Toon posts:

[JAVA] Welke IDE gebruiken jullie?*

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de laatste tijd JBuilder 2005 om mijn java code te tikken. Ik hoorde dat NetBeans ook een aardig programma is om te gebruiken. Heeft er iemand ervaring hiermee, of is er nog een ander programma die beter is dan de twee eerdergenoemden?

Groetjes,
mightymaik

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-04 21:55
Ik hoor altijd dat Eclipse (schrijf je dat zo?) met stip op nummer 1 staat als het gaat om IDE's voor Java.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Voor mij staat nog altijd IntelliJ IDEA op de eerste plaats. Deze is natuurlijk wel niet gratis (500$). Maar als je een goede gratis IDE wil, zou ik wel voor Eclipse3.1 gaan.

JBuilder zou ik proberen vanaf te stappen, tenzij je het echt vind werken voor jou. Ook mede omdat borland daar niet veel support en tijd meer wil instoppen

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

De nieuwste NetBeans (beta's?) schijnen redelijk gaaf te zijn.

Rustacean

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
nieuwe netbeans is iig een stuk sneller dan de 4.x versies :)
5.0 is geen beta meer, maar draait als een trein hier.

over eclipse:
ik moet zeggen dat deze ook erg fijn werkt (zeker ivm jbuilder natuurlijk), maar je hebt een aantal minder functies. Netbeans is ook wat makkelijker met plugins e.d.
automatische inports, automatische code opmaak etc.

kortom: ik zweer bij netbeans
Jig schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:39:
Eclipse heeft alleen geen gui designer, wat erg jammer is.
waar 'jammer' wat suggestief is, aangezien er erg vaak problemen zijn bij die van jbuilder.
zo haalt deze nog wel eens code weg uit je automatisch gegenereerde fucnties (bijv. getters/setters) als je van/naar de gui builder switched

[ Voor 40% gewijzigd door BasieP op 19-02-2006 13:40 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Jig
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 09:22

Jig

Eclipse heeft alleen geen gui designer, wat erg jammer is.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 14:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Eclipse, vanwege de vele plug-ins, je hebt er ook een C plug-in voor en laatst heb ik nog J2ME applicaties geschreven dankzij de EclipseME plug-in. _/-\o_

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 14:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik vind het prima als er hier gediscussiëerd wordt over de vele voordelen van elke IDE, maar ik wil daar wel een voorwaarde aan hangen:
Modbreak:Als je een IDE noemt die je fijn vindt, vertel dan ook waarom dat zo is. Zonder argumentatie is dit een opsomtopic en daar heeft niemand wat aan. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik tik mijn (J2SE) code het liefst in Eclipse. De grootste voordelen van Eclipse vind ik dat het snel is , onder meer door het gebruik van SWT ipv Swing (SWT is erg snel onder Windows) en dat het makkelijk uit te breiden is met plugins.
Dat er voor Eclipse geen GUI-builder is, is niet waar, het zit er alleen standaard nog niet bij. Er is het VE project van eclipse zelf, en er zijn 3rd party plugins zoals Jigloo (die sneller werkt dan VE, maar soms wel raar doet).

Laatst ook even naar de nieuwe Netbeans 5.0 gekeken en dat ziet er iig beter uit dan de vorige edities. Vooral de nieuwe GUI-builder werkte erg erg lekker.

JBuilder heb ik vroeger wel eens gebruikt maar vond ik een gedrocht.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik gebruik altijd jCreator, lekker simpel niet al teveel functies (die ik op school toch allemaal niet nodig heb) en vooral niet zo zwaar als netbeans dat eerst een half uur bezig is met opstarten :)

Last.fm
Films!

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik gebruik zelf al 4 jaar Eclipse gebaseerde producten. IDEA is ook erg goed, maar het is niet gratis (voor thuisgebruik een probleem), en de vele open source Eclipse plug-ins maken dat Eclipse voor mij dé Java IDE blijft. Ik vind het hele idee achter het Eclipse platform ook heel sterk, eindelijk concrete samenwerking onder de Java leveranciers.

Afgelopen vrijdag is de nieuwste Eclipse 3.2 milestone (M5) beschikbaar gesteld. M5 biedt een hoop leuke nieuwe features, maar het is nog een preview versie (draait bij mij wel als een trein op een Java 6 preview build :)). Als je Eclipse vooral wilt gebruiken met andere plug-ins dan is het handiger om de 3.1.2 release te gebruiken.

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
JCreator ook voor mij :)

Het is snel en simpel, doet veel (niet alles), maar wel genoeg, en ANTLR is makkelijk te integreren in deze ide. De gratis versie is echter wel net ietsje te beperks, hij mis code completion en dat vind ik toch wel erg handig :)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 23:10
Oracle's JDeveloper
  • Gratis
  • Bevat database explorer
  • UML <-> code <-> UML support
  • Code insight !!!
  • teveel om op te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door -RenE- op 19-02-2006 17:57 ]

Verwijderd

Ik heb JBuilder JCreator, NetBeans, en JEdit allemaal minimaal 5x gebruikt.

In mijn eerste jaar (2003) programmeren mocht ik kiezen tussen JBuilder en JCreator.

Veel mensen in mijn klas kozen JBuilder immers het was volledig, gebruikvriendelijk, veel functies, compleet EN LOG/SLOOM. (netals WinXP TOEN)

Ik koos zelf voor JCreator omdat deze draaide snel, eenvoudig, en zeer clean. Alleen vond die projects en workspaces beetje irritant.

Jaar later kreeg ik een ander programma door mijn strot gedouwd, waarvan ik zo haatte dat ik zelfs de naam ben vergeten. Het was gemaakt door een scandinavische universiteit (d8 ik), hardstikke onlogisch, lomp, en traag.

Vorig jaar kreeg ik te maken met Unix (VU), en kreeg ik Solaris systemen en JEdit door mijn strot gedouwd met bepaalde packages. Ik moet zeggen JEdit is erg handig maar erg spartaans.

