

Waar kan ik die log's vinden , zodanig dat jullie de experts me weer verder kunnen helpen ?

Het is de laatste versie (dus 10.2)

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 19-02-2006 20:38 ]

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
`cat /var/log/Xorg.0.log`

Misschien is het handiger een oudere versie te installeren... maargoed, dit zou ook wel moeten werken.
Kijk even of je fluxbox niet toevallig al hebt (pkgtool en dan view, dan kijken bij de f :P)
De makkelijkste manier om software te installeren is altijd wel de packagemanager, die installeert .tgz packages (die staan ook op de slackware CD's, en fluxbox staat daar ook gewoon in dus als je die nog niet hebt kun je 'm gerust van de installatie CD halen) en houdt dat allemaal netjes bij. :)
Dat overzichtje genereren kan even duren trouwens.. niet bang zijn dat ie vastloopt dus :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2006 20:42 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ik heb in de console dus het cat/var... getypt maar ik krijg een error : no such file or directory.

Ik gok dat fluxbox wel geinstalleerd is ?
Ik heb geen idee hoe je andere command uit te voeren (ik ben nog veel te slecht met linux , waarvoor men excuses)

Dus misschien nu vanaf de cd die blackbox halen en die installeren ?
hmm even heel diep denken hoe ik dat ga fixen (dit is men eerte ervaring met de console :P )

alvast bedankt voor je hulp !

edit : voor de lol eens het command 'fluxbox' geprobeert , dit geeft volgende error : failed to open file (/usr/x11r6/share/fluxbox/nls/en_US/fluxbox.c) for translatiton , using default messages.
Error : could'nt connect to Xserver.

Ik weet niet of je hier iets mee kan ?

[ Voor 52% gewijzigd door DeadLock op 19-02-2006 20:51 ]

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ohja je wilde blackbox, niet fluxbox... hrmmm of die op de CD staat weet ik niet eigenlijk.
Maar eerst de volgende tip: tab-completion gebruiken. Als je cat /var/Xorg.0.log wil openen is het veel makkelijker om dit in te tikken:
cat /var/X<tab> en als er dan maar 1 bestand is dat begint met "X" vult ie 'm aan. Als er niets gebeurt druk je wederom op <tab> en dan krijg je een lijstje met bestanden die beginnen met "X" in die dir. Het kan zijn dat je een typefoutje hebt gemaakt, of dat X niet crashte en dan zal ie ook wel geen log aanmaken. :P
Dat andere commando dat ik aanhaalde is pkgtool en dat kun je gewoon zo intikken, maar wel als root. :)
Dat geeft je ook een menu'tje.

Over je edit:
Als je fluxbox zo start, gaat ie proberen te verbinden met de X-server. Alleen die heb je nog niet gestart dan, en dan geeft ie die error. :)
Normaal gebruik je "startx" en da's een scriptje dat de X-server voor je start, en daarna de windowmanager die je wil (je kunt dat ding gewoon editen, hij staat hier: "/usr/X11R6/bin/startx")

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2006 20:54 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Windowmanager is nog niet aan de orde, je X werkt nog niet.

Eerst uitzoeken met welke fout je zit > waarschijnklijk videokaart.
Zoek met lspci uit welke videokaart je hebt, post dit event. hier.
Dan moet je op zoek naar welke driver dat ding kan aansturen in X.

Dus, geef ons de X foutmelding, en je lspci output.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Het maakt mij niet uit of het fluxbox of blackbox is , zolang het maar een beetje vlot werkt en grafisch is (ik heb btw met nog geen 1 van de twee ervaring)

Ik heb het command cat ... met die tab geprobeerd maar hij vulde niets aan , dus er zijn geen logs ?

en verder het command pkgtool brengt me inderdaad in een menu'tje , wat moet ik daar dan kiezen/doen ?

