Apple Notebook switch vraagje

Pagina: 1
Acties:

• JJK
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-01 14:19

JJK

Labrat

Topicstarter
Hier een twijfelaar om te switchen naar Apple, een van de vele. Heb al een aantal topics door gespit maar het blijft voor mij toch nog een beetje onduidelijk allemaal.
Op het moment ben ik in het bezig van een IBM T42, en ben van plan om over te schakelen naar een Apple.
Want voor mijn gevoel is een windows based laptop alleen nog maar goed voor games, die ik zo goed als niet meer speel. Of deze zijn ook beschikbaar voor de mac.

Waar moet ik eigenlijk op gaan letten wil ik switchen? Gelijk gaan voor de PB Pro of nog even wachten om te kijken wat deze dingen nu eigenlijk presteren? Want ik hoor een beetje een dubbel verhaal van mensen, de een slaat hem gelijk in en de ander wacht nog een half jaar. Waarom?

Op het moment studeer ik op een mbo school laboratorium, en over een jaartje begin ik aan het HBO. Zijn er hier meer mensen die iets in die richting gedaan hebben? En is er software beschikbaar voor de mac? Want niks is zo erg om dadelijk te horen krijgen dat je je laptop niet kan gebruiken omdat deze de software niet ondersteund. Alhoewel ik iets over een programma gelezen heb die windows software kon draaien. Al was dit niet op top niveau.

En over de PB Pro zelf, op de website waren er maar 2 versies beschikbaar, komen er binnenkort nog meerdere versies? met name een normale 15" of kleiner? En is het normaal dat je 600 euro meer betaalt voor 20gig + 512mb ietsje snellere proc en een beetje betere videokaart?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:13

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JJK schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:55:
Hier een twijfelaar om te switchen naar Apple, een van de vele. Heb al een aantal topics door gespit maar het blijft voor mij toch nog een beetje onduidelijk allemaal.
Waarom wil je switchen? Wil je gewoon eens wat anders proberen, wil je erbij horen of heb je met OSX gewerkt en beviel dat beter? Niet om je van je overigens briljante plan af te brengen ;)
Op het moment ben ik in het bezig van een IBM T42, en ben van plan om over te schakelen naar een Apple.
Want voor mijn gevoel is een windows based laptop alleen nog maar goed voor games, die ik zo goed als niet meer speel. Of deze zijn ook beschikbaar voor de mac.
Games en mac - het kan prima. Ze zijn alleen op een andere manier beschikbaar dan voor windows (lees: je moet ze kopen en volgens BIG willen jongeren dat allemaal tegenwoordig dus ehm ..)
Waar moet ik eigenlijk op gaan letten wil ik switchen? Gelijk gaan voor de PB Pro of nog even wachten om te kijken wat deze dingen nu eigenlijk presteren? Want ik hoor een beetje een dubbel verhaal van mensen, de een slaat hem gelijk in en de ander wacht nog een half jaar. Waarom?
Elke dag dat je geen nieuwe computer koopt word die computer beter en goedkoper - behalve bij Macs. Macs moet je kopen direct na de introductie en anders wachten. De reden om nu geen MacBook Pro (of iMac) te kopen is dat de grote pakketten nog niet in Intel-variant beschikbaar zijn. (photoshop e.d.)
Op het moment studeer ik op een mbo school laboratorium, en over een jaartje begin ik aan het HBO. Zijn er hier meer mensen die iets in die richting gedaan hebben? En is er software beschikbaar voor de mac? Want niks is zo erg om dadelijk te horen krijgen dat je je laptop niet kan gebruiken omdat deze de software niet ondersteund. Alhoewel ik iets over een programma gelezen heb die windows software kon draaien. Al was dit niet op top niveau.
Er is van alles beschikbaar. Ik zou als ik jou was dat eerst even uitpuzzelen. We kunnen hier niet raden wat voor software jij voor je school nodig hebt. Vrijwel alle *ux software kan je compileren of gecompileerd krijgen, Mac OSX is een Unix variant. (BSD, zie ook http://www.opensource.apple.com/)
En over de PB Pro zelf, op de website waren er maar 2 versies beschikbaar, komen er binnenkort nog meerdere versies? met name een normale 15" of kleiner? En is het normaal dat je 600 euro meer betaalt voor 20gig + 512mb ietsje snellere proc en een beetje betere videokaart?
Ach, bij Apple hoef je nergens raar van op te kijken. :P

Waarom kijk je trouwens naar de MacBook en niet naar een iMacje ofzo? Of een mini om te wennen? Ik heb zelf een iMac (g5) en die bevalt erg goed!

ping 127.212.23.124

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat doe je met je computer?

• JJK

JJK

Labrat

Topicstarter
Waarom wil je switchen? Wil je gewoon eens wat anders proberen, wil je erbij horen of heb je met OSX gewerkt en beviel dat beter? Niet om je van je overigens briljante plan af te brengen
heb toevallig een oud macje staan van iemand jammer genoeg wel een os 9 maar dat mog de pret niet drukken. Het is voornamelijk de eenvoud de stabiliteit en ik wil gewoon eens wat anders proberen. Krijg ook een beetje jeuk van microsoft.. gewoon misschien beetje alergisch..

