_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik zou eerst eens kijken hoe warm je CPU nu al wordt, zit dat al richting de 40°C idle dan zou ik nog maar eens twee keer over nadenken of passief dan wel zo slim is.
Overigens kan het geluid ook best van iets anders dan de CPU-koeler komen, heb je al eens met je oor geluisterd waar het meeste lawaai vandaan komt? Want dadelijk heb je je CPU zo gekoeld dat dat stil is, maar komt het lawaai van je voeding of hardeschijf af
The devil is in the details.
in de voeding zit een temperatuur gestuurde fan. Maar het probleem is bij mijn proc is dat er geen temp sens in zit. Ik kan dus niet weten hoe warm hij wordt. Het geluid komt wel degelijk van mijn Proc koelers. Ik heb niet alleen mijn oor ertegen gehouden. Maar ik heb ook de fans voor 3 seconde stil gehouden. Het geluid is dan weg.December schreef op zondag 19 februari 2006 @ 10:48:
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen passief koelen en waterkoeling. Passief koelen zal iets stiller zijn en een stuk goedkoper zijn, maar waterkoeling (mits goed gedaan) zal natuurlijk wel een stuk koeler worden.
Ik zou eerst eens kijken hoe warm je CPU nu al wordt, zit dat al richting de 40°C idle dan zou ik nog maar eens twee keer over nadenken of passief dan wel zo slim is.
Overigens kan het geluid ook best van iets anders dan de CPU-koeler komen, heb je al eens met je oor geluisterd waar het meeste lawaai vandaan komt? Want dadelijk heb je je CPU zo gekoeld dat dat stil is, maar komt het lawaai van je voeding of hardeschijf af
Het grootste probleem met waterkoeling is dat het veel tijdkost om te maken( of zijn er ook koelblokken voor een P3 slot 1). Het minder goedkoop is maar wel vele mater beter koelt.
Deze pc staat in mijn kamer voor de uidelijkheid. Deze pc wordt zodra ik geld heb voor een andere pc een hele mooie server. DUs dan is een stil systeem wel zo prettig
[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 19-02-2006 11:04 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hoeveel Mhz zijn deze processoren, want als je die kleine systemen van compaq ziet die SFF systemen die in de verkoop staan bij mr-at.nl daar zitten ook passieve CPU coolers op. Ik heb hier een P2 - 350 passief gekoeld met een groot aluminium blok in zo'n systeempje.
[ Voor 26% gewijzigd door Willems op 19-02-2006 11:21 ]
Ooit gehoord van thuisservers..? Half Nederland gebruikt normale PC's als servers, dus een stille server willen hebben is heel logisch.Willems schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:18:
Een stille server is niet echt logischWant deze staan normaal gesproken in een omgeving waar het lawaai niets uitmaakt en dus alleen het koelend vermogen belangrijk is. En natuurlijk mag de server niet te groot zijn het liefst 1U zodat je er erg veel in deze ruimte kwijt kunt.
The devil is in the details.
Het si een pc die staat in een standaard Atx kast. Maar ik ben inderdaad de Mhz vergeten erbij te zetten. Het zijn 2 P3 550 Met een katmai coreWillems schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:18:
Een stille server is niet echt logischWant deze staan normaal gesproken in een omgeving waar het lawaai niets uitmaakt en dus alleen het koelend vermogen belangrijk is. En natuurlijk mag de server niet te groot zijn het liefst 1U zodat je er erg veel in deze ruimte kwijt kunt.
Hoeveel Mhz zijn deze processoren, want als je die kleine systemen van compaq ziet die SFF systemen die in de verkoop staan bij mr-at.nl daar zitten ook passieve CPU coolers op. Ik heb hier een P2 - 350 passief gekoeld met een groot aluminium blok in zo'n systeempje.
DIt is ook een mooie optie. Ik zal eens kijken of ik misschien nog goedkoop aan 4 cm fans die ik direct op mijn koelblokje kan planten.December schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:22:
Een groter koelblok met daarop een fan op 5v of 7v van bijvoorbeeld Papst zal denk ik wel vrij aardig koelen tegen weinig geluid en zal ook niet al te veel kosten.
is het misschien ook niet een optie om aan de voorkant een 120cm fan te laten zuigen en aan de achterkant een 80 cm fan laten blazen naar buiten. Is het misschien dan een optie om hem wel passief te laten koelen. Dit heb ik op het moment niet. De enige fan's die erin zitten zijn van de PSU en van de processoren
[ Voor 33% gewijzigd door Touchdomex op 19-02-2006 11:34 ]
Kan je niet iets maken dat je 80mm (of zelfs 120mm) fans kan monteren bij de procs. Want 40mm fans hebben zelfs op 5V nog een aardig geluid tegen een minimale luchtverplaatsing.DIt is ook een mooie optie. I|k zal eens kijken of ik misschien nog goedkoop aan 4 cm fans die ik direct op mijn koelblokje kan planten
Edit1: Volgens http://balusc.xs4all.nl zijn die procs toch 30W per stuk. Jammer dat het geen coppermines zijn
Edit2: Heb je misschien fotoos? Dan kan je een beetje inschatten hoe de airflow zit als je een rear-out fan erbij zet.