Hmm heel vaag , Ispci geeft ook al de error : command not found (ik ben als root ingelogd)

[ Voor 13% gewijzigd door DeadLock op 19-02-2006 21:02 ]

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:00:
Het maakt mij niet uit of het fluxbox of blackbox is , zolang het maar een beetje vlot werkt en grafisch is (ik heb btw met nog geen 1 van de twee ervaring)
Als X gewoon werkt maakt het niet zoveel uit wat voor Windowmanager je draait, als je fluxbox werkend krijgt ben je in ieder geval een flinke stap verder en kun je je druk gaan maken of je liever blackbox wilt. :)
Alles op z'n tijd :P
Ik heb het command cat ... met die tab geprobeerd maar hij vulde niets aan , dus er zijn geen logs ?
Geen logs lijkt me sterk. ls /var/log
('t is wel allemaal kleine letters he, 'k weet niet hoe je het overtypt ;)
en verder het command pkgtool brengt me inderdaad in een menu'tje , wat moet ik daar dan kiezen/doen ?
Nou, je kunt bij view zien welke packages je hebt geinstalleerd. Kijk even bij de b of blackbox er toevallig tussen staat, het zou kunnen hoor. Verder niet heel belangrijk denk ik nu.
Hmm heel vaag , Ispci geeft ook al de error : command not found (ik ben als root ingelogd)
Dat is wel gek.
Die hoort in /sbin te staan. Probeer eens voluit "/sbin/lspci" te draaien als root?
Als dat niet werkt mis je een package, en wel pciutils. Gelukkig staat die op je installatieCD in "slackware/a" en heet als het goed is "pciutils-2.1.11-i486-6.tgz"
Maar eerst checken met pkgtool toch of pciutils in de lijst staat. :)
Zo niet, CD erin, mounten, en naar [mnt/cdrom]/slackware/a en dan pkginstall pciutils<tab> :P

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2006 21:10 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Nu begin ik wel erg hard aan mezelf te twijflen :'(

Bedankt voor de hulp alvast , maar ik ben nog niets verder.

Het command /sbin/Ispci is ook al unknown.

Bij pkgtool staat dat die Ispci utils geinstalleerd staan (allegeluk :+ ) , maar ik heb op die laptop een onboard grafische kaart , dus is het niet normaal dat Ispci niets vindt ?

Ik heb nog eens proberen te zoeken achter het log van Xorg , maar niet gevonden :/

Als je me nog niet heb opgegeven , wat kan ik doen om die x werkend te krijgen ?

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:23:
Nu begin ik wel erg hard aan mezelf te twijflen :'(

Bedankt voor de hulp alvast , maar ik ben nog niets verder.

Het command /sbin/Ispci is ook al unknown.

Bij pkgtool staat dat die Ispci utils geinstalleerd staan (allegeluk :+ ) , maar ik heb op die laptop een onboard grafische kaart , dus is het niet normaal dat Ispci niets vindt ?

Ik heb nog eens proberen te zoeken achter het log van Xorg , maar niet gevonden :/

Als je me nog niet heb opgegeven , wat kan ik doen om die x werkend te krijgen ?
Ik snap niet dat lspci niet werkt... die laat ook je onboard hardware zien overigens. Maar bij jou ontbreekt heel lspci ofzo... of misschien is ie niet executable om de een of andere vage reden... als je "ls /sbin | grep lspci" uitvoert, krijg je dan "lspci" terug of helemaal niets?

Maargoed... X dan. Welk muisprotocol staat er in je X configuratie? (die vind je in /etc/X11/xorg.conf)
Zoek naar een stukje dat lijkt op:
code:
1
2
3
4
5
    Identifier     "Mouse1"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "IMPS/2"
    Option         "Device" "/dev/input/mice"
    Option         "Buttons" "3"

En dan het gedeelte voor je grafische kaart ook even als je wilt. Dat ziet er bij mij zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Device"

#VideoRam    65536
    # Insert Clocks lines here if appropriate
    Identifier     "gfmx440"
    Driver         "nvidia"
    Option         "AllowGLXWithComposite" "On"
EndSection

Wat staat er bij jou allemaal?

