Stereoweergave receiver met 4 speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een receiver van Panasonic, SA-XR-55, waarvan het geluid op mijn Cantonspeakers ontzettend helder klinken.

Nu heb ik 2 frontspeakers "CD200" (groter formaat dan surround), 2 surroundspeakers "CD250".

Als ik een CD luister dan wil ik graag uit alle vier speakers het geluid horen (stereoweergave), echter kan ik dit niet instellen op de receiver.

Nu had ik het volgende gedaan:

Achteraan de receiver kun je nog 2 frontspeakers aansluiten (Speaker B.), dus had ik hem vandaaruit doorgelust naar de uitgang van de surround speakers op de receiver. Het geluid werd er zeker mooier van, alleen ik kon hem niet te hard zetten, want dan gaf de receiver een 'overload' en schakelde uit.

Wanneer ik de surround speakers op de surround-back speaker uitgang aansloot kon ik beduidend harder. Het is dus een 7.1 receiver voor de duidelijkheid.
Echter stereo kon goed hard, maar bij DTS bronnen krijg je geen geluid uit de surround back speakers, immers die zijn voor 7.1 geluidsopnamen. Dus de surroundbackspeakers kan ik sowieso niet gebruiken.

Hoe kan ik toch stereo geluid op alle 4 speakers krijgen. Mischien niet laten splitten bij de aansluiting op de receiver maar daarvoor al?

[ Voor 17% gewijzigd door M. Mulder op 18-02-2006 15:26 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Met een kwalitatief goede audioswitch kom je er natuurlijk ook.

Wat moet de switch doen:

2 ingangssignalen bevatten (2 voor + en 2 voor -)

--> Hierop komt enerzijds de surround uitgang van de receiver en anderzijds de speaker B front uitgang.

1 uitgang voor 2 speakers (links en rechts)

--> Die uitgang gaat dus naar de surround speaker.

Als je hem switched op het doorlaten van het surroundkanaal (voor linker en rechter speaker), dan kun je dus DTS (5.1) films bijvoorbeeld prima luisteren. Hij sluit namelijk de input van de Front B speakers af.

Als je hem switched op het doorlaten van de Front B speaker uitgang van de receiver, dan kan je stereo weergave luisteren op de surroundspeakers.

Weet iemand waar ik deze kan vinden? En kwalitatief goed i.v.m. het zwakke punt van een "schakelaar' en doorgeven van de stroom.

Dit is een prima oplossing namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door M. Mulder op 18-02-2006 18:56 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je hebt de receiver ingesteld op het feit dat er 'maar' vier speakers aanwezig zijn?

Het feit dat je receiver Overload aangeeft is niet heel vreemd. Simpelweg heb je hem gewoon kortgesloten, wat misschien voor behoorlijke schade kan zorgen.

Ik ga er vanuit dat er ook een oplossing is zonder zo'n switch.

Wat als je de speakers op de normale wijze aansluit en dan kiest voor Dolby prologic? Heb je dan ook geluid uit de rearspeakers? Heeft je receiver een functie: 5/6/7 channel stereo?
M. Mulder schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:49:
...
Wanneer ik de surround speakers op de surround-back speaker uitgang aansloot kon ik beduidend harder. Het is dus een 7.1 receiver voor de duidelijkheid.
Echter stereo kon goed hard, maar bij DTS bronnen krijg je geen geluid uit de surround back speakers, immers die zijn voor 7.1 geluidsopnamen. Dus de surroundbackspeakers kan ik sowieso niet gebruiken.
...
Het lijkt me hier een kwestie van verkeerd aangesloten/verkeerd ingesteld.

[ Voor 38% gewijzigd door bartvl op 18-02-2006 20:43 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
bartvl schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 20:39:
Je hebt de receiver ingesteld op het feit dat er 'maar' vier speakers aanwezig zijn?

Het feit dat je receiver Overload aangeeft is niet heel vreemd. Simpelweg heb je hem gewoon kortgesloten, wat misschien voor behoorlijke schade kan zorgen.

Ik ga er vanuit dat er ook een oplossing is zonder zo'n switch.

Wat als je de speakers op de normale wijze aansluit en dan kiest voor Dolby prologic? Heb je dan ook geluid uit de rearspeakers? Heeft je receiver een functie: 5/6/7 channel stereo?

[...]

Het lijkt me hier een kwestie van verkeerd aangesloten/verkeerd ingesteld.
Met Dolby prologic krijg ik gewoon geluid op de surround speakers. Dit is niet mijn bedoeling, omdat het een stuk minder klinkt.

Ik heb geen functie 5/6/7 stereo. Dit had er anders voor gezorgt dat hij een stereo output zou kunnen geven op de surround output, toch?

Het moet toch wel te bewerkstelligen zijn, lijkt me. Waarom geeft hij eigenlijk een overload?
Het enige wat ik doe is de output van de Front speaker B verbinden met de surround output en deze gaat gelijk door naar de rearspeakers. Komt de overload doordat ik de plus daarop aan heb gesloten of juist door de min. Je krijgt nu natuurlijk een soort lekstroom, omdat de output van de Front B speaker (+), stroom verschaft op de surround output (+).