Laatste paar dagen heb ik zelf Netbeans beetje gekut...

Ik kan concluderen (ik denk zelf dat):
JBuilder/Netbeans is handig voor mensen die IDE compleet, volledig, eenvoudig, veel functies etc willen hebben. Snelle/Moderne PC is AANBEVOLEN

JCreator vindt ik de laatste tijd minder en minder te worden, te veel functies enzo. Blijft wel lekker werken, Mijn F7 en F5 afdruk zijn bijna al weg. Ik gebruik trouwens niet de LE versie maar de uitgebreide versie (0 euro betaalt)

JEdit is iets spartaanser en kaler dan JCreator, lijkt veel op die Crimson, Notepadplus etc. Hiervoor heb je echt geen snelle pc nodig.

Voor echte die-hard en commandline mensen enzo, gebruik gewoon VI/Notepad en compileer lekker zelf.

Eclispe en JDeveloper zijn een beetje groot om te downloade voor mij, maar geeft wel snel aan hoe compleet zulke pakketten zijn.

Bij staat JCreator(gewend) en NetBeans(proberen) op de computer.

• bodiam
  • Laatst online: 31-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 18:24:
JCreator vindt ik de laatste tijd minder en minder te worden, te veel functies enzo. Blijft wel lekker werken, Mijn F7 en F5 afdruk zijn bijna al weg. Ik gebruik trouwens niet de LE versie maar de uitgebreide versie (0 euro betaalt)
De laatste update van JCreator stamt uit mei 2005. Wat bedoel je precies met 'de laatste tijd'?

Ikzelf gebruik overigens IntelliJ (werk) en Eclipse (thuis), en persoonlijk snap ik niet dat er uberhaupt nog mensen zijn die Eclipse gebruiken. IntelliJ is niet goed vanwege zijn form builder, of integratie met applicatiesservers, of javascript support, maar vanwege het feit dat alles geintegreerd is, en IntelliJ je echt helpt om effectiever code te kloppen. IntelliJ zit vol met hints (inspections) die menig bug voorkomen, goeie integratie van XML + JSP files, die ook meegenomen worden met refactoring etc.

Maar voor een gratis IDE is Eclipse natuurlijk erg goed, en, zolang je geen conflicten hebt in Eclipse plugins, is hij zeer goed uitbereidbaar!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Denk ook eens na wat je in de toekomst gaat doen met je Java coding....

Eclipse wordt, bijvoorbeeld, door IBM gebruikt voor ontwikkeling voor het Websphere platform (en in de nieuwe versies ook voor het Domino en Workplace platform) en door SAP voor het Netweaver platform.

Ofwel: Door eclipse te gebruiken kun je zonder veel problemen overstappen op de IBM en SAP platformen. Met een beetje creativiteit kun je een Eclipse installatie maken met alle plugins voor bovenstaande platformen in één installatie. Hierdoor heb je nog maar één IDE nodig om voor alle mogelijke omgevingen te coden. Er zijn zelfs .NET plugins gesignaleerd (hoewel ik niet weet hoe goed/stabiel die zijn)....

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hmmm erg interessant topic om te volgen , omdat ik zelf net(3 weken) begonnen ben met leren van java , alleen door tijdgebrek kom ik nog niet erg ver.

Ik gebruik 2 verschillende IDE's:

Voor windows:
JCreator , dit omdat mijn boek dit aangaf als simpele IDE , voordat ik aan java begon wist ik niet eens wat IDE was...dus ik stelde er erg lage eisen aan.
Na van hand dat ik er mee werk , vind ik het een erg fijne IDE , lkkr simpel.

Voor Linux
Hier gebruik ik Netbeans.
Waarom? mijn linux ervaring is nog niet heel erg hoog , kan wel kleine dingetjes compilen etc etc , maar netbeans is gewoon simpel een .bin downloaden en die runnen.
Dan word alles vanzelf geinstalleerd.
Persoonlijk vind ik Netbeans er met opstarten en vormgeving veel mooier uitzien dan JCreator.
Ook lijkt het compilen op linux ietsjes sneller te verlopen(kan een gevoel zijn ,zulke grote projectne zijn het ook weer niet)

Verder heb ik weinig ervaring met IDE's omdat ik pas 3 weken met JAVA bezig ben , maar dit topic is zeker interessant om het te volgen

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Ik gebruik het liefst een plain texteditor met syntax highlighting. Meestal gebruik ik textpad ($30), maar er zijn genoeg gratis alternatieven. Vim en kate gebruik ik veel onder linux afhankelijk of ik een GUI tot mijn beschikking heb.

voordelen:
- licht: het maakt niet uit of je op 150 of 3000 MHz werkt.
- schone code: er word geen code gegenereerd. de grote lappen onnodige code blijven achterwege.

nadelen:
- het is lastig een GUI te bouwen voor je app. (maar als dat gedaan heb snap je ook echt waarom het werkt)

Ik heb toch wel een aardig aantal java programma's moeten schrijven. slechts een handjevol daarvan met GUI. daarom vervalt nadeel #1 en is een texteditor voor mij de logische keuze.

vanuit textpad bijv. kan javac worden aangeroepen. als het compileren lukt geeft ie een geluidje en anders de output van javac in een nieuw documentje.

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 09:04

jAnO!

lalalavanillevla

BasieP schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:39:
over eclipse:
ik moet zeggen dat deze ook erg fijn werkt (zeker ivm jbuilder natuurlijk), maar je hebt een aantal minder functies. Netbeans is ook wat makkelijker met plugins e.d.
automatische inports, automatische code opmaak etc.

kortom: ik zweer bij netbeans
Hiermee suggereer je dat eclipse geen automatische imports en code opmaak heeft. Onzin natuurlijk, en als er ergens veel plugins voor bestaan is het eclipse wel.