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2006 22:23 ]

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ok , nu voel ik me heel even heel beschaamd :o 8)7 , ik dacht dat je ispci (dus Ispci bedoelde , maar het moet dus natuurlijk lspci oftwel Lspci zijn :P , je kan dit dus ook NIET zien op het zicht )

Sorry dat was mijn schuld !

lspci geeft een output , deze heb ik opgeschreven (grafische kaart was een cirrus logic gd7548).
Ik heb opnieuw de xorgconfig doorlopen en dan mijn grafische kaart geslecteerd .

Ik kom dan in fluxbox waar ik heel blij om ben , maar er zijn nog enkele probleempjes.

Als ik de resolutie laag zet , dan werkt het , maar dan heb ik in het midden van het scherm dus men bureaublad en de rest is 'onbereikbaar' , als ik dan een applicatie open dan opent deze zich 'fullscreen' en mis ik dus de hele rand ...

Als ik de resolutie hoger zet , dan blijft hij hangen bij het opstarten van x (zie oorspronkelijke probleem) ....

btw , hoe kan ik resolutie veranderen ZONDEr heel die xorgconfig weer te moeten doorlopen ? :+

vriendelijke groeten , evert

[ Voor 4% gewijzigd door DeadLock op 20-02-2006 19:18 ]

Strava

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

evert_ schreef op maandag 20 februari 2006 @ 19:18:
ok , nu voel ik me heel even heel beschaamd :o 8)7 , ik dacht dat je ispci (dus Ispci bedoelde , maar het moet dus natuurlijk lspci oftwel Lspci zijn :P , je kan dit dus ook NIET zien op het zicht )

Sorry dat was mijn schuld !

lspci geeft een output , deze heb ik opgeschreven (grafische kaart was een cirrus logic gd7548).
Ik heb opnieuw de xorgconfig doorlopen en dan mijn grafische kaart geslecteerd .

Ik kom dan in fluxbox waar ik heel blij om ben , maar er zijn nog enkele probleempjes.

Als ik de resolutie laag zet , dan werkt het , maar dan heb ik in het midden van het scherm dus men bureaublad en de rest is 'onbereikbaar' , als ik dan een applicatie open dan opent deze zich 'fullscreen' en mis ik dus de hele rand ...

Als ik de resolutie hoger zet , dan blijft hij hangen bij het opstarten van x (zie oorspronkelijke probleem) ....

btw , hoe kan ik resolutie veranderen ZONDEr heel die xorgconfig weer te moeten doorlopen ? :+

vriendelijke groeten , evert
gewoon een beetje spelen met de reso's in je xorg.conf

Die file wijst zichzelf verder redelijk. Dit icm hulp van google moet lukken :)

Gewoon een beetje spelen met die xorg.conf en elke keer X killen met CTRL+ALT+BACKSPACE en kijken of hij na een nieuwe start van X weer zo is hoe je wilt :)

Al spelenderwijs leert men.. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
De resolutie is 800*600 en hierop zet ik hem (natuurlijk ook) maar dan blijft het scherm klein in het midden.

Als ik hem op 1024*7xx zet dan blijft hij hange tijdes het laden van fluxbox.

Hmm ik heb bijna alle alle resoluties geprobeerd in de xorgconfig , dus 'spelenderwijs leren' zal niet gaan als er geen resoluties van werken :P

Hoe kan ik hem van fluxbox 'overzeten' naar blackbox ? Mss dat het met blackbox wel goed gaat ?

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op maandag 20 februari 2006 @ 21:11:
De resolutie is 800*600 en hierop zet ik hem (natuurlijk ook) maar dan blijft het scherm klein in het midden.

Als ik hem op 1024*7xx zet dan blijft hij hange tijdes het laden van fluxbox.

