"Normale" boxen samen met computerspeakers aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn boxen van mijn stereo op mijn computer aansluiten, maar mijn computerboxen (Creative P380) er ook aan laten zitten. Die Creative's zitten met een enkele plug vast (zo'n normale groene). De "normale" boxen zijn denk ik iets van 40W. Deze hebben geen tulpstekkertjes, ze zijn van het soort waar gewoon de draad uit komt lopen en dat je dan moest "vastklemmen". Nu heb ik 3 vraagjes:

1 - Kan dit? :)
Dus: is het mogelijk om dergelijke boxen aan een PC aan te sluiten? Wat heb ik daarvoor nodig? Wat kunnen eventuele problemen/gevaren zijn?

2 - Maakt de kabellengte iets uit?
Ik ben verder een n00b in dit soort zaken, maar ik dacht ooit gehoord te hebben dat de kabels van alle boxen op 1 apparaat even lang moesten zijn. Is dit zo, en zoja, kan ik die kabels anders gewoon afknippen op de goede lengte of komt dat echt op een tiende millimeter?

3 - Zijn normale boxen magnetisch afgeschermd?
De "normale" boxen komen waarschijnlijk naast mijn monitor te staan, dus is het wel fijn om te weten of ze magnetisch zijn afgeschermd om mijn monitor niet te vernaggelen :)

Specs PC:
AMD 64 3000+
1024Mb RAM
Tagan 380W voeding
Win XP SP2
Soundblaster PCI128 (eeuwen oud, maar ja... :P )

Alvast bedankt voor de hulp :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

1) ja dat kan, maar je zal een versterker nodig hebben om tussen je pc en je boxen te hangen. (en een passend kabeltje om de geluidskaart op de versterker te kunnen aansluiten.)

2) Het maakt (slechts) een klein beetje uit in de zin dat als je kabels even lang zijn en je luidsprekers op de zelfde wijze aangesloten zijn (rood aan rood en zwart aan zwart), dat je speakers (bij mono geluid, en in een ideale omgeving) op juist dezelfde moment juist dezelfde beweging maken zodanig dat het geluid het meest vol klinkt. Het steekt echter niet op een paar centimeter.
In principe heb je dus gelijk, maar tot op de milimeter nauwkeurig heeft geen zin.

3)of boxen naast je monitor mogen staan of nie: indien je een tft hebt maakt dit niks uit, indien je een crt hebt wel. De beste manier om dit te testen is dat je een box beetje bij beetje , terwijl je pc draait en je scherm dus werkt) vanaf de zijkant naar de plaat schuift waar ze moeten terecht komen.
Vanaf je een lichte verkleuring merkt mag je de box niet meer dichter zetten,maar moet je hem eventjes verder weg schuiven, omdat je dan riskeert je raster van je scherm zwaar te magnetiseren (en dat krijg je met wat degaussen nie weg).
eventueel sluit je de speaker dan aan op de versterker en laat die werken en kijk of dit van enige invloed is op je beeld (hoe klein ook). Indien wel, zal je weer de afstand moeten vergroten tot je er niks meer van merkt.

mvg
mooseman007

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 11:45 ]

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 11:44:
1) ja dat kan, maar je zal een versterker nodig hebben om tussen je pc en je boxen te hangen. (en een passend kabeltje om de geluidskaart op de versterker te kunnen aansluiten.)

2) Het maakt (slechts) een klein beetje uit in de zin dat als je kabels even lang zijn en je luidsprekers op de zelfde wijze aangesloten zijn (rood aan rood en zwart aan zwart), dat je speakers (bij mono geluid, en in een ideale omgeving) op juist dezelfde moment juist dezelfde beweging maken zodanig dat het geluid het meest vol klinkt. Het steekt echter niet op een paar centimeter.
In principe heb je dus gelijk, maar tot op de milimeter nauwkeurig heeft geen zin.

3)of boxen naast je monitor mogen staan of nie: indien je een tft hebt maakt dit niks uit, indien je een crt hebt wel. De beste manier om dit te testen is dat je een box beetje bij beetje , terwijl je pc draait en je scherm dus werkt) vanaf de zijkant naar de plaat schuift waar ze moeten terecht komen.
Vanaf je een lichte verkleuring merkt mag je de box niet meer dichter zetten,maar moet je hem eventjes verder weg schuiven, omdat je dan riskeert je raster van je scherm zwaar te magnetiseren (en dat krijg je met wat degaussen nie weg).
eventueel sluit je de speaker dan aan op de versterker en laat die werken en kijk of dit van enige invloed is op je beeld (hoe klein ook). Indien wel, zal je weer de afstand moeten vergroten tot je er niks meer van merkt.

mvg
mooseman007
Ok, bedankt :) . Moet ik nu meteen een "full-fledged" versterker kopen of heb je daar ook kleine apparaatjes voor ofzo, die speciaal gemaakt zijn om boxen aan je pc te kunnen aansluiten?

Oja en natuurlijk: is het dus ook mogelijk om tegelijhktijdig computerboxen en normale boxen aan je PC te hebben hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 18-02-2006 13:29 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:47
Je had toch al een stereo aan je boxen zitten?

Dan moet je gewoon ff een 3,5" jack plug splitter kopen en een 3,5" jackplug naar tulp kabeltje.
Dat steek je in de aux in je stereo en het moet werken :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hoe ik het tijden heb gebruikt is door gewoon je AUX mogelijkheid van stereotoren te gebruiken. Daar kon bij mij gewoon een standaard jack in, en dan je stereotoren op AUX en je hebt geluid,

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb hier zelf ook, zeker doen, werkt goed!

PC Speaker/Line out >
Jackplug-splittertje met:
. kabel naar pc-boxen
. Kabel 3.5mm naar tulp naar versterker (AUX)

Vanaf versterker je boxen verbinden met standaard luidsprekerkabel.

Let wel op als je nog een versterker moet kopen, dat je het juiste wattage koopt, omdat je anders je boxen doorbrandt (teveel vermogen) of zwak geluid hebt, en een hete versterker (te weinig vermogen)

Veel luisterplezier alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 18-02-2006 13:38 . Reden: Schematje zag er niet goed uit ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

1: Antwoord staat letterlijk in de FAQ
2: Uiteraard niet, had je gewoon kunnen proberen (beetje vergezocht naar mijn mening)
3: Kom je achter door het voorzichtig te testen, sommige wel, sommige niet. Als je monitor verkleurt, zijn ze niet afgeschermd

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.