Hier gebruiken we IDEA, onovertroffen eigenlijk hoewel eclipse mede door de grote hoeveelheden beschikbare plug-ins erg in de buurt begint te komen.

Voor mijn huidige project (een tool op basis van eclipse en GEF) gebruiken we dan ook eclipse, werkt
als een zonnetje. CVS integratie in idea is echter beter/handiger.

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Ik zweer bij Eclipse, 90% van alle projecten wordt gewerkt met Eclipse of Websphere

Heb je de reactie van NMe gemist? [rml]-NMe- in "[ JAVA] Welke IDE gebruiken jullie?*"[/rml]

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 20-02-2006 11:38 ]

• Cuball
  • Laatst online: 03-04 10:15
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 10:43:
Ik gebruik het liefst een plain texteditor met syntax highlighting.
In welke eeuw leef jij ? Nee serieus, met een deftige IDE ontwikkel je meer dan de helft sneller !

En wat bij grote projecten? Dat is toch helemaal niet te doen

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-04 00:29

alienfruit

the alien you never expected

JBuilder 2006, werkt snel en is uitgebreid. Verder is een mooie oplossing voor een Java IDE, komt ook met name omdat het voor mij gratis is. Moet ik voor de eerlijkheid er even bij zeggen. Verder werkt Code Insight e.d. heerlijk ook de refactoring werkt fijn icm Together helemaal top.

[ Voor 21% gewijzigd door alienfruit op 20-02-2006 12:26 ]

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

nadelen:
- het is lastig een GUI te bouwen voor je app. (maar als dat gedaan heb snap je ook echt waarom het werkt)
- Geen aanvullingsmogelijkheden
- Geen instant-check op aanwezigheid van method/property van een class
- Geen check op gebruik van variabelen
- Geen check op class casting
- Geen hints als je fouten in je code hebt
- Geen mogelijkheid voor colaboration (check in/check out, peer review, QA, integrated testing)

IDEs zijn zo enorm ontwikkeld de afgelopen jaren dat zonder IDE werken een hele slechte keuze is. Zeker als je over Java praat dan kun je simpelweg niet alles meer onthouden van alle classes die er rond waren, je IDE kan dat voor je doen en daardoor zorgen dat je zelf alleen nog maar een flauw idee, plus een goed algorithme hoeft te hebben....

[ Voor 6% gewijzigd door Croga op 20-02-2006 13:21 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik mis deze nog:
- Het debugt voor geen meter.

Maar goed, als je je code wilt peperen met System.out.writeLine()s dan moet je dat zelf weten ;)

[ Voor 53% gewijzigd door .oisyn op 20-02-2006 13:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid de motivatie is dat zoals vooraf beschreven. Dat bij "90% van alle projecten", dus niet de school opdrachten, maar real life opdrachten "wordt gewerkt met Eclipse of Websphere". Ik ben nog nooit een project tegen gekomen met met NetBEans.... zo af en toe zie ik wel een opdracht met Jdeveloper... maar dat is echt bijna te verwaarlozen... Als dit niet gemotiveerd genoeg is dan hoor ik graag van je... maar tot dan graag eerst lezen voor te reageren!!!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Marik2000: je hebt het vast over mijn modbreak in [rml]Marik2000 in "[ JAVA] Welke IDE gebruiken jullie?*"[/rml]
Wel of niet goed lezen is niet aan de orde, er staat een enkel zinnetje compleet zonder context. 90% van wat? Bij jou op school? Op je werk? Wij kunnen natuurlijk niet raden wat je bedoelt, maar ben blij dat je het nog even hebt verduidelijkt :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Inderdaad... IBM kwam een keer op mijn school aankakken over Java.

Die begon hele tijd te lullen over Eclipse, Websphere en nog andere IBM brouwsels. Geen woord over JCreator, NetBeans of andere dingen, wel over JDeveloper, 1x gezegd.

@bodiam... Ik ben begonnen met Versie 2.x (d8 ik ben vergeten) en nu zijn we bij versie 3.x beland.

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:22:
Inderdaad... IBM kwam een keer op mijn school aankakken over Java.

Die begon hele tijd te lullen over Eclipse, Websphere en nog andere IBM brouwsels. Geen woord over JCreator, NetBeans of andere dingen, wel over JDeveloper, 1x gezegd.
Ook niet zo raar aangezien IBM zelf Eclipse als tool voor hun eigen Websphere gebruikt, én de ontwikkeling steunt met een aantal developers.

Als AMD op jouw school komt "aankakken" over processoren is het toch niet raar dat ze de Pentium4 niet aanprijzen?.....

• -RenE-
Eclipse is wel aardig, maar ondersteunt geen UML met roundtrip engineering. Daar moet je dan weer een aparte (dure) tool voor gebruiken. JDeveloper bevat dit wel en kost niets.

Volgens mij is JDeveloper dus een betere keuze.

Verwijderd

Ik gebruik het liefst een plain texteditor met syntax highlighting.
Andere zeggen het ook al, maar als professionele software developper kan je dat eigenlijk gewoon niet meer maken. Het is een klein poosje inderdaad wel heel stoer geweest om te kunnen zeggen dat je alles slechts in VI deed, maar vandaag de dag kom je daarmee eerder als een knullige amateur over dan als een verstandige profesional.

Ik zelf gebruik eigenlijk voornamelijk Eclipse voor projecten. Naast de al genoemde voordelen van code completion en onmiddelijke feedback van errors terwijl je typt, wil ik ook nog de code navigation noemen. Ik vind dit zeker een van de sterkere features die mijn productiviteit enorm verhoogt heeft. Code navigation houdt oa in dat je door de CTRL/Apple toets in te drukken je op element namen kunt clicken waardoor je dan naar de definitie of declaratie ervan gaat. Via de pijltjes in je toolbalk kun je dan weer terug springen naar de code waar je vandaan kwam. Dit werkt precies zoals in een web omgeving mbt hyperlinks.

