Hoe te meten of accu kapot is

Pagina: 1
Acties:
  • 35.198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Hallo iedereen,
Ik zou graag willen weten hoe ik kan meten/zien of als een accu kapot is.
Ik heb hier namelijk 2 accu's waarvan ik niet zekers weten of als ze het wel doen.
Op de accu zelf staat dit: WP10-12SE (type nr, :? ) dan staat er nog 12 V en 10Ah
De search wil mij niet echt helpen omdat het daar alleen maar over kapotte accu's gaat.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107941

opladen en testen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJK
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-05 21:31

JJK

Labrat

Metertje aanhangen? je hebt zeker niet de apperatuur erbij zitten waar de accu's ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Ga naar een garage/kwikfit oid en vraag vriendelijk of ze even hun amperetang op de accu willen zetten, weet je direct of ie kapot is.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 28-02 15:38
Ja: allebij kortsluiten, dan weet je tenminste zeker dat ze allebij kapot zijn 8)7

Dus niet met een amperetang meten (ook al hebben veel telefoonaccu's tegenwoordig vaak wel een kortsluitbeveiliging)

Waar gebruik je ze voor en is het niet te testen door trail-and-error? ofwel: gewoon proberen welke het snelst leeg loopt.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

WP10-12SE: Dit is inderdaad een type nummer, gebruikt door Sona. Het is een 12 Volt 10 Amp gel-lood accu.

Tja, je weet dat ze 10 Amp bij 12 Volt kunnen leveren (dus niet echt een telefoon accu MeMoRy) dus 120 Watt. Neem een lamp van 12 volt en kijk hoelang hij blijft branden. Dit moet je wel met een multimeter, want als de spanning onder de 10 volt zakt is de accu leeg en kan verder ontladen meer schade veroorzaken.

Gel-lood accus zijn over het algemeen goed te testen. De spanning onbelast moet rond de 12,5 volt zitten. Is die lager is of de accu kapot of leeg. Dus laad ze helemaal op, en meet dan eens welke spanning ze leveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

Part

Helemaal niets.....

Meet de spanning.
Als die 0 volt is dan kun je er vanuitgaan dat ze stuk zijn.
Lood accu's zijn namelijk vrij snel stuk als ze totaal ontladen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131655

Meet hem met een multimeter wat voor sopanning hij heeft. Is dit onder 8V dan is ie waarschijnlijk wel kapot.
Sluit hem ook eens aan op een acculader voor een auto. Dan mag de maximale laadstroom niet meer dan 10% van de cappaciteit zijn, in dit geval de 10Ah. Je mag hem dus maximaal met 1 Amp opladen. De eerste 5 minuten mag hij wel ietje meer trekken. Echter als de stroom veel hoger is is dit ook indicatie dat accu kapot en dai 1 van de cellen kortgesloten is waardoor het dus eigenlijk een 10V accu is die je met 12V probeert op te laden.

Hierboven werdt de capaciteit verwart met de de maximaal te leveren stroom. Die ligt fors hoger en kan wel tussen 30 en 40 amp liggen. De kortsluit stroom ligt nog veel hoger dus gebruik bij loodaccu's altijd een zekering op de pluspool. Niet om alleen om je apparatuur te beschermen maar ook voor je kabels en de accu zelf.

Edit: Als je dus 120W aansluit is dus 10A dan zal die accu het maar maximaal 1 uur volhouden als die nog 100% van zijn cappaciteit heeft. Echter bij oudere accu's gaat de cappaciteit achteruit.

10 AH is dus 10A voor een 1 uur of 0.5A voor 20 uur

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 131655 op 18-02-2006 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Laatst online: 09-05 14:32
okej thanks voor alle tips ensow, hier kan ik wat mee ik ga morgen wel het een en ander testen. Bedankt nogmaal _/-\o_

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Anoniem: 131655 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 22:13:
Meet hem met een multimeter wat voor sopanning hij heeft. Is dit onder 8V dan is ie waarschijnlijk wel kapot.
En dan wel belasten tijdens het meten lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik meet dagelijks accu's door (ik werk met dingen die het altijd moeten doen, en ze werken op accu's), en ik heb daar een speciale meter (van e.250,-, te duur om zelf aan te schaffen) voor.

Die meet de capaciteit in 'Siemens' ofzo, boeit mij niet echt, ik zet de meter er op, druk 2x op een knopje, en even later komt de waarde van die accu er uit. Die waarde vergelijk ik met een waarde in een tabel (maar nu doe ik het zonder tabel, ik kan maar 3 soorten accu's tegenkomen), en als hij te veel afwijkt bij een geladen accu is hij kapot.

Een methode voor mensen die niet zo'n meter hebben: zorg dat de accu goed opgeladen is, en ga hem dan belasten door er een lampje aan te hangen, en het spanningsverloop te meten met een multimeter.
24W lampjes zouden ideaal zijn, dan is de accu namelijk in 5 uur (2A, 5 uur lang = 10AH) leeg moeten zijn als hij goed is, als de accu niet goed is, is dat korter.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 16:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dat bedoelde ik ook...
Loodaccu's zijn vrij goed onbelast te meten. Een kapotte cel geeft namelijk altijd een lager spanning. Voor een versleten accu zal je nog wel de capaciteit moeten bepalen met een bekende belasting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1