Toon posts:

Auto sub en speakers in m'n caravan, op 220v ?

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
ik ben bezig met het opknappen van een oude caravan. Het is een oud beestje, maar de bedoeling is dat het weer een echte dikke vette kar gaat worden! Pimp my caravan maximaal zeg maar!
En in een dikke caravan, moet natuurlijk ook dik geluid!
Nu had ik op m'n zolder nog een hele lading aan auto-audio spullen liggen en wilde ik gaan kijken of dit haalbaar is om in de caravan in te bouwen. Alleen hierbij schiet mijn kennis wbt electronica enigszins te kort en dacht ik jullie eens om advies te vragen.
De caravan heeft een 'gewoon' 220volt stroomnetwerk, en die auto spullen zijn natuurlijk op 12volt. Nu is mijn vraag, is het rendabel om stroom om te vormen en zo alle auto-audio spul aan te sluiten? en hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Of kan ik beter een home-hifi versterker gaan zoeken, en daar dan wel die auto sub en speakers op aan sluiten?
Het gaat om een Phoenix Gold sub van 400watt , een 640watt versterker en een 400watt versterker, en een aantal sony xplod 100watt 3weg speakers.
Als iemand een goed idee heeft om dit spul aan te kunnen sluiten in de caravan dan hoor ik t graag!!
Groetjes, Tys

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 17:00 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hmm, denk je wel aan het feit dat de meeste caravans maximaal 8AMP kunnen hebben ;)

spoiler:
Of is dat alleen omdat de meeste campingeigenaren dit als max hebben ingesteld :X ?

www.google.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was gewoon een el-cheapo 5.1 setje halen. Komt genoeg boem vanaf en is goedkoper dan een omvormer die het vermogen aan kan dat jij nodig hebt voor je auto-apparatuur.
Om idd nog maar te zwijgen van het fait dat ze op de camping niet echt blij met je zullen zijn en het zoals mijn voorganger zegt ook nog maar de vraag is of je e.e.a. uberhaupt vanaf de staanplaats kunt trekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Waarom bouw je er geen auto accu's in?
Meest simpele oplossing...

Dan nog een 220v oplader er aan en klaar!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Wij hebben ook een autoradio in onze caravan, is echt perfect !

Weet niet precies hoe of wat het ingebouwd is, maar het is zeker aan te raden.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 10:44

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 17:21:
Waarom bouw je er geen auto accu's in?
Meest simpele oplossing...

Dan nog een 220v oplader er aan en klaar!
* Dentheman mompelt iets met belading/gewicht

Zie ondertitel

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dentheman schreef op zondag 19 februari 2006 @ 17:22:
[...]

* Dentheman mompelt iets met belading/gewicht
Achja wat denk je van die versterkers en boxen.

@ TS: Ik neem aan dat 't gewoon 'n chill-van wordt, waar je niet mee op vakantie gaat?

Maar gewoon met vrienden mee gaat touren ofzo..?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Tis idd niet echt een vakantie caravan, we gaan dr mee naar festivals en feestjes enzo, dus dan is die herrie en de buren enzo ook een beetje een ander verhaal :)
Maar, 8AMPere? is dat wat de gemiddelde caravan-camping-stroom-paal levert ?
en hoeveel watt'en kunnen we daar dan op aan sluiten ?
en zou zo'n schakeling 220v--acculader--autoaccu--12vVersterkers&Speakers een stabiele oplossing zijn ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 23:25:
Tis idd niet echt een vakantie caravan, we gaan dr mee naar festivals en feestjes enzo, dus dan is die herrie en de buren enzo ook een beetje een ander verhaal :)
Maar, 8AMPere? is dat wat de gemiddelde caravan-camping-stroom-paal levert ?
en hoeveel watt'en kunnen we daar dan op aan sluiten ?
en zou zo'n schakeling 220v--acculader--autoaccu--12vVersterkers&Speakers een stabiele oplossing zijn ?
8 amp bij 230 volt is 1840 watt dus ik zie geen probleem wat dat betreft.

Je zult alleen even een zware voeding moeten scoren die van 230 volt 12 volt maakt en ook nog een stroom moet kunnen leveren van zeg 10 a 20 A ( oud AT/x voeding ) dan kun je een in iedergeval een autoradio laten spelen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:29
Ik heb ooit mijn Heytune 2x250 watt versterker op een 300 watt oem computervoeding aangesloten en dit ging beter dan ik verwacht had. Aan deze versterker waren weer 2 grote party luidsprekers aangesloten en het klonk ook nog best aardig ook.

Het is dus wel mogelijk, optimaal is het natuurlijk niet en een versterker voor 220 volt is natuurlijk beter maar het is uiteindelijk wel mogelijk.

Als je echt veel vermogen wilt gaan gebruiken zou ik wel een condensator ertussen plaatsen, anders knalt je computervoeding nog een keer.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het kan allemaal wel, maar met 220 > 12 volt voedingen, die ook niet te klein mogen zijn. ppfffff

Ik zou een 220V ampje zoeken ...

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dan ga ik denk ik maar gewoon voor een tweedehands 220v versterkertje.
Maar kan ik daar wel zonder problemen die auto speakers en subwoofer op aansluiten?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:38
Als het goed is wel, effe naar het aantal watt en aantal ondersteunde ohms kijken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
ik vond nog wat..

Voeding van 230 volt naar 13,8 volt ( 12 volt)
10 tot 12 amp

http://www.omvormer.net/nl/dept_10.html

zou dat voldoende zijn, die 10tot12 amp , om t hele spul op te laten werken?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

mr_petit

opperprutser

een 640watt versterker en een 400watt versterker
zou dat voldoende zijn, die 10tot12 amp , om t hele spul op te laten werken?
P=V*I

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
en dat is ? sorry gast maar ik ben niet zo'n eletro-rekenkundige

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:29
640 watt + 400 watt = 1040 watt.

1040 / 12 = 86,67 ampere.

Je versterkers gooien er dus 86,67 ampere uit op een piekmoment, de versterkers verbruiken zelf ook nog wat stroom dus reken maar uit, 12 ampere is absoluut te weinig.
Pagina: 1