Toon posts:

Apple>Windows bij Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort een MacbookPro aan te schaffen, om deze naast mijn PC(gamesaddict :) ) te gaan gebruiken. Nu las ik al verschillende keren dat Photoshop beter zou draaien op Mac. Nu zou ik wel eens willen weten of dat waar is, zodat ik weet of ik de Mac-versie of die voor windows moet nemen. Hetzelfde voor Reason 3.0...

Alvast bedankt

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Photoshop draait niet beter op het ene dan op het andere platform, zover ik weet. Wat ik wel weet is dat je qua pc hardware meer performance voor minder geld kunt krijgen. En enige performance met ps is wel fijn. Op een mac book pro zal PS trager draaien, omdat het geen native x86 applicatie is en er via Rosetta dus een vertaalslag gemaakt moet worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 18-02-2006 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je? Dat ik eerder moet kijken naar een IMac ofzo voor betere performance?

Verwijderd

Apple werkte vroeger met PPC ( PowerPC) processors, maar nu zijn zij overgestapt op Intel.
PPC gebruikt echter een andere architectuur gebruikt (geen x86) dan de Intel processoren (wel x86).

Als iets geschreven is voor PPC, dan kan je het niet zomaar op een x86 processor draaien, hetzelfde geld andersom, en voor elke verschillende architectuur.
Je zou het programma opnieuw moeten compilen etc.

Nu zijn veel programma's nog voor de PPC gecompiled, en moeten de nieuwe generatie Macs met Intel de PPC emuleren, en doordat het ge-emuleerd word, heb je mindere performance dan dat het programma voor x86 gemaakt zou zijn.

je moet niet echt naar een iMac kijken voor betere performance, MacBook Pro is ook snel, het kan gewoon even duren voor bepaalde programma's naar x86 geport worden en daardoor zullen ze nu wat trager draaien.

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Even een kleine toevoeging, volgens mij is Reason er ook nog niet in Universal Binary.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Even een kleine opmerking :) : gebruik eens The Gimp. Gratiz en doet praktisch hetzelfde als Photoshop maar dan gratiz en ik vond het aanmerkelijk sneller op mijn G3 800Mhz 640Mb.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Mijn ervaring is dat photoshop op de mac vaak beter draait dan de pc versie op vergelijkbare hardware. Met name bepaalde handelingen en filters gaan soepeler/sneller op mac. (G4 1.5ghz vs P4 3.0ghz) Dit verschil zie je vooral bij zware bewerkingen zoals drukwerk poster formaat of bestanden met veel layers (nabij 1000). Ik heb het idee dat macosx veel beter omgaat met grote hoeveelheden ram geheugen dan winxp (bijv. 4gb ram toewijzen aan photoshop op de mac is geen probleem).

Nu Apple is overstapt op de x86 structuur moet Photoshop (Mac versie) geemuleerd draaien onder OSX wat aanzienlijk ten koste gaat van de prestatie. Adobe heeft bekend gemaakt pas volgend jaar, bij lancering van CS3, een universele versie gaat maken.

Het ligt een beetje aan op welk niveau je Photoshop gebruikt. Voor "eenvoudig" fotobewerking of hardcore designen (professional gebruik bijv.). Bij dat laatste zou ik afraden om nu een macbookbro aan te schaffen voor (met name) Photoshop.

Daarnaast heeft macosx ook een veel beter kleurenbeheer dan winxp. Niet al te onbelangrijk als je ontwerpen maakt voor een klant.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 18-02-2006 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan wacht ik gewoon nog wat met mijn aankoop. Wat sparen kan nooit kwaad :) Misschien dat ik eerst gewoon een tweedehands mini koop om al wat gewend te raken aan OSX

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:22:
Ok, dan wacht ik gewoon nog wat met mijn aankoop. Wat sparen kan nooit kwaad :) Misschien dat ik eerst gewoon een tweedehands mini koop om al wat gewend te raken aan OSX
Weet niet of dit mag hier maar als je nog een tweedehands mini zoekt mag je me wel mailen :+ (timmiej @ gmail.com)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:46:
Wat bedoel je? Dat ik eerder moet kijken naar een IMac ofzo voor betere performance?
Als je nu performance wilt dan is de beste keuze een iMac G5 of een Powermac de beste keuze. Gaat geld ook nog een rol spelen, dan kun je 'nu' beter een pc kopen. Pas als fotoshop er native voor het mac x86 platform is, zal de snelheid van x86 macs voldoende zijn.

