Toon posts:

Wat is een FTP-bekabeling ...?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik moet voor school een training onderhandelen doen en we hebben daarbij een case gekregen waarbij ik moet onderhandelen met een kabel bedrijf over het aanleggen van een FTP-bekabeling op onze verdieping in het gebouw. Ik heb echter geen idee wat een FTP-bekabeld netwerk is. Is dit te vergelijken met UTP kabels die je thuis voor je netwerk hebt liggen? Wat zijn de verschillen? Ik moet een offerte aanvechten van een of ander denkbeeldig bedrijf en omdat te kunnen doen zou ik graag antwoord willen hebben op de volgende vragen:

- Wat is een FTP-kabel precies.
- Welke voordelen heeft deze kabel t.o.v van de standaard UTP kabel
- Kun je deze kabels makkelijk zelf aanleggen?
- Wat zijn patchkoorten?
- Wat is een patchkast met actieve aparatuur? Deze staat blijkbaar al op een verdieping lager.
- Zijn de prijzen voor een 24-poorts switchbox type Cattick 3524XL van 5100 Euro reeël te noemen?

Ik weet dat het een behoorlijk aantal vragen zijn maar ik heb hier dan ook totaal geen verstand van. Ik hoop dat iemand op zijn minst kan zeggen wat een FTP-kabel precies is en wat het verschil is met een 'normale' UTP kabel van een thuisnetwerk.

Alvast bedankt voor de moeite!

Roland

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

http://www.pcwereld.be/node/201
Hier staat een en ander uitgelegt.. volgende keer misschien handig om zelf eerst op zoek te gaan..
dit is geen vraagbaak.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

Cyphax

Moderator LNX
Klikken maar voor het antwoord. :)
Hier ook: http://www.sanicom.nl/bekabeling.htm
Al je vragen kun je in eerste instantie zelf beantwoorden als je een klein beetje zoekt (daar heb ik die 2 links ook mee gevonden, nog geen minuut werk). :)

Saved by the buoyancy of citrus

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Op google en op GoT is hier al van alles over te vinden, misschien dat eerst even raadplegen? :P

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En ook doen wij jouw huiswerk niet voor je.

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FTP == Foiled Twisted Pair. UTP met een folie'tje er in tegen storing. En omdat je nu niet alleen de afkorting hebt kun je de rest zelf opzoeken :)

(En bedoel je niet Catalyst 3524XL? 5100 euro is daar veel te veel geld voor.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Even heel simpel gezegd, voor zover ik het weet:

UTP staat voor Unshielded Twisted Pair --> niet afgeschermde, getwiste paren.
FTP daarentegen staat voor Foiled Twisted Pair --> Met een folie afgeschermde, getwiste aderparen. Dit beschermd tegen invloeden van buitenaf.

FTP heeft dan ook minder last van storingen dan UTP.
Of je deze kabels zelf kunt aanleggen --> lijkt me wel. Ik weet niet of je de afscherming nog moet aarden, dat zou je zelf even kunnen uitzoeken.

Patchkabels zijn dus de netwerkkabels. Normaal gesproken komen die bij de patchkast uit. Dit is weer de verdeelkast van het netwerk.

edit:
Ik zou ook eens direct kunnen reageren als ik een post lees, dan zou ik niet zo traag zijn

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-02-2006 15:08 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:03:
En ook doen wij jouw huiswerk niet voor je.
Bedankt voor je bijdrage aZuL2001 :? ... De rest bedankt voor de links en de informatie! :*)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FTP is toch het broertje van STP? :) Meestal zijn F/STP kabels een stuk stugger dan 'gewone' UTP ' wat ze lastiger maakt om te trekken - lastige hoekjes beschadigen vrij snel de kabel. Het is ook alleen nodig op 'probleemtrajecten' - als je meer dan een meter langs een 230v-lijn moet of iets anders dat kans op overspraak geeft.

