HP Pavilion 5075

Pagina: 1
Acties:

• highflyingf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01-2008
Hallo beste laptoppers,

ik ga me zeer binnenkort een laptop aanschaffen. Mijn oog viel eerst op de acer aspire 5024, maar nu zag ik net de hp pavilion 5075. De specificaties bevallen me wel: hij biedt bluetooth, meer ram, en betere speakers ten opzichte van de acer. Nu weet ik niet waar ik de grafische kaart, de "ati xpress 200m igp video" moet plaatsen ten opzichte van de ati x700 die bij de acer geleverd wordt. Ze hebben wel allebei 128 meg dedicated, maar kan er me iemand zeggen wat de beste van de 2 kaarten is?

Ik zou de laptop voornamelijk gebruiken voor school (programmeren enzo), maar ook wel graag kunnen gamen, en voorzien zijn op de toekomst (vista, 64bit,...).
Bluetooth lijkt me daarom ook een welkome extra optie, maar ik weet nog niet of en waarvoor ik dat zou gebruiken. De gieg ram is ook beter dan 512 van bij acer, maar dat zou ik dan wel kunnen veranderen naar 2x512.

Ik ben ook niet op de hoogte van de reputatie en kwaliteit van de hp-pavilion laptops. Zeker over dit type heb ik nog niet veel nuttige info gevonden online. Acer is niet het supermerk voor laptops (vb. de behuizing) lees ik overal, maar degelijk is het zeker. Wat dus met HP? En dan nog een punt dat me eerder naar de acer trekt: die zijn er iets beter uit vind ik dan de hp's.

Wat de software betreft: is hp goed compatibel met linux, bvb. ubuntu? Hier en daar hoorde ik precies iets waaien dat dat niet zo eenvoudig aan de praat te krijgen is bij hp. Iemand daar ervaring mee?

En hoe zit het voor de rest met het algemeen gebruik van de hp: multimediaknoppen, robustheid,...?
Hopelijk zijn er hier op het forum gebruikers van hp, en in het bijzonder van de 5075, die me wat reacties en info kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door highflyingf op 19-02-2006 13:11 ]

• Vimy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10-2024

Vimy

Gaan met die banaan!

Ik zal binnenkort ook een laptop kopen en had hetzelfde hp model in gedachten. Dus moest hier iemand zijn die deze laptop in zijn bezit heeft...Post je ervaringen maar :Y)
Ik ben vooral geinteresseerd in de batterijduur en de robuustheid.

http://www.noizystudios.net

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
"ati xpress 200m igp video" dat is een uitgeklede X300le
http://www.gpureview.com/...ds.php?card1=84&card2=100
Kijk daar eens om div videokaarten te vergelijken

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:30
highflyingf schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:09:
Nu weet ik niet waar ik de grafische kaart, de "ati xpress 200m igp video" moet plaatsen ten opzichte van de ati x700 die bij de acer geleverd wordt. Ze hebben wel allebei 128 meg dedicated, maar kan er me iemand zeggen wat de beste van de 2 kaarten is?
Blijkbaar heb je niet de juiste, maar tegenstrijdige gegevens. In ati xpress 200m igp video, slaat de igp op integrated graphics processor, dat kan dus nooit 128 meg dedicated zijn, maar wel shared video memory.

Dus om kort te zijn, de Acer Aspire 5024 zal (veel) beter presteren in games, al zal het nog beter zijn als je zijn geheugen verdubbelt naar 1 GB.

Nu reeds willen voorzien zijn op Vista lijkt mij onrealistisch. Vista komt pas over een jaar uit. Herinner je je Windows 95 nog? De mensen die in 1994 een computer hadden gekocht met 4MB RAM-geheugen kwamen bedrogen uit. Zij moesten uitbreiden naar 16MB, om lekker te kunnen werken. Denk dat het met Vista dezelfde richting uitgaat.

Als je het best voorbereid wil zijn, ga dan voor een laptop met een goede grafische kaart.
Geheugen kan je later nog bijkopen, de grafische kaart vervangen is heel wat lastiger.

• Vimy
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10-2024

Vimy

Gaan met die banaan!

Ik dacht ook eerst dat het geen dedicated geheugen kon zijn. Maar het stond zowel in de folder als op de hp site letterlijk "128 mb specifiek geheugen".
Ben dan maar eens op onderzoek gegaan :p
ATI Radeon Xpress 200M:

* DirectX Level: DirectX 9
* Pipelines: 2 Pipelines
* Memory Configurations: Width varies; 16MB, 32MB, and 128MB

Now we're talking. This is alternately the good stuff and the most confusing stuff. As far as IGPs go this is the best you can get. Some versions of this actually come with 128MB of dedicated memory, which is weird, because it's an IGP. The smaller versions of these actually use HyperMemory coupled with a small dedicated buffer (the 16MB and 32MB parts), while the large one (128MB) uses HyperMemory to boost its addressable RAM to a very impressive 256MB, even though the core itself can't really use more than 128MB. Compatibility of this part is flawless and it'll play most games available barring the super intense ones, even if at very low resolutions. The 128MB version is, of course, the most desirable one.
Bron:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2526

Blijkbaar dus toch 128 mb dedicated _/-\o_

http://www.noizystudios.net