Hmm ik heb bijna alle alle resoluties geprobeerd in de xorgconfig , dus 'spelenderwijs leren' zal niet gaan als er geen resoluties van werken :P

Hoe kan ik hem van fluxbox 'overzeten' naar blackbox ? Mss dat het met blackbox wel goed gaat ?
Maar probeer even ctrl-alt-min of ctrl-alt-plus als de resolutie niet helemaal klopt.
Draai je in runlevel 3 of 4 (console login of grafisch?)? Kijk even in ~/.xinitrc als dat runlevel 3 is. Onderaan dat bestand vind je het commando dat de windowmanager start. Bij mij ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:
code:
1
2
3
4
# Start the window manager:
#exec /usr/bin/wmaker $NOCPP
#exec /usr/X11R6/bin/fluxbox $NOCPP
exec /usr/local/bin/ion3 $NOCPP

Ik kan heel makkelijk switchen tussen window maker, fluxbox of ion, maar ik gebruik alleen die laatste.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gezien de specs van je laptop, zou het me niks verbazen als het scherm geen 'spanning' kan, dus een lagere resolutie dan native oprekken tot schermvullend. Dat heb ik ook met een oude Compaq (een p233 mmx). Het vervelende daarbij is ook, dat hij niet genoeg geheugen (slechts 2MB uit m'n hoofd) heeft om 1024x768 op 24/32 bit te kunnen draaien, en dat ik terug moet naar 16bit.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat dat bij jou ook zo is, maar dat jij X probeerd op te starten op 1024x768 op 24 of 32 bit. Stel hem eens in op 16 bit met xorgconfig. Je wm is in dit geval echt niet het probleem.

wat betreft het aanpassen van je config, je kan nano of vi gebruiken om het config bestand te editten, maar geloof me, na een tijdje loop je zo door xorgconfig heen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
je kan nano of vi gebruiken om het config bestand te editten
slackware heeft standaard geen nano package. Als je vi te lastig vindt (duurt even om daar an te wennen) is jed of joe misschien wel iets. Beide zijn op CD1 te vinden. Emacs is ook een goede editor, maar vereist erg veel ruimte (en die heb je niet).
Stel hem eens in op 16 bit met xorgconfig.
Je kunt dat ook doen door in /etc/X11/xorg.conf de DefaultDepth op 16 te zetten (hoef je niet helemaal door xorgconfig heen).
Het vervelende daarbij is ook, dat hij niet genoeg geheugen (slechts 2MB uit m'n hoofd) heeft om 1024x768 op 24/32 bit te kunnen draaien
De hoeveelheid benodigd geheugen (in MiB) kun je als volgt uitrekenen:
hor x ver x kleurdiepte / 8 /1024 /1024
Dus voor 1024x768 bij 24 bits: 1024x768x24/8/1024/1024 = 2.25 MiB

Weet iemand nog hoe je ook alweer uit kunt vinden hoeveel RAM er op een videokaart zit? Ik meen mij te herinneren dat er een tooltje voor was.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik heb ondertussen de precieze spec's op internet gevonden: Linkje

Dus ik heb maar 1Mb ram en een max resolutie van 800*600 .. weet iemand de refresh rate van zo iets per ongeluk ?

Ik edit die file gewoon door xorgconfig te doorlopen (ik kan deze al blind invullen :P ).

Door de resolutie op 1024-768 te zetten had ik wel verticaal een volledig scherm (horizontaal maar een HEEL smal stukje in het midden )

ik weet het echt niet meer :'( , ik begin toch te twijfelen of het niet aan die fluxbox ligt ?

Strava

• lckarssen
evert_ schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:59:
weet iemand de refresh rate van zo iets per ongeluk ?
Volgens mij werken alle LCD schermen op 60Hz.
Door de resolutie op 1024-768 te zetten had ik wel verticaal een volledig scherm (horizontaal maar een HEEL smal stukje in het midden )
Op de console ziet alles er wel goed uit (over de hele breedte) (om er zeker van te zijn dat het scherm niet geoon kaduuk is)?
ik begin toch te twijfelen of het niet aan die fluxbox ligt ?
Dat denk ik niet. De windowmanager past zich aan aan wat X aanbiedt.

Ik heb even wat gegoogled en vond dit urel-etje op tuxmobil.org. Het geeft de Xf86Config voor een 1520D, maar die heeft blijkbaar dezelfde Cirrus kaart.

Probeer anders eens Damn Small Linux (een Live CDtje) om te zien hoe die X instelt.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
De oorspronkelijke win 98 die erop draaide nam het hele scherm in .
Nu neemt de slackware console ook het hele scherm in ....