Ook willekeurige types kunt je heel snel opzoeken door CTRL-T te gebruiken. Wil je even de source van HashMap bekijken? CTRL-T + Has + enter en je zit er al. Ook ondersteund Eclipse het gebruik van simpele wildcards in deze type navigation. CTRL-T + *hash* toont je alle types in je path waar hash ergens in voorkomt.

Laat ik overigens nog maar zwijgen over zaken als refactoring. Dat is met alleen VI eigenlijk een onmogelijke opgave.

• seamus21
  • Laatst online: 24-02-2018
Eclipse

Nadeel:
  • Ik wordt gestoord van die workspaces zeker als je op school en thuis eclipse gebruikt voor dezelfde projecten.
Voordeel
  • Gratis.
  • En die Jigloo plugin is wel handig voor GUI maken.
Wij gebruiken op school eclipse als IDE maar ik gebruik zelf meestal textpad als editor. Ook op school mogen we textpad gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door seamus21 op 20-02-2006 22:28 ]

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Eclipse, vooral omdat ik een no-nonsense IDE wil met de mogelijkheid om ook in andere talen te proggen (laatst C++ in gedaan, dat prima ging :)). Bovendien is het gratis.

[ Voor 96% gewijzigd door prototype op 20-02-2006 22:32 ]

Verwijderd

seamus21 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:26:
Ik wordt gestoord van die workspaces zeker als je op school en thuis eclipse gebruikt voor dezelfde projecten.
Je HOEFT toch niet met verschillende workspaces te werken? 1 workspace kan gewoon oneindig veel projecten bevatten die allemaal van een verschillende type mogen zijn. Als je een project niet nodig heb sluit je deze gewoon (zodat je geen last heb van suggesties voor resource lookups (CTRL-R) in projecten waar je niet mee werkt, etc).
Wij gebruiken op school eclipse als IDE maar ik gebruik zelf meestal textpad als editor. Ook op school mogen we textpad gebruiken.
Op 'school' mogen we ... gebruiken. Tsja, iets zegt me dat je geen profesionele developper bent ;) (no offence hoor, niemand zegt dat je dat moet zijn, maar veel features van IDE's worden bij uitstek gewaardeerd door professionals)

• CT
  • Laatst online: 09-04 16:57

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Eclipse.

Geen idee wat ik moet zeggen erover. Het is gewoon efficient, snel, makkelijk, overzichtelijk.
Helemaal met de plugins van tegenwoordig en met name de team sync CVS ondersteuning.
Prachtige dev omgeving ;( *pinkt een traantje weg*

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 02:18

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

seamus21 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:26:
Eclipse

Nadeel:
  • Ik wordt gestoord van die workspaces zeker als je op school en thuis eclipse gebruikt voor dezelfde projecten.
Dan zorg je toch, dat je iets als CVS of SVN op zoekt of op zet, altijd je code op school en thuis up-to-date. (en je bent wat makkelijker met refactoren of code weg geven, aangezien je geschiedenis bewaard blijft.

Hier ook Eclipse met vele plugins. (Zie dit topic)

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 13:52
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 18:24:
[...]
Jaar later kreeg ik een ander programma door mijn strot gedouwd, waarvan ik zo haatte dat ik zelfs de naam ben vergeten. Het was gemaakt door een scandinavische universiteit (d8 ik), hardstikke onlogisch, lomp, en traag.

[...]
Ik denk dat je hier BlueJ bedoelt, opzich is dat geen slecht programma, maar je moet dit alleen gebruiken als je nieuw bent met objecten en met java. Dit programma is volgens mij ook echt bedoelt als leertool, ik heb hier thuis ook een compleet boek staan waarom dmv opdracht word uitgelegd hoe java werkt, en BlueJ zit daar ook standaard bij.

Tegenwoordig gebruik ik Eclipse, en ik ben er niet ontevreden mee, de workspaces zijn soms wat onhandig, maar dat probleem is ook weg zodra je je workspace mee gaat nemen op een USB stickie.

Wel mis ik UML tooltjes en de mogelijkheid om javadoc te genereren. Ik weet wel dat het eigenlijk niet de bedoeling is om te genereren, maar toch is het wel makkelijk als de "standaard" dingen al voor je ingevuld zijn :)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

IntelliJ IDEA op het werk, klein beetje Eclipse thuis. Een paar dingen die ik in IntelliJ waardeer (en die waarschijnlijk ook in andere IDEs wel te vinden zijn, maar vaak wat minder uitgebreid):

- intelligente selectie: herhaaldelijk Ctrl-W selecteert steeds grotere stukken code en volgt netjes de Java scope regels. Je kunt dus de cursor op een parameter zetten en Ctrl-W Ctrl-W selecteert de complete method aanroep.
- goede code navigatie, makkelijk springen naar declaraties en implementaties, simpel zoeken naar plekken waar een method wordt gebruikt.
- veel refactoring mogelijkheden
- goede integratie met CVS/SVN/..., inclusief tonen van diffs etc.
- begrijpt Ant build files
- goede debugger
- handige live templates
....

Ik moet wel zeggen dat het verschil tussen IntelliJ en Eclipse steeds kleiner wordt, maar ik kan binnenkort met IntelliJ 5.0 aan de slag. Ben benieuwd wat ik er dan van vind.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 14:18

ReLight

echo("What Now ? !")

Eclips, -Snel (met genoeg mem), gratis, maar niet altijd intuitief.

Voornamelijk voor de Ant buildscripts waar goede ondersteuning voor is in Eclips
Gebruik deze voor snelle opzoek werk in Java

JDeveloper 10.1.3, - Heel erg fijn ook, erg overzichtelijk, GRATIS, snel, en goede persoonlijke aanpassingen. Vooral de code completion is super. De plugin set wordt met de dag groter. UML ondersteuning, forms ondersteuning.

Voor UML design: MagicDraw

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-04 21:15
ATM werk ik hier in BlueJ, maar dit omdat het verplicht is omdat het voor school is. Het is allemaal leuk en aardig, totdat je erachter komt dat je bij bleuJ niet met te ingewikkelde dingen moet komen, want dat ondersteunt het simpelweg niet.

