[testcase] Ouwehands'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Vandaag ff met vrouw en kleine naar Ouwehand geweest, maar ik kan niet zeggen dat ik nu erg gelukkig geworden ben van de resultaten.
1. Sneeuwuil; foto tussen de spijlen van het hek door.
Afbeeldingslocatie: http://www.rallyauto.nl/images/sneeuwuil.jpg
2. Tijger
Afbeeldingslocatie: http://www.rallyauto.nl/images/tijger.jpg
3.Struisvogel (zelfs op 400 mm is die kop nog klein en beweeglijk)
Afbeeldingslocatie: http://www.rallyauto.nl/images/struis.jpg
Alles met de D70 + 70-200 + TC20II-E

[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 18-02-2006 13:15 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind het niet erg bijzondere foto's. Foto 1 en foto 3 zijn nogal kaal... leuke kopjes, maar niet echt bijzonder. Foto 2 vind ik meer een alledaags kiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Vind de 3e nog wel grappig, meer de blik van dat beest ook denk ik.
2 lijkt meer gefocused op de aarde net voor/naast de tijger, dan op de tijger zelf. Misschien dat daarom de kleuren niet helemaal uitkomen. Lijkt erg flets van kleur.
Foto1, tja, 't is een uil, meer dan dat ook niet...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
It's all about belichting. Als je geen fraai zonlicht hebt buiten, dan worden de kleuren niet mooi belicht; en dan kunnen de resultaten altijd iets valer uitvallen. Daar kun je zelf gewoon vrij weinig aan doen. En de laatste dagen zijn het alleen maar grauwe grijze wolkendagen :|

Wat je wel kan doen is letten op composities. In zo'n dierentuin kun je een goed effect verkrijgen door mooie close-up portretten te schieten; i.p.v. ''overzichtsfoto's van een dier''.
Je hebt er maar 3 geplaatst, dus ik kan niet zo goed representatief oordelen of je dat gedaan hebt; maar das in ieder geval iets om in het achterhoofd te houden... :) Daarom vind ik bijvoorbeeld ook nr. 1 mooi; en nr. 2 niet zo.

[ Voor 76% gewijzigd door Silent Thunder op 18-02-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Die foto's kunnen best wat meer knallen door de juiste nabewerking - ze zijn vrij contrastloos.

De sneeuwuil bv, een beetje sharpening + wat contrast en kleurwerk:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sneeuwuilcontrast.jpg

Let niet op de jpeg-artifacts, dat komt door de org webversie :)

Dat 'knalt' al wat meer dan het origineel, en dan heb je niet eens zonlicht nodig: dat zorgt vaak juist voor te hard licht bij zulke foto's. Zulk licht als op de foto hierboven is het mooiste, lekker diffuus en egaal!

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Remy schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 13:50:
Die foto's kunnen best wat meer knallen door de juiste nabewerking - ze zijn vrij contrastloos.

De sneeuwuil bv, een beetje sharpening + wat contrast en kleurwerk:
Nu klinkt dit heel nonchalant, 'beetje hier, wat daar', maar kun je dit wat meer uitleggen voor een absolute photoshop-leek ?

Want het resultaat spreekt me best wel aan :)
Silent Thunder schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 13:43:
Wat je wel kan doen is letten op composities. In zo'n dierentuin kun je een goed effect verkrijgen door mooie close-up portretten te schieten; i.p.v. ''overzichtsfoto's van een dier''.
Dichterbij lukte niet :( Bij 400 mm houdt het echt op...

[ Voor 31% gewijzigd door StevenK op 18-02-2006 14:16 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Silent Thunder schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 13:43:
It's all about belichting. Als je geen fraai zonlicht hebt buiten, dan worden de kleuren niet mooi belicht; en dan kunnen de resultaten altijd iets valer uitvallen. Daar kun je zelf gewoon vrij weinig aan doen. En de laatste dagen zijn het alleen maar grauwe grijze wolkendagen :|
Ken je deze al? ;) Remy laat al goed zien wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
StevenK schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:16:
Dichterbij lukte niet :( Bij 400 mm houdt het echt op...
Hmm jammer. Maar zijn dat je enige close-ups? Of kun je nog wat aanvullen?
MartijnGizmo schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:10:
[...]

Ken je deze al? ;) Remy laat al goed zien wat mogelijk is.
Zeker, PS is een top programma; gebruik het ook vaak :) Bovenstaande contrastbewerking is ook wel leuk gelukt ja; maar niet echt in de zin van dat het mij meteen wat doet. Niet dat ik het beter kan, maar ik ben gewoon niet snel tevreden :P Door de uil-foto in dit geval eruit te kunnen laten springen moet je de kleuren relatief hard en onnatuurlijk gaan bewerken. Nadeel is ook nog es dat de bokeh richting de zwart-kant opgaat.

