Toon posts:

Speedtouch ADSL modem en Linksys WRT54G Router problemen.

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer heeft dus een Alcatel Speedtouch/Thompson 4 poorts ADSL modem. Nu wil hij graag draadloos kunnen internetten, dus ik denk ik hang er een draadloos routertje achter.

Het wil echter niet lukken om dit te laten samenwerken. Ik heb van alles getest, maar het wil gewoon niet lukken. Als ik de kabel uit de Alcatel op de "Internet" poort van de Linksys zet dan krijg ik meestal al helemaal geen verbinding.

Als ik de kabel van de Alcatel op de switch poorten van de Linksys zet krijg ik verbinding en kan ik beide routers en het internet bereiken... Voor een tijdje! Na een verloop van enkele uren (gok ik) kappen ze er mee en kan ik geen enkel adres meer bereiken, zowel intern als extern. De Linksys staat dan geconfigureerd met een vast IP en de Alcatel als DHCP server.

Mijn vraag aan jullie: is het uberhaubt mogelijk om dit zo aan te sluiten en zo ja: hoe doe ik dat?!? Zijn er meer mensen die problemen hebben met deze combi?

Ik heb al even gezocht op Google/GoT, maar krijg gewoon veel te veel resultaten. Ik hoop eigenlijk dat ik iets simpels over het hoofd zie.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
DHCP server ook uitgezet op de linksys?

* BèR heeft dezelfde configuratie

Kabel vanuit Speedtouch in één van de LAN-poorten van de WRT54G
Speedtouch: 10.0.0.138
WRT54G: 10.0.0.139 (static, DHCP in zijn geheel uit, zeker de LAN-side DHCP server)

WLAN clients krijgen nu mooi hun IP van de Speedtouch. Werkt al 6 maanden als een trein, gelijk van installatie af aan.

[ Voor 9% gewijzigd door BèR op 19-02-2006 03:15 ]

Verwijderd

Hier ook een combo met Alcatel Speedtouch en Linksys WRT45G

De linksys krijgt een IP van de speedtouch (10.0.0.1) en de linksys deelt ook zelf ip-adressen uit in de reekt 192.168.1.x. De linksys zit idd via de internet-poort aan de linksys gekoppeld.

Ik heb hier veel genhoord over het moeten uitschakelen van de DHCP op 1 van de apparaten (de kinksys in dit geval)

Hier heb ik geen problemen met het connecten metinternet, de PC zijn netjes ingesteld op DHCP, en krijgen dus meteen de juiste gateway voorgeschoteld. Overigens gebruik ik het Wireless-gedeelte van de Linksys WRT54 zelden, maar als er een draadloos apparaat aanwazig is, doet ie het meteen (beveiliging even buiten beschouwinjg gelaten)

Het is hier nogal vreemd dat het eerst WEL even werkt, en later niet... vaag

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 04:00 . Reden: reflectie op TS situatie ]

• BèR
Dat hij eerst wel werkt komt waarschijnlijk omdat als een wireless client zich aanmeldt hij eerst een IP van de Speedtouch krijgt (was de situatie met kabel in LAN-poort van de WRT). Vervolgens verloopt die lease, en dan is de DHCP van de Linksys iets eerder. Maar in die lease zit niet de goede default gateway, of DNS server, en Mecallie is zijn connectie kwijt. Tenminste, dit zolang de DHCP server op zijn Linksys niet uitstaat. Daarom, post even of je de server ook hebt uitgezet, weten we iig of die conflicteren of niet.
Overigens, The_BoKKoMasteR, ik vind persoonlijk de routingmogelijkheden van de Speedtouch (5xx-serie) beter dan die van de Linksys, vooral omdat je in de DHCP vaste IP-adressen kunt toekennen. De Linksys geeft ze meestal wel tzelfde, maar echt 100% vast te zetten zijn ze niet. Ik gebruik stiekem mijn WRT dus alleen als accesspoint (en kabel in LAN-poort dus). Die mensen waarvan jij gehoord/gelezen hebt over het uitschakelen van de DHCP dachten dus aan de situatie zoals ik hem heb.

