Toon posts:

hulp bij nieuw (semi) high-end systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers graag jullie hulp,

Na alles mogelijkheden flink onderzocht te hebben heb ik het volgende systeem samengesteld:

Processor: AMD Athlon64 X2 4400
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium
Geheugen: Corsair ValueSelect DIMM 1 GB DCK (DDR) (ik geloof 2 x 528)
Kast: Thermaltake Swing
Voeding: CoolerMaster ExtremePower
Videokaart: Asus Extreme N6800/TD
HD RAID: 2 X Western Digital Raptor 36,7 GB
HD: 1 X Hitachi Deskstar T7K250
dvd: BenQ DW-1655

Mijn eisen van het systeem:
- lekker snel (programma's opstarten, bestanden laden e.d., effecten in photoshop)
- veel afbeeldingen bewerken en applicaties bouwen in .net
- muziekbewerking
- redelijk stil
- af en toe een game
- mijn budget ligt rond de 1600 euro

graag stel ik jullie een aantal vragen:

Is het nuttig om een SLI moederbord te kopen? Ik verwacht niet dat ik het komende jaar nog een videokaart erbij koop. Wellicht kan ik dan beter een goedkoper bord kopen, maar welke is dan goed?

Een raid configuratie is snel maar ook wat onbetrouwbaar aangezien je bestanden verdwenen zijn als een van de HD's er mee kapt. Dat probleem wil ik oplossen door een extra HD aan te schaffen, de T7K250, die in tests als zeer snel naar voren is gekomen. Die HD wil ik graag gebruiken voor opslag voor bestanden en als backup gebruiken. Ik zet bijvoorbeeld elke week mijn data van de raid configuratie over naar een map op de T7K250. is dat een handige oplossing? hebben jullie tips voor mijn HD configuratie?

Ik geef aan en redelijk stil systeem te willen hebben. Het hoeft absoluut niet fluisterstil te zijn maar bij mijn huidige computer heb ik een enorme herrie van de koeler. Ik zou graag een kast willen hebben die er mooi uit ziet en ook het geluid wat dempt. Ik snap dat mijn raid keuze van de raptor niet de meeste stille oplossing zal zijn... 8)7 Maar ja snelheid gaat bij mij voor stilte.

als geheugen modules neem ik DDR geheugen. Ik heb vernomen dat DDR2 nog niet wordt ondersteund door AMD? Klopt dat?

Als kast had ik eerst de NZXT Lexa omdat die zo mooi is. Maar is die kast wel stil?

Natuurlijk is elk algemeen advies ook welkom!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou eerder een 7800GT nemen ipv. een 6800 kaart, als het budget dit niet toelaat zou ik een CPU nemen die iets langzamer is.

De 7800GT is kwa prijs/kwaliteit wat beter dan de 6800 vind ik.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je geen SLI neemt, neem dan ook geen SLI bord. Het voordeel van SLI borden is wel dat ze nog meer features hebben. Als je die features niet nodig hebt, ga dan (bijvoorbeeld) voor de goedkopere Asus A8N-E. Ik weet echter niet of dit bord wel stil is, heb gehoord dat deze nog wel wat lawaai maakt. dus je zou eventueel toch nog een duurder bord kunnen nemen als je echt om stilte geeft.

En inderdaad, AMD ondersteunt nog geen DDR2.

Verwijderd

Goede keuze van je componenten op 1 ding na.
Je hebt een dual core cpu, wel leuk en alles maar ga je er apps op draaien welke dit ondersteunen? Anders gebruik je maar 1 van de cores wat zonde zou zijn uiteraard.

Als je er niet aan denkt een 2e videokaart aan gaat schaffen is het ook dom om een sli mobo te kopen, je bent dan beter af met een wat simpeler moederbord.

