Waarom een Mac kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Wat de titel van de TC al zegt, een paar nOOB vraagjes. Ik heb er ook 1, en wel het volgende: Waarom zou je een mac 'moeten' kopen? Ik hoop dat jullie allen begrijpen dat het je eigen keus is, maar waarom is een mac beter?

Ik wil binnenkort namelijk een laptop kopen, voor de komende 'Universiteit' periode. Het enige wat ik telkens lees is: Ziet er mooi uit, is stabiel. Maar kunnen de 'evaren' mac gebruikers iets precieser zijn met deze meerwaarde, wat dus ook mijn vraag is?

*ik wou hier geen nieuw topic voor starten.

Verwijderd

Bwa, als je effe op een paar macsites zit dan hoor je altijd dezelfde dingen terugkomen nl.

-stabiliteit (unix)
-design
-geen spyware/virussen
-houden hun waarde vast (als je je mac wil verkopen krijg je er nog een goede prijs voor)
-OSX en het gebruiksgemak natuurlijk

Verwijderd

Wat ik me ook afvraag is het volgende: Zijn jullie een apple gaan gebruiken vanwege bepaalde programma's?

Bijv.
Voordeel van een windowslaptop is bijv. office, werken scholen volgens mij het meest mee, maar nou heb ik ook mac-office gevonden dus is het voordeel van een windowslaptop verdwenen. Dit is dus een voordeel van een apple-laptop.

Voordeel van een applelaptop is....(programma)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor mij is het voordeel en ook de reden dat ik Mac user ben het plezier dat je krijgt in het computeren zelf. Ik zat altijd liever achter de trage G4 van m'n vader dan de snelle Windows PC die ik had. Het werken met Mac OS X vind ik zoveel malen fijner dan het werken in Windows en dat is ook de reden dat ik uiteindelijk een PowerBook heb gekocht.

Het is voor mij dus voor een groot deel een gevoels kwestie, die dus voor iedereen anders is. Het beste wat je kunt doen, als je wilt weten of een Apple wat voor je is, is om een Mac voor een maand te lenen en kijken of je ermee kunt werken. Als je na die maand niet meer zonder kunt (:P), dan weet je wat je moet doen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Zijn jullie een apple gaan gebruiken vanwege bepaalde programma's?
Nee, ik ben geen Apple gaan gebruiken vanwege specifieke programma's. Maar ik ben naderhand vanwege een aantal specifiek programma's wel _heel_ blij dat ik de overstap heb gemaakt! Denk aan dingen als:
* iLife
* Final Cut
* Adium
* Unison

Aanvankelijk heb ik de switch op goed geluk gemaakt. Ik was Windows en Linux zo zat dat ik iets anders wilde. Ik had 10.1 al eens bij collega's gezien, maar ik had er geen echte ervaring mee. Het feit dat OS X = ( UNIX + mooie omgeving + goed doordachte software ) gaf voor mij de doorslag.

Liege, liege, liegebeest!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:57:
Wat de titel van de TC al zegt, een paar nOOB vraagjes. Ik heb er ook 1, en wel het volgende: Waarom zou je een mac 'moeten' kopen? Ik hoop dat jullie allen begrijpen dat het je eigen keus is, maar waarom is een mac beter?

Ik wil binnenkort namelijk een laptop kopen, voor de komende 'Universiteit' periode. Het enige wat ik telkens lees is: Ziet er mooi uit, is stabiel. Maar kunnen de 'evaren' mac gebruikers iets precieser zijn met deze meerwaarde, wat dus ook mijn vraag is?

1. User interface = prettig, de 'computer ervaring is fijn'. Dat is erg subjectief en emotioneel dus je zult dit echt zelf moeten uitzoeken.
2. Unix, ik kan allerlei linux etc. apps draaien.
3. Geen virussen, slechts 1 'belgische' worm en geen spyware.
4. Ibook specifiek: lange batterij duur en klein (fijn in de trein!)
5. Alles werkt gewoon (is mijn ervaring).

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 16-02-2006 23:00 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Er zin twee programma's die ik na mijn overstap niet meer kan missen:
- XCode
- Adium

XCode vind ik op een of andere manier zo'n gaaf programma.. en de manier van interfaces uitwerken in Interface Builder is imho erg goed gedaan.

Adium is mijn no. 1 MSN client.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb nog een echte n00b vraag, misschien is het een domme fout van mij, maar misschien is het ook echt een probleem.

