Toon posts:

[Linux] Resolving gaat erg traag, hortend en stotend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel vreemd probleem met een Linux systeem dat niet goed wil resolven, tenminste, hij resolved wel goed maar de rest daarna gaat zeer langzaam en met stappen.

De /etc/resolv.conf staat geheel goed. Ik heb de "search-regel" eruit gehaald omdat dit wat snelheid kan schelen. Als ik deze erin zet maakt het overigens ook weinig uit.

Wanneer ik een "traceroute -I www.domeinnaam.nl" doe zie ik direct daarna de domeinnaam met het IP erachter aan het begin van de traceroute staan. De eerste Hops duren dan wat lang en er springen ineens 2 hops in beeld. Daarna weer even wachten... weer een tweetal soms drie.

De gateway staat goed ingesteld, de DNS-en in de resolv.conf mag ik gewoon gebruiken.

Diggen gaat overigens ook gewoon prima, direct een reply van de DNS waar ik de query vandaan haal.

Het lijkt dus op een route-probleem ?

Ik heb CentOS 4.2 geinstalleerd en op een ander systeem geen problemen. Ik heb alles eens goed vergeleken maar ik heb er nu al 2 dagen last van zonder enig resultaat :(

Kan ik nog andere opties proberen om dit op te lossen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 15:37 ]

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je stelt dat alles goed staat, kortom waarom post je hier? Anyway doe eens je /etc/resolv.conf posten, je /etc/hosts en noem het domein waar je je traceroute naar toe doet.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
jant schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 20:14:
Je stelt dat alles goed staat, kortom waarom post je hier? Anyway doe eens je /etc/resolv.conf posten, je /etc/hosts en noem het domein waar je je traceroute naar toe doet.
Opzich heeft het posten van de resolv.conf weinig zin omdat ik deze exact hetzelfde heb als een systeem dat prima functioneert en hetzelfde met een andere machine.

Hosts is ook goed.

Ik begin bijna aan falende Hardware te denken,maar omdat het IP wisselen van Nic1 naar Nic2 weinig uitmaakt.

Ik heb verschillende urls geprobeerd en bij allen hetzelfde. Bij de andere machines aat dit vlekkeloos, ik twijfel nu dus aan het OS.

Maar OK, een resolv.com die je kan gebruiken:

code:
1
2
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx
nameserver xxx.xxx.xxx.xxx

De nameservers die ik gebruik zijn in eigen beheer en deze host is allowed, de 2 andere immers ook.

een hosts:

code:
1
2
3
4
5
127.0.0.1               localhost localhost.localdomain
# Do not remove the following line, or various programs
# that require network functionality will fail.

ip.van.de.machine  www.domeinnaam.nl www

Ik zou eventueel de 127. hostnaam even aan kunnen passen, maar dit lijkt me niet nodig.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kennelijk wil je niet geholpen worden.

Of je post 1 op 1 je /etc/resolv.conf en dergelijke of je vervangt ze door xxx-jes. In dat laatste geval valt er helemaal niks over je probleem te zeggen. Is dat zo ingewikkeld?

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben ook geen voorstander van het meteen vragen om configfiles. Ik zou eerst vragen om het probleem duidelijk te maken. Geen reden tot afzeiken dus.

Als het resolven allemaal goed gaat (want dig doet het blijkbaar goed) kan je wellicht proberen om met een packet sniffer(ethereal!) het probleem te vinden. De oplossing komt dan later wel.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Is het misschien ook mogelijk met een livecd (knoppix?) te testen of het echt aan deze installatie ligt of dat het kapotte hardware (nicje brak?) / incorrecte routering is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 22:34

IEF

Why so serious?

je geeft aan dat je vrijwel direct een resolv krijgt van domeinnaam naar ip.

wat gaat er dan niet goed aan resolving (DNS) ? juist, niets.

probleem wat je beschrijft is dan ook eerder een route probleem,
wat voor respons-tijden haal je van alle tussenliggende hops ?

geeft ifconfig errors weer op de lijn?

je geeft aan IP wisselen van NIC verandert het probleem niet. veranderen van bijv. switch-poort ook niet ? geeft een andere PC met hetzelfde IP, op dezelfde switch poort ook het probleem ?

je zou verder een kernel upgrade kunnen overwegen (als 2e testkernel) om te controleren of het probleem hiermee is opgelost.

EDIT: of, what Wolfboy said :)

[ Voor 3% gewijzigd door IEF op 19-02-2006 00:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de goede reacties !

Wanneer ik op NIC2 probeer zit ik automatich op een andere poort van de switch, vandaar dat ik hardware eigenlijk probeerde uit te sluiten.

@ Wolfboy:Ik kan er wel even een Knoppix in proberen. Jij zou gewoon dezelfde tests doen ? Lijkt me wel.

@IEFtm: Ik heb me rot gezocht naar zoveel mogelijk errors maar alles staat netjes op 0.De hops zitten tussen de 400ms en 1000ms, waar de laatste 1006ms is.

edit:

De langste is 135ms naar een vage buitenlandse site, maar dat is te begrijpen.

Ik zie hier en daar wel een * langs komen wanneer ik 2 tijden binnen heb en mis de 3e. En ! X * ook wel eens gezien.

Kan natuurlijk ook liggen aan de tussenliggende apparaten, maar het hoort niet.

