Netwerk Harddisk bereiken over Internet

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Is het mogelijk om een netwerk hardisk zoials bv van Lacie te bereiken via internet i.c.m. een programa zoals Netdrive alleen dan niet via het ftp protocol, ik moet namelijk bv aan een word file kunnen werken terwijl die nog op de drive staat dus dan moet Microsoft Word een backupbestand (zo'n tmp file) kunnen aanmaken op de schijf en het bestand read only maken.

Je hebt wel internetdrives zoals X-drive maar daar kan je alleen uploaden en downloaden en niet bewerken, hetgeen ik graag als functie wil.

Of vraag ik nu weer het onmogelijke :P

btw moet deze nu bij netwerken / opslagmedia / internet&telefonie staan?

Verwijderd

Het kan onder normale omstandigheden NIET, omdat je drive is afgeschermd en dus niet zichtbaar is achter je router op je lan.
de software van de drive zorgt echter voor een "connectie" zodat je drive op de pc(s) zichtbaar is/zijn op je lan.
indien je nu wel vanop afstand de drive wilt benaderen kan dat wel via "besturing op afstand" zoals pcanywere (gebruik ik zelf met dyndns).
hiermee kan je echter niet de drive zien op je lan maar wel de pc waaraan je drive via de lan gelinkt is, en ja, als je je pc dan kan benaderen waarom dan nog de drive?
voor zover mij bekend kun je de "drive alleen" niet benaderen via het www daar deze dus is afgeschermd voor verkeer van "buiten".
ik gebruik freecom, maar zoals je reeds schreef bestaat de mogelijkheid tot uploden naar een mailserver, waarna iedereen die het paswoord kent het van waar ook ter wereld kan lezen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:40
Je kunt wel werken via een VPN verbinding. Je hebt dan dus een PC nodig bij je netwerkdrive waarmee je dus lokaal kunt werken. Je kan dan een VPN verbinding opbouwen naar je thuispc en vervolgens over die verbinding met je bestanden werken.

• Calvin&Hobbes
Een aparte drive omdat als ik ergens anders werk mijn desktop pc uit staat of gebruikt en uitgezet wordt door andere gebruikers.

Ik zal eens kijken of ik mijn oude pentium ervoor kan gebruiken (die gebruikt ook minder watt) i.c.m. VPN.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04 19:21
www.hamachi.cc

installeer op de pc waar de schijf op staat die je wilt bereiken
installeer op de pc waar je aan werkt

creeert een VPN tunneltje, maak je eigen domein aan, log in en hatseflats! gaan met die banaan. Werkt zo leuk dat ik thuis een printopdracht kan geven en die er op mijn vereniging uitrolt

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat doet iedereen moeilijk :?

Forward de juiste porten voor o.a. SMB naar je PC waar die disk aanhangt. Als je dan vervolgens op die andere PC zit, doe je gewoon een:
code:
1
net use ? \\inetIP\share /user:jouwPC\username password

Of je met een applicatie als word (welke veelvuldig in een sessie leest en schrijft in het bestand) dit wel doe is een 2e, ik raad het je zeker af :X

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Koffie schreef op zondag 19 februari 2006 @ 15:57:
Forward de juiste porten voor o.a. SMB naar je PC waar die disk aanhangt.
[knip]
ik raad het je zeker af :X
Als je dan ook even de nadelen vermeld ;)
  • Windows SMB is retetraag, zeker over een internetverbinding. Als je Samba gebruikt dan werkt het wel snel.
  • Je wil SMB niet op het open internet hangen. Zat hackers die daar naar zoeken :+
  • Etc
Gebruik dan een VPN tunnel met bv OpenSSH, Hamachi, HTTHost, SSH, enzovoort. Daarover kan je dan gewoon bij je SMB share, op een veilige manier.

Ik vraag me af of er een programmatje is alla NetDrive wat je zonder installatie kan gebruiken? Ik wil dan een (s)ftp als drive kunnen mappen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 16:54 ]

• Calvin&Hobbes
Net nog een andere oplossing gevonden via het Webdav protocol (meer mogelijkheden t.o.v. ftp)
WebDAV is a Distributed Authoring and Versioning protocol for the World Wide Web. It allows for easy management of documents and scripts on a http server, and has additional features designed to simplify version management amongst multiple authors.

Usage of this protocol is simple. Type the location you want to view, similar to a http URL except for the webdav:// protocol name at the start. An example is webdav://www.hostname.com/path/. If you specify a folder name, a list of files and folders will be displayed, and you can manipulate these folders and files just as you would with any other filesystem.

WebDAV Features

Locking

File locking allows users to lock a file, informing others that they are currently working on this file. This way, editing can be done without fear that the changes may be overwritten by another person who is also editing the same document.
Source file access

WebDAV allows access to the script which is called to produce a specific page, so changes can be made to the script itself.
Per-document property support

Arbitrary properties may be set to assist identification of a document, such as the author.
XS4ALL biedt al een webdav dienst aan en laat ik nu net bij xs4all zitten :) , voor mij de goedkoopste oplossing!
Pagina: 1