Mijn ervaring is dat photoshop op de mac vaak beter draait dan de pc versie op vergelijkbare hardware. Met name bepaalde handelingen en filters gaan soepeler/sneller op mac. (G4 1.5ghz vs P4 3.0ghz) Dit verschil zie je vooral bij zware bewerkingen zoals drukwerk poster formaat of bestanden met veel layers (nabij 1000). Ik heb het idee dat macosx veel beter omgaat met grote hoeveelheden ram geheugen dan winxp (bijv. 4gb ram toewijzen aan photoshop op de mac is geen probleem).
Nu Apple is overstapt op de x86 structuur moet Photoshop (Mac versie) geemuleerd draaien onder OSX wat aanzienlijk ten koste gaat van de prestatie. Adobe heeft bekend gemaakt pas volgend jaar, bij lancering van CS3, een universele versie gaat maken.
Het ligt een beetje aan op welk niveau je Photoshop gebruikt. Voor "eenvoudig" fotobewerking of hardcore designen (professional gebruik bijv.). Bij dat laatste zou ik afraden om nu een macbookbro aan te schaffen voor (met name) Photoshop.
Daarnaast heeft macosx ook een veel beter kleurenbeheer dan winxp. Niet al te onbelangrijk als je ontwerpen maakt voor een klant.
[
Voor 8% gewijzigd door
heiyu op 18-02-2006 20:10
]