1.5ghz fanless via eden compleet systeem?

Pagina: 1
Acties:

• snig
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
ik wil mn oude p3 800 email & chat 24/7 systeem vervangen maar het belangrijkste is de electra die t gebruikt. Nu doet die 1.5ghz fanless via eden http://www.via.com.tw/en/products/processors/eden/ slechts 7.5w maar ik zou net als deze box http://www.picco.nl/produ...?cPath=29&products_id=950

liever een compleet systeem bestellen dan al dat spul los te gaan kopen. En da's het probleem, alle systemen die ik tot nu toe heb gezien zijn gebaseerd op de wat oudere via mobos en chips en 1.5ghz @ 7w zou toch echt killer zijn.

Al helemaal als het nog in een gewone atx kast zou komen ook dit om de oude drives erin te kunnen pluggen etc. Heeft iemand een idee??

ah t mot ook linux kunnen draaien _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door snig op 19-02-2006 02:23 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

check eens bij Alternate.nl
volgens mij verkopen die gewoon C3 CPU's voor S370 socket.
kan je je P3 800 er uit rippen en de C3 er in prikken. KLAAR! :)

edit: oh die verkopen ze nie meer...
naja ik denk dat je vast wel ergens een Via C3 S370 CPU kan opscharrelen... die ram je dan gewoon op het bord wat je hebt.
scheelt tijd, geld en energie :)

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 19-02-2006 02:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• snig
hmm bedankt voor die info kzal es gaan bellen maandag - ik word helemaal gek van al die sockets tegen de tijd dat ik alles weer heb onthouden is t al weer 3 jaar oud - vandaar dat ik liever een compleet systeem koop als het wat exotische hardware is. Maareh als t pin compatible is nouja dan is dat een perfecte oplossing.

Betekent niet dat ik graag nog meer ervaringen hoor! Oh en twee lcd schermen mot t beestje aankunnen :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

snig schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:39:
hmm bedankt voor die info kzal es gaan bellen maandag - ik word helemaal gek van al die sockets tegen de tijd dat ik alles weer heb onthouden is t al weer 3 jaar oud - vandaar dat ik liever een compleet systeem koop als het wat exotische hardware is. Maareh als t pin compatible is nouja dan is dat een perfecte oplossing.

Betekent niet dat ik graag nog meer ervaringen hoor! Oh en twee lcd schermen mot t beestje aankunnen :)
jah tis pin compatible.
soms dat je nog ff een biosupdate nodig hebt, maar vaak worden de C3's wel ondersteund. (hoewel dan onder de naam IBM/Cyrix (want dat is een C3 eigenlijk. tis gewoon opgekocht door VIA)

• snig
Dat is waar ook - ik had vroeger een cyrix 266mhz, helemaal vergeten!

Ik verbaas me ergens wel dat die via systemen niet populairder zijn voor reguliere PC systemen aangezien je toch al snel flink wat eurootjes aanschaf + electra kan besparen met een via ipv een amd of intel - terwijl 1ghz zat is voor het normale office werk.

[ Voor 3% gewijzigd door snig op 19-02-2006 03:34 . Reden: + "aanschaf + electra" ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

daarom!
persoonlijk zou ik voor op kantoor (voor de typistes, receptionistes, etc) ook epia's aanschaffen ipv dikke P4 dozen (zoals ik op stage heb meegemaakt... was nogal verbaasd daar over eigenlijk...)

oh, en over het linux draaien: linux draait op alles wat maar een beetje computer is joh ;) zelfs op een sweex router kan je linux draaien, dus waarom niet op een Cyrix? ;)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Epias worden vaak verkocht als één bundel, dwz dat je een epia-moederbordje koopt, en er een eden/C3-processor al op zit, samen met heatsink.

Als je nu een Epia kiest die jouw oude RAM kan pakken, hoef je alleen het moederbord even om te schroeven.
Volgens mij pasten Epias namelijk gewoon in normale desktopkasten.
(Wel lastig met dat ene PCI-slot wat erop zit, maar daar is misschien wel iets op te bedenken)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DarthPlastic schreef op zondag 19 februari 2006 @ 10:56:
Epias worden vaak verkocht als één bundel, dwz dat je een epia-moederbordje koopt, en er een eden/C3-processor al op zit, samen met heatsink.