Ik twijfel dus ontzettend sterk aan de OS. Ik zal eens kijken wat er te upgraden van, aangezien ik nu weer connectie heb :)

Yumgeeft weinig relevante zaken weer die geupdate zouden moeten worden, het Yummen zelfgaat echt vreselijk snel qua het ophalen van de nieuwe lijsten.

Dit is echt een vreemd probleem, lekker zoeken :)

edit:

@Sendy: Ja, ga ik zeker even proberen etheral !! IK post mijn ervaring hier wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 01:46 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Is het probleem niet dat het resolven van de 'verdergelegen' hops meer tijds kost omdat ze eerst geprobeerd worden bij de eerste, interne, nameserver, die die IP's helemaal niet kan resolven, omdat het alleen een DNS server voor het interne systeem is? Is het eindpunt niet toevallig iets dat in je hosts file staat of op een andere manier gecached kan zijn? Dat zou verklaren waarom alleen tussenpunten een probleem opleveren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar dus ook over na zitten denken en ook geprobeerd te achteralen.

Het gebruiken van een andere DNS maakt weinig verschil. Ik heb ook al op cachings-mogelijkheden gezocht maar kon daar weinig "performance" mee behalen.

Heb jij nog enige idee hoe en welke caches leeg te gooien eventueel ?

Volgens mij gooit het ding gewoon soms de NIC1 uit of iets dergelijks. Pingen gaat dan ook slecht... zal wel een HW-probleem zijn ben ik bang :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 02:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie dit even niet als kick (gezien het tijdstip maakt dat weinig uit) maar anders wordt het onoverzichtelijk.

Ik heb een ping-test gedaan op eth0 en eth0:0 waarbij eth0 .10 heeft en eth0:0 .11

Na enige tijd pingen geeft .11 timeouts, komt nog 1x een reply, en weer timeouts. Onderwijlblijft .10 gewoon lekker te pingen zonder enig probleem. enige tijd later, timeout of 30, is .11 ineens weer te pingen en zijn de timeouts weg.

Ik denk toch echt dat dit een OS-prob moet zijn, of wellicht een HW-failure. Bij een HW-failure zou ik iets in de logs moeten zien, en dat zie ik dus niet :(

edit:

En weer timeouts op .11(eth0:0) maar eens wachten totdat hij weer verder gaat

Er zijn overigens GEEN errors via ifconfig te zien :(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 04:17 ]

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb ook een keer vage problemen gehad, wat bij mij veroorzaakt werd door draadbreuk in de UTP kabel. Ik kon geen ipadres krijgen onder linux en wel onder xp en ik had soms packetloss tijdens het pingen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb wel vaker gezien dat routers in een provider netwerk aan het stuiteren waren en daardoor het pingen/resolven langzaam of niet meer ging. Maar als de ene pc wel werkt en de andere niet dan zou ik het in eerste instantie in de hardware zoeken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 02:48:
[...]Pingen gaat dan ook slecht... zal wel een HW-probleem zijn ben ik bang :(
Ping eens (40 keer ofzo) naar je kabelmodem en naar de eerste hop die daarachter zit.
Kijk dan eens wat daar uitkomt.
Ik heb dat ooit eens met UPC gehad.
Kabelmodem geen enkel probleem, eerste hop die daarachter zat en verder ping loss van 15-70%
Na het nodige aandringen hebben ze toen toch het kabelmodem vervangen en toen was het probleem opgelost. (dat was overigens een Motorola SB4100 modem)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Setting: pppoe connectie via kabelmodem (Ubuntu 5.10): dns resolving was vreselijk onregelmatig. Oorzaak: geen idee. DNS caching leverde geen echte verbetering op.
Toen het pakket resolvconf geinstalleerd:
nameserver information handler
Resolvconf is a framework for keeping track of the system's
information about currently available nameservers. It sets
itself up as the intermediary between programs that supply
nameserver information and programs that use nameserver
information. Examples of programs that supply nameserver
information are: ifupdown, DHCP clients, the PPP daemon and
local nameservers. Examples of programs that use this
information are: DNS caches, resolver libraries and the
programs that use them.
This package may require some manual configuration. Please
read the README file for detailed instructions.
en het probleem was verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Toch kan ik er dan niet bij dat op dezelfde netwerkkaart het ene IP beter werkt dan het andere.

Ik denk nu dus ook dat de router aan het bokken is, kan weinig anders zijn.

Verwijderd

Heb je de oplossing van AlterEgo al geprobeerd dan?
Lijkt verdacht veel op jou probleem. (met een duidelijke oplossing...)
En heb je die pings ook al eens geprobeerd en gekeken wat daar uit komt?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
resolvconf is geen wonderpakket hoor. Het enige dat het doet is je /etc/resolv.conf instellen. Bij mijn opzet werd ik helemaal gek van dat programma :) Het deed het nooit goed, dus ging het eraf (ik kreeg het automatisch bij Debian geinstalleerd). Verder kan je die wijzigingen prima zelf maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Even een update en geen dubbelpost !!

Zie mijn reactie hier:

Verwijderd in "HW-loadbalancing + Sessies (LINUX)"

Nou de Alteon wordt bedankt, wat een stom ding :( Hij wisselt de IP's om in vergelijking met de HW-adressen waar ze op staan.

clear arp werkt niet... ding is gewoon EOL >:)
Pagina: 1