Een switch kan dit voorkomen. Wat dat betreft zou je veel meer handmatig in moeten kunnen stellen :)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Zo'n switch zoek ik ongeveer:

Deze heeft 6 speakerpaar uitgangen (ik heb hier maar 1 van nodig) en 2 amplifier inputs.

http://www.accessories4less.com/cgi-bin/item/SIMASSWL6EX

Kwaliteit ben ik niet echt van overtuigd, dus een gerenommeerder merk zal uitkomst bieden, denk ik. Of is er nog een andere oplossing?

Of deze:

http://www.smarthome.com/82802.html

Afbeeldingslocatie: http://cache.smarthome.com/images/82802.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door M. Mulder op 18-02-2006 21:21 ]

• bartvl

bartvl

Ik heb jouw situatie nog niet helemaal helder, maar het moet vast zonder switch ook te doen zijn. En anders gewoon stereo over twee speakers, want dit geeft waarschijnlijk toch de beste geluidskwaliteit.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Toch geeft stereo over 4 speakers een voller geluid, echt waar :*)

Ik heb zelfs een veel betere Speaker Selector gevonden. Deze is van Russound en heet AB-2.2

Afbeeldingslocatie: http://www.russound.com/images/ab2_image.jpg

Wanneer ik op mijn receiver speaker channel B indruk (channel A staat altijd aan voor de frontspeakers) dan wou ik daarop de surround speakers laten lopen. De output van de Front channel B had ik namelijk doorgelust naar de output van de surround speakers. Dit gaf bij een te hoog volume een 'overload'

Wat ik dus gewoon wil is op 4 speakers stereo geluid hebben van bijvoorbeeld een CD die ik beluister. Normaal gooit hij alleen een stereo signaal uit de Front channel A en kan ik dus maar naar 2 speakers luisteren.

Wat snap je nog niet aan mijn verhaal ? Dan hoor ik dat graag en preciseer ik mijn uitleg.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bekend probleem. Het verbaast me nog steeds dat geen enkele fabrikant "dubbel stereo" (zo heet dat eigenlijk) als instelling in zijn multikanaals receiver heeft zitten. Het is zo simpel... Quadrofonie apparatuur uit de jaren 70 had zo'n instelling standaard aan boord.

De heren fabrikanten vinden dat je maar de semi-surround modes van je apparatuur moet gebruiken, terwijl dubbel stereo m.i. vaak veel beter klinkt. Ik heb het niet zo op met die dsp Hall, Stadium, Reverb enzovoorts ongein.

Met mijn Pioneer VSX908 was het niet zo moeilijk op te lossen omdat met relais de uitgangen omgeschakeld worden bij omschakelen tussen "A" en "B" speakers. Hoe dat bij jouw doos gaat weet ik niet.

• bartvl

bartvl

joopv schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:08:
Bekend probleem. Het verbaast me nog steeds dat geen enkele fabrikant "dubbel stereo" (zo heet dat eigenlijk) als instelling in zijn multikanaals receiver heeft zitten. Het is zo simpel... Quadrofonie apparatuur uit de jaren 70 had zo'n instelling standaard aan boord....
In ieder geval heeft mijn Yamaha 6 channel stereo als DSP mogelijkheid. Stereo over 1 tot 6 speakers. Het is dus wel mogelijk. En ik weet ook van een sony home theatre setje dat die een 5 channel stereo functie heeft (typenr onbekend) het is dus bij sommige wel aanwezig, maar je moet wel ff zoeken. Daarbij ben ik er geen voorstander van omdat puur stereo op mijn yamaha toch veel beter klinkt (alleen de fronts zijn dan 'aangesloten' (relais e.d.) en er zit geen DSP ruis (die in zeer kleine mate anders wel aanwezig is) over de speakers.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12 23:28

jasjenl

Liab A Tymo

Mijn bijna 6 jaar oude Marantz receiver (sr7000) heeft wel zo'n soort mode, zoals hierboven ook al door iemand genoemd: ik kan '5 kanaals' stereo instellen. De rear speakers geven dan exact hetzelfde signaal als de frontspeakers weer, de center speaker geeft het signaal van links + rechts gemend weer (kun je eventueel uitzetten door de center uit te schakelen). Zo bijzonder is het dus volgens mij niet, zo'n functie.

Ik vind het echter het meest beroerde waar je voor kunt kiezen: stereo moet je uit twee front luidsprekers laten komen, want het volledige stereo effect verneuk je (plaatsing, ruimtelijkheid) door het ook uit achter speakers te laten komen. Het zal vast wel 'voller' klnken, maar met goed stereo geluid heeft het niks meer te maken...

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb de surround rear spekaers even op de B channel output gezet en kan de receiver "voluit" zetten zonder dat ik een overload krijg.