Nog een detail (denk ik toch , het zal wel niet van belang zijn ...) : als ik in de console xorgconfig intyp dan staat er : "cannot create directory /tmp/.xf86config399".

Nog eens xorgconfig geeft zelfde error met 400 , dan nog enkele keren xorgconfig intypen in console en dan bij 408 ofzo kom ik in de menu van xorgconfig .

Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet zo hoort ?

Strava

• lckarssen
doe eens een "df -h" om te zien hoeveel diskruimte er nog beschikbaar is. Als dat OK is, probeer dan zelf eens een bestandje in /tmp aan te maken: "touch /tmp/testing123"

Heb je die Xf86Config van tuxmobil.org nog geprobeerd?

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
used : 1,3G
avail : 4,2Mb

Hmm als ik alles hetzelfde zet als in die file , dan krijg ik error bij het starten van x:

fatal server error : no screens found

XIO : fatal IO error 104 (connection reset by peer) on x server ': 0,0" afeter 0 requests (0 known precessed) with 0 events remaining.

waarom krijg ik het niet opgelost :'( , zeker bedankt voor de hulp ! :*)

[ Voor 14% gewijzigd door DeadLock op 21-02-2006 19:47 ]

Strava

• lckarssen
Hmm. Het zou makkelijker zijn als je meer error-info kon posten. Ik snap dat overtypen niet echt leuk is }). Heb je toevallig een serieel kabeltje liggen? Dan zou je je laptop via je seriele poort aan een andere PC kunnen hangen (win of linux) en de informatie zo in je browser kunnen plakken.
Maar dat terzijde.

Ik bedenk me net dat er wel een aantal verschillen tussen XF86Config en Xorg.conf zijn, dus de kans dat die file van tuxmobil.org meteen werkt was te simpel gedacht van mij.

Doe eens het volgende:
- Maak een kopie van de xorg.conf zoals 'ie nu is (ik bedoel dus zoals 'ie op toxmobil.org staat):
cp /etc/X11/xorg.conf ~/xorg.conf.tuxmobil
- maak met corgconfig een nieuwe, verse xorg.conf aan
- kijk wat de verschillen zijn m.b.v.:
diff -u /etc/X11/xorg.conf ~/corg.conf.tuxmobil

En laat ons dan eens zien wat diff te zeggen heeft.

Succes! Even volhouden :-).

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik denk dat ik beetje verwarrende infomatie gegeven heb ; ik heb de nieuwe config file niet letterlijk gekopieerd ofzo maar de informatie die erin stond (hsync , vsync , ...) gebruikt om via de xorgconfig menu mijn file ongeveer hetzelfde te krijgen.

Ik zal het nu eens proberen om die kopies te maken en dan te vergelijken ....

Strava

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
4MB ruimte is wel erg weinig, en als je vrije ruimte op is kan linux nogal raar gaan doen, omdat hij bv geen tijdelijke bestanden meer kan maken. Je hebt niet altijd meteen door waarom ie zo gek doet omdat je geen melding krijgt van 'low disk space' maar gewoon een foutmelding zoals 'cannot create file', maar meestal nog wat obscuurder.
Probeer wat ruimte vrij te maken door dingen die je niet gebruikt te uninstallen.
Hmm als ik alles hetzelfde zet als in die file , dan krijg ik error bij het starten van x:
Vervang jouw xorg.conf gewoon door het gegeven bestand, in je xorg.conf worden dingen aangeduid met een naam, het kan zijn (is zo) dat die anders zijn bij xorgconfig.

nog wat uitleg over je resoluties:
In je sectie 'Screen' staat de DefaultDepth,
en ook een aantal 'Display' secties, daarin staat de depth waarvoor deze van toepassing is, en een regel met 'modes', dit zijn gewoon de resoluties die je kaart/monitor aan kan. De eerste in de lijst word gebruikt als standaard.
code:
1
2
3
4
    Subsection "Display"
        Depth       16
        Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubsection

[ Voor 16% gewijzigd door Da Fox op 21-02-2006 20:18 . Reden: zinnetjes herschreven voor de leesbaarheid ]

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
zou je heel even de commands kunnen geven om in die xorg.config file te komen ? Want ik vond het niet direct op op een slackware basics site.