Als ik zou mogen kiezen, zou ik zo overschakelen naar Jbuilder, daar heb ik een zeer kleine ervaring mee, maar die is nu al veel positiever dan met BlueJ. Het enige nadeel is dat Jbuilder voor een beginnende programmeur erg veel opties heeft en je de helft van die opties ook nog niet nodig hebt. Het is voor mij dus wel nog even puzzelen.

Ik weet niet of je beginnende bent of niet, in het geval dat je het wel bent, dan is BlueJ misschien wel iets voor je, ik werk hier met "Programeren in Java met BlueJ, een objecten eerst benadering". Het kan wel alles duidelijk maken, met name voor een beginner dus.

Zoals ik echter al zei, voor geavanceerde dingen hoef je bij BlueJ niet te zijn.

prutsert

• Nick_S

Nick_S

XyritZz schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:29:
Wel mis ik UML tooltjes en de mogelijkheid om javadoc te genereren. Ik weet wel dat het eigenlijk niet de bedoeling is om te genereren, maar toch is het wel makkelijk als de "standaard" dingen al voor je ingevuld zijn :)
Bedoel je hier standaard templates die gebruikt worden bij het aanmaken van nieuwe bestanden? Die heb ik ingesteld met standaard copyright, standaard class documentatie met hints wat er in moet komen en alvast versie 0.1 in het versie overzicht, etc, dit kun je ook voor methodes en variabelen neerzetten.

Ook met alt-shift-j kun je al een standaard skeleton voor javadoc bij een methode neerzetten met de @param, @return en @see tags er al in.

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 22:48

Wmm

--WaaZaa-- schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:25:
ATM werk ik hier in BlueJ, maar dit omdat het verplicht is omdat het voor school is. Het is allemaal leuk en aardig, totdat je erachter komt dat je bij bleuJ niet met te ingewikkelde dingen moet komen, want dat ondersteunt het simpelweg niet.
Hoe bedoel je niet te ingewikkelde dingen? Je kunt met BlueJ alles maken hoor.
Ben het wel met je eens dat als je serieuzere dingen wilt gaan maken BlueJ al snel te kort schiet.
Het is meer een veredelde notepad met een debugger en een overzicht van de classes in UML vorm.
Het mist zaken als code completion en goede interne help. Ook is het vreselijk vervelend dat je bij iedere class die je opent een nieuw venster in je windows taakbalk hebt.

Daarom gebruik ik nu dus ook JCreator (Pro). Hoewel ik BlueJ nog geinstalleerd heb voor school (heb het daar dus ook mee geleerd, hoewel niet op school) gebruik ik voor mezelf JCreator. Het werkt zoveel fijner door de al eerder genoemde zaken die BlueJ mist. Voor iedereen die BlueJ dus niet kent, het is een uitstekend programma om Java mee te leren, maar om het verder te gebruiken is het verre van een serieuze IDE daar het vrijwel niets biedt van wat je wilt hebben.

Toen ik zocht naar een betere IDE heb ik ook Eclipse nog even geprobeerd, maar dat was traag en onoverzichtelijk voor mij. Mogelijk had ik er gewoon even wat meer tijd in moeten steken, maar tegelijkertijd probeerde ik JCreator en daar werkte alles wel gelijk voor mij en had het alles wat ik wou.

JCreator (Pro) voor mij dus, zeer fijn programma.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-04 21:15
Wmm schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:47:
[...]
Hoe bedoel je niet te ingewikkelde dingen? Je kunt met BlueJ alles maken hoor.
Ben het wel met je eens dat als je serieuzere dingen wilt gaan maken BlueJ al snel te kort schiet.
Het is meer een veredelde notepad met een debugger en een overzicht van de classes in UML vorm.
Het mist zaken als code completion en goede interne help. Ook is het vreselijk vervelend dat je bij iedere class die je opent een nieuw venster in je windows taakbalk hebt.
Ik doelde op verschillende dingen die we nu voor proftaak @ school moeten maken. Die dingen zijn voorgaande jaren steeds in Jbuilder gemaakt, alleen nu voor het eerst in BlueJ, en niemand die het aan de praat krijgt, zelfs de docenten niet... Niet dat die zo geweldig zijn.. Maar daar gaat het niet over.

Maar we krijgen bv stubs aangeleverd en die krengen krijg je echt niet goed aan de praat in BlueJ...

prutsert

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden voor mijn werk uit moeten zoeken welke IDE we willen gaan gebruiken. Ik heb daarvoor jbuilder 2006 enterprise, IntelliJ IDEA, netbeans en eclipse bekeken. En met "bekeken" bedoel ik: gebruikt om iets mee te programmeren.

Mijn conclusie: Eclipse is over het algemeen genomen voor onze organisatie het meest geschikt. Andere IDE's hebben wel op bepaalde punten voordelen, maar op andere punten net weer te veel nadelen. (Overigens, geld speelde absoluut geen rol bij de keus van een IDE)

Maar natuurlijk is die keus heel persoonlijk.

• ronaldmathies
  • Niet online
-RenE- schreef op maandag 20 februari 2006 @ 21:04:
Eclipse is wel aardig, maar ondersteunt geen UML met roundtrip engineering. Daar moet je dan weer een aparte (dure) tool voor gebruiken. JDeveloper bevat dit wel en kost niets.