Ik ben een maand geleden geswitched van WinXP --> Mac OS X. Sinds vanavond heb ik eindelijk weer internet, ik heb dus een paar programmaatjes meer draaien dan eerst, denk aan Opera, MSN e.d. Nu krijg ik dus af en toe dat de 3 bolletjes links bovenaan mijn scherm (rood(sluiten), geel(minimaliseren), groen(maximaliseren)), dat de gele opeens foetsie is. En dit is dan niet zomaar bij 1 programma, maar bij allen dan. Ik heb op google gezocht naar yellow button disappear Mac OS X, maar dan kom ik niet echt verder. Wat kan dit voor iets idioots zijn want ik kom er echt niet uit.

Probleem is na het opnieuw opstarten van programma's dan gewoon weer opgelost.

20*350ZO45°

• Sijmen
Ik heb precies dat probleem ook, een tijd terug wel vaker dan nu. Geen idee hoe het komt, maar zou het wel graag willen weten. Overigens ben jij de eerste van wie ik van dat probleem hoor - op mijzelf na dan.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Sijmen schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:40:
Ik heb precies dat probleem ook, een tijd terug wel vaker dan nu. Geen idee hoe het komt, maar zou het wel graag willen weten. Overigens ben jij de eerste van wie ik van dat probleem hoor - op mijzelf na dan.
Ik weet niet hoe een gevorderde gebruiker jij bent, maar mijn Mac-Mini is gewoon ontzettend clean, dus niet teveel andere troepjes geinstalleerd.

Het probleem speelt pas sinds vanavond, dus misschien kan jij a.d.h.v. mijn softwarelijst (welke ik vanavond nog heb geinstalleerd nagaan wat het kan zijn.

Vanavond geinstalleerd waar het eventueel aan zou kunnen liggen:
-Upgrade van Opera 8.51 --> 8.52
-Azureus 2.4.0.0 geinstalleerd.
-XCDroast
-X11
-FireFox

Kun jij misschien wegstrepen wat jij niet gebruikt, daar ligt het dus niet aan.

20*350ZO45°

• Sijmen
Richard schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:50:
Vanavond geinstalleerd waar het eventueel aan zou kunnen liggen:
-Upgrade van Opera 8.51 --> 8.52
-Azureus 2.4.0.0 geinstalleerd.
-XCDroast
-X11
-FireFox

Kun jij misschien wegstrepen wat jij niet gebruikt, daar ligt het dus niet aan.
Azereus, Opera en XCDroast gebruik ik niet. Het probleem was er bij mij al voor de install van Firefox, X11 heb ik wel. Maar ook die had ik geloof ik destijds niet.

• Liegebeest
Gek probleem zeg :) IMHO ben ik al redelijk gevorderd in het hele OS X gebeuren, maar deze ben ik nog niet tegen gekomen... Misschien eens zien op er op de Apple support fora iets over te vinden is?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Gisteren is na het plaatsen van deze post het probleem niet meer opgetreden, verder vandaag ook niet meer (Mac heeft vannacht uitgestaan).

Verder in het kader van noob vraagjes:

Ik heb dus een externe HDD aan FireWire hangen. Op de schijf staan 2 NTFS partities. Genaamd: "Local Disk" & "Local Disk 1".

Wanneer ik dus naar finder ga, zie ik alleen "Local Disk" in het linkse balkje. Wanneer ik ook "Local Disk 1" wil zien moet ik dus even op "Mac Mini PPC" klikken om "Local Disk 1" te kunnen zien. Waarom wordt hij niet netjes "gemapt" in het linker venster?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/richarddekeijzer/localdisk1.jpg

20*350ZO45°

• Sijmen
Richard schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:51:
Waarom wordt hij niet netjes "gemapt" in het linker venster?

[afbeelding]
Het kan zijn dat je die ander per ongelijk een keer heb weggegooit door hem eraf te slepen. Je kunt even op de computer klikken, en dan die schijf weer terug de linker balk in slepen.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Sijmen schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:57:
[...]

