Toon posts:

Virtual Server 2005; 100% CPU voor één virtual server *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb een vaag probleempje met een Virtual Server omgeving van Microsoft. De situatie is als volgt:

Windows 2003 server met 2 Gb RAM en een 3 Ghz Xeon CPU als guest systeem, hierop draait Microsoft Virtual Server 2005. In de Virtual server zijn twee Windows 2000 machines ondergebracht een een Windows 2003.

Wat nu opvalt is dat de Virtuele servers maar 50% van de CPU kunnen gebruiken. ondanks dat in de CPU resource location instellingen staat dat de virtuele server 100% van een CPU mag gebruiken, is dat daadwerkelijk maar 50%. Dit komt volgens mij omdat het guest systeem de Xeon CPU als twee CPU's ziet. De virtual server zegt wel netjes in de server eigenschappen dat het guest systeem 1 CPU heeft, maar verdeeld het toch over de twee delen van de cpu.

De task manager van de guest geeft twee grafieken, alsof de xeon cpu twee cpu's zijn.

Ik zoek nog even een screenshot van de virtual server op ter verduidelijking, maar, hoe krijg ik het nu voor elkaar dat een virtuele host toch 100% van de guest cpu kan gebruiken?

bij voorbaat dank voor de reacties.
Fiore!

Een plaatje krijg ik niet netjes in het bericht, dus een screenshot hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 14:57 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 20:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat het je niet lukt om virtual server 100%cpu load te geven; daar is het systeem niet voor bedoeld.
Anders schop je win2k3 onderuit. Anders zou je net zo goed de hele implementatie, waarbij je virtual server gebruikt, op je win2k3 Host OS kunnen draaien.
Ik weet ook niet of het met SMP te maken heeft (symmetric multi processing) waarbij het ook lastig is om je dual cpu een load van 100% te geven. (lees de bak op zijn donder te geven >:) )

Als je binnen virtual server kijkt naar de taskmanager, kun je dan de "beschikbare resources" die je van het Host OS "krijgt" wel tot 100% belasten? (als ik het goed heb gelezen lukt je dat niet; 50% voor het host OS en 50% voor de virtuele omgeving) Het lijkt verdacht veel op SMP maar dan "virtueel".

Probeer eens in je taskmanager op het process van de virtuele omgeving rechts te clicken en dan "Set Affinity"
Ik zie trouwens in die grafiek geen "dual cpu" grafiek...

[ Voor 7% gewijzigd door Kabouterplop01 op 19-02-2006 16:43 ]

Verwijderd

Move PNS > SA

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laat ik je iig een beetje op weg helpen door te stellen dat dit gedrag niet uniek is voor Microsoft Virtual Server 2005. Ik draai hier zelf op mijn machine VMware 4.x en daar zie ik het zelfde effect. Ik heb een P4 3Ghz in HT modus draaien (2 virtuele procs dus), en daar zie ik er ook maar 1 van gebruikt worden. In mijn geval is het maar om een beetje te klooien, en boeit het me dus niet zoveel, maar in jouw geval zal dat anders liggen dnek ik ;) Probeer HyperThreading eens uit te zetten, zou me niks verbazen als dat een stuk scheelt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
download anders de R2 release eens (is niet gratis, maar wel een trial versie van)

die zou dat anders moeten doen :)

R2=de r2 release van virtualserver, niet windows 2003

[ Voor 20% gewijzigd door Zwelgje op 19-02-2006 18:13 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, zo wat heb ik me rot gezocht naar m'n eigen topic zeg, maar bleek gemoved door JSS. :)

Hyperthredding (hoe schrijf je dat?) uit zetten lijkt me een goede tip, dat ga ik proberen.

Wat betreft het wel of niet 100% kunnen belasten van het guest OS, wanneer er twee virtuele machines virtueel 100% vragen, dan krijgen ze beide 50% van de daadwerkelijke CPU, dan komt de belasting van de CPU wel op 100% in het guest OS. dus het zwaarder belasten van het guest OS is wel degelijk mogelijk, met de redernering dat je zware processen beter gewoon kan draaien ipv virtueel, daar ben ik het mee eens, maar nu is het met bepaalde opbouw in de systemen zelf dat door de 50% beperking dingen gewoon er lang duren, iets wat zo klaar moet zijn, dat duurt opeens vele malen langer.

dat in het screenshot geen dual cpu te zien is, dat klopt, er is ook geen dual cpu configuratie, het is een enkele 3ghz xeon cpu, door de HyperThread is in de task manager onder performance in het basis systeem twee grafieken te zien, alsof het twee cpu's zijn.

Ik ga verder experimenteren met de tips, resultaten volgen uiteraard. thnx zover,

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek gegaan nu met hyperthreading in het achterhoofd, alvast ter info ivm Hyperthreading:

Microsoft: Disable Hyperthreading on heavy used Virtual Server 2005 servers

Several people internally at Microsoft have commented that you should turn off Hyperthreading when you're running Microsoft Virtual Server 2005, especially under load. It appears that the overhead of scheduling between logical processors gives either no performance gain or even possibly adverse performance effects when the host OS is under a "high load".

It's also right there in the Virtual Server Administrators Guide under Best Practices:

Disable hyper-threading technology
Under heavy computing workloads, hyper-threading technology, which allows a single processor to appear as two processors, may cause poor server performance. Because workload is dynamic and can vary quickly, we recommended disabling hyper-threading on the physical server to prevent this potential problem.

Ook negatieve reactieshierop gevonden, o.a. I/O errors wanneer hyperthreading uitgezet wordt. en :

without hyperthreading vmware performance is very, very poor, without hyperthreading the host system is unusable, at least for me, with hyperthreading I can run two guest OSes without any problems.

Ik ga het in elk geval proberen.
Pagina: 1