Volgens mij is JDeveloper dus een betere keuze.
Duur valt mee hoor, 39 Euro heb je de MyEclipseIDE, heb je meteen volledige J2EE ondersteuning en debug mogelijkheden voor alle gangbare applicatie servers, Ondersteuning voor Hibernate, Spring, XDoclet, en nog veel meer)

Kijk eens op http://www.myeclipseide.c...ress-display-ceid-15.html

Met JDeveloper heb je ondersteuning voor Oracle Application Servers, Oracle Frameworks, Oracle Tools maar daarbuiten is er vaak vrij weinig ondersteuning. Het plug-in model van Oracle is nagenoeg bijna gelijk aan die van JBuilder, hiervoor zijn echter weinig plug-ins beschikbaar in vergelijking tot Eclipse. De ontwikkelingen van JDeveloper gaan vele malen trager als die van Eclipse.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Cuball
  • Laatst online: 03-04 10:15
Wij gebruiken het IBM Rational Software Development platform. Deze is volledige gebaseerd op Eclipse en alles is er bijna in geïntegreerd, je kan dus bijna alles vanuit 1 omgeving gaan doen wat veel tijd spaart.

Wat wel een nadeel is zoals gewoonlijk bij IBM is dat ze wat achterop hinken, deze versie is namelijk gebaseerd op eclipse 3.0.2 dacht ik en dus nog niet op de 3.1 release. Hierdoor werken verschillende plugins niet, denk maar aan Hibernate Tools, Spring IDE en nog veel andere...

zijn er onder jullie die RSD draaiende hebben op elipse 3.1 ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• -RenE-
ronaldmathies schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:01:
[...]
Duur valt mee hoor, 39 Euro heb je de MyEclipseIDE, heb je meteen volledige J2EE ondersteuning en debug mogelijkheden voor alle gangbare applicatie servers, Ondersteuning voor Hibernate, Spring, XDoclet, en nog veel meer)
Helaas werkt MyEclipse Pro (met UML support dus) alleen op Windows. Wij werken op Macs en Linux.

JDeveloper ondersteunt ook de meest gangbare applicatie servers en frameworks.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 21:36
Ik ben nogal nieuw op het gebied van programmeren met Java, al heb ik er ook op het MBO mee te maken gehad (maar dat was nogal erg simpel). Op de HBO hebben ze diverse pakketen geïnstalleerd op de Solaris systemen waaronder Netbeans en Eclipse.

Ik heb dus alleen ervaring met Netbeans (Eclipse leek me nogal complex) en vind het een erg handige IDE. Het maken van een GUI is ook erg simpel, wat we voornamelijk bij projecten doen. Thuis gebruik ik het ook en ben gisteren over gegaan naar Netbeans 5.0 wat een stuk sneller is dan de 4.x versie. Dat is meteen ook het grootste nadeel van Netbeans in mijn ogen, de snelheid van de IDE.

Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met BlueJ? Een van mijn klasgenoten gebruikt deze IDE en vindt het een stuk fijner dan Netbeans. Zelf twijfel ik er een beetje over maar zal het binnenkort zelf eens uitproberen.

• -RenE-
Ik vind BlueJ een geweldige IDE om in Java te leren programmeren en met klassen en objecten te leren werken. Voor geavanceerd gebruik is het niet bedoeld. Je kunt er bijvoorbeeld niet grafisch een user-interface mee samenstellen.

• bodiam
  • Laatst online: 31-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:45:
Mijn conclusie: Eclipse is over het algemeen genomen voor onze organisatie het meest geschikt.
Heb je hiervoor ook enige argumenten die je met ons wilt delen?
Maar natuurlijk is die keus heel persoonlijk.
Wellicht, maar afhankelijk van waar je naar op zoek bent is er best wel een keuze te onderbouwen.

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Cuball schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:10:
zijn er onder jullie die RSD draaiende hebben op elipse 3.1 ?
De laatste keer dat ik met IBM development studio gewerkt heb was het een standaard Eclipse plugin-set. Dus Eclipse installeren en de IBM specifieke bestanden overzetten was toen nog genoeg. Maar dat is al een tijdje geleden....

Verwijderd

bodiam schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:59:
[...]
Heb je hiervoor ook enige argumenten die je met ons wilt delen?
Dit waren mijn bevindingen bij eclipse. Het is zeker niet volledig en sommige dingen zullen niet helemaal kloppen, maar daar moet je maar mee leren leven ;)

Eclipse:
Pluspunten:
  • problemen worden tijdens het schrijven opgespoort en in een lijst gezet
  • Superclass/interfaces aangeven bij het maken van een nieuwe class
  • Sluit snel af
  • Naast “bracket matching” ook “variable matching” -> andere instanties van een variabele worden highlighted
  • Ant support
  • JUnit support, vergelijkbaar met netbeans
Minpunten:
  • in vergelijking met andere IDE’s weinig schermruimte
  • run/compile opties zijn onduidelijk
opmerkelijk:
  • Installatie: downloaden en uitpakken, Geen instalatie procedure.
  • Alle bestanden staan door elkaar, maar in “Navigator” view is het wel mogelijk om de bestanden te filteren.

• Nick_S

Nick_S

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:29:
• Alle bestanden staan door elkaar, maar in “Navigator” view is het wel mogelijk om de bestanden te filteren.
[/list]
Heb je het dan over Eclipse of over je project?

Mijn ervaring met projecten is namelijk dat je heel makkelijk je project kan verdelen. Ik heb in mijn project directory standaard een src, tst en bin directory. In src plaats je je packages en dus je java bestanden. In tst plaats je je JUnit tests, meestal met dezelfde package structuur als in src, zodat je niet alleen je public methodes kan testen maar ook de package methodes. Uiteindelijk laat je Eclipse je class files in bin plaatsen, zodat je deze heel makkelijk buiten je versie beheer kan laten.

Hiernaast natuurlijk nog je lib en doc directories, maar daarmee werk je niet zoveel binnen Eclipse. (lib alleen om aan je build path toe te voegen)

Verwijderd

JAH! Het was inderdaad BlueJ (gaat bijna over zn nek)

#%@ Programma vind ik!

Ik heb programmeren geleerd van vallen en opstaan. Ik heb zelfs een toetsenbord moeten vervangen thuis. Je moet gewoon door hebben, een bepaalde denkwijze.

