A8N-E met raid0 raptor 74GB loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een heel raar probleem. Ik zat net gewoon even in de chat. De PC loopt spontaan 100% vast, HDD led blijft branden.

Ik druk de pc uit. Start deze weer op. Raid bios kom ik niet doorheen, die blijft zoeken en de HDD led blijft branden.

Alle disks afgekoppeld behalve de raid, nu krijg ik hetzelfde probleem.

Daarna weer alles aangesloten, nu start hij wel weer op. Maar bij het booten van windows meteen weer vastlopers, en HDD led blijft aan. Aantal malen aan-uit gezet, nu heb ik weer beeld.

Ik heb al eerder een soortgelijk probleem gehad, toen werd alles supertraag (10MB/S).

Wat zou hier loos kunnen zijn? Ik heb de sata kabels al een keer vervangen, dus daar ligt het niet aan. Doordat het raid0 is, kan ik ook geen smart status zien, en je kunt ook niet zien of het aan een disk lig, of aan welke disk en óf het uberhaupt een disk probleem is...

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 19-02-2006 11:59 ]

• Fairy
  • Niet online
Skúp

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Eerste instinctmatige diagnose: je HD loopt te warm. Op zich niet eens zo heel erg onmogelijk, 10k rpm schijven worden heet. Als deze dan niet voorzien is van extra koeling dan zal je minstens fatsoenlijke kast ventilatie moeten hebben, met de schijf ergens in een deel van de airflow.

Hoe warm voelt de schijf aan, en komt het probleem minder snel op als de raptor los ligt, met voldoende vrije ruimte om warmte aan de lucht kwijt te kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door JumpStart op 20-02-2006 17:31 . Reden: Meervoud --> enkelvoud, het lijkt om één raptor te gaan ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fairy
  • Niet online
JumpStart schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:28:
Eerste instinctmatige diagnose: je HD loopt te warm. Op zich niet eens zo heel erg onmogelijk, 10k rpm schijven worden heet. Als deze dan niet voorzien is van extra koeling dan zal je minstens fatsoenlijke kast ventilatie moeten hebben, met de schijf ergens in een deel van de airflow.

Hoe warm voelt de schijf aan, en komt het probleem minder snel op als de raptor los ligt, met voldoende vrije ruimte om warmte aan de lucht kwijt te kunnen?
Die is ijskoud, zit in een coolermaster stacker en word niet warmer dan een graad of 23 a 24.

PS het gaat om een stripeset van 2 raptors. Tot op heden loopt ie weer goed maar is snap er helemaal niks van dat hij een uur lang steevast niet wilde booten, door de bios niet werd herkend etc. en nu ineens weer draait. Ik vind het verdacht.

PS deze stripeset is enkel voor OS en word ook gebackupped, dus datasafety boeit me niet, deze is enkel voor performance. Voor data heb ik 2x 300GB en 1x 250GB extern.

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 20-02-2006 22:30 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als het zo tijdsgebonden is, dan is het ergens een temperatuur probleem.

Kan je chipset zijn, kan ook je voeding zijn, maar ergens zit een component dat mogelijk te heet wordt, gaat bokken, en pas weer functioneert na een tijdje afkoelen...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
met hd tune kun de hd kontroleren op fouten

indien je weer vastloopt, trek de stroom van de pc af wacht 30 minuten en start weer eens op,
misschien dat er iets vastloop(misschien hd) en als je stroom er helemaal afhaalt deze weer
vrij komt.

Alles opnieuw installeren kun je proberen, goed updaten.

Een tijd niet in raid laten draaien om te testen, misschien is 1 hd defect.

[ Voor 98% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2006 11:32 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit plankje he? http://www.asus.nl/produc...3=0&model=455&modelmenu=1

(sorry asus, voor het deep linken :+ )

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/310/images/products/455/455_l.jpg

Aangezien je met 2 raptors in RAID 0 een gigantische hoeveelheid data doorvoert zou ik eens beginnen met dat miezerige chipset koelertje te vervangen door een groter exemplaar. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik hoor van I/O instabiliteit vanwege brakke koelers op chipsets.

• Fairy
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:53:

[afbeelding]

Aangezien je met 2 raptors in RAID 0 een gigantische hoeveelheid data doorvoert zou ik eens beginnen met dat miezerige chipset koelertje te vervangen door een groter exemplaar. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik hoor van I/O instabiliteit vanwege brakke koelers op chipsets.
Mwoah, de pc was practisch niks aan het doen op het moment dat ie vastliep. Tevens is de kast heel goed gekoeld. Ik denk niet dat het een temperatuur issue is.