Hoe en welke software kan ik deleten (Er mag veel af , ik ga alleen c++ programmeren en mss nog een texteditor ; de rest mag eraf )

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
evert_ schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:23:
zou je heel even de commands kunnen geven om in die xorg.config file te komen ? Want ik vond het niet direct op op een slackware basics site.

Hoe en welke software kan ik deleten (Er mag veel af , ik ga alleen c++ programmeren en mss nog een texteditor ; de rest mag eraf )
Probeer `pico`, die lijkt nogal op nano.
En anders `jed` (die is wel redelijk vriendelijk geloof ik, ik werk alleen met vim verder).

Over het verwijderen van software: doe dat via de packagemanager. Dus `pkgtool`.
Welke software weg kan hangt natuurlijk nogal af van wat je erop hebt staan. Als je heel KDE bijvoorbeeld hebt, zou ik daar zeker eens wat van verwijderen, zolang je de QT libraries maar niet weggooit.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
met pico xorg.config com ik een edit menu , maar er staat niets ,deze is dus helemaal blanco leeg ?
of was dat de bedoeling en moet ik hier die andere xorg.config (die link die je gaf) in overtypen ?

Pff ik ben echt niet goed genoeg met linux :P

ps: ik heb me voorgenomen om vanaf nu op men desktop pc'tje ook alles vanuit linux te doen (suse) , meestal deed ik dit niet uit luiigheid of voor de games (die met wine ook wel zullen draaien , hoop ik)

Strava

• lckarssen
met pico xorg.config com ik een edit menu , maar er staat niets
Je zult het hele pad op moeten geven en de bestandsnaam goed moeten schrijven :) :
pico /etc/X11/xorg.conf

• Da Fox
Even voor de duidelijkheid, want dat zie ik zo even niet, heb je wel internet op je laptop? (ping www.google.com)
Want dan kun je als je iets doen als
code:
1
2
3
4
5
cd /etc/X11    # ga naar de goede directory
rm xorg.conf  # gooi de oude xorg.conf weg
wget http://tuxmobil.org/compaq_armada1520d.html # download html bestand
mv compaq_armada1520d.html xorg.conf # hernoemen
nano/pico/jed xorg.conf, en verwijder alle HTML

Het verwijderen van de HTML is niet al te moelijk (ik heb even gekeken), de belangrijke tekst staat ongeveer in het midden van het bestand en is html vrij. Wellicht dat er ergens een verdwaalde '&lt' staat, die moet je dan nog even weghalen.

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Die file kun je toch gewoon met een teksteditor openen?

En misschien moet je gewoon programmeren met vim, dan heb je helemaal geen grafische schil nodig :)

En ik zou nooit zomaar configfiles weggooien, renamen naar .old is dan een betere optie. Dan kun je altijd nog terug als het helemaal misgaat.

[ Voor 32% gewijzigd door zomertje op 21-02-2006 21:56 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
dat is misschien wel een idee , hoe start ik vim op , dan ga ik er eens mee experimenteren.
ik heb geen internet op men laptop

Alhoewel ik het wel als opgeven zie dat ik die x niet werkend heb gekregen >:)

Morgen nog een dag om te proberen :P

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hou het liever bij pico dan. Vim is niet echt de meest intuitieve editor. Als je wil weten hoe je 't opstart kun je gewoon proberen "vim" in te typen. Dat soort dingen moet je toch gewoon eerst proberen. Maar nogmaals, laat Vim even achterwege.
Zeker met dat nobele voornemen in het achterhoofd is het echt heel belangrijk dat je gewoon zoveel mogelijk probeert, daar leer je het meest van, en als het mis gaat... dan installeer je 'm toch opnieuw een keer, dat is ook geen ramp. Al doende leert men is het ultieme credo en aan je enthousiasme zal het niet liggen. :)