En die gare schermpje met lijntje trekken naar een klasse naar klasse. "Vroegah" moest ik allemaal doen met de hand, Klasse naam, atributen, opdrachten etc. En daarna met vage tabellen (opdracht/while/if) en ballonnetjes. (UML?)

Trouwens die Workspace en Projecten in programma's vind ik (daarom vind ik JCreator soms) irritant omdat ik telkens aan 1 programma werk. Het is wel verdomd handig als je meerdere programma's moet aanwerken of verschillende dingen. Dat je niet hoeft te zoeken welk stukje code moet hebben. Een heel handig iets voor mensen die erg organiseerd, structureel werken. Voor school of hobby is dit gewoon "overkill".

Trouwens kan je die workspace/projecten "killen" bij Eclipse? Zoja... Want dan ga ik meteen het downloaden, want "iedereen" gebruikt het kennerlijk.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Ik gebruik zelf nog altijd eclipse. Netbeans heb ik een tijd geprobeerd, maar vind ik te langzaam werken en weinig intuitief. Ook de code-completion die case-sensitive is is erg irritant vind ik. Als je non case-sensitive enmaal gewend bent iig :+
Eclipse is wat dat betreft gewoon een snelle IDE imo.

Wel ben ik benieuwd naar IntelliJ IDEA. Heb er nog nooit mee gewerkt, maar hoor er goede verhalen over.

M'n eclipse gebruik ik nu icm JBoss IDE, Spring IDE en Spindle. Enige minpunt is alleen dat de Spindle plugin nog voor Tapestry 3 is. Verder een heerlijke combinatie van plugins die (bijna) alles bieden wat je nodig hebt. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Kwistnix
  • Laatst online: 20:43
Nick_S schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:25:
[...]

Mijn ervaring met projecten is namelijk dat je heel makkelijk je project kan verdelen. Ik heb in mijn project directory standaard een src, tst en bin directory. In src plaats je je packages en dus je java bestanden. In tst plaats je je JUnit tests, meestal met dezelfde package structuur als in src, zodat je niet alleen je public methodes kan testen maar ook de package methodes. Uiteindelijk laat je Eclipse je class files in bin plaatsen, zodat je deze heel makkelijk buiten je versie beheer kan laten.

Hiernaast natuurlijk nog je lib en doc directories, maar daarmee werk je niet zoveel binnen Eclipse. (lib alleen om aan je build path toe te voegen)
Dit klopt wel, maar dit moet je wel allemaal handmatig instellen in Eclipse.
Dat geeft je aan de ene kant meer controle, maar aan de andere kant is de indeling vrij standaard en zou die dus ook automatisch door Eclipse zelf geregeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld bij JBuilder. Zonder aanpassingen gooit Eclipse echter alles bij en door elkaar, omdat de project map als default source en output folder wordt gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kwistnix op 22-02-2006 20:00 ]

Verwijderd

-RenE- schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 13:17:
[...]
Helaas werkt MyEclipse Pro (met UML support dus) alleen op Windows. Wij werken op Macs en Linux.
Dit is duidelijk een klok-klepel verhaal. De pro edition van MyEclipse draait gewoon op zowel Macs als Linux. Wij werken namelijk ook gewoon met Linux en ik zelf werk een gedeelte van de week op een Mac.

Er zijn echter een aantal onderdelen in MyEclipse die inderdaad Windows only zijn. Dit zijn oa de Visual JSP editor (draggen en droppen van elements uit een element toolbar) en de Javascript debugger. De UML tool hoort daar zeer zeker niet bij. Dit staat overigens los van Pro of niet Pro.

Wel moet ik zeggen dat deze op ArgoUML gebasseerde editor vrij zwak is. Reverse engineeren van bestaande source code werkt niet. Enkele afzonderlijke packages willen nog wel eens wat resultaat geven, maar er mist altijd wel wat. Een compleet project kun je wel vergeten. Dan komen er allemaal 'passes' die erg lang duren, en dan houdt het gewoon opeens op.

Hoewel ik MyEclipse elke dag gebruik en niet zonder zou kunnen, heb ik er ook veel kritiek op. De JSP editor is nu een goede 2 jaar broken. Ondanks herhaaldelijke verzoeken op hun forum weigeren ze het te fixen. Voor een J2EE Extensie vind ik het erg merkwaardig dat de 'core' editor nu al zo vreselijk lang broken/zwaar buggy is. Het enige puntje van vooruitgang is dat ze de afgelopen paar maanden meteen erkennen dat het een bekend probleem is. Het eerste +- 1.5 jaar werd elke bug report voor de JSP editor weer met veel verbazing ontvangen alsof de poster echt de enigste was.

Een tweede punt van kritiek is dat ze wel degelijk proberen om MyEclipse zo veel mogelijk windows only te maken. Ik verdenk ze er nog net niet van dat ze een expliciete Windows check in hun code doen, en dan een melding geven dat je Windows moet draaien voor code die het best onder Linux zou doen. Hun obsessie met Windows is eigenlijk redelijk schokkend voor een bedrijf dat een Java produkt voor een Java IDE maakt met als target ook weer een Java platform.

Verwijderd

Nick_S schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:25:
[...]

Ik ben er inmiddels ook achter dat je die bestanden in verschillende mappen kunt zetten. Maar het is inderdaad een handmatige instelling, en toen ik die beschrijving schreef (een paar weken geleden), was ik daar nog niet achter.

Ik zou het overigens ook graag voor elkaar krijgen om ant vanuit eclipse aan de praat te krijgen. Misschien heb ik er nog niet genoeg mee zitten spelen, maar ik krijg het op dit moment nog niet helemaal voor elkaar. (DWZ eclipse ziet mijn build.xml niet)
momania schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:42:
[..]

Wel ben ik benieuwd naar IntelliJ IDEA. Heb er nog nooit mee gewerkt, maar hoor er goede verhalen over.

