Vesta schreef op zondag 19 februari 2006 @ 22:00:
[...]
Ik ga deze week ook een laptop kopen, en ik had deze laptops ook op mijn lijstje staan. Ze zijn redelijk gelijkwaardig wat de specificaties betreft.
De sony is idd de mooiste van het stel, en heeft
geloof ik het beste scherm. Hij mist echter wel een DVI poort. Aangezien ik mijn huidige tft-scherm via DVI wil blijven gebruiken, valt de sony voor mij af. Tevens heeft deze geen gigabit lan; geen ramp maar het telt wel mee.
De acer heeft voor mij twee nadelen ten opzichte van de asus: de acer heeft een slot-in dvd, ik heb liever een gewone lade. Daarnaast heeft de acer een praktisch nadeel: het ventilatierooster zit aan de rechterkant. Als je een externe muis gebruikt, wordt de warme lucht tegen je hand geblazen (mits je rechtshandig bent natuurlijk

), wat volgens een aantal berichten vervelend kan zijn. Daarom dus ook niet deze acer voor mij.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de asus. Deze heeft een iets betere videokaart dan de acer, en ik kan deze beter configureren (7200 rpm harde schijf, 667 mhz geheugen, XP Pro). Uiteraard ondersteunt de asus wel DVI, zit het ventilatierooster aan de achterkant en heeft een gigabit lan.
Bepaal voor jezelf een aantal eisen en kijk welke laptop daar het beste aan voldoet. Zet daarvoor de onderlinge verschillen van de laptops naast elkaar en kijk welke je belangrijker vindt. In mijn geval voldoet de asus dus het beste.
Ik zie in wat je allemaal hebt afgewogen. Ik denk dat ik ook de Sony laat vallen aangezien deze ook wel erg duur is qua specs ten opzichte van de anderen. Op de pricewatch heb ik 'm zien staan voor 1430 euro of iets dergelijks. Ik vraag me af of ik 'm dan in de gewone winkel ook voor deze prijs kan krijgen (laat staan dat 'ie te verkrijgen is). Meestal is dat een illusie. Maar TMC heeft wel gelijk, hij is wel erg mooi
Als je kijkt naar de specs heeft Sony wel een heel mooi en goed beeldscherm, X-Black volgens mij dat het heet (dual lamp, dus zeer helder). Ik kan maar niet uitvinden wat ColorShine (Asus) en CrystalBrite (Acer) voor soort schermen zijn. Als een van de twee andere laptops (of allebei) ook dual lamp zijn, valt de Sony al af voor mij. Ik wil namelijk een mooi beeldscherm op een laptop dat voldoet aan mijn budget. Misschien dat jullie dat weten.
De Acer heeft misschien inderdaad dat praktische probleem, maar daar zit ik niet mee. Ik vind het denk ik wel prettig, aangezien ik altijd koude handen heb en mijn vriendin heeft dat nog vaker

... De Acer heeft ook een max geheugen tot 4GB. Dat klinkt bij mij heel mooi in de oren, maar zou het de moeite waard zijn om de geheugen tot 4GB up te graden??? Zou dat een enorm verschil maken in overall performance???
Daarnaast hoor je steeds vaker dat Acer klanten-service zuigt. Een vriend van mij vertelde dat een vriend van hem zijn laptop begin dit schooljaar, zeg begin/half september, kwijt was nadat deze kapot was gegaan en dat het tot op heden nog niet terug is bij zijn eigenaar. Nu weet ik dat dit wel de extremere gevallen zijn, maar zou het daadwerkelijk zo lang duren met het fixen van de laptops/het fixen van problemen bij Acer??? Misschien dat een van jullie daar al ervaring mee heeft.
De Asus heeft een aantal grote pluspunten. Specsgewijs (als dat een woord is) heeft deze een beter videokaart dan de andere 2 en je kan er meerdere soorten geheugen in doen. Ik twijfel dus nog sterk tussen de Asus en de Acer. Het is dus voor mij afwachten wat de prijs van de Asus zal worden (bij de Media Markt in Leeuwarden). Als deze rond de 1400 euro is, zal ik die nemen. Zo niet, dan wordt het denk ik alsnog de Acer.
Nog even als laatste: Als jullie een winkel kennen in de omgeving van Heerenveen die een redelijke prijs vragen voor 1 van deze laptops en deze ook aanbiedt, zou ik daar graag op willen worden geattendeerd.
Bedankt allen