• lckarssen
evert_ schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:57:
dat is misschien wel een idee , hoe start ik vim op , dan ga ik er eens mee experimenteren.
Dat lijkt me geen goed idee, vim heeft nogal een steile leercurve, dus pico lijkt me voorlopig een betere editor voor jou. Trouwens, vim start je op met "vim" :7.
ik heb geen internet op men laptop
Daarom stelde ik eerder al voor of je een seriele kabel had (om tussen je laptop en je PC te hangen om dan zo je laptop te bedienen (en tekst te knippen/plakken)).
Je kunt natuurlijk ook de tekst van tuxmobil even in een bestand op een floppy zetten en dan zo naar de laptop transporteren. De floppy vaniut linux benaderen doe je zo:
code:
1
2
mount /dev/fd0 /mnt/floppy
ls /mnt floppy

Dan kun je de file naar /etc/X11/xorg.conf kopieren. Het unmounten van de floppy gaat zo:
code:
1
umount /mnt/floppy

edit:
Cyphax, je was me net voor

[ Voor 3% gewijzigd door lckarssen op 21-02-2006 22:10 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Over het openen van HTML bestanden via de console wil ik 2 dingen zeggen: allereerst zijn die gewoon te openen met lynx of beter nog: links. Daarnaast kan je met de Midnight commander dat bestand ook openen met f3, dan wordt de HTML ook geparsed, en da's prima leesbaar. Die Midnight commander zou ik sowieso eens naar kijken, dat is een ontzettend handige tool. Start 'm met `mc`

• Da Fox
het gaat nou net niet om de HTML, maar om de Xorg.conf die daar in verstopt zit:
<ZUT HTM><xorg.conf (plain text)<ZUT HTML>
Als de TS de HTML er af knipt heeft ie precies zijn xorg.conf, en dat knippen kan ook prima met pico/jed/nano/sed ;)

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik zal straks na het school even proberen om die config file op diskette te zetten en dan als nieuwe xorg.config te gaan bewaren.

Moet ik die file als xorg.txt opslagen (zonder html zut) op diskette of ... ?

Hoe werkt die commnunicatie via mijn pc en men laptop via die serieele kabel ? (ik zal eens gaan googlen na schooltijd , ik heb een hele woensdagnamiddag)

Bedankt voor de tips en alle hulp , ik ga nu eens proberen die config file echt te editten.

*vraagje over pico , als ik in pico zit , hoe kan ik dan die commands doen die er beneden staan ?
*2de vraagje over pico ; kan ik hem als 'echte' compiler gebruiken ?

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
xorg.conf
.conf is de extensie. Extensies zijn niet belangrijk verder, zeggen niet expliciet iets over het bestand.
Die commands in pico doe je met control. ^ = control dus ^Q = control-q of control-Q (dat moet je even uitproberen).

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Vim is inderdaad niet zo makkelijk in het begin. Toch hoor ik mensen die er bij zweren als het gaat om programmeren :) Begin eerst maar eens met Pico.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

evert_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 07:50:
Ik zal straks na het school even proberen om die config file op diskette te zetten en dan als

*2de vraagje over pico ; kan ik hem als 'echte' compiler gebruiken ?
Daar kan je gewoon gcc voor gebruiken. Stel je maakt een progje genaamd hello.cpp dan kan je die als volgt compilen op de console:

gcc -o hello hello.cpp

dus: gcc -o <binaireoutputfile> <sourcefile>

Daarna even chmod +x hello (zodat het binaire zojuist gemaakte bestand uitgevoerd mag worden) en dan kan je met ./hello je programma draaien :)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• lckarssen
evert_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 07:50:
Hoe werkt die commnunicatie via mijn pc en men laptop via die serieele kabel ? (ik zal eens gaan googlen na schooltijd , ik heb een hele woensdagnamiddag)
Je sluit de seriele nulmodemkabel aan op de twee pc's, vervolgens edit je de file /etc/inittab en haal je het commentaarteken # weg voor de s1 regel:
code:
1
2
3
4
5
...
# Local serial lines:
s1:12345:respawn:/sbin/agetty -L ttyS0 9600 vt100
#s2:12345:respawn:/sbin/agetty -L ttyS1 9600 vt100
...