Tevens is de prik er ook 100% afgeweest, toen hielpt dat niet.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, hoe verklaar je anders dat tijds-effect, die afkoelperiode?

Hoofdverdachte is dan temperatuur, ergens in je systeem. Tweede verdachte is een brakke condensator, want mogelijk ook een tijdsgebonden effect heeft. Andere mogelijkheden zie ik in ieder geval niet.

• Fairy
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:37:
Tsja, hoe verklaar je anders dat tijds-effect, die afkoelperiode?

Hoofdverdachte is dan temperatuur, ergens in je systeem. Tweede verdachte is een brakke condensator, want mogelijk ook een tijdsgebonden effect heeft. Andere mogelijkheden zie ik in ieder geval niet.
Hij heeft 5 minuten uitgestaan, deed het niet, daarna is ie aan blijven staan en na een tijdje klooien deed ie het weer, dus het kán gewoon geen temp issue zijn, zeker gezien de goede koeling in de kast. Zelfs de cpu word niet warmer dan 33-34 graden bij normaal gebruik.

Verwijderd

Ik heb zo'n zelfde probleem, echter weet ik dat het aan de voedingskabel van mijn voeding ligt.
Het is een UltraX modular voeding. Als die kabel in een bocht zit met de het zij-paneel van de kast erop gebeuren er rare dingen.
De RAID0 wordt niet gezien, spontane vastlopers. Als het zij-paneel er af is, en de kabel los zit is er geen probleem.

Ik moet het probleem nog steeds verder onderzoeken, maar voor nu loopt het wel ff.

Anyways, je zou je kabels van de voeding eens kunnen nakijken.
Gebruik eens een andere kabel uit je voeding om de HDD's aan te sluiten.

• Fairy
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:53:

[afbeelding]

Ok, ik kom er even op terug, vandaag zet ik de pc aan, een luid gejoel van een aanlopend kutfannetje van amper een maand oud.

Heb vandaag een zalman gemonteerd, die overigens wel wat warm word, maar voor zover ik weet niet te warm. Bios meld 31 graden, maar heatsink is wel warmer.

Ik heb al even een game gedraait en intensieve dingen gedaan, heb nog geen problemen ondervonden.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Veel voorkomend probleem bij een boel van die Asus plankjes inderdaad, je wil niet weten hoeveel van die dingen ik al heb moeten vervangen. Voor wat betreft je Raptor probleem:
Je kan de schijven met bijv. Powermax (ja, die is voor Maxtors bedoeld, maar test ook WD schijven prima) over het algemeen gewoon testen, die trekken zich niets aan van de RAID configuratie. Dan kun je uitsluiten of het probleem zich in 1 van die 2 schijven bevindt.

Totaal offtopic: Merk je het verschil nog tussen 1 Raptor voor OS, of 2 stuks in RAID0? Aangezien die Raptor al zo bloedje snel is...

• Fairy
  • Niet online
BredeP schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:46:
Veel voorkomend probleem bij een boel van die Asus plankjes inderdaad, je wil niet weten hoeveel van die dingen ik al heb moeten vervangen. Voor wat betreft je Raptor probleem:
Je kan de schijven met bijv. Powermax (ja, die is voor Maxtors bedoeld, maar test ook WD schijven prima) over het algemeen gewoon testen, die trekken zich niets aan van de RAID configuratie. Dan kun je uitsluiten of het probleem zich in 1 van die 2 schijven bevindt.

Totaal offtopic: Merk je het verschil nog tussen 1 Raptor voor OS, of 2 stuks in RAID0? Aangezien die Raptor al zo bloedje snel is...
Is heel moeilijk vast te stellen. De troughput continu is 110MB/s gemiddeld, dit is gewoon de limit van de bus, aangezien die 110MB van begin tot eind in een rechte lijn loopt.

Ik zit er dan ook over te denken om de disks uit elkaar te trekken en gewoon 1 disk voor het OS te gebruiken. De seek times zullen daardoor heel ietsjes lager zijn, en de troughput nog steeds iets van 80 MB oid. Ik denk dat dit uiteindelijk zelfs sneller is in mijn geval. Scheelt ook wat aan seek noise en ook kan ik de smart info van de disks uitlezen. iets wat ik nu niet kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 21-02-2006 22:05 ]

Pagina: 1