Als je nu een Epia kiest die jouw oude RAM kan pakken, hoef je alleen het moederbord even om te schroeven.
Volgens mij pasten Epias namelijk gewoon in normale desktopkasten.
(Wel lastig met dat ene PCI-slot wat erop zit, maar daar is misschien wel iets op te bedenken)
dat ene slot lijnt uit met het bovenste slot van een normale ATX case.
past gewoon dus.

staat wel heel leeg tho :P zo'n epia bord valt op maar 4 schroeven :P
de rest van de mobo ruimte is daardoor leeg, maar passen doet het.

edit: btw, de nieuwere epia's draaien op DDR geheugen, dus het oude RAM kan dan niet mee.
das waarschijnlijk SDRAM (of je hebt een heeeeeeel exotisch bord... volgens mij zijn er niet of nauwelijks DDR S370 borden verkocht.)

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 19-02-2006 11:28 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12
Je kan natuurlijk zoals hierboven gezegd een nieuw Via bordje kopen met DDR geheugen erbij. Zal je voor een 1,3 Ghz ongeveer 250 euro kosten, dit heb ik laatst nog voor een kennis van me gebouwd. Weet je zeker dat het werkt en heb je een half lege kast :)

Verwijderd

Imho, ben je beter af met "mainstream hardware", bijvoorbeeld een basic athlon64 systeempje dat je dan mooi onderclockt...
Die gebruiken ook heel erg weinig elektriciteit, geven een pak meer performance, en zijn gewoon veel makkelijker te vinden.
En beter compatibel met linux (want ik heb redelijk wat gruwel-verhalen gehoord ivm de linux-support van Via).

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12
[b][message=25234332,noline]McKaamos schreef op zondag 19 februari 2006 @

...knip...

edit: btw, de nieuwere epia's draaien op DDR geheugen, dus het oude RAM kan dan niet mee.
das waarschijnlijk SDRAM (of je hebt een heeeeeeel exotisch bord... volgens mij zijn er niet of nauwelijks DDR S370 borden verkocht.)
Zijn er wel geweest hoor, mijn kameraad heeft al heel lang deze. Dus ze zijn wel verkocht

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Miglow schreef op zondag 19 februari 2006 @ 11:55:
[...]

Zijn er wel geweest hoor, mijn kameraad heeft al heel lang deze. Dus ze zijn wel verkocht
ok.
wist wel dat de chipsets er zijn, maar volgens mij zijn er niet zo heel veel borden van verkocht.
met een S370 CPU haal je volgens mij ook lang niet alles uit DDR geheugen, qua bandbreedte.

• snig
Iedereen bedankt voor de waardevolle bijdrages, ik heb nog een mooie supertower kast waar zo'n mini-itx prachtig in staat (toch) en volgens mij ben ik dan snel klaar - weet iemand wat een goede leverancier is voor dit soort spul qua prijs / service? Is picco.nl goed? of stanet? (noduck.nl)

ik las 't volgende http://www.silentpcreview.com/article300-page1.html - (amd turion als desktop pc) ook een leuke optie maar 25w vs de via's 7.5w scheelt al snel een slok op een borrel als je t systeem als een 24 uurs basis pc/server combo gebruikt. En je hebt voor t normale browse/email/chat/IM/tekst werk toch niet meer nodig dan zo'n via tussen de 1 en 1.5ghz. Tsja en voor de zonde heb ik naruurlijk iets wat wel battlefield2 kan draaien 8)

[ Voor 4% gewijzigd door snig op 20-02-2006 20:29 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

snig schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:26:
Iedereen bedankt voor de waardevolle bijdrages, ik heb nog een mooie supertower kast waar zo'n mini-itx prachtig in staat (toch) en volgens mij ben ik dan snel klaar - weet iemand wat een goede leverancier is voor dit soort spul qua prijs / service? Is picco.nl goed? of stanet? (noduck.nl)

ik las 't volgende http://www.silentpcreview.com/article300-page1.html - (amd turion als desktop pc) ook een leuke optie maar 25w vs de via's 7.5w scheelt al snel een slok op een borrel als je t systeem als een 24 uurs basis pc/server combo gebruikt. En je hebt voor t normale browse/email/chat/IM/tekst werk toch niet meer nodig dan zo'n via tussen de 1 en 1.5ghz. Tsja en voor de zonde heb ik naruurlijk iets wat wel battlefield2 kan draaien 8)
heb opzich goeie ervaringen met Alternate.nl en die levert dus die epia bordjes, in allerlei soorten.

Pagina: 1