[ubuntu dapper] GRUB installatie lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Ben nu bezig de allereerste linux server binnen ons bedrijf te realiseren. Een erg leuke bak met 12x 500GB, hangend in RAID5 aan een 3ware 9550SX kaart.

Aangezien de stable Ubuntu geen support heeft voor deze kaart, zit ik 'vast' aan dapper flight 3.
Ik weet dat deze pas in april 'stable' is, maar deze server hoeft alleen voorlopig alleen Samba te gaan doen, dus ik hoop de komende 2 maanden daarmee weg te kunnen komen...

Tijdens de installatie lijkt alles prima te gaan, totdat GRUB geïnstalleerd wordt.
Deze breekt af met de melding:

The file /boot/grub/stage1 not read correctly.

Ik heb de array als volgt ingedeeld:
/dev/sda1: 20GB ReiserFS, mounted on /, bootable flag ON
/dev/sdb: 1GB swap
/dev/sdc1: 5,5TB XFS, mounted on /media/array0

Ik heb nog geprobeerd om handmatig grub te installeren met het commando
chroot /target /sbin/grub-install /dev/sda1
maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen ;(

Iemand enig idee of deze fout ligt aan
1) mijn indeling van de partities en / of keuze van filesystem
2) drivers van de 9550SX
3) grub
4) iets anders?

Alle tips / suggesties zijn welkom...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je het handmatig vanaf de grub commandline doet?
Dus chrooten en dan "grub".

En dan "root (hd0,0)" en "setup (hd0)" en "exit".

Kijk voordat je dat doet ook effe naar /boot/grub/device.map, is hd0 ook echt /dev/sda?
En bestaat die map uberhaubt? Met daarin de juiste stagefiles?

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
okay, dit is wat ik heb gedaan (server stond alweer uit):
-geboot vanaf dapper CD in resque modus
-Op het moment dat ik de keuze krijg om het root filesystem te mounten (/dev/discs/disc0/part1) ben ik in plaats van dat te doen, naar console 2 geswitcht en heb daar met de hand /dev/sda1 naar /mnt/sda1 gemount. Dat lukt, ik zie keurig 20GB reiserfs en kan de partitie ook prima benaderen.
-vervolgens grub opgestart via "chroot /mnt/sda1 /sbin/grub"
-als ik dan "root (hd0,0)" intik, krijg ik dit terug:

Filsystem type unknown, partition type 0xee

Dus kennelijk gaat er iets fout met het herkennen van de partitie?
Volgens fdisk is partition type 'ee' een 'EFI GPT' type... Is dat hetzelfde als reiserfs?

Trouwens - /boot/grub/device.map op /dev/sda1 geeft het volgende weer:
(hd0) /dev/sda

En stage1 en stage2 staan ook gewoon in diezelfde dir...
Lijkt te kloppen, toch?

[ Voor 24% gewijzigd door iGadget op 19-02-2006 17:07 . Reden: content device.map toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik denk dat het fout gaat door reiserfs als / te kiezen. Ik zou ext2 of 3 nemen, en bovendien een /boot van 100 MB maken (deze helemaal vooraan de disk plaatsen).

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
iGadget schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:59:
Dus kennelijk gaat er iets fout met het herkennen van de partitie?
Volgens fdisk is partition type 'ee' een 'EFI GPT' type... Is dat hetzelfde als reiserfs?
Niet echt. EFI is het nieuwe platform van Intel en bedoeld om het BIOS af te lossen, zie ook: http://www.intel.com/technology/efi/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Tot nu toe zag je EFI vooral terug op het itanium 2 platform, maar het begint ook op andere platformen te komen en staat dus inderdaad op je HD. Ik zou zeggen selecteer eens de tweede partitie, daarmee verwacht ik al minder problemen. ;)

Btw, puur uit interesse, ga je LVM gebruiken bij zo veel ruimte op je systeem? :)
Nitroglycerine schreef op zondag 19 februari 2006 @ 17:06:
Ik denk dat het fout gaat door reiserfs als / te kiezen. Ik zou ext2 of 3 nemen, en bovendien een /boot van 100 MB maken (deze helemaal vooraan de disk plaatsen).
Waarom zou je reiserfs niet als je root filesystem kunnen kiezen? :?

