Toon posts:

BIOS kapot, floppy werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kort gezegd:
D'r is wat mis gegaan tijdens m'n BIOS flashen en nu stopt m'n PC kort nadat ik em aanzet. Hij zegt "Check sum error" of iets dergelijks.

Nou lees ik in de PMG FAQ: "Indien de PC nog floppyactiviteit vertoont na de reboot, dan kun je de BIOS herstellen met een speciale opstartflop"

Nou heb ik een recovery disk gemaakt volgens de instructies van MSI, alleen kort nadat m'n floppydrive begint met lezen van m'n disk stopt de hele computer. Betekent dit dat er nog meer kapot is, of heeft het nog steeds nut op m''n BIOS chip naar http://www.flashbios.org te sturen?

lang gezegd:
Moederbord is een MSI K8N Neo Platinum, probleem ontstond toen ik een oudere versie BIOS wilde flashen dan die er al op stond. Bij het flashen kreeg ik een error van "Check sum" ofzo. Bij het rebooten na de gefailde flash kwam er een vonk van m'n kast of, uit de buurt van m'n HD's...
Als ik nu opstart lijkt alles te werken, het klink in ieder geval of de HD begint te draaien. Totdat ie na een paar seconden komt op het punt waar normaal de BIOS begint te werken. Dan geeft ie een fout melding en alles gaat bijna meteen uit. Nu lukt flashen met een floppy dus niet, omdat net als ie de floppy begint te lezen (hoor het beginnen met accessen) de hele boel uit gaat.
Hoe erg is het dat de hele PC uit gaat na een paar seconden? Betekent dit dat er meer mis is dan alleen een foute BIOS? Heeft het nog nut om m'n BIOS chip te hotflashen of op te sturen naar flashbios.org?

Ook nog: hoe kan ik zien wat m'n BIOS chip is? In de handleiding staat nergen welke chip het is er nergens zie ik "BIOS" ofzo op staan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe te zien wat je BIOS chip is: haal die stupide "Award" of "AMI" sticker van de BIOS chip en lees wat op de chip zelf staat :z

Verder lijk je de FAQ-entry gelezen te hebben, toch meld je nergens de mogelijkheid om te hotswappen. Dat is een stuk sneller en goedkoper dan naar een of andre kerel te sturen. Zit de chip vastgesoldeerd, of is het socketed?

Het doet er in dit geval waarschijnlijk niet toe, maar wees voortaan duidelijk in je foutmeldingen, '"Check sum error" of iets dergelijks' is geen goede melding - geef de exacte text :o

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 19-02-2006 00:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik noem hotswappen niet omdat niemand die ik ken dit moederbord heeft. De volledige melding die ik krijg bij het starten van m'n PC nu:

"Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media..."

En vervolgens gaat de boel weer uit. De chip ziet er uit als socketed.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Bios al gereset?

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je CMOS clear met jumper? Ja, dat heb ik al gedaan. Ook de CMOS battery eruit gehaald, maar nog steeds het zelfde resultaat.

Verwijderd

Ik denk dat je dit beter kunt vragen op het *** forum maargoed , btw je hebt nog geluk dat je moederbord het nog doed . Ik heb dit moederbord ook ik flash altijd met het msi porgamma onder windows .

Maar nu over wat je vraagde .

Het is een goed teken van je bios dat je dit nog krijgt te zien :*)

Doe het volgende .

Award BIOS (Phoenix Technologies, Ltd. – Award Software International, Inc.)

1. Maak een bootable DOS floopy en kopieer daar een werkend BIOS image en een Award flash utility naar toe. Voor “kant-en-klare” bootdisk’s kijk op www.bootdisk.com.
2. Open een tekstverwerkings programma (kladblok, word, etc.) en typ:

@echo OFF
AWDFLASH BIOS.BIN /py /sn /Sb /cc

Let erop dat:
AWDFLASH = flash utility,
BIOS.BIN = BIOS image,
/py /sn /Sb /cc = optionele commando’s voor: automatisch flashen (/py), overslaan van BIOS backup (/sn), overslaan van Boot Block update (/Sb) en het wissen van de CMOS data wanneer de BIOS update voltooid is (/cc).