Nogmaals: ik vind de contrast-toepassing niet slecht; maar ik wil gewoon ff benadrukken dat het niet een wondermiddel is wat een foto opeens superbe kan maken. Want daarvoor had je in dit geval gewoon fraai zonlicht nodig; dan zijn de kleuren ook al meteen mooi natuurlijk-ogend *. En dan nog steeds is PS onmisbaar; zoals ik al zei: vind het toch een topprogramma hoor voor de vele dingen dat het kan ;)

*uitzonderingen daargelaten

[ Voor 90% gewijzigd door Silent Thunder op 18-02-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 12:39

MBV

Als je van Photoshop niks snapt, en gewoon mooie foto's wilt, moet je eens Paint Shop Pro pakken. Die heeft IMHO betere functies voor automagisch contrast e.d., waarbij je zelf ook wat in kan stellen :). Als dat je niet zint, zitten er eenvoudige tools voor contrast en curves, waarbij je gewoon aan sliders kan trekken en direct het resultaat zien :)
Alhoewel ik moet zeggen dat Photoshop 9 het een stuk beter doet dan 8 :). Druk maar eens op 'auto color' en 'auto contrast', en je komt al een heel eind. Druk dan 2x op undo, en ga het zelf nadoen met de contrastinstellingen e.d. :)

Voor de mensen die gaan roepen "Automagisch is evil!": denk eens aan die verjaardag met ondankbare vrienden, die gewoon kiekjes willen. Denk eens aan de Noob die gewoon foto's wil maken en niet de hele dag achter de PC wil zitten. Voor veel foto's is het resultaat dan al heel acceptabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

StevenK schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 14:16:
[...]

Nu klinkt dit heel nonchalant, 'beetje hier, wat daar', maar kun je dit wat meer uitleggen voor een absolute photoshop-leek ?
Tuurlijk :)

Wat ik heb gedaan heb:

- de normale sharpen in PS
- contrast iets ophogen, ongeveer + 10 ~ +20
- wat meer groen/geel bij de highlights

Dat was het eigenlijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
Remy schreef op zondag 19 februari 2006 @ 00:52:
[...]
Tuurlijk :)

Wat ik heb gedaan heb:

- de normale sharpen in PS
- contrast iets ophogen, ongeveer + 10 ~ +20
- wat meer groen/geel bij de highlights

Dat was het eigenlijk :)
In nu in het Nederlands voor onze Photosoep-n00b...

- Normale sharpen = Unsharp Mask?
- Contrast +10/+20 = ?
- Groen.... highlights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

sharpen hoeft geen USM te zijn. Je hebt ergens in het menu 'images' een knopje sharpen zitten.
Contrast zit in datzelfde menu. Weet je wat: ik start hem even op.

Klik met mij mee:
- menu filter -> sharpen -> sharpen
- menu image -> adjustments -> brightness/contrast. Daar de contrastslider naar +10 schuiven
- menu image -> adjustments -> color balance. Kies hier 'highlights' onderaan. Schuif nu de middelste schuif naar rechts en de onderste naar links.

offtopic:
Mag deze op beginnersweb? Aangezien ik dit heb gevonden, terwijl ikzelf Photoshop nog maar voor de 2e keer opstart... :P

Ik raad je aan om gewoon eens bij de filters en bij image->adjustments rond te neuzen wat je kan doen met een foto. Probeer gewoon wat dingetjes uit, en kijk waar hij mooier van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

MBV schreef op zondag 19 februari 2006 @ 15:34:
Ik raad je aan om gewoon eens bij de filters en bij image->adjustments rond te neuzen wat je kan doen met een foto. Probeer gewoon wat dingetjes uit, en kijk waar hij mooier van wordt :)
Dan liever een Adjustment Layer maken, kun je achteraf nog terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
MartijnGizmo schreef op zondag 19 februari 2006 @ 15:55:
[...]

Dan liever een Adjustment Layer maken, kun je achteraf nog terug!
Ben het met Martijn eens, ik ben een voorstander van non-destructief Photoshoppen, dus zoveel mogelijk met Adjustment Layers doen.

Maar even een toevoeging/opmerking op MBV :

- NOOIT de sharpen filter gebruiken, altijd USM of Smart Sharpen. Of High-Pass, wat je wilt.
- NOOIT de Brightness/Contrast adjustment gebruiken, gewoon curves/levels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
GerardHenninger schreef op zondag 19 februari 2006 @ 19:44:
- NOOIT de sharpen filter gebruiken, altijd USM of Smart Sharpen. Of High-Pass, wat je wilt.
- NOOIT de Brightness/Contrast adjustment gebruiken, gewoon curves/levels
Hoezo mag je dat nooit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Omdat het destructief is en omdat je amper controle hebt. "NOOIT" is misschien een groot woord, maar you get the point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ehhm, don't shoot the messenger, ik legde uit hoe hij de bewerkingen moest doen die Remy had gedaan. En adjustment layers zijn heel erg leuk, en zal ik ook eerder gebruiken dan die andere functies. MAAR hier was een noob, die nog nooit iets met photoshop had gedaan. Ook is het dan 'meteen' duidelijk wat er gebeurt, en bij adjustment layers is dat in het begin toch een beetje 'magic at work'. De uitleg voor destructief bewerken is daardoor een stuk simpeler dan non-destructief. Zelfde geldt voor brightness/contrast: de bewerking is veel logischer en simpeler dan curves/levels. Je snapt direct wat je ziet gebeuren: brightness is lichter, contrast is meer verschil tussen licht en donker. Curves duurt even, en als je begint is dat veel lastiger :).

Eigenlijk had ik kunnen volstaan met te roepen: "Auto color, Auto contrast, en je bent al 90% op weg naar een mooie foto. Druk daarna op sharpen, en je foto is 95% klaar". Voor de meeste foto's geeft dat namelijk ook het gewenste resultaat. Zovaak zelfs, dat in Paint Shop Pro er een speciale knop voor is, die dat doet. Mocht je niet tevreden zijn, dan druk je op undo, en doe je het zelf beter. Scheelt gruwelijk veel tijd :)
Pagina: 1