Toon posts:

XP herkent Hitachi HDD alleen als 32GB na FDISK

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig om een Hitachi Deskstar 7k250 (IDE) werkend te krijgen op mijn systeem.
Oorspronkelijk wilde ik deze disk als bootdisk gaan gebruiken maar ik liep tegen allerlei problemen aan waardoor ik dat maar heb opgegeven. (schijf wel herkend maar booten lukte niet)

Als USB disk functioneerde de schijf goed echter ik wilde hem toch graag intern mijn computer plaatsen.

Hiertoe dus opnieuw ingebouwd en op IDE master aangesloten, (niet als boot disk en ook geen active partition).
Helaas herkende mijn systeem de disk niet (Windows XP SP 2). Ik heb mijn bios op de laatste versie gelfashd (P4PE bios 1.07) en heb al andere > 137GB disk in mijn systeem (WD).

Toen heb ik uit frustratie iets doms gedaan. Ik heb vanuit DOS een FDISK gedaan op de schijf, echter deze heeft slechts 32GB gepartitioneerd. Deze kan ik formateren en wordt dan prima herkend maar is uiteraard niet wat ik wil.

Nu zie ik nergens meer een capaciteit anders dan 32GB (partition magic, WXP). Er wordt ook gaan vrije ruimte aangegeven, het lijkt wel alsof de drive parameters gewijzigd zijn (kan dat??). Zelfs als USB disk zie ik nog maar 32GB en ik heb geen idee hoe ik dit ongedaan kan maken.
(Ik heb uiteraard al geprobeerd via diskbeheer en partition magic).

Enig idee hoe ik de originele schijf instelling weer terug kan krijgen??

Bedankt,
Navarth

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Een aantal harde schijven hebben een jumper om de schijf op 32 GB te limiteren voor oudere biosen. Misschien is dit hier ook het geval?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Nvidiot schreef op zondag 19 februari 2006 @ 10:29:
Een aantal harde schijven hebben een jumper om de schijf op 32 GB te limiteren voor oudere biosen. Misschien is dit hier ook het geval?
Klopt als een bus kijk je jumpersettings achter op de harddisk na (gokje: je hebt minimaal 1 jumper horizontaal staan).

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Jumpers staan goed, (cable select , geen capaciteit limiet).

En ja ik had de FAQ inderdaad gelezen maar die helpt me niet met dit probleem. De PC is up-to-date.Ik heb zelf een fout gemaakt door met FDISK aan de gang te gaan. Enig idee hoe ik dat weer ongedaan kan maken??

Trouwens de link naar disk manager in de FAQ kan eruit gehaald worden want dat tool wordt al een tijdje niet meer gesupport (tenzij je de betaal versie zoekt).

Groeten,
Navarth

• Bart-01
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 10:39:
Jumpers staan goed, (cable select , geen capaciteit limiet).

En ja ik had de FAQ inderdaad gelezen maar die helpt me niet met dit probleem. De PC is up-to-date.Ik heb zelf een fout gemaakt door met FDISK aan de gang te gaan. Enig idee hoe ik dat weer ongedaan kan maken??

Trouwens de link naar disk manager in de FAQ kan eruit gehaald worden want dat tool wordt al een tijdje niet meer gesupport (tenzij je de betaal versie zoekt).

Groeten,
Navarth
Jumper de schijf als master en niet als cable select, en zorg ervoor dat er geen jumpers horizontaal staan, dan moet het werken (dus zoals links boven op het stickertje van de harddisk staat).

[ Voor 5% gewijzigd door Bart-01 op 19-02-2006 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!!

Ik heb zelf iets stoms gedaan met de jumpers.
Had de sticker niet goede gelezen en cable select met 32GB grens geprikt...
Staat nu op cable select geen capaciteit limiet en de zaak werkt als een zonnetje (als USB disk).

Ik weet het stom stom stom ,eerste waar je naar kijkt etc ...

In ieder geval bedankt voor jullie hulp en extra druk om nog eens naar de "obvious reasons" te kijken!!

Navarth

• Bart-01
Mooi dat het werkt. Als je hem in je computer bouwt is het veiliger om hem als master, danwel slave te jumperen. Er staat wel vaak master of slave op een kabel, maar dat wil niet zeggen dat het cableselect is. Het is meer een dringend advies om de master c.q. slave op die plaats van de kabel te prikken.

Pagina: 1