[ Voor 32% gewijzigd door Renegade op 19-02-2006 17:19 ]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Net de boel opnieuw gepartitioneerd, 100MB /boot type ext3 aan het begin van de array, dan 20GB /, ook type ext3... Opnieuw geïnstalleerd... Resultaat 100% dezelfde fout als eerst. Dat werkt dus niet.

Maar zou het dan uitmaken als ik het andersom doe? Dus eerst de 20GB root partitie en daar direkt achter de 100MB /boot ?

De reden waarom ik voor ReiserFS koos was omdat Ext3 eens in de zoveel tijd nog steeds een check doet @ boot. En dat haat ik ;)

Maar als ext2 / 3 beter is voor boot en root partities... mij prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Flight 4 is btw beschikbaar:
Hello world,

Flight CD 4 is ready. This is the fourth in a series of milestone CD
images that will be released throughout the Dapper development cycle, as
images that are known to be reasonably free of showstopper CD-build or
installer bugs, while representing very current snapshots of Dapper. You
can download it here:

Europe:
http://ftp.acc.umu.se/mir...releases/dapper/flight-4/ (Ubuntu)
http://ftp.acc.umu.se/mir...releases/dapper/flight-4/ (Kubuntu)
http://ftp.acc.umu.se/mir...releases/dapper/flight-4/ (Edubuntu)

United Kingdom, and the rest of the world:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/dapper/flight-4/ (Ubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/dapper/flight-4/ (Kubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/edubuntu/releases/dapper/flight-4/ (Edubuntu)

Please download using BitTorrent if possible, and see
http://wiki.ubuntu.com/Archive for other mirrors.

A list of notable changes in this release across the whole distribution
is available here, thanks to Matt Galvin:

http://wiki.ubuntu.com/DapperFlight4
(Verder geknipt. Ik las zo gauw niets over GRUB fixes, maar et kan de moeite zijn.)

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 19-02-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Allright... Dan Dapper flight 4 maar eens proberen :)

Is het in theorie mogelijk dat GRUB gewoon niet overweg kan met grote RAID arrays? Dus dat als ik een los IDE schijfje erbij zou hangen en die zou mounten onder /boot (zoooonde van de ruimte, maar okee), dat het dan wel werkt?

edit:

Dapper flight 4 geeft precies hetzelfde probleem ;(

Iemand nog andere suggesties? :/

[ Voor 17% gewijzigd door iGadget op 19-02-2006 20:05 . Reden: Dapper flight 4 uitgeprobeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

Ik zou toch echt even goed achter m'n oren krabben voordat ik in een bedrijfsomgeving op een server met 12x500 gb hdd een alpha distributie zou installeren. Nou kan het best zo zijn dat er een driver in zit die je nodig hebt, maar of de rest van het os ook stabiel is...

Ik zou RHEL4 of Suse10 Enterprise voor gebruiken als ik jou was. Het kost welliswaar wat duiten, maar je heb dan wel iets wat goed werkt. En als het echt gratis moet zijn dan weet ik het niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

weebl schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:13:
...
Ik zou RHEL4 of Suse10 Enterprise voor gebruiken als ik jou was. Het kost welliswaar wat duiten, maar je heb dan wel iets wat goed werkt. En als het echt gratis moet zijn dan weet ik het niet zo snel.
Debian Sarge (stable) / Etch (testing) zou ik eerder kiezen dan Ubuntu :/

Ubuntu vind ik gewoon géén server distributie...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Ik ben het met jullie eens dat het niet echt handig is om een niet stabiele versie te gebruiken voor een server. Maar zit er in debian sarge ondersteuning voor de 3ware 9550sx dan?

En een betaalde linux distro is geen optie, want dan gaan ze hier meteen voor windows 2003. Ik heb juist zo hard lopen schreeuwen dat ik linux wil en dat ze dat niets kost... Ze zien me aankomen met RHEL of SuSe Enterprise :P

Van Dapper weet ik iig zeker dat 'ie over een (hele) dikke maand 'stabiel' is. Van SID is dat nog maar helemaal de vraag...

