Toon posts:

BIOS flashen met CD

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeempje gouw in elkaar gestoken, maar het BIOs zou geflashed moeten worden.

Nu heb ik geen diskette lezer ter beschikking, dus moet het maar met een CD.

Wat heb ik al allemaal geprobeerd:

Flash bestanden op HD gezet, proberen booten met een Windows XP CD om dan Recovery console te openen om dan hopelijk in DOS te geraken, daar reboot hij gewoon.

Bij het zoeken op Google kwam ik eigenlijk altijd op deze site uit:

http://www.nu2.nu/bootcd/

Ik heb eerst "Clean Bootable CD-Rom (for BIOS upgrade) [updated! may 6, 2005]" geprobeerd. Maar als ik die bootable CD maak en laat branden, en dan ermee boot, verschijnt er gewoon:

BOOT FAT KERNEL GO!

En dan een pinkent puntje...

Dan maar "Single boot image (Diskemu)" geprobeert, maar als die een image wou maken, had die een diskette nodig (why?) maar de floppy lezer in deze PC weigert alle dienst.

bij http://www.nu2.nu/bootdisk/cdrom/ hetzelfde probleem. Dan heb ik "Bootable Dos CD-Rom (single boot image) [updated! nov 4, 2002]" geprobeerd, en jawel! Het werkt!

Hij boot de CD, hij laad wat files en ik kom in DOS. Als ik "dir" typ zie ik de bestanden die ik nodig had om te flashen:

- aminf329.exe
- CHB1029.ROM

Maar als ik nu typ R:\aminf329 chb1029 dan reboot hij gewoon op het moment dat ik op enter duw.

Ben een beetje buiten raad momenteel :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 19:16 ]

Verwijderd

heb je geen mogelijk dat je je bios kunt flashen vanuit windows, veel moderhebben hebben dat namelijk tegenwoordig, je download dan een bestand, krijg je een soort van setup wizard en die herstart je pc en flash dan je bios

heb je misschien meer specs, van je mobo bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Oud moederbord, ECS K7S5A, dus volgens mij heeft die geen windows flash.

En als die bootable CD geladen is, ziet hij ook alleen maar die CD en niet mijn harde schijf dus kan niet met die bestanden flashen.

Verwijderd

vond nog een linkje hier op tweakers, wie weet heb je er wat aan

meuktracker: ECS K7S5A + lan

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:22:
Oud moederbord, ECS K7S5A, dus volgens mij heeft die geen windows flash.

En als die bootable CD geladen is, ziet hij ook alleen maar die CD en niet mijn harde schijf dus kan niet met die bestanden flashen.
Voeg de bestanden toe aan de ISO, dan staat ze ook op de cd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:30:
[...]

Voeg de bestanden toe aan de ISO, dan staat ze ook op de cd ;)
Lees mijn eerste post eens goed door ;)

Ze staan er op hoor, ma als ik het command invoer reboot hij gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost :)

Wel zeer raar en stom eigenlijk.

ik gebruikte altijd aminf329.exe

Hierjuist dan maar even data CD gemaakt met alle mogelijke bios'en en versies van aminf dat ik maar kon vinden. Met die bootable CD geboot, data cd erin, met die aminf329 altijd reboot, dan even de aminf326 gebruikt en ineens ging het perfect, mobo is geflashed :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
je gaat naar nero , je haalt eerst een bootdisk image van het net , er staan er verschillende op , je moet zorgen dat je de cd drivers in de bootdisk hebt , en dat die laden , zodat je DOS dan je cdrom ziet ,

dan ga je naar make bootable cd ,dan naar use image, je selecteert je image , dan je drukt op ok , je zet je flash tool en je bios beeld op je cd , dan start je de pc op met de cd , maar let hier op , als je gaat flashen ,je kan geen backup maken van de flash rom , omdat je cd read -only is en dan maar flashen , heb dat ook een paar keer gedaan , wanneer bij een corrupte bios de pc niet meer wil booten van floppy

er is nog een mogelijkheid , en die houd in dat je een kleine oude harde schijf neemt , in principe is een 40 MB IDE harde schijfje al genoeg , en je maakt die bootable door in DOS of windows 95/98 ,

ik weet niet of het in windows xp wel gaat , ik denk het niet .

en je zet daar je flash tool met je bios image op , en dan steek je die in de pc die je moet gaan flashen , en je boot gewoon van je hardeschijf , met dos is er niks aan de hand , en kan je die harde schijf zoveel als je wilt van zo veel mogelijk verschillende pc's laten booten , dat werkt allemaal

[ Voor 3% gewijzigd door successor op 19-02-2006 12:28 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1