Verwijderd

Topicstarter
misbehavingman schreef op zondag 19 februari 2006 @ 10:51:
Dat hij eerst wel werkt komt waarschijnlijk omdat als een wireless client zich aanmeldt hij eerst een IP van de Speedtouch krijgt (was de situatie met kabel in LAN-poort van de WRT). Vervolgens verloopt die lease, en dan is de DHCP van de Linksys iets eerder. Maar in die lease zit niet de goede default gateway, of DNS server, en Mecallie is zijn connectie kwijt. Tenminste, dit zolang de DHCP server op zijn Linksys niet uitstaat. Daarom, post even of je de server ook hebt uitgezet, weten we iig of die conflicteren of niet.
Overigens, The_BoKKoMasteR, ik vind persoonlijk de routingmogelijkheden van de Speedtouch (5xx-serie) beter dan die van de Linksys, vooral omdat je in de DHCP vaste IP-adressen kunt toekennen. De Linksys geeft ze meestal wel tzelfde, maar echt 100% vast te zetten zijn ze niet. Ik gebruik stiekem mijn WRT dus alleen als accesspoint (en kabel in LAN-poort dus). Die mensen waarvan jij gehoord/gelezen hebt over het uitschakelen van de DHCP dachten dus aan de situatie zoals ik hem heb.
Ik heb dus ook getest met DHCP uitgeschakeld. Maar hij doet het gewoon niet.
Voor de duidelijkheid: dan probeer ik nog niet eens verbinding te maken via een wireless verbinding, maar gewoon via de RJ-45 poort. Wireless doe ik pas altijd als de router 100% werkt via kabel.

Ik heb ook geprobeerd hem zelf een IP adres toe te wijzen in de 138.0.0.x reeks, werkt ook niet.

Als ik de internet kant van de Linksys op statisch zet gaat er schijnbaar helemaal iets mis want dan krijg ik of error meldingen dat mijn default gateway hetzelfde is als het IP van de Linksys, óf ik mag bij default gateway niet de Alcatel instellen...

Ik snap er geen drol van. Het leek me zo simpel :?
Zelf heb ik thuis dezelfde router, verbonden met een Motorola kabel modem: werken als een tierelier. (Enige verschil is dat mijn router versie 1.2 is en die van mijn broer versie 5).

• BèR
Het lijkt erop dat je een beetje in de war bent. 138.0.0.x reeks? Die is niet private, de Speedtouch deelt adressen uit in 10.0.0.1~10.0.0.255.. Zet je Linksys aan de LAN kant vast op 10.0.0.139, subnetmask 255.255.255.0. Eronder, DHCP Server uit, kabel van SpeedTouch naar een van de LAN-poorten, en voila, je WRT54G is een 3 port switch (je hebt er 3 over, WAN buiten gebruik) + WLAN AP. Wat er verder bij de Internetkant staat maakt dan niet zoveel meer uit. Je hebt nu iig niet NAT achter NAT, gelukkig maar, want dan moet je eventuele portforwards steeds 2x doen.

[ Voor 25% gewijzigd door BèR op 19-02-2006 16:36 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

flikker die wireless router het raam uit een koop een Accesspoint.

Waarom mensen toch altijd 2 routers achter elkaar willen is me een raadsel, want het geeft meestal alleen maar ellende :?

En anders:

DHCP op linksys uit, ip geven in de range van de speedtouch en draaien.
Wat je ook kunt doen is een config in de speedtouch laden dat die alleen nog maar modem is, en dan je linksys router een pptp verbinding laten maken met 10.0.0.138 (wel een vast ip geven op de wan poort).
Gebruikersnaam en wachtwoord van je adsl erin gooien, dan werkt het ook.
Maar ik lees vaker problemen met de linksys wrt54g v5.

[ Voor 57% gewijzigd door Romke op 19-02-2006 21:59 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:56:

Waarom mensen toch altijd 2 routers achter elkaar willen is me een raadsel, want het geeft meestal alleen maar ellende :?