heb een tijdje op linux geprobeerd te werken maar dat was me teveel code lines.. en apple heeft dat naja gewoon wat minder.
Games en mac - het kan prima. Ze zijn alleen op een andere manier beschikbaar dan voor windows (lees: je moet ze kopen en volgens BIG willen jongeren dat allemaal tegenwoordig dus ehm ..)
volgens mij valt dat nogal mee of ze moeten kei goed beveiligd zijn. maar dan raken we een beetje offtopic...
Elke dag dat je geen nieuwe computer koopt word die computer beter en goedkoper - behalve bij Macs. Macs moet je kopen direct na de introductie en anders wachten. De reden om nu geen MacBook Pro (of iMac) te kopen is dat de grote pakketten nog niet in Intel-variant beschikbaar zijn. (photoshop e.d.)
Ik zou me er erg druk om gaan maken als je hierdoor erg veel prestatie verlies krijgt omdat je ze dan dmv een bepaald programma draait.. stone nog iets? (naam ff kwijt) Oke je benut niet de volledige snelheid van je laptop maar hij draait niet langzamer dan de niet intel bak.. toch?
Waarom kijk je trouwens naar de MacBook en niet naar een iMacje ofzo? Of een mini om te wennen? Ik heb zelf een iMac (g5) en die bevalt erg goed!
Heb hier natuurlijk wel over nagedacht om een mini of iets dergelijks te kopen, maar aangezien mijn situatie is dat niet echt handig.. ik heb namelijk niet echt een vaste woonplek.. neen ik ben niet illegaal hier. maar het is gewoon niet makkelijk als je een mini of iets dergelijks koopt je ook nog eens een beeldscherm mee moet sjouwen.

En als ik overswitch dan wil ik het eigenlijk gelijk goed doen.. tuurlijk heb ik her en der nog wel ergens een windows bakje om op terug te vallen maar ik sta niet echt te springen om over een jaartje alsnog de PBP te kopen.
Op het moment niet zoveel, druk bezig aan mijn auto project namelijk maar als ik tijd heb,
een beetje klooien aan een website van mij die ik aan het maken ben. Fotosoepen.. dreamweaver
downloaden O-) beetje het gebruikelijke wat jongeren normaal doen verhaal..
Echte uberzware programma's draai ik niet behalve dan misschien WoW.. maarja dat draait
dus ook weer op een macje.
En verder sta ik op zich wel te popelen om die nieuwe mac software uit te proberen maar goed...

• JJK

JJK

Labrat

Topicstarter
Ik zat net even te kijken op de apple-site en ik zag daar een instelling voor scholen,
kan gewoon elke willekeurige student ( ik 20 jaar mbo ) daar gebruik van maken?
Er staat ook bij dat ze misschien komen controleren. Hoe moet ik dat zien?

Verwijderd

Als je gewoon aan een erkende instelling een opleiding volgt (hoger onderwijs valt daar in elk geval onder, MBO weet ik niet zeker, denk het wel eigenlijk) kan je daar gewoon gebruik van maken.

• JJK

JJK

Labrat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:04:
Als je gewoon aan een erkende instelling een opleiding volgt (hoger onderwijs valt daar in elk geval onder, MBO weet ik niet zeker, denk het wel eigenlijk) kan je daar gewoon gebruik van maken.
Hmm dat is wel beter, zal het nog wel even na vragen @ school als ik daar nog een xtje langskom,
want dat scheelt eigenlijk de BTW... en dat is toch gauw zon 300 euro of iets dergelijks 8)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JJK schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:20:
[...]

Hmm dat is wel beter, zal het nog wel even na vragen @ school als ik daar nog een xtje langskom,
want dat scheelt eigenlijk de BTW... en dat is toch gauw zon 300 euro of iets dergelijks 8)
heeft niks met je school te maken maar met Apple. En die doen niet moeilijk. 20% zal het trouwens niet zijn...

ping 127.212.23.124

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JJK schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 20:35:
volgens mij valt dat nogal mee of ze moeten kei goed beveiligd zijn. maar dan raken we een beetje offtopic...
Het is gewoon niet zo dat je buurjongen een goeie kopie heeft van WoW voor de Mac, dat was mijn punt.
Ik zou me er erg druk om gaan maken als je hierdoor erg veel prestatie verlies krijgt omdat je ze dan dmv een bepaald programma draait.. stone nog iets? (naam ff kwijt) Oke je benut niet de volledige snelheid van je laptop maar hij draait niet langzamer dan de niet intel bak.. toch?
De architectuur van de g5 is een heel andere dan die van de intel. Rosetta vertaald dat en doet dat snel, maar uit de her en der te vinden testen blijkt dat de intel de g5 software via rosetta niet 1 op 1 kwa snelheid kan draaien. Zo'n vertaling kost gewoon processortijd.
En als ik overswitch dan wil ik het eigenlijk gelijk goed doen.. tuurlijk heb ik her en der nog wel ergens een windows bakje om op terug te vallen maar ik sta niet echt te springen om over een jaartje alsnog de PBP te kopen.
[...]
Het is een MACBookPro, dus een MBP. Voor meer info over dat ding kan je in het MBP topic kijken in dit subforum (Apple Talk dus..)

ping 127.212.23.124

Verwijderd

pjottum schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:23:
[...]

heeft niks met je school te maken maar met Apple. En die doen niet moeilijk. 20% zal het trouwens niet zijn...
Zes procent tegenwoordig.

Maarja scheelt toch weer bijna 150 euro.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

JJK schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 20:35:
[...]

Op het moment niet zoveel, druk bezig aan mijn auto project namelijk maar als ik tijd heb,
een beetje klooien aan een website van mij die ik aan het maken ben. Fotosoepen.. dreamweaver
downloaden O-) beetje het gebruikelijke wat jongeren normaal doen verhaal..
Echte uberzware programma's draai ik niet behalve dan misschien WoW.. maarja dat draait
dus ook weer op een macje.
En verder sta ik op zich wel te popelen om die nieuwe mac software uit te proberen maar goed...
Er zijn geen redenen waarom jij persé geen mac zou moeten nemen. Maar ik zou wel wat tijd steken in het spelen met wat spul in een winkel alvorens de stap te maken. Nogal een dure grap als het niet bevalt.
Pagina: 1