[linux] 1 command, that's all

Pagina: 1
Acties:

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Probleem: ik wil een ntfs partitie mounten in debian. Ik heb het al eerder gedaan en weet ook wel hoe het moet.

Alleen ik ben nu net ff een command vergeten. Ntfs wordt nu in principe wel ondersteund, maar ik moest, voordat ik er iets mee kon doen, die ntfs-drivers als het ware activeren.

Als ik nu "cat /proc/filesystems" doe, krijg ik een mooi lijstje. Ik weet dat zodra ik die ene command uitvoerde ntfs ook zou worden toegevoegd en ik vervolgens gewoon m'n partitie kan mounten. Maarja, wat was nou ook alweer dat ene command.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:17

r0b

"ntfs drivers activeren"? Dan denk ik aan "modprobe <modulenaam>", alhoewel dat me wel heel vreemd overkomt voor NTFS read-support (maar misschien ben ik verwend omdat Debian/Ubuntu dat standaard ingeschakeld hebben staan. :P )

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:55

scorpie

Supra Addict

Heb je wel gegoogled?
clique

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• DEVoTi0N
ik weet het niet meer, gisteren lukte het nog, alleen ik heb al een herinstallatie gedaan na 1 dag :D. Ik ken alles nog uit m'n hoofd, behalve dat stukje. Ik had ergens iets over opgevat, maar ik kan die site niet meer terugvinden. Het was in ieder geval iets heel stoms, waardoor ik ze niet direct kon mounten.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:17

r0b

heb je wel de startpost gelezen?
DEVoTi0N schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:00:
Probleem: ik wil een ntfs partitie mounten in debian. Ik heb het al eerder gedaan en weet ook wel hoe het moet.

Alleen ik ben nu net ff een command vergeten. Ntfs wordt nu in principe wel ondersteund, maar ik moest, voordat ik er iets mee kon doen, die ntfs-drivers als het ware activeren.

Als ik nu "cat /proc/filesystems" doe, krijg ik een mooi lijstje. Ik weet dat zodra ik die ene command uitvoerde ntfs ook zou worden toegevoegd en ik vervolgens gewoon m'n partitie kan mounten. Maarja, wat was nou ook alweer dat ene command.

DEVoTi0N schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:07:
ik weet het niet meer, gisteren lukte het nog, alleen ik heb al een herinstallatie gedaan na 1 dag :D. Ik ken alles nog uit m'n hoofd, behalve dat stukje. Ik had ergens iets over opgevat, maar ik kan die site niet meer terugvinden. Het was in ieder geval iets heel stoms, waardoor ik ze niet direct kon mounten.
Gaat het over readonly NTFS of ntfs met read/write support? In het laatste geval zul je waarschijnlijk lufs moeten laden. (staat ook in de diverse captive howto's uitgelegd :) )

[ Voor 29% gewijzigd door r0b op 18-02-2006 16:09 ]

• DEVoTi0N
Dat ken ik allemaal wel uit m'n hoofd, ntfs wordt gewoon ondersteund, alleen kan ik het, net als gisteren niet gebruiken zonder dat ene regeltje. Dat staat gewoon helemaal los van het mounten van de ntfspartitie zelf, dat is kinderspel.

Het gaat me er nu om hoe ik er voor kan zorgen dat debian ook wil werken met die ntfs-drivers (die al geinstalleerd zijn.)

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:55

scorpie

Supra Addict

r0b schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:07:
[...]

heb je wel de startpost gelezen?

[...]

[...]

Gaat het over readonly NTFS of ntfs met read/write support? In het laatste geval zul je waarschijnlijk lufs moeten laden. (staat ook in de diverse captive howto's uitgelegd :) )
Ik heb de TS gelezen ja.. als je een command vergeten bent, kun je toch makkelijk op google zoeken naar dingen die je nog wél weet om zo achter het antwoord te komen?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• DEVoTi0N
Scorperito schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:10:
[...]

Ik heb de TS gelezen ja.. als je een command vergeten bent, kun je toch makkelijk op google zoeken naar dingen die je nog wél weet om zo achter het antwoord te komen?
Ik heb al ontzettend lang zitten googlen, ik weet wat ik ongeveer wil (ik kan het een heel klein beetje (lees:erg onduidelijk voor anderen) uitleggen ;)), maar ben net met linux begonnen en weet nog niet helemaal hoe dat hele systeem werkt. En met dat simpele google-linkje van je kom ik echt niet verder. Het is ver van wat ik zoek.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik snap eigenlijk niet wat je nou wilt... Normaal mount je een partitie met "mount /dev/[partitie] [mount-punt]. Bij ntfs wil het nog weleens helpen om -t ntfs mee te geven. mocht er een module nodig zijn, dan laadt mount deze automatisch. Het kan natuurlijk zijn dat de module niet bestaat (je hebt kernel/module nodig). Je hebt de boel opnieuw geinstalleerd, dus het is heel goed mogelijk dat die module nu ontbreekt. Controleer je kernel eens daarop.

Als je r/w support wilt hebben, dat is mogelijk, maar werkt nog steeds niet goed. Ik blijf er persoonlijk nog steeds vanaf en kan je ook vertellen hoe dat zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DEVoTi0N
deepbass909 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:45:
Ik snap eigenlijk niet wat je nou wilt... Normaal mount je een partitie met "mount /dev/[partitie] [mount-punt]. Bij ntfs wil het nog weleens helpen om -t ntfs mee te geven. mocht er een module nodig zijn, dan laadt mount deze automatisch. Het kan natuurlijk zijn dat de module niet bestaat (je hebt kernel/module nodig). Je hebt de boel opnieuw geinstalleerd, dus het is heel goed mogelijk dat die module nu ontbreekt. Controleer je kernel eens daarop.

Als je r/w support wilt hebben, dat is mogelijk, maar werkt nog steeds niet goed. Ik blijf er persoonlijk nog steeds vanaf en kan je ook vertellen hoe dat zit.
AAAH!!!! Je had nog gelijk ook. Ben ik superlang bezig geweest, gebeurt het gewoon automatisch. Misschien kan ik de volgende keer toch maar eerst ff kijken of het wel werkt. Ik dacht de hele tijd dat je zelf moest doen. (#@$@#FOUT!!!) Maarja, gewoon een beetje beperkte linux-kennis denk ik :P.
Pagina: 1