Ohja iirc: STP FTP betekent een folie om de gehele set paren heen, FTP STP is per paar ingefoiled. Als je dus bijv ISDN én Ethernet over dezelfde lijn wilt laten gaan is dat nuttig (overspraak tussen paren) - anders niet echt. Of je moet spannende 10Ge-testprojecten over bestaande ethernet-infrastructuur gaan doen. Theoretisch zal het allemaal wel kunnen schelen in signaalsterkte - maar voor de Cat5 standaard is UTP voldoende om bij normale omstandigheden 100 mbit over 100 mbit koper te pompen.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:07:
[..]
Patchkabels zijn dus de netwerkkabels. Normaal gesproken komen die bij de patchkast uit. Dit is weer de verdeelkast van het netwerk.

[..]
Niet helemaal: je vaste infrastructuur wordt meestal opgeleverd tot aan een patchpaneel - alle kabels in de muur komen dus uit aan de achterkant van het patchpaneel en worden daar ingeklemd. Vervolgens pak je patchkabels - UTP met een gevlochten kern en soepelere kunststof buitenkant, tules en RJ45 pluggen - en daarmee verbind je óf twee lijnen met elkaar door, óf verbind je een binnenkomende lijn met bijvoorbeeld een switch. Deze kabels zijn dus geschikt om veel mee te froppen en te fratsen maar niet geschikt om lange tijd in de muur te liggen. Bovendien zijn ze vanwege hun toepassing makkelijk te vervangen. Een hoop bedrijven hebben de vaste infrastructuur uit STP en UTP patchkabels. Volledig afhankelijk van de toepassing enzo natuurlijk.

[ Voor 166% gewijzigd door HunterPro op 18-02-2006 15:33 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HunterPro schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:18:

Ohja iirc: STP betekent een folie om de gehele set paren heen, FTP is per paar ingefoiled.
Psst; andersom! ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HunterPro schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:18:
[...]

Niet helemaal: je vaste infrastructuur wordt meestal opgeleverd tot aan een patchpaneel - alle kabels in de muur komen dus uit aan de achterkant van het patchpaneel en worden daar ingeklemd. Vervolgens pak je patchkabels - UTP met een gevlochten kern en soepelere kunststof buitenkant, tules en RJ45 pluggen - en daarmee verbind je óf twee lijnen met elkaar door, óf verbind je een binnenkomende lijn met bijvoorbeeld een switch. Deze kabels zijn dus geschikt om veel mee te froppen en te fratsen maar niet geschikt om lange tijd in de muur te liggen. Bovendien zijn ze vanwege hun toepassing makkelijk te vervangen. Een hoop bedrijven hebben de vaste infrastructuur uit STP en UTP patchkabels. Volledig afhankelijk van de toepassing enzo natuurlijk.
Weer wat geleerd. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:15:
[...]

Bedankt voor je bijdrage aZuL2001 :? ... De rest bedankt voor de links en de informatie! :*)
Misschien was het al gezegt, maar hij heeft mooi wel gelijk...

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoadKill21 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:36:
[...]

Misschien was het al gezegt, maar hij heeft mooi wel gelijk...
helemaal mee eens. Vooral dit vind ik jammer:
Ik weet dat het een behoorlijk aantal vragen zijn maar ik heb hier dan ook totaal geen verstand van. Ik hoop dat iemand op zijn minst kan zeggen wat een FTP-kabel precies is en wat het verschil is met een 'normale' UTP kabel van een thuisnetwerk.
Managers hebben ook weinig verstand van dingen. Maar daar hebben ze wat moois voor uitgevonden: het heet Internet. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Met allerlei tools kun je fijn zoeken en je antwoord vinden op het Internet. The internet - coming to a place near you - soon! enzo. Gebruik gewoon eens google ipv dom je vragen op een forum te plempen. Misschien leer je dan nog eens wat! Of hoe denk je dat 80% van de mensen het leert? :)

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Huiswerkvragen zijn niet de bedoeling op GoT.

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.