Ik weet dat Ubuntu voornamelijk gericht is op desktops, maar wat voor argumenten zou je me kunnen geven om het _niet_ voor een server te gebruiken, behalve dan dat je *vindt* dat het geen distro is voor servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Volgens mij maak je de fout dat je hardware ondersteuning aan een bepaalde uitvoering van een distro vastkoppelt, ik kan prima op een oud redhat (7.0 ofzo) een 2.6 kernel plakken en dus support krijgen voor allerlei nieuwe hardware.

Ik ken die 3ware 9550sx niet, maar ik denk dat als je debian stable (atm sarge) op een tijdelijke disk zet, daarop een nieuwe 2.6.15.4 zet, deze reboot, je prima je raidkaart kunt benaderen, het enige wat je dan nog hoeft te doen is zorgen dat je tijdelijke installatie op de raid komt en je kunt booten vanaf die raid, maar ik gok dat dat je wel zal lukken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 06-09 22:09
Wat ik zou doen is een recente livecd pakken, b.v. een Knoppix cd waarbij de driver voor die kaart in de kernel zit. Dan kun je met debootstrap simpel Debian stable installeren. Het enige dat je dan zelf hoeft te doen is een recente kernel gebruiken zodat het allemaal prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Er is (vooralsnog, voor zover ik weet) geen enkele daadwerkelijke reden dat Ubuntu minder geschikt is voor een server. Sommige mensen 'vinden' het idd nog ongeschikt/te nieuw, maar dat is puur gebaseerd op onderbuikgevoelens. Dat wil zeggen, niemand heeft daar tot op heden onderbouwing voor aangedragen.

Daarintegen heeft Ubuntu een mooie IBM certificatie gepakt, en staat er (theoretisch) een betere organisatie achter dan de andere gratis distro's.

Maar wat de boer niet kent dat eet ie niet, en nieuw is natuurlijk eng. :)

offtopic:
Edit@djbuzzz: Neej, dat spreek ik ook niet tegen. Ik reageerde op webfreakz.nl. Zulke verhalen brengen namelijk FUD in de wereld.

Btw (Edit2):
moto-moi schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:48:
Volgens mij maak je de fout dat je hardware ondersteuning aan een bepaalde uitvoering van een distro vastkoppelt, ik kan prima op een oud redhat (7.0 ofzo) een 2.6 kernel plakken en dus support krijgen voor allerlei nieuwe hardware.
*knip*
Imho is dit geen fout, maar een feature voor ervaren gebruikers. Dat het kan betekent niet dat het voor iedereen een oplossing is.

[ Voor 83% gewijzigd door Jesse op 19-02-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
Volgens mij is dat helemaal niet de discussie verder. Het gaat erom dat het niet echt handig is om een nog in ontwikkeling zijnde release van een distro al voor bedrijfskritische toepassing te gebruiken. Helemaal al niet als de reden daarvoor komt omdat je alleen voor een driver een nieuwere kernel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
moto-moi schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:48:

Ik ken die 3ware 9550sx niet, maar ik denk dat als je debian stable (atm sarge) op een tijdelijke disk zet, daarop een nieuwe 2.6.15.4 zet, deze reboot, je prima je raidkaart kunt benaderen, het enige wat je dan nog hoeft te doen is zorgen dat je tijdelijke installatie op de raid komt en je kunt booten vanaf die raid, maar ik gok dat dat je wel zal lukken.
Tsjah, natuurlijk is het de beperkte kennis van mijn kant dat ik een distro als Ubuntu pak. Maar met deze tip ga ik het met Debian ook nog eens proberen. Ik had alleen gehoopt niet aan de hardware te hoeven knutselen... maar goed. Ik ben alleen bang dat, zodra ik weer probeer te booten vanaf de raid array (= grub proberen te installeren aldaar), hetzelfde probleem als nu weer voor m'n kiezen krijg. Maar dat zal moeten blijken natuurlijk. We prutsen door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
djbuzzz schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:47:
Wat ik zou doen is een recente livecd pakken, b.v. een Knoppix cd waarbij de driver voor die kaart in de kernel zit. Dan kun je met debootstrap simpel Debian stable installeren. Het enige dat je dan zelf hoeft te doen is een recente kernel gebruiken zodat het allemaal prima werkt.
Hmmm dat is ook nog een optie natuurlijk. Ik heb alleen geen ervaring met dbootstrap enz... Weet je nog een goede pagina / guide met uitleg hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-09 14:33
Waarom brouw je niet zelf een installatie voor je server, met bijvoorbeeld Arch Linux? Die leveren de laatste kernel versies, dus jouw RAID-controller zou zeker moeten werken. Daarnaast kun je met zo'n aangepaste installatie een veel gemakkelijker te beheren systeem voor je server realiseren.

