Virussen? Scan ze hier!
Thanks voor het melden. 
Reactie is aangepast.
Reactie is aangepast.
De hele draad licht inderdaad compleet scheef, zowel qua moderaties als qua reacties. Een dergelijke reactie zou natuurlijk nooit op +3 mogen eindigen. Gezien de hoeveelheid reeds gedane moderaties valt er ook maar moeilijk tegenop te modereren.
Een GoT-topicwarning-achtig iets wat bij voorbaat waarschuwt tegen dit soort reacties lijkt me dan ook zeker zinnig, aangezien dit soort draden veel vaker scheef gaan...
Een GoT-topicwarning-achtig iets wat bij voorbaat waarschuwt tegen dit soort reacties lijkt me dan ook zeker zinnig, aangezien dit soort draden veel vaker scheef gaan...
Ik voorzie dat de NSB in Nederland over een jaar of 10 ook gemeengoed is...... niet dat het wenselijk is, maar er zijn ff teveel mensen die wel in die richting wijzen (als terreur aangepakt moet worden).
Maar los daarvan, is het geen idee om voortaan het nieuwsbericht te voorzien van een algemeen statement? Ik bedoel, 'uitlokking' is in de VS een normaal fenomeen, dus conform de lokale waarden is er niets geks aan. De ongeinformeerde Nederlander vind dat schandalig en verheeft de eigen cultuur tot absolute waarheid..... en zo bouw je moeiteloos 40 replies aan onzin op....
Maar los daarvan, is het geen idee om voortaan het nieuwsbericht te voorzien van een algemeen statement? Ik bedoel, 'uitlokking' is in de VS een normaal fenomeen, dus conform de lokale waarden is er niets geks aan. De ongeinformeerde Nederlander vind dat schandalig en verheeft de eigen cultuur tot absolute waarheid..... en zo bouw je moeiteloos 40 replies aan onzin op....
Als redacteur: het is niet de verantwoordelijkheid van de redactie om met elke lacune in de kennis van bezoekers rekening te houden. Zoals Ecteinascidin aangeeft: het probleem is meestal dat de eigen context tot norm wordt verheven, en dat zou betekenen dat T.net de verantwoordelijkheid voor de (sociale) context van de gebruiker op zich moet nemen. Dat is exteem onwenselijk: nieuwsberichten worden niet alleen drie keer zo lang (en er komen er drie keer minder
), maar bovendien impliceert zoiets dat we een volledige morele context moeten bieden. Los van eventuele onvolkomenheden (er zitten, om maar eens wat te zeggen, maar weinig psychologen in de redactie) is het een probleem dat we daar morele reacties in feite mee overbodig zouden willen maken. De redactie moet zijn vingers dus niet aan zulke contextuele waarschuwingen branden.
Als powermod: de discussie over 'topic warnings' is op zich vaker gevoerd, en hoewel het erg aanlokkelijk is zijn er twee bezwaren. (1) Wat valt nog onder gezond verstand, en wat moet gemeld worden? Mij lijkt dat het vergelijken met de NSB in vrijwel alle gevallen buiten de orde valt, en het lijkt me niet dat we moeten gaan waarschuwen dat ongewenst gedrag van het nieuwsonderwerp geen nazisme betreft. Dan kunnen we wel bezig blijven. "Een prijsverhoging van Microsoft is niet hetzelfde als de holocaust." (2) Je verlegt de verantwoordelijkheid van de poster naar de powermods. Als er niet voor gewaarschuwd wordt, moet het gezegd kunnen worden? Me not think so.
Nee hoor, gewoon hier aankaarten als mensen het verdommen om hun gezonde verstand te gebruiken. Overigens geldt voor mij bovendien: hoe meer vrijheid de posters hebben, hoe beter. Het reactiesysteem is niet gediend bij geïnstitutionaliseerde preventieve censuur, om het even kort door de bocht samen te vatten.
Als powermod: de discussie over 'topic warnings' is op zich vaker gevoerd, en hoewel het erg aanlokkelijk is zijn er twee bezwaren. (1) Wat valt nog onder gezond verstand, en wat moet gemeld worden? Mij lijkt dat het vergelijken met de NSB in vrijwel alle gevallen buiten de orde valt, en het lijkt me niet dat we moeten gaan waarschuwen dat ongewenst gedrag van het nieuwsonderwerp geen nazisme betreft. Dan kunnen we wel bezig blijven. "Een prijsverhoging van Microsoft is niet hetzelfde als de holocaust." (2) Je verlegt de verantwoordelijkheid van de poster naar de powermods. Als er niet voor gewaarschuwd wordt, moet het gezegd kunnen worden? Me not think so.
Nee hoor, gewoon hier aankaarten als mensen het verdommen om hun gezonde verstand te gebruiken. Overigens geldt voor mij bovendien: hoe meer vrijheid de posters hebben, hoe beter. Het reactiesysteem is niet gediend bij geïnstitutionaliseerde preventieve censuur, om het even kort door de bocht samen te vatten.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Natuurlijk niet, maar in sommige (extreme) gevallen kan het wenselijk zijn om dat wél te doen. Als je er een hele scheefgetrokken draad mee kan voorkomen, wat is dat het probleem? Dat er in sommige gevallen meer context wordt geboden, die in dit geval volgens mij in een nogal korte zin had gekund, wil niet zeggen dat daarmee de verantwoordelijkheid wordt verplaatst. Het zou in mijn ogen dan ook niet zozeer een waarschuwing zijn, maar meer een aanvulling (/duiding?)Rataplan schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:41:
Als redacteur: het is niet de verantwoordelijkheid van de redactie om met elke lacune in de kennis van bezoekers rekening te houden. Zoals Ecteinascidin aangeeft: het probleem is meestal dat de eigen context tot norm wordt verheven, en dat zou betekenen dat T.net de verantwoordelijkheid voor de (sociale) context van de gebruiker op zich moet nemen.
Waarom toch de gedachte dat bij incidentele initiatieven om rotzooi te voorkomen de verantwoordelijkheid in alle gevallen naar de powermods / redactie wordt getrokken? Het is hier op GoT toch ook niet zo dat doordat er in sómmige topics topicwaarschuwingen staan er in de rest maar rondgekloot wordt? Zo'n waarschuwing is alleen maar bedoeld om éxtra aandacht op al bestaande regels te vestigen, niet om extra regels toe te voegen.(2) Je verlegt de verantwoordelijkheid van de poster naar de powermods. Als er niet voor gewaarschuwd wordt, moet het gezegd kunnen worden? Me not think so.
Nu ik nadenk over hoe je zo'n waarschuwing concreet vorm moet geven vind ik het inderdaad moeilijk om daar een gepaste tekst bij te bedenken, maar misschien kunnen anderen dat wel? Dat geldt overigens ook voor de contexttoevoeging...
Pagina: 1