Toon posts:

Laptop cdrom universeel? net als IDE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
't zit zo. Ik krijg heel binnekort een laptopje.. gaar pentium 1 ding met floppy drive. nu is het zo dat je de floppy drive er uit kan halen en daarvoor in de plaats een cdrom in kan zetten. Nu vraag ik me echter af zijn die cdrom drivejes universeel?

Ik zat al te denken aan mischien een extere cdrom.. maar dan zit ik met het probleem dat ik niet kan booten dan vanaf cd. Verder heeft de laptop ook geen usb dus word het mega traag aan de paralelpoort.

Kan iemand hier wat opheldering in bringen bij mij? Want je ziet op marktplaats bijvoorbeeld cdrom drives voor Toshiba 9100 serie. Ik heb geen idee wat voor laptop het is.. het enige wat ik weet is dat er een pentium 1 90mhz in zit en 16mb ram. het is een FT-6000 merk weet ik niet. met google vind ik geen laptop onder dat type nr.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

de drives opzich zijn universeel. connector is gestandaardiseerd.
bij bepaalde merken laptops zit er soms wel een bracket omheen met een verloopstekker.
Denk aan Compaq's Multibay systeem, en de drives in Toshiba's huidige Satelite Pro 6xxx en Tecra S1 serie.
Andere laptops hebben gewoon een retainerclip achterop de CD drive geschroefd zitten waarmee het ding gewoon met een paar schroefjes vastzit aan de behuizing. (zoals mijn Toshiba Satellite Pro 4600)

als je het aansluitgerei hebt (de bracket, retainer, hotswapdoosje, of whatever) kan je gewoon een drive er in mikken.

edit: owjah, frontjes willen ook nog wel eens verschillen.
soms zijn ze wat breder/hoger dan een andere, maar met wat schuurpapier en/of vijl heb je dat snel gefixt.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 19-02-2006 18:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?