Arch Linux:
http://www.archlinux.org/

Ik heb nog een mooie guide voor je gevonden:
http://www.linux-magazine.com/issue/64/Arch_Linux_Review.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
iGadget schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:02:
[...]

Hmmm dat is ook nog een optie natuurlijk. Ik heb alleen geen ervaring met dbootstrap enz... Weet je nog een goede pagina / guide met uitleg hierover?
De eerste hit bij Google bij het zoeken naar Knoppix + debootstrap:

http://www.inittab.de/manuals/debootstrap.html

Het zelf bouwen van een installatie zou ik zeker niet aan beginnen als je nog erg veel kennis hebt. De bak die je straks geinstalleerd hebt, zal niet een bak zijn waar je lekker op kunt testen en spelen. Als je bak met Debian eenmaal draait heb je er daarna behalve het bijhouden van security updates er geen werk meer aan. Wil je echt meer over linux leren dan zou ik toch adviseren om een eigen bak te gebruiken en hier eens lekker mee te gaan spelen.

Verder nog een paar tips:
- Kijk eens goed naar LVM, hiermee kun je veel makkelijker je partities beheren, zeker bij zulke grote storage.
- Maak niet gelijk 1 grote partitie aan met alle ruimte. Begin eerst met een kleinere ruimte die voorlopig voldoende is. XFS in combinatie met LVM kun je prima gebruiken om on-the-fly je filesystem te vergroten als je meer ruimte nodig hebt.
- Kijk of het niet handiger is om je data op te delen in verschillende partities, raakt er b.v. eentje corrupt, dan gaat niet al je data gelijk mee.

[ Voor 25% gewijzigd door DJ Buzzz op 19-02-2006 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je een partie van 12 x 500 GB voor nodig? Ga je dat allemaal trekken via 1 100mbit netwerkkaartje?? via een standaar pci bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:24:
Waar heb je een partie van 12 x 500 GB voor nodig? Ga je dat allemaal trekken via 1 100mbit netwerkkaartje?? via een standaar pci bus?
????? Hij heeft het over een bedrijfsserver waarbij dat soort dingen normaal gesproken helemaal niet van toepassing zijn ;). Er zijn zat bedrijven die wel een beetje storage kunnen gebruiken en daarvoor ook wel nette gbit verbindingen gebruiken met professionele hardware met PCI-X sloten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We dwalen wel heel erg van het topic af he....
Welke distro hij kiest moet ie toch lekker zelf weten, dit topic gaat over waarom grub weigert te installeren op een RAID partitie.

Ik heb het een paar keer op de volgende manier gedaan:
- Maak een grub bootfloppy, "grub-floppy /dev/fd0", kan vanaf elke willekeurige machine met grub.
- Boot vanaf de floppy en start met de volgende commands:
root (hd0,0)
kernel /jekernelnaamhier
initrd /jeinitrdhier (mits je er 1 hebt)
boot

- Vervolgens boot het systeem vanaf de floppy, zodra het draait draai je "grub-install /dev/sda".
- Bidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens proberen om een /boot (100 MB) parititie te maken, doet wonderen ;) Ik kreeg ook zulke error's toen ff gegoogled et voila boot gaat moeilijk doen zodra de partitie waar grub op staat te groot is ;) Dus aparte /boot partitie maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:28

defiant

Moderator General Chat
Ik zou gewoon een aparte (niet raid) disk gebruiken voor het linux OS, dat lijkt me ook iets verstandiger, want als je bijvoorbeeld de raid wilt gaan rebuilden door een 1 kapotte schijf, wil je het liefst geen schrijf activiteiten hebben op de array (wat je wel hebt als je distro ook op de raid staat).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baziel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01-2023
Hoi,

ik had grote problemen om via grub te booten op mijn libretto'tje met suse.
ging prima met lilo.
'kweenie of ubuntu lilo ondersteund, maar dat zal toch wel?
kun je eens proberen.

Baziel

Pagina: 1