En anders:

Wat je ook kunt doen is een config in de speedtouch laden dat die alleen nog maar modem is, en dan je linksys router een pptp verbinding laten maken met 10.0.0.138 (wel een vast ip geven op de wan poort).
Mensen: ten eerste ik was inderdaad in de war, het adres moest natuurlijk zijn 10.0.0.138.
En misbehavingman: de setup die jij beschrijft heb ik al geprobeert: hij klapt er na een poosje uit... DHCP staat echt uit. Misschien ligt het er aan dat ik de router er niet onder heb gezet maar er naast? :P

Ten tweede: hoe voorzie ik dat alcatel ding van de config zoals jij die noemt Anti-XP? Dat lijkt me namelijk een oplossing die toch eigenlijk niet mis kan gaan...

Dat Alcatel ding kan ik niet zo goed met opschieten trouwens, ben gewend aan Linksys apparatuur...

Verwijderd

ik heb een tweetal weken een WRT54G gehad ook versie 5 (denk ik) en wij moesten om de 2 dagen, of soms vaker de router es soft resetten, es de stroom onderbreken zeg maar. Anders liep hij "vol" als het ware :s Dwz zeggen dat je vb plots niet meer kunt aanmelden op msn terwijl skype wel nog werkt, plots verloopt het http verkeer heel moeilijk tot zelfs totaal niet meeer. Nu ik werkte wel met een pc die een interne adsl modem heeft die aangesloten is op de internet-poort van de router dus dat is anders dan u situatie...Nu men punt, met de WRT54G versie 5 zijn dus overal heel veel problemen (google maar es rond)... Back es uw settings van thuis up en zet jouw router es bij uw broer en probeer het es....
Zelf heb ik nu de WRT54GL (die had ik oorspronkelijk gekocht maar die was wat moeilijk leverbaar) en die doet het tot nu toe met de zelfde instellingen/opstelling perfect

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 23:34:
[...]

Mensen: ten eerste ik was inderdaad in de war, het adres moest natuurlijk zijn 10.0.0.138.
En misbehavingman: de setup die jij beschrijft heb ik al geprobeert: hij klapt er na een poosje uit... DHCP staat echt uit. Misschien ligt het er aan dat ik de router er niet onder heb gezet maar er naast? :P

Ten tweede: hoe voorzie ik dat alcatel ding van de config zoals jij die noemt Anti-XP? Dat lijkt me namelijk een oplossing die toch eigenlijk niet mis kan gaan...

Dat Alcatel ding kan ik niet zo goed met opschieten trouwens, ben gewend aan Linksys apparatuur...
Die config staat op de cdrom die je bij je speedtouch kreeg.
Ik zal eens kijken of mijn configs ook geschikt zijn voor jouw modem (moet bijna wel).

[edit]

Ik heb een speedtouch 546, is uit de 500 serie.
Ik heb de INI files waar de configs in staan ff op mijn webserver geplaatst, www.cdromke.nl/INI-files .
Ik weet niet welk modem jij hebt en of de configs uitwisselbaar zijn, maar je zou het kunnen proberen.

De config die je moet hebben is pptp.ini

[ Voor 16% gewijzigd door Romke op 20-02-2006 17:01 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Anti-XP schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:56:

En anders:

Wat is dat nou weer voor onzin. Als je DHCP uitzet heb je toch een soort accespoint, alleen een uitgebreide voor het zelfde geld zowat.
Als je dan een goeie oplossing wil aanbieden dan zeg ik gooi de speedtouch er uit en koop 1 nieuw adsl modem (wireless). Wat je dikwijls hebt met het koppellen is dat je problemen met de configuratiemogelijkheden kan hebben. Sommige dingen moet je in de speedtouch via telnet ingeven en bij de linksys gaat het allemaal via de webbrowser. Het beste lijkt mij 1 modem of iid koppeling met de speedtouch en de linksys een vast ip en de dns inkloppen.
Pagina: 1