Dus ik beluister de speakers, zowel op de A channel (frontspeakers) als B-channel (rear surround speakers). Klink echter beter hoor. (A en B kunnen dus beide tegelijk aan)

Ik heb het zowel met dual-amp beluisterd als met bi-amp (bi-amp is het automatisch ook bi-wire).

De BI-WIRE functie ondersteund dus BI-ampring en daardoor functioneert een extra eindvesterker, zodat de channel A en B een 'eigen' versterker hebben en ook nog gesynchroniseerd worden.

Mijn grotere frontspeakers krijgen de low frequentie en de surround rear speakers de high frequentie.
Geluid is qua helderheid formidabel.

Nu kan ik dus niet genieten van DTS films met 5.1 geluid. Dus vandaar heb ik de speaker selector nodig van Surround (AB-2.2).

Zou ik daarmee de 'overload' kunnen voorkomen en zowel 5.1 als stereo kunnen luisteren en is het daardoor DE oplossing van mijn probleem.

Op het forum van audioholics gaf iemand aan dat het veel makkelijker kan:

De cd aansluiten op de analoge ingang van mijn receiver en vervolgens Neo:6 selecteren.
Klinkt dus echt een stuk beroerder, immers het wordt softwarematig (matrix) (toevallig Neo en matrix, haha) geprocessed.

[ Voor 6% gewijzigd door M. Mulder op 19-02-2006 16:31 ]

• bartvl

bartvl

M. Mulder schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:24:
Mijn grotere frontspeakers krijgen de low frequentie en de surround rear speakers de high frequentie.
Heb je de rear speakers nog achter je staan en de fronts voor je?

In dat geval lijkt het me een heel raar beeld geven.

Is dat niet het geval, en staan de twee paar speakers voor je, dan heb je helemaal niks aan DTS/DD geluid, aangezien je je rearchannel niet gebruikt.
Al met al een hele rare situatie als ik het zo bekijk:S (maar iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen ;) )

Overigens klinkt DTS' Neo:6 nog best goed hoor. Sowieso een stuk beter dan Prologic II
Er zit nagenoeg geen waterig geluid in, zolang je je oren niet in de speakers drukt. En de kanalen worden heel goed gescheiden met het belangrijkste op de fronts (en center als je die zou hebben) en de effecten en achtergrond koren over de rears.
(heeft jouw receiver Neo:6? En daarvoor hoef je je cd-speler niet persé analoog aan te sluiten, digitaal kan ook)

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 19-02-2006 16:44 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Rear speakers staan inderdaad gewoon achter opgesteld.

Waarom geeft het voor jou een raar beeld?

De frontspeakers geven nu iets meer een lagere toon door, maar ja ze zijn ook forser. Het klink met BI-WIRE (normaal voor 1 paar speakers, maar nu met 2 paar speakers) beter dan dat ik hem op normaal zet, wellicht omdat het nu bi-amp is en wanneer ik de front speakers op normaal zet dan wordt het dual amp.

Eigenlijk heb ik nu een enorme grote speaker gecreëerd, die loopt van voorin de kamer naar achter in de kamer, zonder dat ze aan elkaar zitten 8)7

Dat is het gebrek denk ik B)

Zolang het maar goed klink kun je hier rustig mee experimenteren. Een audiofiel zal me wel niet begrijpen.

• bartvl

bartvl

M. Mulder schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:53:
Rear speakers staan inderdaad gewoon achter opgesteld.

Waarom geeft het voor jou een raar beeld?

De frontspeakers geven nu iets meer een lagere toon door, maar ja ze zijn ook forser. Het klink met BI-WIRE (normaal voor 1 paar speakers, maar nu met 2 paar speakers) beter dan dat ik hem op normaal zet, wellicht omdat het nu bi-amp is en wanneer ik de front speakers op normaal zet dan wordt het dual amp.

Eigenlijk heb ik nu een enorme grote speaker gecreëerd, die loopt van voorin de kamer naar achter in de kamer, zonder dat ze aan elkaar zitten 8)7

Dat is het gebrek denk ik B)

Zolang het maar goed klink kun je hier rustig mee experimenteren. Een audiofiel zal me wel niet begrijpen.
Inderdaad, een belangrijk punt is natuurlijk dat als je het zelf goed vind klinken dan is er niks aan de hand.

Maar je snapt wat ik bedoel. De lage tonen van voren en de hoge van achteren is gewoon niet natuurlijk. Dus als semi/amateur audiofiel zou ik nooit deze oplossing kiezen :P

En belangrijk punt: grotere speakers betekent niet per definitie dat ze beter geschikt zijn voor lage tonen. Hoe het in jouw situatie zit weet ik niet, ik ken jouw speakers niet.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb gevraagd of de speakers jouw kende, maar zij kende jouw ook niet :+

Er is een extra instelling voor BI-WIRE, waardoor je de frequenties naar elkaar toe kan krijgen.
M.a.w. je kunt ze zo instellen dat ze allebei dezelfde frequenties pakken.

Kan ik nog wel even proberen en luisteren of dat 'natuurlijker' overkomt.
Pagina: 1