Nu is inloggen via de seriele poort mogelijk. Om ook als root in te kunnen loggen via de seriele poort moet je nog even het bestand /etc/securetty editten en ook daar de eerste seriele poort (COM1 = ttyS0 in linux) vrijgeven:
code:
1
2
3
4
5
6
...
# These are some remote ttys, and uncommenting them might be less than fully se
cure:
ttyS0
#ttyS1
...

Als het goed is moet je dan nog even het commando "runlevel 3" geven om de wijzigingen te activeren.

Hoe je op je PC verder gaat hangt af van het besturingssysteem aldaar. Als het windows is kun je met hyperterminal aan de slag, als er linux op staat is minicom je vriend. Laat even weten welke het is als het je lukt om een seriele nulmodemkabel te pakken te krijgen.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
hello

Joepie het programmeren in pico lukt aardig :) , alleen het compilen gaat fout .
Als ik compile krijg ik een heleboel errors , ik denk dat de header #include <iostream> de fouten veroorzaakt ...

Kan ik ergens een compile log vinden ?

// Evert vergeet x en gaat console gebruiken 8) , best stoer als je op school in de console gaat
// programmeren en de rest is met dev c++ bezig :P

allemaal heel hard bedankt voor de hulp , nu zal ik er zelf wel verder aan uit geraken (hoop ik)

ps: dit wordt getypt vanaf men hoofpc met suse

Strava

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt natuurlijk gcc's output doorsluizen naar een tekstbestandje, door er "> compilelog.txt" achter te plakken ofzo. :P
Dan krijg je het niet meer in de console maar je kunt wel met less door dat bestandje heenkijken.

• lckarssen
Blij dat 't nu in elk geval naar tevredenheid werkt. :-)
evert_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:00:
ps: dit wordt getypt vanaf men hoofpc met suse
Vraagje: Waarom programmeer je dan niet op die PC? Als je vanuit X onder suse een xterm (of Konsole of Gnome-Terminal) opent kun je ook pico of nano gebruiken en gcc....

In elk geval succes!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Op deze pc gebruik ik Kdevelop om te compilen enzo , heb hier ook even pico gebruikt en ik krijg dezelfde errors .
evert@linux:~> pico
evert@linux:~> gcc -o hello hello.cpp
/tmp/cckKn2Uq.o: In function `main':
hello.cpp:(.text+0x25): undefined reference to `std::cout'
hello.cpp:(.text+0x2a): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::operator<< <std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&, char const*)'
hello.cpp:(.text+0x35): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::endl<char, std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&)'
hello.cpp:(.text+0x3b): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >::operator<<(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& (*)(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&))'
hello.cpp:(.text+0x46): undefined reference to `std::cin'
hello.cpp:(.text+0x4b): undefined reference to `std::basic_istream<char, std::char_traits<char> >::get()'
hello.cpp:(.text+0x56): undefined reference to `std::cin'
hello.cpp:(.text+0x5b): undefined reference to `std::basic_istream<char, std::char_traits<char> >::get()'
/tmp/cckKn2Uq.o: In function `__tcf_0':
hello.cpp:(.text+0x79): undefined reference to `std::ios_base::Init::~Init()'
/tmp/cckKn2Uq.o: In function `__static_initialization_and_destruction_0(int, int)':
hello.cpp:(.text+0xa6): undefined reference to `std::ios_base::Init::Init()'
/tmp/cckKn2Uq.o:(.eh_frame+0x11): undefined reference to `__gxx_personality_v0'
collect2: ld returned 1 exit status
evert@linux:~>

[ Voor 11% gewijzigd door DeadLock op 22-02-2006 15:44 ]

Strava

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

evert_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:43:
Op deze pc gebruik ik Kdevelop om te compilen enzo , heb hier ook even pico gebruikt en ik krijg dezelfde errors .

[...]
Gebruik eens g++ ipv gcc :P

Pagina: 1