Overigens vind ik photoshop op een 1 GB ram iMac 20" het prima doen, alleen starten is erg langzaam, maar bewerken gaat gewoon wel lekker. Ik doe echter niet zoveel met photoshop (geen complexe zaken).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:51:
[...]

Weet niet of dit mag hier maar als je nog een tweedehands mini zoekt mag je me wel mailen :+ (timmiej @ gmail.com)
Nee mag niet, daar is V&A voor.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:13:
Ik ben van plan binnenkort een MacbookPro aan te schaffen, om deze naast mijn PC(gamesaddict :) ) te gaan gebruiken. Nu las ik al verschillende keren dat Photoshop beter zou draaien op Mac. Nu zou ik wel eens willen weten of dat waar is, zodat ik weet of ik de Mac-versie of die voor windows moet nemen.
Nou weet ik niet hoe ver je Mac-kennis al is, maar met het gevaar van een 'duh' opmerking van jouw kant voel ik me toch geneigd eventjes te zeggen dat je op een Mac de Mac-versie wel zult moeten gebruiken.

Ik heb mensen die fout namelijk al eens eerder zien maken. :').

(En ja andere wijsneuzen, ik weet van WINE en VPC af. Is overigens wel een interessante kwestie: Wat draait op een Macbook sneller, Photoshop onder Wine of onder Rosetta?)

[ Voor 9% gewijzigd door Nietzman op 19-02-2006 02:03 ]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

TheRitz schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:57:
Even een kleine opmerking :) : gebruik eens The Gimp. Gratiz en doet praktisch hetzelfde als Photoshop maar dan gratiz en ik vond het aanmerkelijk sneller op mijn G3 800Mhz 640Mb.
The Gimp is leuk voor de hobbyist, maar ik zou zelf het voor iemand die een beetje serieus bezig wil gaan niet aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
Nietzman schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:02:
[...]

Nou weet ik niet hoe ver je Mac-kennis al is, maar met het gevaar van een 'duh' opmerking van jouw kant voel ik me toch geneigd eventjes te zeggen dat je op een Mac de Mac-versie wel zult moeten gebruiken.

Ik heb mensen die fout namelijk al eens eerder zien maken. :').

(En ja andere wijsneuzen, ik weet van WINE en VPC af. Is overigens wel een interessante kwestie: Wat draait op een Macbook sneller, Photoshop onder Wine of onder Rosetta?)
Uiteraard zou ik de windowsversie installeren op mijn gewone pc en niet op de Macbook ;). Maar misschien dat ik me gewoon nog wat ga behelpen met een Mac mini en The Gimp totdat de nieuwe Photoshop versie voor Mac uitkomt. Gewoon nog ff over Reason 3.0, is het hier hetzelfde geval als met Photoshop?

Verwijderd

Reason is bij mijn weten ook nog niet in UB beschikbaar, maar misschien is Logic een alternatief? Aangezien dat van Apple zelf is zal die ook wel sneller UB gaan dan Reason.

Shoot me if I'm wrong though.

Verwijderd

Topicstarter
'Scuse me, maar wat betekend UB?

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 12:12
Afbeeldingslocatie: http://developer.apple.com/softwarelicensing/agreements/images/logo_universal.jpg
Universal Binary
When you see the Universal symbol on Mac applications, that means they’re made to run on both Intel- and PowerPC-based Mac computers
Pagina: 1