[VMWare] Nieuwe server setup. Ter controle.

Pagina: 1
Acties:

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 18:37
Ik zit al enige tijd te denken over een nieuwe setup voor m'n server.

Ik wil graag in dit topic kort beschrijven hoe en waarom ik het op wil zetten.
Van jullie zou ik graag horen of jullie problemen zien in m'n setup of andere
aanbevelingen hebben.

Het is een Dell 1.8 Ghz 512Mb.

Ik heb draaien:

Webserver: Apache + MySQL (Wordpress)
Mailserver: Communigate
Asterisk
Fileserver (Samba)
MythTV

Nieuwe setup heb ik als volg in gedachten:
(op basis van VMWare server)

Base OS: Mandriva
Running: Samba (Lan only)
Asterisk
X windows
MythTV

Webserver
Guest OS: Mandriva (Geen X)
Running: Apache + MySql

Mailserver
GuestOS: Mandriva (Geen X)
Running: Communigate

Goals van de nieuwe setup:
* Ik wil met de nieuwe setup hardware onafhankelijker worden en de verschillende onderdelen scheiden ivm security.
* Web/Mail server wil ik regelmatig (cron) backup van maken. In geval van problemen wil ik simpel kunnen terugvallen op een vorige versie. Eventuele grote upgrades wil ik op een andere machine (workstation) kunnen doen en dan compleet kunnen overzetten na testen.
* Mail en webserver wil ik op een andere machine kunnen laten draaien voor hardware upgrades of problemen.

Een van de upgrades waar ik aan zit te denken is 2 X 300Gb schrijf in soft. of hardw. RAID. Ook wil ik een andere mailserver gaan opzetten. Maar dat is voor later.

Mijn vragen:

Klinkt dit als een logische setup of zet ik het verkeerd op ?
Kan ik gemakkelijk een VM copieren en ergens anders runnen (IP Address ?) ?
Zijn VMWare backups echt zo gemakkelijk ?

Hoe alles precies moet zoek ik natuurlijk zelf wel uit, maar ik zou graag horen van mensen als ze een gelijkwaardige setup hebben of het in de praktijk goed werkt.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46

JaQ

Persoonlijk zou ik je setup iets anders doen. Ik zou asterisk iig niet op je host os zetten (asterisk kan heerlijk CPU en memory vreten als er iets niet lekker loopt, dus perfect geschikt om in een VM te prakken). MythTv heb ik geen ervaring mee, maar waarom zou je het niet goed doen en deze ook in een VM drukken. Dan zorg je tenminste voor echte functiescheiding. Dan beland je dus in nog 1 of 2 VM's extra...

Aan die 512 MB geheugen heb je niet genoeg als je 2 VM's wil draaien, laat staan 4. De door jou voorgestelde setup komt al minimaal 512 MB tekort als het geheel nog een beetje snappy moet blijven. (ja ik weet best dat je met 128 MB een server kan laten draaien, maar wil je echt zo krap in je resources zitten? Als je en een lading mail binnen krijgt, en VoIP gebruikt en iets aan het doen bent met MythTv, dan staat je machine nu ook te flippen, lijkt me..)

En VM image kopieeren en ergens anders draaien is echt heel eenvoudig, mits je zelf weet hoe je netwerkinstellingen veranderd. Het netwerk is echt het enige waar je tegenaanloopt. (zolang je tenminste niet tussen x64 en x86 heen en weer gaat springen ;)) VMWare kent een aantal netwerk modussen, grofweg gezegt zijn NAT en Bridge de 2 belangrijkste. In het ene geval (bridge) krijgt je VM een IP in je complete netwerk (bijvoorbeeld via DHCP), in het 2e geval krijgt je VM een privaat IP dat alleen binnen de host bereikbaar is (en dus niet in je netwerk). Daar kan je ook nog wat leuke dingen mee bedenken. Door bijvoorbeeld vnc op je host OS te zetten, kan je virtueel je console overnemen. Als je dus op de host kan komen (en dat hoeft dus niet fysiek, kan ook met VNC oid), heb je meteen fysiek toegang tot de virtuele machines.

Backup's van VM's zijn enerzijds eenvoudig, maar ik ben er zelf nog steeds huiverig voor. Je kan natuurlijk best een snapshot nemen van een draaiende VM, maar bij een mailsysteem (of een database systeem) kies ik er persoonlijk nog steeds voor om een "normale" backup te maken van de mail danwel database files. Een backup van de VM vertrouw ik persoonlijk niet helemaal. (het zal volledig onterecht zijn, maar het is gewoon zo'n onderbuikgevoel dat het niet vertrouwd. Snap je?)

Ik heb zelf best aardige resultaten gezien met VMWare i.c.m. grote (oracle) datebases, soms zelfs in cluster vorm. Nu VMWare Server Beta vrij te gebruiken is wordt de userbase volgens mij snel groter. Het bedrijf waar ik momenteel werk is bezig met een plan om alle servers virtueel te maken, daar ligt dus nog een leuk klusje in de toekomst ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 18:37
Bedankt, dit is precies het soort reactie waar ik op gehoopt had.

* Increase memory to 1025 MB. Noted.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!