En elke kast is zo stil als je hem zelf maakt. Je kan stille fans gebruiken en zorgen dat je hdd's opgesloten zitten in dichte koelers welke geluidsdempend zijn.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

neem een 6800GS ipv een 6800NU
en als je minder budget hebt een X2 3800 :)
verder weinig op aan te merken.
alleen een SLI mobo is wat mij betreft niet erg nuttig, later koop je zeer waarschijnlijk weer 1 nieuwe kaart.
verder zou ik geen 2 raptors nemen in Raid, zijn erg klein en nieuwe schijven gaan niet eens zoveel langzaamer, ga dan voor 2X een nieuwe generatie 160GB schijf in raid als je bang bent om je spul kwijt te raken neem je nog een backupschijf van een 200GB er bij waar je je belangerijke documenten en bestanden ook op zet etc. dat kan ook met een speciale Raid versie ofzo alleen weet niet welke en of je daar een extra raidcontroller voor nodig hebt :) anders heb je maar een GB of 70 en dat is echt niet veel

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 18-02-2006 13:22 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
In plaats van een X2 4400+ zou ik een 4200+ of zelfs 3800+ nemen en het geld dat je bespaart uitgeven aan 2x 1 GB geheugen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Na jullie adviezen en nader onderzoek heb ik de volgende systeem samenstelling:

Processor: AMD 4200 X2
Geheugen: 1 GB crosair (DDR 3200)
Moederbord: ASUS A8N-E
Videokaart: XFX 7800GT
HD1: Raptor78 GB
HD2: Hitachi 250 GB
DVD: BenQ DW1655
Kast: Centurion 5
Voeding: Antec PowerSupply 450W
processor koeler: Zalman CNPS7700

totale prijs: 1333,56

Ik heb vernomen dat de AMD 4200 zich relatief gemakkelijk laat overklokken. Ook de XFX 7800GT is goed over te klokken. Maar voor dat ik daar aan begin zal ik eerst de verschillende FAQ's doorlezen zodat ik mijn systeem niet sloop.

Verder heb ik gekozen voor de snelle raptor schijf waar ik mijn applicaties en OS op installeer. De hitachi schijf zal zorgen voor de opslag voor mijn films, mp3tjes en overige bestanden.

Wat vinden jullie van deze samenstelling? Zal het systeem goed genoeg gekoeld zijn?
(ook na overklokken) En denken jullie dat het systeem niet al te luidruchtig zal zijn?

Eigenlijk wil ik nog een mooie tft monitor uitzoeken, maar misschien koop ik die pas later en gebruik ik nu nog mijn 19'' CRT scherm.

hebben jullie nog ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 22:40 ]

Verwijderd

Ik zit ook zo'n beetje op de zelfde koers als jij;

een snel Photoshop systeem waarop af en toe een gamepje gespeeld gaat worden, maar dit is van ondergeschikt belang.

Ik vind die 7800GT dan een beetje overkill en hou liever 200+ eu in m'n zak en ga voor een 6600GT.
Van die 200+ eu die je dan overhoudt zou ik een kleine 100 investeren in 2x1GB geheugen ipv 2x512MB, daar heeft Photoshop veel baat bij vooral als je met grotere bestanden en meerdere layers werkt.

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 23:01
leuk systeem.... Mijne lijkt er wel een beetje op en ik vind dat je niet al te veel moet aantrekken van wat iedereen zegt. Iedereen hier heeft zijn eigen voorkeuren voor wat hij fijn vindt. Als je AF EN TOE een spel speelt zou ik toch niet voor de 7800GT gaan, maar voor iets meer geheugen en een iets slechtere videokaart (zoals Znapshot al zei)

-=EDIT=-
Dit krijg je dus nooit voor 1333,56 :P. Mijne kwam in de price watch uit op 1450 ofzow. Ik heb er toch mooi 1632,78 voor moeten lappen.

[ Voor 18% gewijzigd door job_h op 22-02-2006 16:50 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
De 74GB Raptors zijn niet veel duurder (25%?) maar hebben wel 2 keer zoveel GB ;)
Pagina: 1