Het kan zijn dat je die ander per ongelijk een keer heb weggegooit door hem eraf te slepen. Je kunt even op de computer klikken, en dan die schijf weer terug de linker balk in slepen.
Ja ja hebt gelijk, ook na het afkoppelen en opnieuw aankoppelen van de firewire komt hij weer netjes terug in dat venster, dit was wel heel erg noob, en dat voor een Windows2k gecerificeerde netwerkbeheerder :X

20*350ZO45°

• Liegebeest
maakt toch niet uit? Windows != OS X, dus dat zit wel goed :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Modbreak:Afgesplitst van eerder (oud) onderwerp

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Nu is dus op de een of andere wazige manier mijn "Mac Help" (appeltje + ? ) welke ik als newbee ontzettend vveel gebruik corrupt ofzo. Wanneer ik Mac Help opstart krijg ik dus een leeg wit scherm. Wanneer ik op het huisje klik kom ik weer wel op de startpagina van de help, maar geen links werken, en ook search werkt niet omdat die gewoon oneindig blijft zoeken. Iemand een tip?

Edit:

Na wat Google-en heb ik de oplossing hier gevonden. Lijkt me toch niet helemaal normaal dat dit zomaar gebeurd. Of heb ik weer iets fouts gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Richard op 21-02-2006 22:16 ]

20*350ZO45°

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik heb ook een n00b vraagje...
Is het mogelijk om bijv. AutoCad via Virtual PC te draaien op een Mac?

Fotonerd

Verwijderd

Xilantof schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:29:
Ik heb ook een n00b vraagje...
Is het mogelijk om bijv. AutoCad via Virtual PC te draaien op een Mac?
Via VirtualPC kun je alle windows software draaien.

Verwijderd

Ja dit kan, denk er wel bij na dat je behoorlijk wat cpu power nodig hebt. :)

• Xilantof

Xilantof

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:33:
[...]

Via VirtualPC kun je alle windows software draaien.
Zoiets vermoedde ik al ja... Maar toch even dubbel checken..

en is het (ondanks dat het wat CPU kracht vraagt) wel een beetje tedoen?
of heeft men hier er geen ervaring mee?

Fotonerd

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is zo traag als shit, dat wil je niet.

• Xilantof

Xilantof

Q schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:57:
Is zo traag als shit, dat wil je niet.
Okee :P dat is tenminste duidelijk :D
Ook geen verwachting dat dat met de Intel versies beter gaat?

Fotonerd

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met Intel CPU's zal het waarschijnlijker een stuk beter `ijn, aangezien er dan geen hele CPU meer hoeft te worden geemuleerd, bovendien zit het er dik in dat je WINE kan gebruiken en/of VMWare.

[speculatie]
WINE is eigenlijk geen emulatie en daarmee zit je dan op 100% snelheid. VMWare op de PC zit op 80% van de host-PC. VirtualPC zat iirc op ~40% van de host-PC.
[/]

Dusseuhm ja even afwachten tot er Intel versies van bovengenoemde programma's :P

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:57:
Ik wil binnenkort namelijk een laptop kopen, voor de komende 'Universiteit' periode.

en wat gaan we daar doen dan? als je niet een ict opleiding gaat doen waar je ongetwijveld wel is iets voor de win32 gui zal moeten programmeren lijkt het me geen enkel probleem. Het ondersteund een hele berg aan wifi encryptie, op de hogeschool waar ik heen ga kan ik na 5 keer ergens klikken het wlan op. Onder windows moet je eerst weer software installeren etc.

Als je veel diagrammen moet maken is omnigraffle trouwens echt perfect, een paar klikjes en je hebt je eigen shapes gemaakt als de shapes die je nodig hebt niet al te krijgen zijn.

Kortom: zolang je zeker weet dat je geen windows applicaties hoeft te gaan draaien voor je studie zou ik het zeker doen! office for mac is inderdaad verkrijgbaar (let wel je mist bepaalde dingen zoals access) en de tijd dat die dingen mee gaan op de batterij is natuurlijk prachtig.

• Liegebeest
Thunder schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:50:
Met Intel CPU's zal het waarschijnlijker een stuk beter `ijn, aangezien er dan geen hele CPU meer hoeft te worden geemuleerd
Moet 't wel eerst worden geschreven :) Dus die basis kan je beter niet gebruiken voor de aanschaf als het er _nu_ op aan komt.

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hence de "waarschijnlijker"

En zo kan't ook ;) http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/vmware/

[ Voor 61% gewijzigd door Thunder op 22-02-2006 19:24 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat is er toch met die "ik ben ook een noob en heb een vraag" posts, dit is een topic waar iemand vraagt wat er nou zo goed is aan een Apple, als je wat wilt weten over OSX ga je lekker googlen of open je je eigen topic.
Pagina: 1