Sla het bestand op als “AUTOEXEC.BAT” (zonder aanhalingstekens), en kopieer het naar de floppy.
3. Stop de floppy in je computer’s floppydrive.
4. Zet het systeem aan en wacht tot het Boot Block BIOS zich meldt:

De meeste Award BIOS’sen van versie 4.50/4.51/4.60PG(MA) hebben alleen ISA video ondersteuning in het Boot Block BIOS. Wanneer je geen ISA videokaart hebt of je bord geen ISA sloten heeft heb je dus geen video-output. Je hoort in dat geval alleen een piep van de systeemluidspreker om aan te geven dat het Boot Block BIOS is geactiveerd en zult dus blind moeten flashen.
De meeste Award BIOS’sen van versie 6.00PG(M) en alle Phoenix – AwardBIOS v6.00PG hebben PCI en AGP video ondersteuning in het Boot Block BIOS.

Wanneer je video-output hebt zal je iets op het scherm zien als:

Award Boot Block BIOS v1.0
Copyright (c)2000 Award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error.

Detecting drive A: media ...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Druk op <Enter> als daarom gevraagd wordt door het BIOS (wanneer je “blind” flasht is het sowieso verstandig om op <Enter> te drukken omdat je dan dus niet kan zien of het BIOS daarom vraagt … ).
5. Wacht terwijl het systeem opstart van de floppy.
6. Wanneer je het MS-DOS batchbestand “AUTOEXEC.BAT” dusdanig hebt geconfigureerd dat het flashen automatisch wordt gestart (zie stap 2) hoef je nu dus niks meer te doen. Is dit echter niet het geval, voer dan de update handmatig uit.
7. Wanneer de BIOS update voltooid is, herstart het systeem dan.

En dan moet hij het weer doen zoals ik lees heb jij volgens mij de verkeerde bios voor je namelijk een AMI bios maar het moet een Phoenix bios zijn .Doe dit wat hier boven en staat en hij doet het weer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de uitleg, maar het probleem is dat die laatste regel van die video-output bij mij niet verschijnt. Dat "INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" zegt ie niet, maar in plaats daarvan zet het systeem zich zelf weer uit. Ik heb dus wel een boot disk, maar die wordt niet gelezen omdat het systeem te snel weer uit gaat.

De floppy dive is niet defect, ik heb het ook met een andere drive geprobeerd.

De BIOS die ik er nu op probeer te flashen is een versie die het wel ooit gedaan heeft op deze computer, dus hij zou moeten werken.

Verwijderd

Probeer het eens met alleen de floppy drive er aan te hangen . Dus geen hardschijf dvd-rw enz

Veel succes en anders raad ik je aan naar de officiele nl msi forum te gaan .Die weten alles af van msi moederborden .

Zeg dat je door gestuurd werd naar dit forum http://forum-d.msi.com.tw/

Groeten Peter

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:35
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 00:27:
Bij het flashen kreeg ik een error van "Check sum" ofzo. Bij het rebooten na de gefailde flash kwam er een vonk van m'n kast of, uit de buurt van m'n HD's...
Vonk uit je kast is dus nooit goed |:(

Hopenlijk alleen je mobo dood. Stuur eens een mailje naar MSI (ook als je geen garantie meer hebt), vonken door het flashen van een bios kan nooit goed zijn.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 01:44

RammY

Dát!

maybee dat je hier wat mee kan
[rml]Pearl in "[ BIOS] ASUS Bootlock na misflash"[/rml]

Dit heeft bij mij gewerkt :) had toen ook zoon zelfde soort geintje :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 12:18:
Ik noem hotswappen niet omdat niemand die ik ken dit moederbord heeft.
:?

Als je ook maar *iets* gelezen had over hotswappen had je ontdekt dat het type moederbord er nagenoeg niet toedoet, zolang het donor-bord met Uniflash wil werken en bovendien je BIOS-chip slikt. Het lijkt erop dat je dit te snel (op basis van aannames of indianenverhalen :/ ) hebt uitgesloten :o

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zeer vriendelijk van je, maar dit stond gewoon al in de FAQ waar de topicstarter over had ;)

[ Voor 87% gewijzigd door BalusC op 19-02-2006 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

BIOS chip dinsdag avond naar MSI Nederland gestuurd. Vandaag (zaterdag) had ik em weer terug. Alles werkt weer zonder problemen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:06:
Update:

BIOS chip dinsdag avond naar MSI Nederland gestuurd. Vandaag (zaterdag) had ik em weer terug. Alles werkt weer zonder problemen.
en hoe verklaarde MSI die vonk? bioschip opgeblazen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 20:05:
[...]

en hoe verklaarde MSI die vonk? bioschip opgeblazen?
De chip was niet kapot, ik heb dezelfde chip weer terug maar opnieuw geflashed met de BIOS versie waar ik om vroeg. Verder heb ik MSI niet om een mogelijke uitleg gevraagd, ik heb hen alleen de chip toe gestuurd.
Pagina: 1