[ Voor 27% gewijzigd door TeXiCiTy op 19-02-2006 11:36 ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
maar er zijn ook eenvoudigere oplossingen , al zou ik waterkoeling niet eens overwegen , want de bevestigingen voor een slot 1 processor , daar nog blokjes voor vinden , dan denk ik dat je er dan ook zelf aan het maken bent
Out of the box? What box? There is no box.
Vervolgens breekt je processor af volgens mij. 1U koelblokken zijn niet bepaald licht en een slot een proc is niet gemaakt voor echt zware koelers.successor schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:36:
ik denk dat als je gaat kijken bij xeon socket 604 1u koelers en zo twee van die koperen monsters kan verkrijgen , en dan de gaten boren voor je schroefjes , zodat het ding op je processor past , en dan monteren , ik denk wel dat dat heel goed passief gaat werken , anders kan je er wel een 120 mm fan tegenaan laten blazen , als je de richting van je ribben tenminste evenwijdig houd met het moederbord , moet dat heel goed lukken .
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Ik heb nog wel ergens van die koellicchamen.of kijken dat je ergens een Alpha P3125 op de kop kunt tikken,zonder fannen (en alu luchtstoom ding erop) kan ie PIII katmai makkelijk koelhouden,mits er iets van flow in je behuizing zit

Review uit de oude doos
Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1
Als je zorgt dat je de retention brackets goed op je mobo hebt zitten kun je er genoeg gewicht aan hangen hoor. Dan ontlast je voor een groot deel het slot, zodat dat echt niet afbreekt.lemming_nl schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:39:
[...]
Vervolgens breekt je processor af volgens mij. 1U koelblokken zijn niet bepaald licht en een slot een proc is niet gemaakt voor echt zware koelers.
Verder is het passief koelen van katmais niet het makkelijkste om te doen, je moet namelijk altijd zorgen voor een redelijke airflow. Ik heb zelf met 2 coppermines een setup gewbouwd met 1 grote 120mm fan op 5V en dat bleef prima koel.
Heb je overigens de OEM versie van die p3 of de boxed versie?
[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 19-02-2006 11:53 ]
Een P2-350 met zo'n big ass koelblok uit een SFF kast past waarschijnlijk niet (zonder heftig modden).Willems schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:18:
Ik heb zelf 2 x P2-350 passief op een Asus P2B-D gehad en moest, ivm de elco's, flink aan de beide big ass SFF koelblokken zagen om de boel passend te krijgen. Daarnaast was die setup niet echt fanloos, een goed gemikte 12 cm fan zorgde voor broodnodige verkoeling vd elco's rondom de CPU slot's (geheel was redelijk stil). Dit probleem krijg je evt. ook met een watercooled setup, menig gebruiker denkt dat de elco's geen briesje nodig hebben hetgeen je je moederbord kan kosten.
Toen ik uiteindelijk de dual P2-350 opwaardeerde naar een dual P3-600 MHz kon ik gewoonweg niet om actieve koeling heen en t vinden van 2 passende koelblokken + fan heeft wat tijd gekost (in 2003 was slot-1 behoorlijk exit). Watercooling heb ik overwogen maar zowel de meerprijs als de slechte beschikbaarheid hebben mij hiervan weerhouden.
Uiteindelijk heb ik de dual P3 slot 1 setup vervangen door een dual socket 370FCPGA bord met bijpassende tualatin CPU's. Deze setup is perfect te koelen mbv 2 Glacial tech CU koelers en een 1600 rpm temp. controlled fan. In combi met een Coolermaster Stacker is er voldoende ruimte en koeling (2 x 12 cm fan).
Probleem is vooral de beschikbaarheid van slot-1 koel materiaal en die is slecht.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik heb geen flauw idee. Volgens mij zijn het allemaal OEM. De processoren in ieder geval. Die komen uit een fujitsu siemens. De koelers heb ik in de loop van de tijd lopen verzamelen en heb ik gekregen. Ik weet echt niet wat voor soort ze zijnTerw_Dan schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:52:
[...]
Als je zorgt dat je de retention brackets goed op je mobo hebt zitten kun je er genoeg gewicht aan hangen hoor. Dan ontlast je voor een groot deel het slot, zodat dat echt niet afbreekt.
Verder is het passief koelen van katmais niet het makkelijkste om te doen, je moet namelijk altijd zorgen voor een redelijke airflow. Ik heb zelf met 2 coppermines een setup gewbouwd met 1 grote 120mm fan op 5V en dat bleef prima koel.
Heb je overigens de OEM versie van die p3 of de boxed versie?
Dan zijn het waarschijnlijk OEM gevallen. Dat is mooi omdat de koelblokken daarvan meestal of makkelijker te vervangen zijn of standaard al prima passief te koelen zijn met een grote fan.touchdomex schreef op zondag 19 februari 2006 @ 12:01:
[...]
Ik heb geen flauw idee. Volgens mij zijn het allemaal OEM. De processoren in ieder geval. Die komen uit een fujitsu siemens. De koelers heb ik in de loop van de tijd lopen verzamelen en heb ik gekregen. Ik weet echt niet wat voor soort ze zijn
Ik zou gewoon de fans stilzetten die er nu opzitten en een 120mm er haaks opzetten en op 5V laten draaien en kijken of de temps netjes blijven.
Maar het makkelijkst is om gewoon de koelers stop te zetten en te kijken of hij niet vastloopt. Slopen zul je die processors niet.