[..]
Ik heb IDEA ook bekeken, en ik moet zeggen dat het wel HEEL erg prettig werkt. Ik vond het jammer dat ik tot de conclusie moest komen dat eclipse over het algemeen genomen toch net iets beter werkt, omdat IDEA erg goede features heeft. Vooral de hints en oplossingen die het programma geeft zijn erg prettig (bijvoorbeeld: implement methods van een interface).

JBuilder 2006 enterprise vond ik overigens helemaal niks. Het is traag en de features die ze erin hebben proberen te proppen werkten maar net of net niet. Het voelde voor mij iig aan alsof het in aan het storten was onder zijn eigen gewicht.

• -RenE-
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:19:
[...]

Dit is duidelijk een klok-klepel verhaal. De pro edition van MyEclipse draait gewoon op zowel Macs als Linux. Wij werken namelijk ook gewoon met Linux en ik zelf werk een gedeelte van de week op een Mac.

Er zijn echter een aantal onderdelen in MyEclipse die inderdaad Windows only zijn. Dit zijn oa de Visual JSP editor (draggen en droppen van elements uit een element toolbar) en de Javascript debugger. De UML tool hoort daar zeer zeker niet bij. Dit staat overigens los van Pro of niet Pro.
Ik lees dit op hun website:
MyEclipse-UML
Pro Version Only (Windows & Linux)
Als ik dit lees dan ga ik er vanuit dat het niet op de Mac draait en daar werk ik meestal op.

Ik vind een goede UML-editor met full roundtrip (Java) erg belangrijk. JDeveloper levert dat gratis en voor niets. Bovendien draait JDeveloper op elk besturingssyteem.

Verwijderd

-RenE- schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:52:
[...]
Ik lees dit op hun website:
Als ik dit lees dan ga ik er vanuit dat het niet op de Mac draait en daar werk ik meestal op.
Ah ja, dat klopt. Omdat ik UML niet gebruik in MyEclipse was me dat inderdaad niet opgevallen. Ik heb het een paar geprobeerd op mijn Linux bak en toen het gewoon k*t bleek te werken verder niet meer na omgekeken.

Maar het klopt inderdaad. Dit is niet met opzet gedaan door het MyEclipse team, maar ligt aan een bug in SWT for Carbon. De MyEclipse UML editor is eigenlijk een losse Swing applicatie die door het MyEclipse team in een SWT plug-in omgetoverd is door de SWT-SWING intergratie van het SWT project te gebruiken. Deze heeft echter een probleem mbt threading. Uit mijn hoofd meen ik te herinneren dat een de GUI multithreaded moet zijn, terwijl er in carbon maar altijd 1 thread max bij de GUI kan (net zoals in Swing dus).

Dit is overigens een beetje nog een bezwaar aan MyEclipse. MyEclipse is geen echt 'eigen' produkt, maar meer een soort van integratie van produkten van anderen. Hoewel het team ook zeker zelf developped, merk je dat verschillende onderdelen van MyEclipse een totaal andere look 'n feel en widget zet hebben. Zo zien we Windows dingen in de JSP VE, Swing widgets in de UML editor en JSF page navigation visualizer, en SWT elementen in weer andere dingen. De UML editor is zoals gezegd eigenlijk ArgoUML en de DB explorer is eigenlijk JFaceDbc wat eigenlijk weer SQuirreL is.

Een bijkomend probleem is dat Genuitec een policy heeft dat ze sourcecode van opensource projecten die ze integreren en modificeren NIET vrijgeven. Op de 1 of andere reden klaagt nagenoeg niemand hierover en komen ze er dus gewoon mee weg, ondanks dat ze wel degelijk bijvoorbeeld de LGPL schenden.

Ik vind een goede UML-editor met full roundtrip (Java) erg belangrijk. JDeveloper levert dat gratis en voor niets. Bovendien draait JDeveloper op elk besturingssyteem.[/quote]

• Kwistnix
FallenAngel666 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:59:
[...]

Dit klopt wel, maar dit moet je wel allemaal handmatig instellen in Eclipse.
Dat geeft je aan de ene kant meer controle, maar aan de andere kant is de indeling vrij standaard en zou die dus ook automatisch door Eclipse zelf geregeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld bij JBuilder. Zonder aanpassingen gooit Eclipse echter alles bij en door elkaar, omdat de project map als default source en output folder wordt gebruikt.
Ik ben even wat menu's gaan doorlopen in Eclipse, omdat ik het eigenlijk best eigenaardig vond dat ik dit niet standaard voor alle projecten kon instellen. Dat kan dus wel :)
Voor de mensen die net als ik niet verder kijken dan hun neus lang is:

Window - Preferences... - Java - Build Path

Wat mij nooit is opgevallen is dat je ook tijdens het maken van een nieuw project deze defaults kan instellen :X

Ik moet echt meer koffie gaan drinken ofzo...

[ Voor 20% gewijzigd door Kwistnix op 23-02-2006 08:54 ]

Verwijderd

FallenAngel666 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 08:50:
[...]
Wat mij nooit is opgevallen is dat je ook tijdens het maken van een nieuw project deze defaults kan instellen :X
Inderdaad. Bij een nieuw Java project krijg je de keus of je alles in 1 dir wilt hebben of in aparte. Als je zonder te lezen op next drukt krijg je alles in 1 dir, maar met 1 click kun je dit veranderen. Mischien zou het beter zijn als de default op aparte dirs stond.

• Kwistnix
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:50:
[...]

Inderdaad. Bij een nieuw Java project krijg je de keus of je alles in 1 dir wilt hebben of in aparte. Als je zonder te lezen op next drukt krijg je alles in 1 dir, maar met 1 click kun je dit veranderen. Mischien zou het beter zijn als de default op aparte dirs stond.
En dat kan je dus zo default instellen ;)
Bij bovenstaande menu optie, maar dus ook als je bij het maken van een nieuw project onder Project Layout op Configure Defaults drukt...

[ Voor 4% gewijzigd door Kwistnix op 23-02-2006 23:57 ]

Pagina: 1